Yök, multa poistettiin ehkäisykapselit... :X

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kapselikeitin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kapselikeitin

Vieras
En halua ketään pelotella mutta oli aivan järkyttävä kokemus !

Kapselit laitettiin mulle 2v sitten ja jo laitto oli hankala. Lääkäri laittoi ekaa kertaa kapseleita ja vissiin meni vähän vikaan... 2kk sitten ne yritettiin poistaa saman lääkärin toimesta mutta ne olivat jumissa joten jouduin odottamaan että haava parantuu ja saan ajan kirurgille.

Kirurgi ei meinannut saada edes viiltoa oikeaan paikkaan koska edellinen arpi oli niin iso ja peitti kapseleiden päät. Jouduttiin siis tekemään "väärään päähän" viilto ja repimään kapselit irti. Kirurgi sanoi että ehkäisyteho on ollut heikko koska kapselit olivat arpeutuneet. Kiva kiva... 45min siinä meni ja 3 puudutusta. Tuloksena jättimustelma ja 6 tikkiä. Nams...

Kapselit oli muuten tosi kivat, ei niiden olemassa oloa edes huomannut eikä ollut menkkojakaan. Mutta laitto ja poisto aivan kauheita !

Nyt olen raskaana ja mietin ehkäisyä synnytyksen jälkeen. Olisko kellään kertoa esim kierukoista kokemuksia ?

Ei ole kokemusta kierukasta, sorii.
Mutta minun tutulla se kapseli oli lähtenyt uimaan kainaloon ja sitä piti oikeasti etsiä ja kaivella kuulemma tosi kauan.

Mullakin oli kapseli mut oli vaan puol vuotta kun nyt yritetään vauvaa. Onpa sulla ollu ikävä kokemus se poisto! Mullekin sanottiin, että ennen niitä on jouduttu laittaan monta, mulla oli vaan yks.Poisto kesti kymmenen minuuttia puudutuksineen kaikkineen. Ei sattunut eikä edes mustelmaa tullu.
Sitä ennen oli hormoonikierukka ja on ollut paras ehkäisy keino mitä on ikinä ollu. Loppu menkat kokonaan ja kestää monta vuotta. Oli kiva olla ilman menkkoja 5 vuotta :) kierto palautu nopeasti normaaliksi poiston jälkeen. Ei tullut mitään oireita mulle siitä. Mulla siis pelkästään hyviä kokemuksia hormooni kierukasta. (kuparikierukkaa en ois laittanut, oon kuullu niin paljon epämiellyttävistä vaikutuksista).

Kapselien poisottaminen on monesti hankalaa, mulla meni kans varmaan 40 min että ne saatiin pois. Yllättäen siitä ei tullut lainkaan mustelmaa vaikka lääkäri joutui kunnolla hoitajan kanssa runnomaan mun kättäni! Muistaakseni 2 tikkiä tuli. Laitto sen sijaan kävi todella nopeasti, eikä tarvittu tikkejä, ja mulle tuli kuitenkin ihan järkyttävät mustelmat.

Hoitaja ei ollut kovin vanha mutta ei sanonut että milloin on aikoinaan. Varmaan joskus silloin kun kapselit on tullut markkinoille, veikkaisin. :)

Millaisia vaikutuksia on kuparikierukaata sitten tullut ?

Hoitaja ei ollut kovin vanha mutta ei sanonut että milloin on aikoinaan. Varmaan joskus silloin kun kapselit on tullut markkinoille, veikkaisin. :)

Millaisia vaikutuksia on kuparikierukaata sitten tullut ?

Meinasin sitä mutta mä en tiedä milloin ne on tulleet markkinoille. Mulle asennettiin ennen kuin sain esikoisen ja silloin ainakin laitettiin kaksi. Ysäriluvun alussa siis.

Minulla oli kahteen otteseen kapselit. Ekat laitettiin varmaan 2001 ja tokat 2005 lapsen syntymän jälkeen. Molemmilla kerroilla laitto ja pois ottaminen olivat helppoja ja nopeita toimenpiteitä. Nyt on ollut kaksi vuotta hormonikierukka. Sen laitto sattui sitten enemmän, mutta muuten on ollut oikein hyvä.

Implanon oli mulla melkein kolme vuotta, eli sen maksimiajan. Laitto oli kyllä inhaa ja poisto vielä inhottavampaa. Syviä ruhjemustelmia täynnä koko arka käden sisäpinta. Mutta kapseli oli kyllä vaivaton.

Joku kyseli kierukasta just pari päivää sitten ja näin vastasin. Mulla on noiden lisäksi ollut käytössä myös Evra-laastarit ja Cerazette-pillerit. Nuvaringiä joskus kokeiltu ja se sopi kaikkein vähiten markkinoilla olevista ehkäisymenetelmistä. Onneks ei just nyt tartte miettiä että mitähän sitä seuraavaksi kokeilisi. *huokaus*

Eka laittaja oli vähän huono, jäi pikkuisen isompi arpi ja siihen laitettiin tikki, mutta en muista laitettiinko tikki laittaessa vai kapselia vaihdettaessa. Huono taitoinen kuitenkin.
Mutta muuten laittaneet hyvin, kapseli on ollut pinnassa, ja vaikka vähän kapseloitunut välillä, niin ihan ongelmitta poisottaminen on onnistunut.
Nyt ties kuin mones menossa... 4s?? ja muut vaihdot olleet kivuttomia ja jäänyt vain pieni pistearpi ilman mitään tikkejä.

[QUOTE="niin";29436988]ei ole kokemusta e-kapseleista. Mutta yksi gyne totsei että e-kapselit ovat kehitysmaa kamaa, niiden luotettavuus on hänen mielestä saman tasosta. ?[/QUOTE]

totsei= totesi :D

Yhteistyössä