Ottaisitko vauvan miehen tyttären rippijuhliin?

  • Viestiketjun aloittaja "Aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
"Neela"
[QUOTE="Aloittaja";29458016]Ymmärrän pointtisi, mutta tällaista "erityiskohtelua" ei saisi missään muussa juhlassa, eikä taatusti esim. balettiesityksessä tm. Lomille otetaan kyllä koko poppoo mukaan ja kaikki ovat tasaveroisia jne.

Ja en usko että tyttö edes tajuaisi meidän jättävän vauvan hänen vuokseen pois juhlasta, koska ei sitä hänelle sanottaisi että kun sinä et nyt vauvasta vielä tykkää, niin jätetään hänet pois - ei tietenkään sanota. Eihän häihinkään kaikki ota lapsia mukaan, eikä hääpari automaattisesti ajattele, että se liittyisi jotenkin heihin, vaan että on esim. helpompaa tulla kaksin. Tyttö ei vielä tajua miten paljon vauvan kanssa ollaan, niin ei osaa tätä ihmetellä.[/QUOTE]


tyttö ei ehkä taju aihmetellä, mutta meinaatko että kukaan vieraista ei kysele ja ihmettele ääneenkin, missä vauva on?
 
"vieras."
Jäisin todennäköisesti vauvan kanssa kotiin. Minä en ainakaan olisi voinut vauvaa jättää hoitoon tuossa vaiheessa moneksi tunniksi, koska täysimetin eikä vauva huolinut pulloa ollenkaan.
 
Ymmärtäisin jos kyse olisi 4-vuotiaasta, mutta kyse on kuitenkin teinistä joka täyttää tänä vuonna jo 15! Kyllä tuon ikäisen pitäisi jo osata käyttäytyä eikä olla mustasukkainen ja lapsellinen kuin pikkulapsi. En antaisi tuollaiselle teiniprinsessalle valtaa määrätä muidenkin elämää vaan luulot pois tuollaiselta, että oppii käyttäytymään.
 
perheneuvola
Ystäväni kävi perheneuvolassa teininsä kanssa kun heidän perheeseen muutti isäpuoli vuosien kaksinolon jälkeen ja keskusteluapu auttoi teiniä hyväksymään muuttuneen tilanteen. Nyt on kevät aikaa vielä hankkia apua tilanteeseen, lapsen ei saa antaa pompottaa vanhempia vaikka mustasukkaisuus sinällään ymmärrettävää onkin.

Keskustele aiheesta omalla neuvolakäynnilläsi, olisiko mahdollista vaikka ottaa tyttö jonain toisena kertana mukaan neuvolaan ja saamaan terkkarilta kehuja tulevana isosiskona?
 
"mmmmm"
Mikä on pahinta mitä voi tapahtua jos vauva juhliin osallistuu? Teini suuttuu. Teinit nyt on semmosia että suuttuvat n. kerran päivässä, ei se ole vaarallista. Sitten kun likka asuu omassa talossa ja tienaa itse leipänsä niin järjestäköön juuri semmoisia juhlia kun tykkää. Vauva ei ole tehnyt mitään pahaa ja on osa perhettä. Menee paapominen liian pitkälle jos ei muka vauva voi osallistua.
 
joopius
Ottaisin vauvan mukaan, meillä ei edes vauvat suostuneet pullosta juomaan ja lisäksi itselläni olisi ollut melko vaikea olla tissit täynnä maitoa jos ei ois vauvaa mukana. Mitä tuota kiukuttelevasta teinistä välittää,ettekö te kuitenki ole yhtä perhettä koko porukka? ymmärrän kyllä tuonkin että on tärkeä päivä tytölle,mutta aiotteko jatkossakin esim: ylioppilas, valmistumis, kihla, häät-juhlissa jättää pienemmän poissa että isompi saa täyden huomion? Niinkuin mmmmm kirjoitti..menee paapominen jo liian pitkälle.
 
viiras
No riippuu kans vauvasta.toinen vauvva saattaanukkua koko juhlien ajan vaunuissa pihalla ja toinen kitisee koko juhlien ajan. Kitisevän vauvan jättäisin pois juhlista, tosin varmaan itseni kanssa.
 
Täytyy sanoa, että ettette te kyllä juurikaan osaa teinitytön asemaan samaistua :O Vai kiukutteleva teiniprinsessa! Tottakai tyttöä huolettaa oman asemansa horjuminen ja saakin huolettaa. Ikävän usein siinä käy juurikin niin, että pikkuinen saa kaiken huomion ja noin iso saa pärjätä tunteineen yksinään. Upean ajatteleva äitipuoli tuntuu ap olevan, kun miettii tytön toiveita juhlapäivänään :) En nyt sano, että vauva pitäisi jättää kotiin (tyttö on varmaan juhliinsa mennessä kiintynyt jo siskoonsa), mutta monen mielipide tuntuu olevan, että ehdon tahdoin otetaan lapsi mukaan, että saadaan kaapin paikka näytettyä teiniprinsessa-tytärpuolelle :O Se 14-vuotias on aika pieni lapsi siinä, mitä tulee vanhempien tunteisiin häntä kohtaan. Ihan varmasti pelottaa tuleva muutos!
 
"henni"
Nii missä menee se raja että "lapsen" annetaan ns ilmaista tunteensa nii hyvässä kuin pahassa, ja missä vaiheessa Aikuinen sanoo että nyt loppuu tuollaiset raivarit se on rumaa käytöstä..
 
Jättäisin vauvan kotiin tai jäisin kokonaan pois selittäen asian jo etukäteen. Siltä tytöltä on jo rikottu perhe niin ei kumma jos pahalta tuntuu vieläkin. Kyllä eroista oireillaan pitkään vaikka palstamammat ei sitä myönnä. Sen tytön vanhemmat on pettänyt sen jo kerran niin miksi luottaisi uusiin isin tyttöystäviinkään ja minkään pysyvyyteen? Pahin on jo kerran käynyt niin en minä ihmettele tuollaista yhtään.
 
Täytyy sanoa, että ettette te kyllä juurikaan osaa teinitytön asemaan samaistua :O Vai kiukutteleva teiniprinsessa! Tottakai tyttöä huolettaa oman asemansa horjuminen ja saakin huolettaa. Ikävän usein siinä käy juurikin niin, että pikkuinen saa kaiken huomion ja noin iso saa pärjätä tunteineen yksinään. Upean ajatteleva äitipuoli tuntuu ap olevan, kun miettii tytön toiveita juhlapäivänään :) En nyt sano, että vauva pitäisi jättää kotiin (tyttö on varmaan juhliinsa mennessä kiintynyt jo siskoonsa), mutta monen mielipide tuntuu olevan, että ehdon tahdoin otetaan lapsi mukaan, että saadaan kaapin paikka näytettyä teiniprinsessa-tytärpuolelle :O Se 14-vuotias on aika pieni lapsi siinä, mitä tulee vanhempien tunteisiin häntä kohtaan. Ihan varmasti pelottaa tuleva muutos!
Hyvin muotoiltu :flower:
 
taamu
En tätä nyt pidempän miettinyt, mutta entäs jos yrittäisi teinin ja vauvan saada toisilleen tärkeiksi. Esim. tyttö on sen ikäinen että voisi olla kummi lapselle? En tiedä onnistuuko edes tai onko järkeä mutta yksi ajatus tämäkin...
 
"Saara"
En todellakaan jättäisi täysimetettävää vauvaa hoitoon. Tekisin sellaisen kompromissin, että menisin juhliin vähäksi aikaa vauvan kanssa. Loppuajan teini saisi ihan vapaasti paistatella kaikkien huomion keskipisteenä.
 
kuuluu kasvatukseen
Kyllä ottaisin. Toki nuoren toiveita pitää ottaa huomioon, mutta kyllä se raja menee siinä että omia perheenjäseniä ei voi alkaa rajaamaan juhlista pois, koska teini nyt vaan tahtoo.
 
"Saara"
Jättäisin vauvan kotiin tai jäisin kokonaan pois selittäen asian jo etukäteen. Siltä tytöltä on jo rikottu perhe niin ei kumma jos pahalta tuntuu vieläkin. Kyllä eroista oireillaan pitkään vaikka palstamammat ei sitä myönnä. Sen tytön vanhemmat on pettänyt sen jo kerran niin miksi luottaisi uusiin isin tyttöystäviinkään ja minkään pysyvyyteen? Pahin on jo kerran käynyt niin en minä ihmettele tuollaista yhtään.
Voi herranjumala sentään. Minun vanhempani erosivat, kun olin 6 vuotias, mutta ei tullut mieleenikään koskaan käyttää asiaa heidän syyllistämiseen tai kiristämiseen ja kieltää siskopuoliani (isän puolelta) osallistumasta johonkin juhliin.

Olin teini-ikäinen, kun isäni sai uuden vaimonsa kanssa kaksi tyttöä. Aina olen ilolla mennyt heidän juhliinsa ja siskopuoletkin on kutsuttu omiin juhliini. Viimeksi he olivat häissäni ja itse olin vanhemman siskopuolen häissä. Kyllä 14 vuotiaan pitää jo osata käyttäytyä ja hallita tunteitaan sen verran, eikä voi pyörittää muuta sukua omien oikkujensa mukaan.
 
lklkdlaksd
Ottaisin vauvan mukaan ja jos teini alkaisi juhlissa mesomaan niin lähtisimme kaikki pois. Kyllä se niin on että lapset eivät päätä tällaisista asioista vaan aikuiset. Elämässä tulee muilta tahoilta varmasti myös asioita joihin täytyy sopeutua. Sellaista se elämä on. Ei aina auta kapinointi vaan asioita on osattava oppia hyväksymään omassa itsessään miettimällä. Aina ei valmiita ratkaisuja ulole kenelläkään tarjota. Asiasta tulisi totta kai keskustella, mutt miksipä se muuttuu. Vauva on perheeseen tulossa, halusi teini tai ei. Lisäksi hän saattaa itse myöhemmin katua jos vauva rajataan pois, isompana. Voisiko järjestää teinille juhlien jälkeen mahdollisuuden olla esim isänsä kanssa ja tehdä jotain kivaa?
 
"vieras."
Ottaisin vauvan mukaan, meillä ei edes vauvat suostuneet pullosta juomaan ja lisäksi itselläni olisi ollut melko vaikea olla tissit täynnä maitoa jos ei ois vauvaa mukana. Mitä tuota kiukuttelevasta teinistä välittää,ettekö te kuitenki ole yhtä perhettä koko porukka? ymmärrän kyllä tuonkin että on tärkeä päivä tytölle,mutta aiotteko jatkossakin esim: ylioppilas, valmistumis, kihla, häät-juhlissa jättää pienemmän poissa että isompi saa täyden huomion? Niinkuin mmmmm kirjoitti..menee paapominen jo liian pitkälle.
Ai meinaatko, että tytön häihinkin aikoinaan pitäisi puolisisarusten ängetä, vaikka eivät olisi kutsuttuja?

Oikeasti tietysti aikuiset päättää ihan itse, ketä juhliinsa kutsuu ja vaikka rajaukset tuntuisi muista hassuilta tai jopa loukkaavilta, niin ei tietenkään kukaan kutsumattomana toisen juhliin mene, jos minkäänlaisia käytöstapoja omaa. Eli kaikissa noissa muissa juhlissa tämä tyttö tietysti itse päättää, ketä juhliinsa kutsuu. Rippijuhlat on vaan vähän sellainen rajatapaus, koska teini ei itse vielä juhlien järjestelyistä ole päävastuussa kuitenkaan, niin lopullinen päätösvalta kutsuttavista ei hänellä ole. Se ei tietenkään tarkoita, etteikö hänen mielipidetään pitäisi huomioida ollenkaan.
 
Jos tyttö ei haluaisi vauvaa omaa päiväänsä "pilaamaan", en tietenkään ottaisi. Se on teinin juhlapäivä ja olisi ihan ymmärrettävää ettei hän halua sinne inhoamaansa vauvaa viemään huomiota itsestään.

Siinä taas yksi kuvio jota pitäisi miettiä ennenkuin alkaa vääntämään lapsia jokaiselle vastaantulijalle.
 

Yhteistyössä