Aivan ihanaa, mutta silti mua pelottaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milliliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

milliliina

Jäsen
18.10.2013
107
0
16
Lauantaina vihdoinkin mies antoi luvan pillereiden pois jättämiseen!! Jeeee, tätä on odotettu... Fiilis on ihana, kuin pilvissä kulkisi.
Pillereitä (cerazette) syöty nyt vajaa kaks vuotta.

Mulle on vaan mieleen jäänyt kummittelemaan se, kun ex-miehen kanssa yritettiin, meni kaks vuotta tuloksetta, kunnes sitten asiat meni miten meni. Kierrot oli pitkiä ja kroppa ei todellakaan toiminut... Menkat tuli millon tuli, kierto vaihteli 30-100välillä. Sain silloin ajan tutkimuksiin naistenklinikalle, mutta koska erottiin miehen kanssa, peruin sillon sen ajan.

Pitääkö mun nyt tosissaan odotella vuosi, ennenkuin voin saada mitään apua mistään? Joo, eihän siitä oo kuin neljä päivää kohta kun pillerit on jääneet pois, mut kun tietää ja tuntee oman kroppansa, niin olisi se taas aika kärvistelyä ootella pari vuotta ennenkuin pääsee tutkimuksiin... Argh. Sori vuodatus.

Onko kellään kokemuksia, että aiemmin olis ollut kierrot vaihtelevat, mutta olisivat itsellään tasautuneet? Tai kokemuksia siitä, miten tällaisessa tilanteessa toimitaan....

Odottele rauhassa ainakin puolisen vuotta. Itse jätin pillerit pois ja raskauduin jo heti ensimmäisten menkkojen jälkeen, tuloksena lapsella kehityksen viivästymä.

Mä muistaakseni söin pillereitä vuoden ennen kuin jätettiin ehkäisy, sitten menikin kolme vuotta ennen plussaa.

Ei käyty hoidoissa tai selvittämässä lapsettomuutta kun oltiin niin nuoria ettei kiirettä lapsen saamiseen ollut. Mutta kyllä siinä ehdittiin käydä kaikki tunteet läpi ja jopa lopulta hyväksyttiin "tosiasia" että tuskin tullaan vanhemmiksi ilman hoitoja ainakaan. Yllätys oli suuri, mutta sitäkin yllättyneempi olin kun toinen raskaus alkoi ekasta kierrosta. Aikamoista arpapeliä tuo lapsen saanti, vaikka mulla paljon onkin arvailuja syistä että miksi meillä meni näin.

Kierrot on aina itsellä olleet melko tarkkaan sen 30 päivää mutta molemmat lapset on hedelmöittyneet ultran mukaan viikon "myöhässä" ja molempien kohdalla testistäkin tuli (haalea) plussa vasta kuin kuukautiset oli viikon myöhässä. En tiedä onko sattumaa että molempien kohdalla ovulaatio myöhässä vai onko ovulaatiossa aina ollut jotain häikkää.

Tiedän myös pariskunnasta jotka yrittivät pitkään lasta mutta päätyivät lopulta eroon. Eikä mennyt kauaa kun molemmilla olikin sitten tahoillaan lapsi. Että niinkin voi käydä.

Onnea yritykseen :)

Kiitoksia!

Mua varmaan lähinnä sen edellisen kokemuksen takia hirvittää, ja kun opiskelee alaa, kätilöksi niin tietää jos jonkinmoista, mut kuitenkin omalla kohdalla on täys tauno :D malttamaton mikä malttamaton.

Mä koitan itselleni selittää että viimeksi se oli kiinni vaan ja ainoastaan siitä, et mä stressasin liikaa, jonka seurauksena en syönyt hyvin, en nukkunut kunnolla taikka liikkunut paljoa, elämäntavat siis persiillään + mies joka oli antanut lapselle luvan tulla muttei tykännyt seksistä tahi läheisyydestä... mies tutkittiin ja kaikki oli ok, vikaa mussa mutten saanut koskaan mitään tietää kun peruin sen ajan eron takia.

Siks nyt pelottaakin mut nyt en stressaa, nukun, syön hyvin ja voin hyvin, parisuhde on onnellinen ja mies ihan yhtä mukana kuin minäkin. Tosin ei osaa pelätä mahdollista pitkää yritystä kuten mää. Raastavaa.

Kuinkakohan kauan tosissaan menee et kierto palautuu...

Ei varmaan vuotta kannata odottaa. Onko teillä minkäverran ikää?
Luin jostain, että mikäli on jokin selkeä haitta (esim. pitkä kk kierto, endometrioosi tms.) niin on turha odottaa vuotta, vaan hoitaa asiat kuntoon ensin.

Mä olin syönyt pillereitä liki 10v....olisko ollu toinen kierto lopetuksen jälkeen kun tulin raskaaksi....extra oli se raskaus, mutta leikkuun jälkeen ei kerenny olla kuukautisia ollenkaan kun olin taas raskaana ja se raskaus päättyi synnytykseen :) (15v sitten....eli pillereiden hormonimäärätkin vähän eri luokkaa kun tänäpäivänä!) onnea yritykseen, koita olla stressaamatta :)

[QUOTE="juu";29454588]Odottele rauhassa ainakin puolisen vuotta. Itse jätin pillerit pois ja raskauduin jo heti ensimmäisten menkkojen jälkeen, tuloksena lapsella kehityksen viivästymä.[/QUOTE]

Ei kai noilla nyt voi olla mitään yhteyttä? Itse tulin raskaaksi heti jätettyäni pillerit pois, ei ehtinyt tulla edes ensimmäisiä luomumenkkoja. Nyt olen viikolla 21.

Niin terolut- juuri voi auttaa. Kävisin itse yksityisellä gynellä kyllä heti jos ongelmia aiemmin on ollut. Terolut säännöllistäö kiertoa ja ovulaatio helpompi bongata...myös ilm jotenkin tehostaa kiinnittymisen mahdollisuutta. Onnea yritykseen!!!

kierto normaalisti 27pv +-1 päivä. söin 3 vuotta pillereitä, pillerien aikana kierto toki sen 28 päivää jos en siirtäny menkkoja. lopetin pillerit huhtikuun lopussa, yhdet luomumenkat odotettiin eli ehkästiin vielä. se kierto oli 33 päivää. ja seuraavasta raskaduin.

kierto normaalisti 27pv +-1 päivä. söin 3 vuotta pillereitä, pillerien aikana kierto toki sen 28 päivää jos en siirtäny menkkoja. lopetin pillerit huhtikuun lopussa, yhdet luomumenkat odotettiin eli ehkästiin vielä. se kierto oli 33 päivää. ja seuraavasta raskauduin.

[QUOTE="juu";29455120]Lääkärin mukaan on. Kun sitä ehkäisyhormonia on noinkin paljon veressä niin se vaikuttaa lapsen kehitykseen raskausaikana aivan kuten huumeet, alkoholi tupakka tms.[/QUOTE]

Onpas ollut jännä lääkäri, YTHS:n sivuilla kun lukee näin:

"Pillereiden teho perustuu siihen, että ne estävät tehokkaasti munasolun kypsymisen ja irtoamisen munasarjasta. Tämän takia hedelmöittymistä ei pääse tapahtumaan. Nämä vaikutukset häviävät ja tilanne palautuu takaisin "normaaliksi" kun pillereiden käyttö lopetetaan. Heti pillereiden lopettamisen jälkeinen ensimmäinen luontainen kierto on aivan normaalilla tavalla hedelmällinen ja raskaus voi turvallisesti alkaa ilman erityisiä varo-aikoja tai taukoja pillereiden lopettamisen jälkeen."

Eli ei pitäisi vaikuttaa mihinkään.

[QUOTE="juu";29454588]Odottele rauhassa ainakin puolisen vuotta. Itse jätin pillerit pois ja raskauduin jo heti ensimmäisten menkkojen jälkeen, tuloksena lapsella kehityksen viivästymä.[/QUOTE]

Ei kait tuo kehityksen viivästymä kuitenkaan niistä jo jätetyistä pillereistä johtunut...

Siis periaatteessa joo, epäsäännöllinen kierto, jos ne on kovin kovin lyhyitä taikka pitkiä niin sit kyllä pääsee hoitoon vaikkei lasta yritäkkään jos ne häiritsee.
Enkä mä todellakaan aio, enkä kyllä pysty odottamaan vuotta, ennenkuin hakeudun tutkimuksiin. Ehkä mä varaan vaan ajan gynelle, et pääsee vaan tarkastamaan et paikat on kunnossa (papa yms), ja siinä sitten samalla mainita asiasta, kysyä mitä gyne olis mieltä.
Ikää mulla 22, miehellä 24. Viimeks sillon 2010-2012 vaikka kuinka olin 18-20v, silti kierrot oli tota luokkaa.
Ylipainoa on jonkun verran, josta on saanut jo pudotettua kohta 10kg. Sekin eriävä siihen viime kertaan, silloin vain tyydyin olemaan ylipainoinen, nyt sentään elelen vähän terveellisemmin...

Mun pää yrittää antaa pelolle tilaa, vaikka tilanteet on todennäköisesti ihan erit nyt...

ps. Ei ne pillerit, jotka on jätetty ottamatta vaikuta kehityksen viivästymään, jos ei mitään muuta syytä asialle ole löytynyt, lääkäri on voinut "veikata" että se voisi johtua siitä, muttei sitä kukaan osaa sanoa varmasti.
Mun ystävätär on tullut kahdesti raskaaksi pillereitä syödessään ja silti saanut normaalit lapset.

Tulipas vahingossa harmaana... :)
Ehkä se nyt vaan tämä pelko on sitä, kun ei oo ne ensimmäisetkään menkat vielä tulleet ja niitä odottelee innolla... Varsinkaan kun nyt pillereitä kun oli syönyt, viime menkat vissiin vuosi sitten....

lapselle tuosta kehitys viivystämä!

[QUOTE="juu";29455120]Lääkärin mukaan on. Kun sitä ehkäisyhormonia on noinkin paljon veressä niin se vaikuttaa lapsen kehitykseen raskausaikana aivan kuten huumeet, alkoholi tupakka tms.[/QUOTE]

Höpö höpö höpö. Onpas sulla ollut "lääkäri".

Yhteistyössä