Vasektomiasta kokemuksia, yksityisellä erityisesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kauhuissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kauhuissaan

Vieras
Mieheni on 3-kymmentä, eli se ikäkriteeri täyttyy, lapsia ei ole, tarkoitus olisi mennä varmaan tämän kuun aikana, kunhan lähetteen saisi vain eteenpäin (lääkäri lomalla). Onko millaisia kokemuksia asiasta? Etenkin yksityisellä (Terveystalo) teettämisestä.

Erityisesti tuo lisäkiveksen kipeytymisriski mietityttää kun miehellä on siihen jo muutenkin taipumusta ja vasektomia pahentaa asiaa joskus entisestään, tästä huolimatta kyllä lääkäri oli aivan ehdottomasti sitä mieltä, että se tulisi silti tehdä miehelle eikä minulle. Millaista tuskaa odotettavissa ja kuinka kauan/loppuelämäkö?

Hassua tässä on tähän mennessä ollut se, että mitä on lukenut sterilisaation saamisen vaikeudesta, niin mieheltä ei edes kysytty haluaako hän sen oikeasti ja tietääkö seurauksista. Minulle sanottiin, että ulkomaille kannattaisi mennä teettämään vaikka ikä riittäisikin kun operaatioon pääsy olisi kuulemma niin vaikeaa. Aikamoista..

Niinpä , saako miehesi edes sitä jos ei ole lapsia ? , vaikka 30 ikä täyttyykin.

Meillä miehellä meni kaikki hyvin , kipeä oli pari päivää ja kävely vaikeaa ja jo reilun viikon päästä oltiin tositoimissa.

[QUOTE="mamma";29425007]Niinpä , saako miehesi edes sitä jos ei ole lapsia ? , vaikka 30 ikä täyttyykin.

Meillä miehellä meni kaikki hyvin , kipeä oli pari päivää ja kävely vaikeaa ja jo reilun viikon päästä oltiin tositoimissa.[/QUOTE]

Saa. Ei minkään valtakunnan ongelmaa sen kanssa. Lääkäri olisi kirjoittanut jo lähetteen, mutta haluttiin vielä tarkistaa missä paikassa toimenpide olis helpointa tehdä, niin se venähti hieman sen takia vain. Ko. paikan kanssakin on asiat jo aika hyvin sovittu, mutta päivä on vielä päättämättä kun täältä pitäisi saada joku lomake ja se lähete menemään vain kun ei viitsitä lähteä hieman kauemmas sellaisen takia ajelemaan.

Mitenkä tuo melko fyysisen työn tekemisen laita? Pitääkö ottaa saikkua päivä, ettei vain mitään ongelmia tulisi?

Mun mies kävi pari kuukautta sitten yksityisellä vasektomiassa. Varasi ajan puhelimitse, sai kirjeitse ohjeistuksen, meni sovittuna ajankohtana sinne yksityiselle ensin keskustelemaan lääkärin kanssa ja heti perään operoitiin. Lääkäri oli vähän kysellyt perhetilanteesta ja selittänyt miten homma etenee. Papereihin oli kirjattu, että naimisissa, 3 lasta, ikä 35 ja että "potilas on asiallisen oloinen".

Toipuminen oli tosi nopeaa. Olisko pari päivää ollut kosketusarka ja käveleminen vähän hankalaa, mutta eipä mitään sen isompaa. Hinta oli jotain 650€.

minkä takia lapseton haluaa vasektomian?
Nykyaikana tuo on jo naisellekkin iisi homma...

Kyllä minäkin olen ihan yhtä lapseton kuin puolisoni, mutta miehelle helpompi ja halvempi ja ehkäisyhuolet ja pelko raskaudesta loppuvat sitten siihen. Ennemmin varma ja toimiva ehkäisy kuin yhtään turhaa aborttia. Lääkäri oli ehdottomasti sitä mieltä, että ennemmin miehelle kuin minulle ulkomailla ja me olemme molemmat itsekin samaa mieltä. Tähän asti minä olen rääkännyt itseäni hormoneilla, kierukoilla ja sen sellaisilla, niin onkin jo miehen vuoro....

Nyt näyttäisi siltä, että helmikuun lopussa pääsee operaatioon. Ihmeellisiä kuvioita ollut lääkärikeskuksen puolelta, lääkäri oli hukassa, puhelinaika unohtui ja saatiin ko. tyyppi lopulta kiinni eri firman puhelinpäivystyksestä ja vaihdoimme koko homman eri paikkaan ja alkoi juttu edetä oikeastaan heti. Kokoajan olemme hoputtaneet asiaa kiireellisenä, mutta minkäs teet. Hintaa näyttäisi tulevan nyt se 660e Mehiläisessä paikallispuudutuksella. Josko alkaisi olemaan voiton puolella tämäkin homma :D Hankalaa aikaa kait kun on lomia ja sen sellaisia hoitohenkilökunnalla ilmeisesti ja hieman sekaisin kaikki.

Voin vain kuvitella millainen sekasotku tämä olisi jos olisi nainen kyseessä vielä, mutta siitähän ei edes keskustella lääkärissä lapsettoman naisen tapauksessa.

Miten muuten päädyitte yksityiselle puolelle? Muutamassa kuukaudessa pääsi ihan normi sairaalankin kautta. Toki, jos hinta ei harmita, niin ei väliä missä käy. :)

Muutamassa kuukaudessa? Meille tuli lähetteen jälkeen kirje, että operaation kiirettömyyden vuoksi toimenpiteeseen pääsy voi kestää vuosia(!!). Puoli vuotta odottelua takana tällähetkellä ja yksityistä vakavasti harkitaan.

Miten muuten päädyitte yksityiselle puolelle? Muutamassa kuukaudessa pääsi ihan normi sairaalankin kautta. Toki, jos hinta ei harmita, niin ei väliä missä käy. :)

Jonot kuulemma ainakin vuoden mittaiset ja palvelu julkisella nyt on muutenkin ihan kamalaa ja vaikeaa saada tahtoaan läpi yhtään missään asiassa. Lisäksi tämä nimenomainen lääkäri haluttiin. Sen verran kallisarvoinen ruumiinosa, että noin naurettavan pienellä hinnalla sitä ostaa parempaa palvelua ennemmin kuin menee julkiselle liukuhihnaoperaatioon. Varsinkin jos on taipumusta muihinkin alueen vaivoihin, niin lääkäri jopa kuunteleekin potilasta ja jos joku menee vikaan, niin asia hoituu helpommin ja paremmin.

OK :)Mun mies kävi julkisella puolella ja muutaman kk:n oli jonossa. Toimenpide meni hyvin eikä kipuja kuulemma paljon ollut. Mä en voi sanoa kuin positiivisia asioita tuosta julkisella puolella :)

OK :)Mun mies kävi julkisella puolella ja muutaman kk:n oli jonossa. Toimenpide meni hyvin eikä kipuja kuulemma paljon ollut. Mä en voi sanoa kuin positiivisia asioita tuosta julkisella puolella :)

Meillä on taas huonot kokemukset ja vasektomiaa puuhataan nimenomaan julkisen toiminnan takia kun mun kierukan kanssa meni aivan päin *ersettä koko homma ja tilanne meni hengenvaaralliseksi lopulta ja koko kuviolta oltais vältytty jos jossain vaiheessa joku olisi viitsinyt hetkeksi istua alas ja kuunnella kunnolla mikä on hätänä.

Ainakaan viime vuoden lopulla eivät HUS:sä purkaneet jonoja ollenkaan. Päädyin yksityiselle ja sitä myöten pöydälle viiden viikon kuluttua siitä kun tartuin eka kertaa luuriin.

p.s. bloggasin aiheesta, lueskelkaa jos kiinnostaa;

http://nipsjanaps.blogspot.fi/

Jatkan vielä kun innostuin edellisviestissä lähinnä blogini lobbaamiseen :)

Julkisella sektorilla ainakin täällä PK- seudulla saa tällä hetkellä (2013/2014) jonotella rauhassa, ehtii vaikka tekaista muksun siinä välissä :)

Itse päädyin ehdottomasti yksityiseen. Kuutisen sataa (sisältäen _kaiken_ jäi omaan piikkiin kelojen jälkeen mutta hinta ei ole mitään verrattuna palvelun tasoon joka oli alusta loppuun aivan loistavaa. Sain jopa lääkärin "siviilinumeron" mukaani siltä varalta että jotakin odottamatonta olisi tapahtunut. Sanoi että hän tietää mitä on tehnyt ja voi auttaa parhaiten eikä tarvitse jonotella missään arvauskeskuksessa. Jo tuo tieto teki palautumisen mukavaksi eikä itseasiassa mitään yllättävää tullut.

Jos joku väittää että operaatio on täysin kivuton (joo, itsekin omassa blogissani sorruin vähän tähän), valehtelee mutta ei se kokonaisuudessaan ole mitään verrattuna siihen mitä naiset saavat elämänsä varrella kärsiä (synnytykset, kuukautiskivut....)

.. ja kannattaa käydä siellä näytteessä 10 viikon kuluttua... Sen voi ottaa vähän niinkuin huvittuneesti jos ei muuten pysty :) Kieltämättä vieläkin naureskelen itselleni sen takia.

http://nipsjanaps.blogspot.fi/

[QUOTE="xyz";29513782]Muutamassa kuukaudessa? Meille tuli lähetteen jälkeen kirje, että operaation kiirettömyyden vuoksi toimenpiteeseen pääsy voi kestää vuosia(!!). Puoli vuotta odottelua takana tällähetkellä ja yksityistä vakavasti harkitaan.[/QUOTE]

Ne sanoo tuon ajan vaan sen takia, että ihmiset kääntyis yksityisen puoleen. Meillekin sanottiin, että VUOSIEN jonot voi olla, mutta niin vaan on ensi viikolla miehellä aika. Lähetteen laittamisesta 7kk. Meillä ei ollut kiirettä, niin ei rynnitty sitten yksityiselle ja kuultiin ystävältä että oli aika tullutkin alle vuodessa mutta oli jo ehtiny mennä yksityiselle.

Kiitoksia blogin linkittämisestä. Olisi kiinnostavaa kuulla vielä enemmän kokemuksia mahdollisimman nuorena tehdyistä operaatioista ja pidemmän aikavälin vaikutuksista, jos mitään on tullut.

Ne sanoo tuon ajan vaan sen takia, että ihmiset kääntyis yksityisen puoleen. Meillekin sanottiin, että VUOSIEN jonot voi olla, mutta niin vaan on ensi viikolla miehellä aika. Lähetteen laittamisesta 7kk. Meillä ei ollut kiirettä, niin ei rynnitty sitten yksityiselle ja kuultiin ystävältä että oli aika tullutkin alle vuodessa mutta oli jo ehtiny mennä yksityiselle.

Ei ne vaan sano. Tuttu on odottanut jo pari vuotta. Mullekin sano lekuri että jonot on ja pitkät. Ainakin täälä husin alueella.

Sen verran vielä kun noista pitkäaikaisvaikutuksista murehdittiin, niin nyt näyttäisi siltä, että tuo operaatio oli varsin elämänlaatua parantava. Lisäkiveskivut, jotka kiusasivat hyvinkin häijyinä miestä välillä lähes päivittäin, jäivät leikkauspöydälle ja ainakin toistaiseksi ei ole mitään merkkiä ollut että tulisivat takaisin. Että entistä ehompi nyt sitten. Haavatkin paranivat jo aikaa sitten ja mistään ei enää tietäisi että tuota on edes tehty ja mikään paikka ei arista. Oikein hyvä päätös siis ja kerrankin ehkäisystä tuli vain positiivisia sivuvaikutuksia ja ihanaa kun tämä on viimeinkin lopullista. Parin kk päästä vielä näytteenvienti, mutta eiköhän sekin ole sitten ihan ok, sitä odotellessa..

Yhteistyössä