Miksi ihmiset (kaupunkilaiset) ajattelevat aina ensimmäisenä että autolaina on turha laina?

• Viestiketjun aloittaja mitä???
  • Ensimmäinen viesti
mitä???
Minä tarvitsen autoa. Töissä on pakko käydä. Julkisia kulkuneuvoja ei ole. Kimppakyyti mahdollinen vain harvoin. Työmatkan pituudesta johtuen pitää olla sellainen auto joka ei heti hajoa. Kokemusta on näistä halvemmista autoista, halvemista siis ostohetkellä. On sekin kiva maksella vuoden aikana korjaussummaa joka on saman verran kuin auton hinta ostohetkellä...

Tällähetkellä lyhennän autolainaa 500e/kk. Vuokrakin vielä ja yksinhuoltajana. Jos luovun autosta, joudun luopumaan myös töistä. Miten se sitten parantaa taloudellista tilannetta?

Rahat on tiukilla, mutta autolaina minulle ei ole turha laina. Muuta lainaa ei sitten olekkaan.

"Eee"
Siksi, että meillä on tapana huristella sen hintasella autolla, mikä on varaa maksaa käteisellä. Kaikki autoni oopn aina käyeisellä maksanut ja maksan vastaisuudessakin.

"Katja"
Oisko siksi, että autolaina ei "tuota" mitään. Asuntolainalla voi kerryttää omaisuutta jos/kun asunnon arvo nousee, auto taas menettää osan arvostaan heti kun sen autoliikkeestä ulos ajaa. Järkevämpänä pitäisin auton ostamista käteisellä mutta toki jos siihen ei mahdollisuutta ole niin sitten lainaa on pakko tietenkin ottaa. Mutta kallis auto lainalla on mielestäni järjetön (siis jos edullisemmankin "hyvän" saisi).

vier
Kunnollisen auton saa halvemmallakin ja ei niissä kaikissa mitään isoja remontteja tule, kun vaan hiukan perehtyy mitä on ostamassa.

Ja jos tienaa niin vähän ettei edes tuollaista keskivertotasoista käytettyä autoa ole varaa ostaa, niin sitten ei ole rahaa ylläpitää mitään autoa.

Maalta myös
[QUOTE="Eee";29410255]Miten sitten on varaa ylläpitää sitä autoa, jos ei ole varaa yhtään pistää säästöön, että saisi auton ostettua käteisellä?[/QUOTE]

Oletko todellakin noin yksinkertainen? Jos auto vaikka hajoaa ja uusi on pakko saada nopeasti? Jos on juuri aloittanut työt eikä ole työttömänä voinut säästää niin paljoa, että saisi ostettua paremman auton kuin jonkun halvan rupuisen lahonneen paskan.

Miksi teitä joitakin ärsyttää noin paljon se, että toiset ottaa lainaa autoa varten? Mä tiedän monia joilla on lainaa auton takia ja ihan itse maksavat lainansa eivätkä ole lainanlyhennysten takia vaikeuksissa.

"Susu"
Mun mielestä on vaan naurettavaa laittaa kuukausittain tuollainen summa autoon. Etenkin kun auton arvo laskee koko ajan. Aika paljon saa tosiaan töitä tehdä, että saa autonsa pitää. Tuo 500€ olisi minulla neljännes käteenjäävästä palkasta. Vähän kuin kävisi töissä saadakseen maksettua auton, jota tarvitsee juuri sen työn takia...ei oikein järkeä minun mielestäni...

"alkup"
Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29410270:
Kun saat auton maksettua, pitää jo hommata uusi jos edes niin pitkään kestää.
Ei tarvitse, koska auto jolla nyt ajan on uusi. Kahden vuoden pääst se on maksettu ja ikää silloin autolla on vasta 3 vuotta. Tehtaan takuutakin vielä hyvästi jäljellä. Vanhasta romusta joka maksoi käteisellä ostettuna "vain" 6000e koitui korjauskuluja kahden vuoden aikana enemmän kuin auto maksoi ostettaessa. Eikä siltikään ollut kunnossa. Elämäni aikana olen käteisellä ostanut 4 muutaman tuhannen euron autoa, eikä yksikään ole kestänyt. Vaikka on todellakin perehdytty siihen mitä on oltu ostamassa.

Vanhasta romusta sai sen verran hyvitystä ettei tarvinnut uudesta autosta aivan uuden hintaa ostaa. Ja edes autoliike ei saanut edellistä autoani enää myyntikuntoon.

"lilla v"
Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29410270:
Kun saat auton maksettua, pitää jo hommata uusi jos edes niin pitkään kestää.

No just näin. Just kun maksoin auton pois niin eikö siihen tullut vikaa ja arvioitu lasku ois ollu yli puolet auton nykyisestä hinnasta. Auton ostin 4v sitten vähän käytettynä. Eipä kannattanut korjaus siis. Ikinä en enää osta melkeen uutta, mielummin uuden lainan kanssa tai sit vanhan romun jolla ajaa vuoden tai pari hyvällä tuurilla. Täällä maalla on pakko olla toimiva auto tai jopa kaksi :)

"Moi"
Minä ajan päivittäin 60 km per suunta tonnin autolla. Ja hyvin on jo kestänyt kohta 4 vuotta, välillä kuluvia osia on täytynyt vaihtaa, muttei mitään isompaa. Itse ainakin pelkäisin, että mitä jos olisi autolainaa, ja sitten kävisi jotain. Harmittaisi maksaa vielä lainaa jos tulisi joku kallis remontti.

virs
Jostain sitä pitää naputtaa, jos ei muuta ole niin autolainasta.
Mun kokemuksen mukaan silloin kun tarvii autoa töiden puolesta pakosti niin kyllä se liksa kattaa reippaasti ne kulut mitä menoja on. :) Nythän niitä kilometrikorvauksiakin vängätään pois, että pitäs ajella omalla kustannuksella tulevaisuudessa työnantajan määräämät ajot.. sinä päivänä meiltä loppuu toiselta työt.
Ei kiinnosta alkaa muuttamaan esim. parin viikon välein paikasta toiseen jos julkisilla kulkisi eikä autoa olisi. Tätähän monesti vängätään "muuttakaa lähemmäksi ja työn perässä voi liikkua". Juu..

Meillä on ollut tapana laittaa puolet käteisellä ja puolet lainalla. Yleensä ajetaan autot ns.loppuun asti. Kaikki ovat olleet n.15k maks. hinnaltaan ja hyviä kauppoja. Pienellä laitolla on saatu aina myytyä tai vaihdettua eteenpäin silti. Välillä mulla on ollut parikin vuotta joku parin tonnin rutku ja joku tonni meni remppoihin yhdessäkin. Ei paha silleen kun laskee lainanhoitokulut säästöks.

Autolaina on ok kun ottaa mahdollisimman lyhyellä maksuajalla ja käyttää järkeä ottaen huomioon arvon alenemisen ja riittävän takuun. Takuuta olis hyvä olla aina vielä kun auto on maksettu. :) Se vaatii reippaita lyhennyksiä mutta jos meillä ei niihin olis palkkojen puolesta varaa.. niin ei olis aihetta autoonkaan.

corolla-nainen
Olet tehnyt aikaisemmin todella typeriä autokauppoja jos et monella tuhannella eurollakaan löydä autoa joka kestää. Itse ajelen tonnin autolla eikä korjauksiin ole juurikaan rahaa mennyt. Mutta itse pitäydyn simppeleissä malleissa joissa ei ole juuri mitään "herkkuja", koska niiden korjaaminen se juuri kallista on. Kannattaa ennakoida tarkkaan miten kallista minkäkin auton huolto on. Mutta kukin tavallaan, joka tapauksessa uuden auton arvo alenee sitä vauhtia että maksat oikeastaan "turhaan" ainakin vuoden lyhennykset. No itse olenkin tällainen nuukapaska, säästän myös vakuutusmaksuissa kun en tarvitse liikennevakuutusta kummempaa. Auto kun on arvoltaan luokkaa "ojaan potkaistava", jos tielle jättää tai kolaroin pahasti. Eikä stressaa pikku kolhut :D

"eee"
Mä en ole eläissäni omistanut yli 2500 euron arvoista autoa. Silti en ole kertaakaan tien poskeen jäänyt. Tuulilasinpyyhkijöiden vaihtoa kummempia remontteja ei ole tarvinnut tehdä. Vakuutusmaksuissakin säästää kun liikennevakuutus riittää hyvin.

Mä en pidä järkevänä ottaa lainaa mitään sellaista varten, mikä ei sisällä tulevaisuuden tuotto-odotuksia.

"viola"
Lainarahalla ostetulla autolla minäkin ajelen - jatkossakin. Kun työmatka on pitkä ja työajat epäsäännölliset, oppii arvostamaan kunnollista autoa, joka kulkee vaikka aura-auto ei olisikaan vielä aurannut ja jolla ajaminen on miellyttävää (sitäkin arvostaa, koska sitä autoa kuitenkin ajaa vähintään sen tunnin päivässä). Ja toissavuotinen kolari opetti arvostamaan vähän suurempaa autoa, kun pakettiauto tuli mutkassa vastaan, minun kaistallani. Ikinä en haluaisi ajella jollain vanhalla pikkuisella autonrämällä, ne ovat epämukavia, turvattomia ja noh, inhottavia :/
Tämänhetkistä autolainaa maksan vielä jonkun vuoden, sitten varmaan vaihdan taas uuden auton ja makselen sitä. Minulle turvallisuus liikenteessä tärkeää.

"Anne"
Onhan tuosta paljon napinaa saanut lukea, mutta kaikki vaan ei ymmärrä. Mulle se oli totaalinen pakkorako. Olen opiskelija, viereisessä kunnassa käyn, ajan joka päivä 130km kouluun. Entinen auto alkoi olla niin rämä, että tarvitsi sitä ja sitten tätä ja alkoi tosiaan olemaan tiensä päässä. Rahaa ei ollut ja jos joskus olikin niin kaikki meni sen romun ylläpitoon ja bensaan. Nyt maksan samalla rahalla suunnilleen uutta autoa mikä vanhaan meni enemmän bensoissa ja osissa.
En nyt mitään kylän kalleinta ostanut. Parin tonnin auton millä pärjää vuosia, toivottavasti nyt ei heti hajoa kun on vikan laskun saanut maksettua.
Huolloissa, korjauksissa yms en käyttänyt vanhaa autoakaan mutta osiin menikin rahaa ja uudenkin huollan itse, siinä säästää sen verran, että on just ja just vara pitää.

[QUOTE="Moi";29410318]Minä ajan päivittäin 60 km per suunta tonnin autolla. Ja hyvin on jo kestänyt kohta 4 vuotta, välillä kuluvia osia on täytynyt vaihtaa, muttei mitään isompaa. Itse ainakin pelkäisin, että mitä jos olisi autolainaa, ja sitten kävisi jotain. Harmittaisi maksaa vielä lainaa jos tulisi joku kallis remontti.[/QUOTE]

Tällaisia tarinoita mäkin tiedän paljon. Meidänkin vuosi sitten ostettu 2000e maksanut pökötti on vaatinut vain muutamia pieniä korjauksia (itse on kaikki tehty vaikka ei paljoa autoista ole kokemusta, kyselty ja selvitelty ennen kajoamista vaan). Tietää mitä ostaa ja ripaus onnea niin halvallakin voi saada hyvää :)

"alkup"
ja tuli nyt sekin mieleen, että mieluummin törmään työmatkalla hirveen tällä uudella isohkolla autolla, kuin sillä pienellä halvalla turvatyynyttömällä rotiskolla. Kaikki kun eivät kulje pelkkää valtatietä töihin...

"vvieras"
Musta joku 5 tonnin laina autoon ei ole turha, mutta jos menee jonkun 20 000 auton ostamaan tai vielä kalliimmankin lainarahalla, niin ei musta kyllä mitään järkeä. Lainan kuluissa menee jo niin paljon yli, että olisi järkevämpää ostaa halvempi auto ja uusia se sitten kun on säästänyt.

Yhteistyössä