Hammasproteesit tulossa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pikku Myy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pikku Myy"

Vieras
Mulla ollaan aloittamassa hoitoa jossa poistetaan kaikki ylähampaat ja osa alahampaita, ja tilalle laitetaan ylös ns. kokoproteesi ja alas ns. osaproteesi. Ikää mulla on "vasta" 38v eli hirvittää ihan kamalasti se mitä tulossa on! :( Pelottaa miltä ne tuntuu, huomaako kaikki muut ja mitä kaikki sanoo...

Kuulisin mielelläni kaikki mahdolliset kokemukset ja tiedot kyseisestä kokemuksesta. Ainakaan hammaslääkärin mukaan en ole ainoa laatuani tässä iässä, mutta kai tää aika harvinaista vielä tässä iässä on. Ja ei kiitos moralisoijille, kyse ei ole hoitamattomuudesta vaan siitä että mun hampaat on yksinkertaisesti hoidettu loppuun!

Hinta-arvio on proteesien osalta kokoproteesi noin 650e ja alaleuan osaproteesi noin 900e. Se alaleuan osaproteesi on sellainen metallirunkoinen, joka on kuulemma paljon miellyttävämpi ja kestävämpi, mutta valitettavasti myös kalliimpi. Halvempi muovinen olisi noin 700e mun tapauksessani. Mulla on vielä sellainenkin kiva juttu suussani, kun alaleuassa kasvaa sisäpuolella sellasia lisäluupahkuroita niin sinne mulle ei tuo muovinen ois oikein kunnolla käynytkään ilman niitten poistoleikkausta. Ja sen nyt vielä ajattelin jättää väliin! ;) Se tosin on sit kuitenkin edessä jos joskus alaskin joudutaan laittamaan kokoproteesi. Mut se saa olla sit sen ajan murhe...

Noihin hintoihin tulee sit kaikki hammaslääkärikulut eli tietysti hampaiden poistot, kaikki muotit ja sovittelut yms päälle. Arvioitu noin pari tonnia koko hoidolle, ja kai se helposti tulee ku kuulemma kymmenkunta pitkää käyntiäkin on edessä! :(

Vaikka nyt jännittääki ihan tajuttomasti, niin musta se aika ennen päätöksen tekoa oli pahin! Se veivaus ja se et uskallanko yms. Ja kokoajan juurihoitoja ja paikkauksia ja uudestaa ja uudestaan. Ihan älytöntä! Nyt mä sen oon kuitenki jo päättäny ja se on nyt menoo. Mut tietty tosi iso juttu ja kyllä öisin tulee mieleen… :(

Just yksi ilta mietin, että kysyn täältä onko kellään tekohampaat? Itsekin vähän suunnitellut samaa. Ennen vanhaanhan kaikilla 40-vuotiailla oli jo tekarit ja se oli ihan luonnollinen asia.

ylhäällä kokoproteesi. Puolitoistavuotta ollut. Poistavat kyllä kerralla enemmän, taisivat otaa kuusi minultakin viimeisellä poistoreissulla, eli etummaiset kuusi ja proteesihan laitettiin heti poistojen jälkeen suuhun.
Onhan ne oudot aluksi, mutta kyllä ne kipeät hampaat voittaa.

Pari viikkoa olivat aika kipeät ikenet, eikä paljon pureskeltu. Tsemppiä.

mulla sama edessä. oikeestaan ihan jumalattoman hll pelon vuoksi. ihan pienestä oon pelänny hammaslääkärissä ja itkulla sinne viety ja väkisi hoidettu.

en ole vaan uskaltanut lähtee tohon rumbaan, kun en tiedä ees mistä aloittaa. tää on vieny jo monet yöunet ja sosiaalisen elämän vallan. :(

tsemppiä kohtalotoverit!

mulla sama edessä. oikeestaan ihan jumalattoman hll pelon vuoksi. ihan pienestä oon pelänny hammaslääkärissä ja itkulla sinne viety ja väkisi hoidettu.

en ole vaan uskaltanut lähtee tohon rumbaan, kun en tiedä ees mistä aloittaa. tää on vieny jo monet yöunet ja sosiaalisen elämän vallan. :(

tsemppiä kohtalotoverit!

Aloitat sieltä hammaslääkäriltä, eli yksityiselle ja hyvälle sellaiselle. Kuntapuolellahan ei onnistu, kuin akuutti hoito, näin meillä ainakin.

Aloitat sieltä hammaslääkäriltä, eli yksityiselle ja hyvälle sellaiselle. Kuntapuolellahan ei onnistu, kuin akuutti hoito, näin meillä ainakin.

mitenhän ne nukutuksessa poistais hampaita? hoidetaanko se kerralla vai kuinka? onko mitään käsitystä? mulle eräs hammaslääkäri ehdotti muutama vuosi sitten nukutushoitoa ja olisi lähetteenkin kirjoittanut, mutta joku paniikki iski silloin.

mitenhän ne nukutuksessa poistais hampaita? hoidetaanko se kerralla vai kuinka? onko mitään käsitystä? mulle eräs hammaslääkäri ehdotti muutama vuosi sitten nukutushoitoa ja olisi lähetteenkin kirjoittanut, mutta joku paniikki iski silloin.

Eiköhän ne kerralla hoida nukutuksessa, se vaan taitaa olla aika kallista hommaa.
Jos ei ole rahasti kiinni, niin sinne sitten vaan.
Jotakin voit löytää googlella, kun kaivelet.

Eiköhän ne kerralla hoida nukutuksessa, se vaan taitaa olla aika kallista hommaa.
Jos ei ole rahasti kiinni, niin sinne sitten vaan.
Jotakin voit löytää googlella, kun kaivelet.

pääsisin siis kunnalliselle eli ei olis satastakaan!

mutta miten ihmeessä selvii ilman hampaita jos kaikki viedään? ja täällä meidän kaupungissa ei tehdä tuota nukutusta vaan tuossa 50km päässä, eli täällä hoitaisin sit nuo proteesiasiat.

pääsisin siis kunnalliselle eli ei olis satastakaan!

mutta miten ihmeessä selvii ilman hampaita jos kaikki viedään? ja täällä meidän kaupungissa ei tehdä tuota nukutusta vaan tuossa 50km päässä, eli täällä hoitaisin sit nuo proteesiasiat.

Ne proteesit tehdään valmiiksi jo ennen poistoja.

Eihän tuo kaukana ole, minä kävin yksityisellä melkein sadan kilsan päässä.
Mene sinne nukutushoitoon, jos sen kerran saat. Itse en epäröisi hetkeäkään.

Ne proteesit tehdään valmiiksi jo ennen poistoja.

Eihän tuo kaukana ole, minä kävin yksityisellä melkein sadan kilsan päässä.
Mene sinne nukutushoitoon, jos sen kerran saat. Itse en epäröisi hetkeäkään.

ai, mä oon luullu et ne tehdään vasta sit kun kaikki on pois.

mut sinne nukutushoitoon on n.6kk jono, ellei jo enemmänkin, että nopeemmin ehkä pääsis jos koittais reipastua. diapamin voimalla on joskus koitettu, ei auttanut. muutaman kerran oon pyörtyny jo penkin nähdessäni.

ai, mä oon luullu et ne tehdään vasta sit kun kaikki on pois.

mut sinne nukutushoitoon on n.6kk jono, ellei jo enemmänkin, että nopeemmin ehkä pääsis jos koittais reipastua. diapamin voimalla on joskus koitettu, ei auttanut. muutaman kerran oon pyörtyny jo penkin nähdessäni.

Joskus muinoinhan noin tehtiin aina, voi niin tehdä nykyäänkin, taitaa kuitenkin olla harvinaisempaa.

Soittelepa jo huomenna ja tulet sitten kertomaan. :)

Mä sairastan sjögrenin syndroomaa ja se vienyt aika tehokkaasti hampaat vaikka käyn 2 kertaa vuodessa suuhygienistillä ja lisäksi jatkuvasti hammaslääkärissä. Aika monta hammasta on jouduttu jo poistamaan ja tuskin kauaa menee kun proteesit saan olen 40v. Oli kiva tietää että on muitakin ja että hintaluokka on suunnilleen tuo.

Joillain on geeneissä vaan huonot hampaat

Vaikka niitä pesis oikein, käyttäisi purkkaa, ei söis makeeta niin silti niitä reikiä voi olla 5 vuotiaana ja komekymppisenä paikkaa paikan päällä jaikymmenen juurihoitoa takana.

Tutulla pilasi kortisoni hampaat (ja hiukset, luut hapertui, turposi yms.) kun joutui sitä syömään pitkänpitkän aikaa krooniseen haavaiseen paksusuolentulehdukseen. Oli allerginen sulfalle ja leikkausta vetkuteltiin vuosikaudet.

Mulla oli täysin reiättömät hampaat ennen raskauksia, mutta toki se jälkensä jättää hampaisiin kun 2 x 9kk oksentaa kellon ympäri ja ainoat asiat joita sai suun kautta otettua olivat happamat sitrushedelmät ja -mehut. Yläetuhampaisiin tuli monta reiänalkua.

en tiedä liittyykö add:hen tämä (joku aistiyliherkkyys tms) mutta en pysty peseen hampaita kunnolla, pelkkä hampaiden harjaus vaikka telkkari mainoksessa (ilman ääniä) saa aikaan kauheen inhoreaktion ja menee kylmät väreet. lisäksi jumalaton hammaslääkäripelko. mulla on alle kouluikäisenä jo paikattu maitohampaita. josta varmaan tämä kamala pelko juontaa juurensa.

mulla on maha ihan jumalattoman kipeä ollut koko päivän kun oon stressannu tota soittoo, nyt vasta kamala olo tulikin kun tietää et kohta on se aika. tuntuu et tulee molemmista päistä yhtä aikaa ja pyörryttää.

Yhteistyössä