miehen huomauttelu painosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xxxxxl
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

xxxxxl

Vieras
Mitä mieltä olette? Totuus on se että olen lihonut synnytyksen jälkeen, osittain siksi että sairastuin masennukseen. Minua loukkasi miehen huomautus siitä että kuinka paljon ihanampaa oli silloin kun olin laihempi ja iloisempi. Minulla on aloitettu lääkitys ja keskustelemassa käyn joka viikko ja tosiaan en ole jaksanut pitää painoani kurissa :(

Vaikka miten kilot häiritsee niin kyllä tuossa tilanteessa kannattas vaan pitää mölyt mahassa ja keskittyä olennaisempaan eli Ap:n tukemiseen ja vaikka yhdessä aloitta joku liikunta harrastus mutta huomauttelu ei kyllä auta yhtään mitään.

voimia ap:lle

• Tykkää
Reactions: Nagu14
Noh, kyllä se miestä syö tuollainen.

Minä olen kanssa lihonut paljon synnytysten jälkeen, sairastan myös masennusta, ahdistusta ja lisäksi paniikkihäiriötä. En käytä lääkkeitä.
Olen kumminkin saanut karistettua 6 kg painostani ja lisää miinusta aion saada vaikka masentunut olenkin.

Onko lääkkeet lihottaneet enemmän sinua?

Lääkkeetkin on lihottaneet mutta myös syöminen ja liikkumattomuus. Olen yrittänyt liikkua, mutta syöminen on karannut käsistä. Jotenkin loukkasi se että mies mainitsi kuinka paljon hauskempaa oli kun olin laiha ja terve. Ja käsitin että olin haluttavampi. Toki ymmärrän että varmasti näin olikin mutta tämä sairaus todella vie voimia.

Et ole tarpeeksi masentunut niin kauan kun ruokahalu säilyy ja jaksat vetää naaman täyteen kaikkea moskaa. Yritä nyt masentua kunnolla niin laihdut hetkessä.

Täällähän löytyi taas ketjun voittaja. Ei taida sulla olla paljon tietoa masennuksesta? Etkä ole kuullut koskaan tunnesyömisestä? Toiset masentuessaan lopettaa syömisen ja suurempi osa taitaa alkaa lappamaan sitä ruokaa kiihtyvällä tahdilla. Ei voi itse määrittää kumpaan ryhmään kuuluu. Kummatkaan ei ole hyväksi.

Ap:lle tsemppiä, tiedän miltä tuntuu kun toinen huomauttaa painosta. Huomauttelu ei auta tilanteessa mitään vaan laittaa vaan lisää vettä myllyyn. Lisäksi se syventää masennusta. Kannattaa puhua suoraan miehelle miltä sinusta tuntuu, ilman syyllistämistä. Kerro myös joku konkreettinen ehdotus miten miehesi voi olla tukenasi. Voimia ja jaksamista!

[QUOTE="vieraana";29412346]Sinustako ainoa kunnolla masentuneen merkki on syömättömyys? Kannattaisi alkaa ehkä psykologiaa lukemaan ennen kuin alkaa tuollaisia kommentoimaan.[/QUOTE]

Hyvä ruokahalu on varma osoitus siitä että ihminen ei ole erityisen masentunut. Oikeasti masentunut ei jaksa kävellä jääkaapille.

No varmasti tuntuu ikävältä, toisaalta myös miehellä on tunteensa ja puolison masennus (ei siis se painonnousu itsessään) vaikuttaa aina myös toiseen osapuoleen.

Jos on muuten ns. kiltti suustansa niin tulkitsisin miehen kommentoinnin merkiksi siitä että mieskin kärsii ap:n masennuksesta. Neuvoja en osaa antaa kun masennusta ei ole lähipiirissä ollut enkä tiedä kuinka vaikeaa toimiminen ja puhuminen silloin on, mutta tsemppiä ja yhdessä kohti parempaa huomista!

On muuten kyllä ollut kiltti ja auttavainen. En vaan itse tiedä miten suhtautua asiaan loukkaantumatta. Esim minulle tuli sellainen olo että kehtaanko edes saunaan mennä miehen nähden tai saati harrastaa mitään intiimimpää. Ja tosiaan epäilijöille tiedoksi että olen oikeasti sairas jopa osastohoidossakin ikävä kyllä ollut :/

Ota lihomisesi puheeksi miehesi kanssa. Kerro olevasi halukas hoikistumaan, ihan jo terveytesi kannalta. Mieheltäsi vaadi rakentavaa keskustelua ja kannustusta, painon negatiivinen kommentointi ei auta eikä ole puolisolta reilua. Terveelliset elämäntavat ovat myös painosta riippumatta koko perheen yhteinen haaste; tarkoitus ei ole se että perheen läski syö itku kurkussa laihtumisen toivossa salaattia muun väen pupeltaessa rasvaa ja sokeria napaan. Kun otatte yhdessä yhteiset tavoitteet kohti hyvinvointia, liikutte (kävelylenkit koko perheen voimin) ja syötte hyvin (herkutella saa mutta vaihtakaa rasvaiset herkut kevyempiin ja allekirjoittaneen mielestä herkullisempiin vaihtoehtoihin, esim. Hedelmiin ja pähkinöihin, vinkkejä on netti pullollaan! ) onnistutte aivan varmasti!

Masentuneen ihmisen kanssa on tosi rankkaa elää ja olla. Sanoi sitä mitä tahansa, se on loukkaus ja osoitus siitä että "toinen vaan ei voi ymmärtää masentuneen tilannetta". Tukea voi ja pitääkin, mutta kyllä minusta joskus on ihan oikein jos toinenkin saa sanoa mikä häntä ahdistaa ja vähän jopa näpäyttää todellisuudentajua masentuneeseenkin ihmiseen, jotta tilanne saa taas lisää perspektiiviä sen sijaan että masentunut keskittyy vain itseensä, omaan tuskaansa ja elää omassa kuplassaan, jossa oikeuttaa itselleen kaikki tekonsa ja päätöksensä sinä ainoana oikeana totuutena, ei-masentuneen ollessa aina väärässä koska eihän hän voi ymmärtää.

Minusta tuo on luottamuksen osoitus että miehesi uskaltaa puhua sulle totuuden. Jos et itsekään viihdy lihoneena itsessäsi, niin miksi miehesi ei saisi kokea että oli ihanampaa kun olit iloisempi ja laihempi? Ei se tarkoita ettei hän nyt rakastaisi sua. Sano suoraan että tuntuu pahalta ja toivot kannustusta, aloittakaa yhdessä terveellisempi ruokavalio ja iltalenkkeily.

Tämäkin on niin hankalaa tehdä pitkän tähtäimen suunnitemia kun on niin ahdistunut. Kauhulla odottaa seuraavaa päivää. Olen kyllä miehelle sanonut että voi ottaa eron musta jos oon liian kova taakka. Kumpa vain asiat lähtis aukeamaan ja lääkitys tehoaisi

[QUOTE="Just";29412353]Täällähän löytyi taas ketjun voittaja. Ei taida sulla olla paljon tietoa masennuksesta? Etkä ole kuullut koskaan tunnesyömisestä? Toiset masentuessaan lopettaa syömisen ja suurempi osa taitaa alkaa lappamaan sitä ruokaa kiihtyvällä tahdilla. Ei voi itse määrittää kumpaan ryhmään kuuluu. Kummatkaan ei ole hyväksi.

Ap:lle tsemppiä, tiedän miltä tuntuu kun toinen huomauttaa painosta. Huomauttelu ei auta tilanteessa mitään vaan laittaa vaan lisää vettä myllyyn. Lisäksi se syventää masennusta. Kannattaa puhua suoraan miehelle miltä sinusta tuntuu, ilman syyllistämistä. Kerro myös joku konkreettinen ehdotus miten miehesi voi olla tukenasi. Voimia ja jaksamista![/QUOTE]

Sit löyty sitä joka ketjun peruslässytystä. Itseä vaan niskasta kiinni, ylös sohvalta ja ulos liikkumaan.

Masennuslääkkeethän eivät itsessään lihota, ne vain lisäävät ruokahalua.

Ei pidä paikkansa. Riippuu tosin lääkkeistä ja kropasta, mutta lääkkeet lihottavat. Vähintään keräävät nestettä kroppaan ja olet koko ajan pöhöttynyt. Muistaisin myös, että rasva saattaa kertyä helpommin ja hormonilihomista on vaikeampi sitten laihduttaakin pois.

Tämän tietää moni e-pillereidenkin käyttäjä. Monissa lääkkeissä myös lukee sivuvaikutuksena painon nousu. Toisissa taas lisää ruokahalua. Nämä kaksi asiaa on täysin eri asia. Lääkärini määräsi myös itselleni pillerit, jotka vähentävät nestettä, kun kuulemma kaikissa muissa e-pillereissä on taas tuo nestettä lisäävä vaikutus. Kaikilla se ei tosin ole yhtä suurta kuin toisilla.

Eli kyllä, masennuslääkkeet oikeasti lihottavat. Ei tosin kaikki. Osa tosin lisää myös sitä ruokahalua ja osa pelkästään sitä.

Diane nova (kamala e-pillerit) nostivat painoa KOLME kiloa alle viikossa. Ja itselläni oli sillon lievä syömishäiriö ja söin tosi huonosti. Lopetin pillerit ja paino laski samantien. Samoja pillereitä myös kokeilin kuukauden ja paino nousi muutaman kilon. Ulkomuoto oli tosin vielä turvonneempi mitä painon noususta olisi voinut olettaa. Mitä nyt kuviakin katsoo näin jälkikäteen.