Alle 3-vuotiaalla hirveä tuhoamisvimma, mitä tuolle voisi tehdä?!

• Viestiketjun aloittaja "Pojan äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"Pojan äiti"
Pian 3 vuotta täyttävällä pojalla on alkanut kauhea tuhoamiskausi, luulin että näitä olisi joillain korkeintaan 1-vuotiailla... Paiskoo kaikenlaista surutta lattiaan, lelunsa, kaukosäätimet, isoveljen Legorakennelmat, välillä maitomukit... Saa vain lisäintoa tuhoamiseen jos jonkun rikkomisesta yrittää varoitella etukäteen. Jäähyllä istuu aina perään, mutta siitä ei ole mitään apua, pariminuuttinen jäähypenkillä on jo niin tuttu juttu että juoksee itse penkille päin ennen kuin ehdimme sinne komentaa. Lapsi on muutenkin ollut jo vauvasta saakka erittäin voimakastahtoinen ja uhmakas, eikä ota yleensä rangaistuksia tai komentelua kuuleviin korviinsa, vaikka olemme viime aikoina kokeilleet myös (hieman kyseenalaista?) ulkojäähyä, eli lapsi pihalle seisomaan että tajuaisi tehneensä jotain väärää.

Onko muilla ollut vastaavaa vielä tässä iässä, onko kestänyt kauan? Miten ihmeessä tuon saisi loppumaan ennen kuin on koti tuhottuna...

Ööh
Voitko tarkemmin kertoa millaisena ulos jäähtymään? Jos niinkuin ottaa tämä hetkisen ulkona oleva lämpötila joka on -10 niin ei siinä montaa kymmentä sekuntia tarvita kun lapsi varmasti saa trauman

"Itu"
... monesti kai kolmevuotiaat kyllä ymmärtävät erittäin hyvin tekevänsä väärin.

Onko rangaistus ihan oikeasti ainoa keino varmistaa, että viesti menee perille? Eikö riitä, että lapselle kerrotaan, että hän tekee väärin ja mietitään yhdessä, mitä hän voisi tehtä toisin? Laitetaan ehkä rikottu tavara "jäähylle", ettei lapsi saa sitä. Miten tehnevät kasvatusalan ammattilaiset esimerkiksi päiväkodeissa - tuskin ainakaan vievät ulos seisomaan.

Itse otan lapsen lähelle, katson silmiin ja sanon tiukasti, että rikkominen ja satuttaminen ei ole kivaa, koska siitä tulee muille paha mieli. Pidän jonkun aikaa sylissä ja sitten vaikka rakennetaan jotain palikkarakennelmia, joita saa luvan kanssa rikkoa.

Löytyisiköhän apuja kirjasta Tulistuva lapsi? http://cdon.fi/kirjat/greene,_ross_w-/tulistuva_lapsi-4232397

Tsemppiä

"Satu"
Laita lapsi itse siivoamaan kaatamansa maidot. Älä tuo rättiä käteen, vaan laita lapsi hakemaan se itse. Rikkoutuneet astiat lapsi voi itse liimata kasaan. Vaikkei tavarasta enää käyttökelpoista tulisikaan, niin lapsi saa silti hyvän opetuksen jälkien korjaamisesta. Jos jäähy ei tunnu toimivan, niin vaihda rangaistusta. Esim tv-kielto, iltasadun menetys tms.

"Pojan äiti"
Siis lapsi ei hermostu eikä "tulistu" vaan nauraa räkättää ja viskelee tavaroita menemään, riehuu siis. Tulistuukin kyllä, mutta silloin toimii eri tavoin, huutaa erittäin kovaa, käy lattialle makaamaan tms. Tavaroita tuntuu viskovan myös ihan huvikseen, ohimennessään.

Silloin kun lapsi on siinä kamalassa viskelyhepulissa niin lapseen ei saa mitään kontaktia. Saattaa vaan nauraa ja jos yrittää katsoa silmiin niin saattaa vaikka päristää sylkeä naamalle ja nauraa räkättää lisää. Jäähykin on silloin samanlaista riehumista. Näissä tilanteissa olen laittanut lapsen pihalle (en nyt kovemmilla pakkasilla), jossa sitten yleensä rauhoittuukin sen verran että jonkinlaisen yhteyden saa lapseen. On siellä ehkä n. 20-30 sekuntia (sisällä normaali jäähy kestää sen 2 minuuttia lapsen ikävuosien mukaan). Sitten halaamme ja selitän tilanteen. Useimmiten se pahin riehumismoodi jää sinne pihalle, mutta ei aina, ja tuota en haluaisi usein käyttää ihan jo senkin takia että menettää sekin varmasti nopeasti tehonsa...

Toivon kovasti että tämä olisi vain pian ohimenevä vaihe...

halipupu harmaana
[QUOTE="Pojan äiti";29449727]Siis lapsi ei hermostu eikä "tulistu" vaan nauraa räkättää ja viskelee tavaroita menemään, riehuu siis. Tulistuukin kyllä, mutta silloin toimii eri tavoin, huutaa erittäin kovaa, käy lattialle makaamaan tms. Tavaroita tuntuu viskovan myös ihan huvikseen, ohimennessään.

Silloin kun lapsi on siinä kamalassa viskelyhepulissa niin lapseen ei saa mitään kontaktia. Saattaa vaan nauraa ja jos yrittää katsoa silmiin niin saattaa vaikka päristää sylkeä naamalle ja nauraa räkättää lisää. Jäähykin on silloin samanlaista riehumista. Näissä tilanteissa olen laittanut lapsen pihalle (en nyt kovemmilla pakkasilla), jossa sitten yleensä rauhoittuukin sen verran että jonkinlaisen yhteyden saa lapseen. On siellä ehkä n. 20-30 sekuntia (sisällä normaali jäähy kestää sen 2 minuuttia lapsen ikävuosien mukaan). Sitten halaamme ja selitän tilanteen. Useimmiten se pahin riehumismoodi jää sinne pihalle, mutta ei aina, ja tuota en haluaisi usein käyttää ihan jo senkin takia että menettää sekin varmasti nopeasti tehonsa...

Toivon kovasti että tämä olisi vain pian ohimenevä vaihe...[/QUOTE]

Ei kuulosta ihan terveeltä käytökseltä, ikävä kyllä.

Noissa hepuleissa varmaan tarkeintä on saada lapsi rauhoittumaan, vaikkapa tiukalla syliotteella, jossa lapsi on lattialla sylissä selkä aikuisen vastaa vasten ja aikuinen voi sitoa lapsen jalat omilla jaloillaan ja pitää toisella kädellä lapsen kädet kurissa ja toisella pidellä lapsen otsasta kiinni ja painaa omaa rintaansa vasten. Tässä otteessa lapsi ei pysty tekemään yhtään mitään, vain huutamaan jos haluaa ja se ei haittaa ja loppuu aikanaan. Kun lapsi on rauhoittunut toruisin häntä ankarasti ja olisi todella surullinen ja kertoisin sen lapselle.

Jäähylle en noin pientä lasta lattaisi, koska siitä en näemmä ole ollut mitään hyötyä. Normaalin lapsen pitäisi pystyä aikuisen suuttumuksesta tuossa tilanteessa tajuamaan, että on tehnyt väärin ja katumaan tekoaan. Jos tuollaiset jatkuvat kauan ja pahoina, niin olisin kyllä yhteydessä neuvolaan ja koittaisin saada ajan psykologille.

huhhuhh
en ihmettele että lapsi kiukuttelee ja viskoo tavaroita. niin tekisin minäkin, ja kokeilisin rajoja, jos vanhemmat kokoajan käyttää jäähyjä ja jopa laittaa ulos. järkyttävää. ole johdonmukainen joka tilanteessa, ota tarrat käyttöön hyvästä käytöksestä. keskustele kiukkupuuskan jälkeen kuinka typerää on särkeä tavaroita. ja laita niitä viskottuja tavaroita jäähylle, johan alkaa ymmärtää.. meillä se ainakin on tepsinyt todella uhmakkaan lapsen kanssa parhaiten. en usko, että pelon kautta oppii mitään. viisas lapsi kun ei tuollaista halua uskoa :) kokeile muita keinoja.

"Ninni"
Meillä lähtisi jokainen heitetty lelu piiiiitkäksi ajaksi varastoon. Kaadetut maidot lapsi siivoaisi itse ja jos niin tekee ruokapöydässä, se olisi se ruokailu siinä hänen osaltaan.

En ymmärrä oikein tuota, että miksi tuhmuuksia tekevää lasta pitää kauheasti sylitellä ja paijailla tai ryhtyä rakentelemaan lapsen kanssa yhdessä palikkatorneja...sehän on kuin palkinto huonosta käytöksestä...

"Pojan äiti"
Kyllä minustakin huonosta käytöksestä pitää joku rangaistus tulla, siitähän se varsinainen riehuminen vasta alkaa jos huonosta käytöksestä ei koskaan seuraa mitään. Tosin lapsia on tosi erilaisia, muutaman tuttavan lapset (tyttöjä jostain syystä kaikki :)) ovat sellaisia, ettei heitä varmaan koskaan edes tarvitsisi rangaista mistään, pitävät jo äidin tai isän pettymystä omaan käytökseensä riittävän pahana rankaisuna...

Meillä on tehty niin että jos lapsi rikkoo lelunsa niin se menee roskiin, ei meillä rikkinäisiä leluja pyöritellä. Yleensä vaan kun ne pirulaiset ovat niin kestäviä etteivät kokonaan hajoa... Useimmiten tuhoamisvimma kohdistuu noihin veljen pikkulegorakennelmiin, ne ovat vastutamattomia kun pudotessaan hajoavat tuhannen päreiksi (samalla varmasti osoittaa myös kateutta veljeään kohtaan, hän kun saa usein kehuja legorakennelmistaan). Ja sehän ei tuhoajaa harmita pätkääkään jos ne legot lähtee jäähylle... Mutta joo, ehkäpä voisin jatkossa viedä jäähylle vaikka lapsen rakkaimman unikaverin tms. tärkeän lelun, se voisi olla sen verran paha paikka että alkaisi oikeasti asia mennä jakeluun.

Tarrajutut tms. ei vielä tämän lapsen kohdalla toimi ollenkaan, en tiedä onko hän niin kärsimätön vai eikö vain ymmärrä, mutta hän ei siis kertakaikkiaan tunnu tajuavan sitä syy-seuraussuhdetta käytöksensä ja palkinnon välillä, vaan jää karjumaan että haluaa lisää tarroja. Sama esim. ruoan ja jälkiruoan kanssa, lapselle ei vaan mene jakeluun että jälkiruokaa (jos sitä on) voi saada vasta kun on syönyt muuta ruokaa, ja näiden tämönkaltaisten tilanteiden takia hän itkee ja huutaa todella paljon (koska periksi ei anneta mutta lapsikaan ei helpolla luovuta). Olen miettinyt että voisiko tuo tavaroiden paiskominenkin jotenkin johtua siitä, että lapsi ei vieläkään oikein hahmota yksinkertaisiakaan syy-seuraussuhteita...? Toisaalta osaa kyllä sinne jäähylle lähteä ilman kehotustakin, että kaipa hän on vain todella jääräpäinen...

"niinpäniin"
onko sinulla tapana antaa periksi lapselle, kun hän huutaa lisää niitä tarroja vaikkapa? minun mielestäni tuon ikäinen ymmärtää, jos hän on oppinut siihen, että asioista keskustellaan, ja jos hänelle on paljon juteltu ja keskusteltu asioista. kokeile sinnikkäästi. kyllä se auttaa hiljalleen. ja ota ihmeessä neuvolaan yhteyttä, jos tilanne ei korjaannu. lapsi kärsii kyllä tuollaisesta käytöksestä itse paljon ja varsinkin, kun vanhemmat ei osaa selvästikään tilannetta rauhoittaa.

"Pojan äiti"
[QUOTE="niinpäniin";29450743]onko sinulla tapana antaa periksi lapselle, kun hän huutaa lisää niitä tarroja vaikkapa? minun mielestäni tuon ikäinen ymmärtää, jos hän on oppinut siihen, että asioista keskustellaan, ja jos hänelle on paljon juteltu ja keskusteltu asioista. kokeile sinnikkäästi. kyllä se auttaa hiljalleen. ja ota ihmeessä neuvolaan yhteyttä, jos tilanne ei korjaannu. lapsi kärsii kyllä tuollaisesta käytöksestä itse paljon ja varsinkin, kun vanhemmat ei osaa selvästikään tilannetta rauhoittaa.[/QUOTE]

Ei ole tapana antaa periksi, jos jotain on päätetty, lapsi vaan sitten huutaa ja yleensä pitkään. Lapsi vain on ollut niin äärimmäisen itkuinen ja temperamenttinen vauvasta asti, että hänen ensimmäinen reaktionsa kaikkeen on edelleen huuto ja itku (paitsi nyt sitten tullut lisäksi myös tuo hyväntuulisena riehuminen). Vauvana siihen toki reagoitiin nopeasti, joten on ilmeisesti edelleen siinä uskossa, että itkulla saa tahtonsa läpi. Pitäähän se tavallaan paikkaansa, koska usein lapsi saattaa itkemällä ja huutamalla ilmoittaa vaikka vessahädästään, ja silloin mennään vessaan eikä jäädä odottamaan että lapsi nätisti pyytää ja pissa on housussa. Poika oppi myöhään puhumaan, eikä vieläkään ymmärrä esim. kun olemme yrittäneet opettaa että maitoa pyytäessä pitää pyytää rauhallisesti "saisinko maitoa" eikä itkunsekaisesti "lisää maitoaaa!". Kun kehotamme poikaa, että "sano 'saisinko'" niin poika vaan karjuu "joo saisin! Saisin minä!" Ei siis ollenkaan ymmärrä että emme kysy häneltä, vaan kehotamme häntä pyytämään.

Olemme jo keskustelleet lapsesta kasvatus- ja perheneuvolassa, mutta sieltä vain tarjottiin lastenhoitoapua jos voimakastemperamenttisuus joskus käy liian raskaaksi, että saisimme miehen kanssa olla kahden....! Siellä ei ollenkaan ymmärretty ongelmaa. Ehkäpä pitää tästä tuhovimmasta olla uudelleen yhteydessä, jos jotain ihan oikeaa neuvoakin sieltä saisi.

"Mude"
[QUOTE="Satu";29449726]Laita lapsi itse siivoamaan kaatamansa maidot. Älä tuo rättiä käteen, vaan laita lapsi hakemaan se itse. Rikkoutuneet astiat lapsi voi itse liimata kasaan. Vaikkei tavarasta enää käyttökelpoista tulisikaan, niin lapsi saa silti hyvän opetuksen jälkien korjaamisesta. Jos jäähy ei tunnu toimivan, niin vaihda rangaistusta. Esim tv-kielto, iltasadun menetys tms.[/QUOTE]

Meillä kans samankaltanen toimintatapa ja jos leluja rikotaan ihan vaikka huolimattomuuttaankin, ni ne viskataan roskiin ja kerrotaan, että hajoitettujen tilalle ei sitten uusia tule! Eikä joulupukkikaan tuo sellaisille lapsille leluja jotka niitä rikkoo. Kummasti ruennut lelut säilymään ehjänä. :D

Jokinhan sitä lasta toki vaivaa, kun noin räyhää, joten kannattaa suoraan kysyä, rauhoitella lapsi ja pakottaa vastaamaan, että mikä on hätänä ja kertoa niihin ongelmiin ratkaisuja.

Vastaus voi olla myös sellainen joka on lähtöisin sinusta itsestäsi, mutta ei sen vuoksi ainakaan kannata pelätä tai vältellä kysyä, että mikä se nyt on, kun pitää toimia noin?

Lapselle on yllättävän vaikeaa myöntää ääneen se, että jos häntä harmittaa vanhemman tapa toimia jossain asiassa tai se ettei häntä ole hänen mielestään huomioitu siten kuten hän itse haluaisi saattaa purkautua tuollaisena kiukkuna. Meillä onkin sääntö, että Lapsetkin saa ja heidän pitääkin sanoa meille vanhemmilekin soosoo ja komentaa, jos toimimme heidän mielestään epäreilusti ja ettei me suututa siitä, jos meitäkin torutaan vaan sitten korjataan asia kuntoon. :)

Myös ylivilkkaus ja keskittymisvaikeudet voi aiheuttaa noita raivokohtauksia, koska lapsi yliväsyy tai hämmentyy tunteistaan ja siitä, että ajatus ei juokse niin kuin pitäisi.

Itselläni on paljon vaativa lapsi ja se on opettanut myös minut tarkkailemaan tarkkaan hänen käytöksen muutoksia ja puhumme paljon asioista ja tuntemuksista. Mitä nätimmin hän on päivän niin sitä todennäköisimmin menee ns. överiksi illalla, kun väsyy keskittymisestä ja ajatustensa hallitsemisesta.

Nykyisin osaa jo itsekin kertoa vähän etukäteenkin, että Äiti, minua väsyttää niin paljon, että mennee ihan pää sekasin. Äiti, minulla on päässä niin monta ajatusta etten tiiä mitä minä teen. Ja näin vaikka on tarkka päivärytmi, säännöt, rutiinit jne..

On erittäin hyväkäytöksinen, empaattinen, sosiaalinen, reipas jne yli 4 v. poika, mutta se ei ole itsestään selvyys vaan se on opettelun tulosta ja avoimen keskustelun ansiota. Rajoja ja rakkautta :) <3

Kun hyväksyin itse sen, että ei poikani ollut vain ilkeyttään sellainen, että sai raivareita jne ja rauhoittuu toisinaan vain pitelemällä väkisin sylissä ja hokemalla, että rauhoitu, rauhoitu, ei oo mitään hätää jne vaan hän oikeasti on jotenkin erikoislapsi niin on ollut paljon helpompaa kaikilla, kun osaa huomioida paremmin lapsen tarpeet ja avainsana on puhuminen, puhuminen ja vielä kerran puhuminen. Alle kouluikäisetkin ovat yllättävänkin tunneälykkäitä. :)

Eilenkin tuumin pojalleni, että onko miun pojasta kasvamassa mies, kun oot nykysin niin hieno jätkä ja reipas? :) Nykyisin tulee niin harvoin raivareita, että olen jo lähes unohtanut, että niitä on koskaan ollutkaan. :D

Ps. Ja on meilläkin lapsia seisotettu hetki ulkona jopa keskellä yötäkin, mutta on myös tehonnutkin eikä puoli minuuttiakaan ulkona tee lapsesta traumaattista vaan eniten se käy ylpeyden päälle.. Kukapa meistä ei ois joskus joutunut kotirappusilla miettimään, et mitähän sitä tuli taas tehtyä.. :D

Tsemppiä! :)

vieras*
[QUOTE="Pojan äiti";29451346]Poika oppi myöhään puhumaan, eikä vieläkään ymmärrä esim. kun olemme yrittäneet opettaa että maitoa pyytäessä pitää pyytää rauhallisesti "saisinko maitoa" eikä itkunsekaisesti "lisää maitoaaa!". Kun kehotamme poikaa, että "sano 'saisinko'" niin poika vaan karjuu "joo saisin! Saisin minä!" Ei siis ollenkaan ymmärrä että emme kysy häneltä, vaan kehotamme häntä pyytämään.
[/QUOTE]

En tiedä, huomaako ap enää tätä, en eilen ehtinyt kirjoittamaan... Mutta jos olet vielä "linjoilla", niin kiinnostaa, onko lapsen puheenkehityksessä muuta häikkää? Osaako lapsi esimerkiksi kiukku/uhmakohtausten ulkopuolella vastata sujuvasti esitettyihin kysymyksiin?

"Pojan äiti"
En tiedä, huomaako ap enää tätä, en eilen ehtinyt kirjoittamaan... Mutta jos olet vielä "linjoilla", niin kiinnostaa, onko lapsen puheenkehityksessä muuta häikkää? Osaako lapsi esimerkiksi kiukku/uhmakohtausten ulkopuolella vastata sujuvasti esitettyihin kysymyksiin?
Tänne olikin tullut uusia vastauksia! :) Eipä mitään kovin pahaa häikkää mielestäni ole ollut. Puhua höpöttelee paljon ja aika selkeästi, kaikki äänteet tulee. Mutta ehkä tuo kysymysten ymmärtäminen on kieltämättä vähän vaikeaa... Vastaa kaikkeen useimmiten "joo" tai "ei". Siis myös jos kysyn vaikka että otatko leivälle juustoa vai kinkkua niin lapsi vastaa "joo", ei ymmärrä kun annetaan vaihtoehtoja. Liekö sitten normaalia vielä tämän ikäisellä. Peruskysymykset ymmärtää kyllä (esim. lähdetäänkö ulos? onko vessahätä?)

Mudella oli hyvä kirjoitus, kiitos siitä! Puhuminen varmasti auttaa kunhan lapsi vähän kasvaa ja alkaa ymmärtää ja puhua itsekin paremmin!

Tempperamenttinen lapsi raivoaa, kun ei osaa ilmaista itseään muuten. Ei niissä silti välttämättä mitään "vikaa" ole, paljon tahtoa ja liian vähän sanoja ja ymmärrystä tahtoa ohjailemaan. Koittelee varmasti hermoja ja vaatii paljon, mutta usein ovat myös sitä ihanampia sille päälle sattuessaan.
Pitkää pinnaa ja koittakaa keksiä se rangaistus, joka tehoaa. Esim. jonkin rakkaan lelun poisto, kun rikkoo jonkin muun. Ja takaisin niitä saa sitten hyvällä käytöksellä.

Yhteistyössä