Nuorille (tai nuorehkoille) äideille kysely ihan uteliaisuudesta

• Viestiketjun aloittaja Uteliasss
  • Ensimmäinen viesti
matematiikka
Ööö, jos ketjun otsikon luit, niin kysyttiin nuorista äideistä, jos sain kolmannen lapseni kun olin 28v, niin en koe olevani enää nuori äiti ja en koe tarvetta kertoa että olen saanut kolmannen lapsen tällöin :headwall: En ole enää nuori äiti.. Eikä ikääni enää ihmetellä, 16 ja 19-vuotiaana ihmeteltiin... sitä tässä kysyttiin
No miksi listasit ylipäätään kolmannen, jos se ei sisälly otsikon aikajanaan.

inehmo
Ööö, jos ketjun otsikon luit, niin kysyttiin nuorista äideistä, jos sain kolmannen lapseni kun olin 28v, niin en koe olevani enää nuori äiti ja en koe tarvetta kertoa että olen saanut kolmannen lapsen tällöin :headwall: En ole enää nuori äiti.. Eikä ikääni enää ihmetellä, 16 ja 19-vuotiaana ihmeteltiin... sitä tässä kysyttiin
No tämä selvensi :)

kfkfkf
No tämä selvensi :)
No hyvä :)

kerroin tosiaan, että ikääni ihmeteltiin ja kauhisteltiin koska lapset sain 16 ja 19-vuotiaana, eipä sitä enää kauhistella kun näin vanhana sain lapsen...

Eipä oo mullakaan ikinä ollut äitikavereita, joilla olis samanikäisiä lapsia. Omat kaverit alkoivat saamaan lapsia vasta paljon paljon myöhemmin. Nyt onkin sitten monta kaveria joilla pieniä lapsia ja yksi odottaa nyt samaan aikaan :)

hmmmm
opiskelu
seurustelu, naimisiin
opiskelu
1 lapsi
ok:n osto
2 lapsi
opiskelu
valmistuminen ja vakityö
3 lapsi ja uuden ok:n osto
työelämää
4 lapsi tulossa

eka syntyi kun olin 22, ehdin täyttää 28 kun 4. syntyy. Kukaan ei ole kauhistellut ainakaan päin naamaa.

1. Raskaaksi (melkein 20v.)
2. Ostettiin rivarinpätkä
3. Esikoinen syntyi
4. Aloitin amk:ssa kun vauva oli 3kk
5. Raskaaksi (23v.)
6. Myytiin kämppä ja muutettiin Espanjaan
7. Kuopus syntyi
8..Valmistuin tradenomiksi kun kuopus oli 3kk.

Opintojen taso siis tällä hetkellä amk. Opiskelen nyt työn ohessa, lähin vastaavuus Suomessa taitaisi olla HTM/KHT-tilintarkastaja, mutta mun opinnot on jonkun verran laajemmat kuin mitä noihin vaaditaan. Joissain maissa tämä luetaan maisteriksi (esim. UK) ja joissain ei tunnisteta ollenkaan. Jos joskus haluan palata Suomeen, saatan joutua tekemään virallisen maisterin vielä lisäksi.

Ei ärsytä erottua nuorena, ihan positiivista se on. Erityisesti täällä, missä lapset asuvat vanhempiensa luona yli 30-vuotiainakin. Tyttöni luokkalaisten vanhemmat ovat suureksi osaksi oman äitini ikäisiä ja kyllä mä koen, että oli hyvä tehdä lapset jo aiemmin :)

Olen kotoisin Helsingistä, mutta myöhemmin asunut muuallakin pääkaupunkiseudulla. Nyt asun Espanjassa. Täytän tänä vuonna 27.

*ai hittolainen. Naimisiinmeno unohtui. Se tapahtui tossa 5 ja 6 välissä.*

Viimeksi muokattu:
,vieras,
Opiskelu: Vain lukio, ihan normi aikaan peruskoulun jälkeen. Sitten vuosi "hupi-opiskelua" (koulussa, josta ei valmistuta miksikään), amis-kokeilu (jätin kesken), jonka jälkeen töihin.
Naimisissa oltiin ja oma (siis pankin) kerrostaloasunto oli ennen lasta. Nyt omakotitalo, josta jo kiitettävä osa lunastettu pankilta.
Lapsia on kaksi. Esikoinen syntyi, kun olin 22v. Nyt olen 27v.
Paikkakuntaa en sano, mutta Uusimaan rajoissa ollaan.

Pikkutytöstä asti haaveilin tulevani äidiksi nuorena ja voivani jäädä kotiäidiksi. Haaveet toteutuivat. Oli vaikea motivoitua opiskeluista, kun mielenkiinto oli ihan toisaalla. Kun lapset menevät kouluun, yritän keksiä jotain pientä puhdetta, osa-aikatyötä tai hyväntekeväisyyttä. Tulojen puolesta se ei ole välttämätöntä (olen aina ollut tarkan markan ihminen), koska pärjäämme hyvin miehenkin tuloilla, mutta olisihan joku taskuraha mukava lisä.

Kfkfkf, en pysty lainaamaan tekstiä kännykällä niin vastaan näin.

Juu on kyllä menny asiat elämässä ns. Oikeassa järjestyksessä. :) Jos nyt pitää jotain valittamista keksiä niin unelmaduuni on tällä hetkellä määräaikainen enkä vakinaista tule ennen äitiyslomalle jäämistä saamaan. Toiveissa olisi myös saada joskus omakotitalo, mutta kyllä tämä paritalo riittää vielä pitkälle. Katsotaan tosin sitä vasta sitten kun lapset on tehty ja työtilanne on vakiintunut.

Ai niin paikkakunta, Uusimaa saa nyt riittää.

Viimeksi muokattu:
hienoa
Naimisiin -
Opiskelu(t) : ammattkoulu kesken
Lapsi 1: 21v
Oma asunto -

Onko sinusta hienoa olla aina nuorimmasta päästä, vai onko se ärsyttävää erottua edukseen?

Halusin aina nuorena äidiksi, lapsen yritystä takana 2v edellisen "miehen" kanssa, nykyisen kanssa kerkesin seurustella pari kk. Yllätyksenä siis tuli, mutta erittäin positiivisena :) Koulu loppuun, kunhan maltan kotoa lähteä.
Mies 29, kihloissa.

Ikäsi nyt? 22v

näin
Lukiossa tapasin mieheni, opiskelin lähihoitajaksi, menin töihin, ostettiin oma asunto, saatiin eka lapsi kun olin 23 v. Toinen syntyy kesällä jolloin olen 25 v. Mennään varmaan naimisiin sitten samalla kun on ristiäiset.

Mua pidettiin tosi nuorena äitinä kun sain esikoiseni, joka oli minusta vähän hassua. Minusta + 20 on jo ihan normaali ikä naiselle saada eka lapsi.... Päivääkään en ole katunut, en näe itseäni pikkuvauvan äitinä +30 vuotiaana.

dhf
Teille jotka tulleet äideiksi 20-25-vuotiaina.
Missä järjestyksessä nämä asiat teit jos teit.
Naimisiin
Opiskelu(t)
Lapsi 1,2...?
Oma asunto?
Minkä tason opinnot ja jos useampi, missä järjestyksessä?

Onko sinusta hienoa olla aina nuorimmasta päästä, vai onko se ärsyttävää erottua edukseen?

Mikä paikkakunta?

Ikäsi nyt?
Olen 24. Meillä on alle puolivuotias vauva.
Meillä on oma talo ollut jo muutaman vuoden.
Olen käynyt ammattikoulun ja ammattikorkean.
Paikkakunta on niin pieni kunta että sitä en mainitse.
En koe itseäni nuoreksi äidiksi. Monella samanikäisellä ja nuoremmillakin kavereilla on jo useimpia lapsia.
Naimisiin emme ole vielä menneet ja se ei ole lähitulevaisuuden suunnitelmissa. Se ei ole meille mitenkään tärkeä asia.

"äityliini"
Eka lapsi 18v,kihloihin 19v,toka lapsi 20v,naimisiin 20v,kolmas lapsi 23v,oma asunto 23v, koulutus on pelkkä peruskoulu ja nyt olen 23v ja nuorimmainen 9kk ja vanhin 4v,elämäni parasta aikaa <3

Vastaukseni
Naimisiin
Opiskelu(t)
Lapsi 1,2...?
Oma asunto?

Mikä paikkakunta?

Ikäsi nyt?
Olen nyt 24-vuotias, ja esikoiseni syntyi lokakuussa ja on nyt 2,5 kk vanha. Naimisiin menimme mieheni kanssa ollessani 18-vuotias. Valmistuin yliopistosta 23-vuotiaana, nyt opiskelen toista tutkintoa. Eli lapsi tuli jo valmistuttuani, ja juuri ennen lapsen syntymää aloitin uuden alan tutkinnon. Omaa asuntoa ei ole. Asumme ulkomailla, emmekä usko asettuvamme juuri tähän maahan pysyvästi, joten ei ole järkeä ostaa asuntoa tässä epäselvässä tilanteessa. Ei haittaa muista tuoreista äideistä erottuminen, sillä jos jollain on ennakkolyuloja vain nuoren ikäni takia, niin eihän se todista muuta kukn luulijan omien asenteellisuuden, eikä se minua kiinnosta.

"vieras."
14v tapasin mieheni
16-20v ammatillinen koulutus + lukio (19v avoliitto), puoli vuotta töissä
20-24v amk
22v naimisiin
23v oma koti
24v raskaaksi heti opintojen päätyttyä, töissä äitiyslomaan (ei virkaa)
25v esikoinen syntyi
27v toinen lapsi syntyi

En ole kokenut olevani "nuoremmasta päästä" tai että siinä olisi mitään erityisen hienoa. Miehen kanssa pidettiin järkevänä, että opinnot oli suoritettu eikä siis ollut pakkokiire kotiäitiydestä mihinkään. Ihannetilanteessa olisi odotellut vakiduunin, mutta se kun on nykyään niin arpapeliä niin ei jääty sitä odottelemaan, kun aika lapselle tuntui oikealta. Koen olleeni ihan sopivan ikäinen.

"vvieras"
Naimisiin
Opiskelu(t)
Lapsi 1,2...?
Oma asunto?

Mikä paikkakunta?

Ikäsi nyt?
Ei olla ehditty vielä naimisiin. Haluan kunnon häämatkallekin ja odotan, että nuo lapset tuosta kasvaa, että voin jättää viikoksi mummille. Eli kun nuorempi on vähintään 3.

Opiskelen parhaillaan äitiyslomalta, mutta lukion olen käynyt. Olisi siinä amiksen voinut käydä lukion tilalta, niin olisi jo joku koulutus. En kyllä sillä välttämättä mitään tekisi. Töissäkin olin välillä millon missäkin ennen lapsia.

2 lasta, enempää tuskin tulee.

Vuokralla vielä asutaan. Se kai haittaa eniten. Haluaisi omakotitalon, jostain mukavalta seudulta, ja omenapuita pihalle :)

Opiskeluista puhuin ylempänä. Ekonomiksi aion yliopistossa.

En ole ajatellut. Välillä ärsytti esikoisen ollessa vauva, kun jotkut katsoivat ylhäältä alas, koska olen vielä kai tavallista nuoremman näköinen, kun olen lyhyt ja pukeudun ikäisteni mukaan. Mutta kyllä pidän myös hienona sitä, että olen vielä nuori kun lapset täysi-ikäisiä. Uskon myös ymmärtäväni heitä paremmin, kun ovat nuoria. EI ole liikaa vuosikymmeniä välissä, etten ymmärtäisi yhtään heidän elämästään. Halusin myös lapset aina nuorina ehdottomasti alle 30 vuotiaana. Nykyään kukaan ei kyllä tunnu edes pitävän minua liian nuorena äitinä eli ei enään häiritse sekään. On kai sitä itsekin kasvanut tässä samalla ja ajattelee enemmän järkevästi kaikessa, kuten pukeutumisessa lasten kanssa verrattuna siihen, kun tulin äidiksi. Kolmessa vuodessa on kasvanut aika paljon ihmisenä.

Turku

23.

"Yks äiti"
Ensimmäisenä oma asunto (20 v), sitten naimisiin (21 v), sitten lapsi 1 (22 v), sitten lapsi 2 (24 v) ja nyt viimeisenä opiskelut, maisterin paperit pian kädessä (27 v). Eli vähän "väärässä" järjestyksessä, mutta onpahan jo lapset vähän isompia kun työuraa aloittelen, jos hyviä puolia etsii...

hmmmm
Ihan tosi sumea :LOL:

aapeeta kiinnosti nuorena lapsen saaneiden iät sun muut, ei tällaisten vanhojen akkojen lastensaanti iät :D
Kiinnosti 20-25v äitien lastensaanti-iät. Kenet lapsistasi sait tällä aikavälillä? On aika valtava ero saada lapsi esimerkiksi 18 vuotiaana ja 22 vuotiaana puhumattakaan 16v vrt 20-25v, joten siksi tässä kysyttiin juuri 20-25v äitien asioita. :) Ei siis kysytty teini-ikäisinä äidiksi tulleilta mitään eikä "vanhoilta akoilta" joka minäkin nyt olen. :D

"Hannel"
Valmistuin ylioppilaaksi 18v.
Valmistuin ammattiloulusta 22v.
Oma asunto 23v.
Lapsi 23v.
Ei naimisissa. Mennään, jos mies kosii.
Nyt 25v.
Suunnitelmissa vielä yksi tai kaksi lasta.
Ammattikorkeakouluun aion hakea 30v.
Paikkakunta Pohjanmaa.

En koe olevani erityisen nuori äiti. Ehkä olen ikäisiäni kypsempi. Ystäväpiirimme äidit ovat pääsääntöisesti +30v, ja tulen heidän kanssa loistavasti toimeen!
Pikkusiskoni äiti-kaverit sen sijaan ovat todella lapsellisia, joten en ihmettele vaikka nuoria äitejä pidetäänkin joskus ääliöinä: he polttelevat, ovat lopettaneet opiskelut kesken, miehensä ovat duunareita, lapset ovat monta kertaa viikossa isovanhemmilla hoidossa... Onneksi oma elämä on paljon parempaa :)

Olen ainoastaan kerran saanut negatiivista palautetta iästäni. Se tuli nelikymppiseltä rupsahtaneelta siiderivalaalta silloin, kun tapasimme ensimmäisen kerran. Kommentti meni yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos!

Ensimmäinen lapsi 21-vuotiaana, miehen vaihto 22v, toinen lapsi 24v, naimsiin24v, asunnon osto 28v, ensimmäiseen ammattiin valmistun pian 30-vuotiaana. Lähihoitajaksi. Ei ärsytä mikään. Elämä on ollut tämmöistä ja olen tyytyväinen. =)

minä kyllä
Opiskelu
Naimisiin
Opiskelu jatkuu
Lapsi 1
Lapsi 2
Oma asunto
Lapsi 3

Lukio+Toisen asteen

Kukaan ei koskaan usko, että olen näin nuori ja monet äitikaverit eivät tiedä edes ikääni

Mikä paikkakunta?
Pohjoisessa

Ikäsi nyt?
24

20v
Olin 20 kun sain lapseni. Valmistuin kauppiksesta ennen lapsen syntymää. :)

Vuokrakodissani olin asunut jo useamman vuoden.

Parisuhteessa lapsen isän kanssa, muttei naimisissa.

Helsinki, ikää 23v. Tällä hetkellä vakkariduunissa ja hyvin menee.

Välillä kielttämättä ärsyttää kun on aina tosi nuori muihin verrattuna. Ei oikeen osaa mennä mukaan vanhempien äitien juttuihin. Mut näillä mennään.. :)

Yhteistyössä