Terveellisemmät elämäntavat. Ruokailun suhteen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vietas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vietas

Vieras
Kertokaa minulle herkkuperseelle terveellisimmistä elämäntavoista.
Siis en juo, en polta. Syön elääkseni. Syön vähän mitään kunnon ruokaa. Säästän mahaani herkuille. Mytta herkuistakaan en syö kaikkea, lähinnä sipsejä ja karkkia. Siis ei todellakaan terveellistä korvata ruokaa herkuilla.
En ole ylipainoinen. Ihan ok mitoilta, mutta silti haluaisin muutaman kilon pois. Ennen kaikkea haluaisin sitä haitallista piilorasvaa pois. Kuinka sen saa? Kuinka saa rasvaprosenttia pienemmäksi?
Oletteko lainanneet mitä kirjallisuutta mistä otatte ruokareseptejä tms? Tämä asia mulle tuottaa lähinnä ongelmaa. En tiedä miten tekisin toisenlaisia ruokia. Haluaisin itse välttää turhaa riisiä, perunaa, pastaa, makaronia, en kokonaan mutta suurimmaksi osaksi korvata jollain muulla. Mutta suurin kysymys kuuluu MILLÄ???
Ei aina jaksaisi syödä pelkää salaattia, tomaattia, kurkkua. En myöskään halua alkaa läträtä rasvoilla ja kermoilla.

Oiski täällä jotain ammattilaista paikalla tai joku joka muuten vaan tietää näistä asioista paljon.

Mun ongelmakohdat on lähinnä reidet ja lantio. Ylimääräinen kerääntyy sinne vaikka nekään ei toivottomat ole. Mulla näkyy vatsalihaksien ylimmät palat. Alimman päällä rasvaa. Käsissä mulla lihaksia mutta rasvaakin sais lähteä.
Olisi kiitollinen kaikista asiallisista vastauksista.

Liikun paljon, päivittäin. Ihan arkiliikuntana ja harrastuksena. Lenkkeilen koiran kanssa ja kaksi lasta pitää kiireisenä jne.

Yksi olennainen asia unohtui. Mun kroppa on tottunut sellaiseen että olen aamun ja aamupäivän ja yleensä päivänkin helposti syömättä. Syön tyyliin omenan ja juon kahvia. Sitten tottakai illalla iskee kauhea nälkä ja himo kaikkeen. Päivällä mulla ei ole mitään ongelmaa minkään herkun suhteen pystyn ihan helposti välttämään vaikka olisi mitä. Se on se ilta.

Mulle ei yleensä maistu aamupala. Tai jos syön niin ei mitään raskasta lähinnä kevyttä, mutta mikä olisi hyvä että olisi kuitenkin täyttävä?

Sun pitää vain syödä säännöllisesti. Olin laihdutukseen ja syömishäiriöihin erikoistuneen lääkärin luennolla, ja hän sanoi, että se aamiainen on ehdottomasti päivän tärkein ateria ja kunnollinen aamiainen vähentää selkeästi syöpöttelyn tarvetta illalla. Aamiaisen tulisi sisältää proteiinin lähde, hedelmiä/marjoja/kasviksia sekä mahdollisesti myös viljaa. Ja sen tulisi olla runsas. Mullekin aamupalat on ollut ongelma, nyt painonhallinnan aloittamisen myötä olen aika usein syönyt smoothien. Siinä on kuitenkin sitten jogurttia, ruis- ja kauraleseitä sekä marjoja. Menee alas mutta sisältää kaiken mitä tarvitsee aamupalalla.

Musta tärkeää syömisen hallinnassa on se että muistaa, että sun ei tarvitse aina syödä mahaasi ihan täyteen. Vaan juuri sen verran, että kestät seuraavaan ateriaan. Joka siis ei ole monen tunnin päästä koska aineenvaihdunnankin kannalta on tärkeää syödä n. 5 kertaa päivässä. Riittävän pieniä annoksia siis. Jos et ole seuraavalla aterialla vielä nälkäinen niin söit viimeksi liikaa. Et todellakaan voi paastota koko päivää ja sitten ajatella syöväsi illalla, koska se juuri ajaa sut herkutteluun ja liialliseen syöpöttelyyn.

Voit korvata pastan, riisin ja perunan ihan kasviksilla. Siis lämpimillä kasviksilla. Mä paistan aina uunissa tai pannulla kasvikseni, ja maustan kunnolla koska en todellakaan suostu syömään mautonta ruokaa. Mitä ikinä muutoksia teetkään ruokavaliossasi, niin niiden pitäisi olla sellaisia, että voisit kuvitella niin syöväsi seuraavat viisi vuotta. Muuten muutos ei ole kestävä ja kilot tulevat takaisin.

• Tykkää
Reactions: Rva Ilkeä Harmaa
Sun pitää vain syödä säännöllisesti. Olin laihdutukseen ja syömishäiriöihin erikoistuneen lääkärin luennolla, ja hän sanoi, että se aamiainen on ehdottomasti päivän tärkein ateria ja kunnollinen aamiainen vähentää selkeästi syöpöttelyn tarvetta illalla. Aamiaisen tulisi sisältää proteiinin lähde, hedelmiä/marjoja/kasviksia sekä mahdollisesti myös viljaa. Ja sen tulisi olla runsas. Mullekin aamupalat on ollut ongelma, nyt painonhallinnan aloittamisen myötä olen aika usein syönyt smoothien. Siinä on kuitenkin sitten jogurttia, ruis- ja kauraleseitä sekä marjoja. Menee alas mutta sisältää kaiken mitä tarvitsee aamupalalla.

Musta tärkeää syömisen hallinnassa on se että muistaa, että sun ei tarvitse aina syödä mahaasi ihan täyteen. Vaan juuri sen verran, että kestät seuraavaan ateriaan. Joka siis ei ole monen tunnin päästä koska aineenvaihdunnankin kannalta on tärkeää syödä n. 5 kertaa päivässä. Riittävän pieniä annoksia siis. Jos et ole seuraavalla aterialla vielä nälkäinen niin söit viimeksi liikaa. Et todellakaan voi paastota koko päivää ja sitten ajatella syöväsi illalla, koska se juuri ajaa sut herkutteluun ja liialliseen syöpöttelyyn.

Voit korvata pastan, riisin ja perunan ihan kasviksilla. Siis lämpimillä kasviksilla. Mä paistan aina uunissa tai pannulla kasvikseni, ja maustan kunnolla koska en todellakaan suostu syömään mautonta ruokaa. Mitä ikinä muutoksia teetkään ruokavaliossasi, niin niiden pitäisi olla sellaisia, että voisit kuvitella niin syöväsi seuraavat viisi vuotta. Muuten muutos ei ole kestävä ja kilot tulevat takaisin.

Nimenomaan haluan pysyvän muutoksen. Ja voisin todellakin korvata useimmiten perunat yms kasviksilla.
Smootiet olisi hyviä mutta ongelmaksi tässäkin muodostuu mitä niihin laitat.
Mulla pitäisi olla mustaa valkoisella ohjeita hyvistä ruuista yms. Ja kauppaalistaa tehdessä pitäis olla kaikki tarvittava siinä.
Huomaa kyllä että olen ihan ollut retuperällä näissä. Vaikka lapset tottakai syökin terveellisesti.

Mä en kans kykene syömään aamupalalla paljoa, eli smoothie on munkin valintani. Tällä "reseptillä":

1 prk maitorahkaa
2-3 dl marjoja (yleensä laitan mansikoita tai mustikoita, pakkasesta niin tulee sopivan viileää smoothieta)
2-3 dl mehukeittoa (sokeriton versio)
1 dl (vanilja)jugurttia
n. 0,5 dl kaurahiutaleita

Kaikki blenderiin, surautus ja valmista tuli. Tuosta tulee kaksi annosta, eli joka aamu ei tarvitse surautella :)

[QUOTE="Aloittaja";29404166]Nimenomaan haluan pysyvän muutoksen. Ja voisin todellakin korvata useimmiten perunat yms kasviksilla.
Smootiet olisi hyviä mutta ongelmaksi tässäkin muodostuu mitä niihin laitat.
Mulla pitäisi olla mustaa valkoisella ohjeita hyvistä ruuista yms. Ja kauppaalistaa tehdessä pitäis olla kaikki tarvittava siinä.
Huomaa kyllä että olen ihan ollut retuperällä näissä. Vaikka lapset tottakai syökin terveellisesti.[/QUOTE]

Laitan siihen maustamatonta jogurttia n. 1,5 dl, kauraleseitä 2 rkl, ruisleseitä 2rkl ja n.150g jäisiä marjoja. Sitten sokeroimatonta täysmehua sen verran kuin tarvitsee että siitä ei tule liian paksua. :) En käytä mitään makeutusaineita tai sokereita siihen enkä muutenkaan ruokavaliossa. Mutta jos se on liian kirpeän makuista niin voihan siihen ehkä hiukan hunajaa lisätä. Smoothieiden kanssa kannattaa kuitenkin olla varovainen; helposti siitä tulee liian energiapitoista jos käyttää sokeroituja jogurtteja. Tässä versiossa on kuitenkin kuituja jo aika hyvin.

Laitan siihen maustamatonta jogurttia n. 1,5 dl, kauraleseitä 2 rkl, ruisleseitä 2rkl ja n.150g jäisiä marjoja. Sitten sokeroimatonta täysmehua sen verran kuin tarvitsee että siitä ei tule liian paksua. :) En käytä mitään makeutusaineita tai sokereita siihen enkä muutenkaan ruokavaliossa. Mutta jos se on liian kirpeän makuista niin voihan siihen ehkä hiukan hunajaa lisätä. Smoothieiden kanssa kannattaa kuitenkin olla varovainen; helposti siitä tulee liian energiapitoista jos käyttää sokeroituja jogurtteja. Tässä versiossa on kuitenkin kuituja jo aika hyvin.

Hyvältä kuulostaa. Mites noissa jukuissa, käytätkö niitä valmiiksi viljaisia jukurtteja? Onko ne hyviä? Ostatko erikseen kaura -ja ruisleseitä?

Kasviksia ja proteiinia lisää. Herkkuja vain herkkupäivänä.

Suosittelen kyykkyjä painoilla+kahvakuulaa muutenkin.
Aerobista välillä. Valitse sellainen laji josta pidät. Nopea tempoiset esim. sulkkis on tosi hyvä!

Lihas on siitä mälsä että se alkaa saman treenin toistuessa liian usein, muistamaan missä mennään, joten kannattaa liikkua monipuolisesti, heti kun ei tunnu missään; lisätään painoja/lajia etc.

Kannattaa katsella you tubesta vidioita. Muun muassa tämä on hyvä!
Amazing BUTT Workout: How to get a Sexy Booty! - YouTube

Sun kannattaa vaan tehdä selvät rutiinit ruokailun suhteen. Tunnistan itsestäni samoja piirteitä kuin sun "ruokailukäyttäytymisessä".
Mulle pätee omalla kohdallani tällaisia sääntöjä.
Aamupala. Sokerittomia muroja, riisi/cornflakes, sekavilja, mysli tms. Maidon tai luonnonjugurtin, bulgaria, turkkilainen tms. sokeriton jugurtti. TAI leipää täysjyvä tms. + juusto tms. Ja hedelmä tai lasi tuoremehua. Myös itse tehty smoothie.
lounas, jotain kevyttä - keitto, salaatti, tuore täytetty leipä. Hedelmää tai vihannesta, smoothie tms.
Päivällinen joku "kunnon ruoka" Iltapalaksi leipää ja teetä tms.
Pyrin välttämään herkkuja. Jos epäonnistui uutta yritystä vaan. Karkkipäivä on hyvä. Jos kaupassa tekee mieli ostaa sipsiä, niin ostaa vaikka jotain hyvää hedelmää, mitä voi sitten aamullakin tai välipalaksi/lounaaksi "jälkkäriksi" syödä.
Itsekuria, päätös että en iltasyöpöttele. Voi ottaa jonkun korvaavan uuden rutiinin esim. iltakävely, rentoutus, kevyt jumppa. Mutta muistaa ettei illalla kannata alkaa hikoilemaan, menee muuten mahdollisesti yöunet, ei kaikilla...
Voi ottaa aluksi jonkun lyhyemmän ajan, esim. En syö sipsejä viikkoon. Tai suorittaa jotain ruoka-aikataulua...
Motivoida itseään jollain muilla palkinnoilla. Vaikka paras palkinto on mun mielestä kyllä se että sitä tulee paljon aktiivisemmaksi, ja mieliparanee kun jättää liiat rasvat ja sokerit ruuasta pois...
:) tsemppiä elämäntapamuutokseen

Haluaisin itse välttää turhaa riisiä, perunaa, pastaa, makaronia, en kokonaan mutta suurimmaksi osaksi korvata jollain muulla. Mutta suurin kysymys kuuluu MILLÄ???

Kasviksilla. Tuoresalaatilla (kannattaa käyttää muutakin kun sitä ainaista tomaattia ja kurkkua; rucolaa, erilaisia salaattilajikkeita, ituja, paprikaa, maissia, herneitä, hedelmiä esim. vesimeloni, persikka...), wokeilla, paistetulla, keitetyillä tai höyrytetyillä vihanneksilla, uunijuureksilla, herkkusienillä, marinoiduilla kasvislisukkeilla... Jos laiskottaa tai luovuus loppuu, tsekkaa mitä kaupan pakastealtaasta löytyy, siellä on kaikkia kivoja, erilaisia sekoituksia ratatouillesta itämaisiin vihanneksiin.

Voit myös tehdä koko ruokalajin kasvispohjaiseksi, ettei se aina mene kaavalla liha+kasvislisuke. Esimerkiksi salaatti kinkkusuikaleista, pienestä määrästä pastaa ja reilusti salaattia ja kasviksia, joku kastike. Kanasalaatti, kreikkalainen salaatti, tonnikala-katkarapusalaatti, lohisalaatti... Proteiinia ja rasvaa salaatteihin saa vaikka siemenillä ja pähkinöillä. Pata johon tulee lihaa ja kasviksia, keitto ilman perunaa tai vähän perunaa ja paljon kasvista, kasvissosekeitto, kesäkurpitsalasagne, munakas johon pilkottu kasviksia joukkoon...

Etsi vaikka netistä sopivia ruokaohjeita ja tee niiden perusteella ruokalista edes muutamaksi päiväksi eteenpäin, tulee paremmin syötyä kun on suunnitellut ja hankkinut ainekset etukäteen.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
[QUOTE="Aloittaja";29404306]Hyvältä kuulostaa. Mites noissa jukuissa, käytätkö niitä valmiiksi viljaisia jukurtteja? Onko ne hyviä? Ostatko erikseen kaura -ja ruisleseitä?[/QUOTE]

Mulla on ihan tavan maustamaton luonnonjogurtti mihin mitään ei ole lisätty :) Ostan sitten erikseen noi leseet. Ennen laitoin pelkkää kauralesettä, mutta ruisleseessä on huomattavasti enemmän kuitua niin aloin käyttää sitä.

No voit korvata ne makaroonit yms vaikka ihan keitetyillä/paistetuilla kasviksilla, raejuustolla jne :)

Mulla on lautasella aina puolet salaattia, lihaa/kanaa/kalaa, keitetyt kasvikset, raejuustoa.

Tai jos teen esim makaroonilaatikon, korvaan puolet makarooneista kasviksilla. Tai jos teen vaikka kermaperunoita tms, niin otan niitä vain todella vähän ja loput kasviksia.

Jauhelihakastike kasviksilla, kun ennen söit luultavasti spagetilla :)

Pakastealtaastakin löytyy ihan hyviä kasvissekoituksia, vaikka tuorehan olisi aina parasta :p

Ja jos teet muulle perheelle kuitenkin "tavallista" ruokaa, niin tee itsellesi lisäksi niitä keitettyjä kasviksia ja salaattia. Ota "tavallista" ruokaa vain vähän, 1/4 lautasesta ja puolet lautasesta niitä kasviksia ja se loppu 1/4 vaikka sitten raejuustoa tms.

Hiilareitakin pitää syödä, suosi täysjyvää. Eikä saa unohtaa rasvaa kokonaan, toki sitä pitää vähentää

Öö, miten tästä voi saada tällaisen suositusketjun aikaiseksi kun AP syö pääasiassa sipsiä ja karkkia?

Sipsi ja karkki ---> tavallinen ruoka. Problem solved.

Öö, miten tästä voi saada tällaisen suositusketjun aikaiseksi kun AP syö pääasiassa sipsiä ja karkkia?

Ei se "tavallinen ruoka" välttämättä mitään terveysruokaa ole (joillekin se saattaa olla vaikka valkoisesta makaroonista tehty makaroonilaatikko, salaattina pari kurkkusiivua). Ap ilmeisesti haluaisi syödä mahdollisimman terveellistä ruokaa :)

Kasviksia ja proteiinia lisää. Herkkuja vain herkkupäivänä.

Suosittelen kyykkyjä painoilla+kahvakuulaa muutenkin.
Aerobista välillä. Valitse sellainen laji josta pidät. Nopea tempoiset esim. sulkkis on tosi hyvä!

Lihas on siitä mälsä että se alkaa saman treenin toistuessa liian usein, muistamaan missä mennään, joten kannattaa liikkua monipuolisesti, heti kun ei tunnu missään; lisätään painoja/lajia etc.

Kannattaa katsella you tubesta vidioita. Muun muassa tämä on hyvä!
Amazing BUTT Workout: How to get a Sexy Booty! - YouTube

Kahvakuulilla jumppaan, meillä neljä eri painoista.
Vatsoja teen ja leukoja vetelen. Mutta pääpaino on lenkkeilyssä. Kävelyä ja juoksua.

:D no en mä nyt ihan pelkästään sipsiä ja karkkia syö. Syön toki muutakin, mutta en niin paljoa jos herkuttelen.
Jos syön herkkuja, karsin normi ruuasta. Ja jos syön yhtenä päivänä herkkuja "liikaa" saatan olla seuraavan päivän kokonaan syömättä. Siis ei todellakaan terveellistä.

Ja mitä on normaali ruoka? Ei normaali ruoka pelkästään tarkoita terveellistä.
Meillä syödään tai siis lapset ja mies syö ihan perhs kotiruokaa ja haluaisin itsekkin alkaa syödä kunnolla ja ennen kaikkea terveellisesti. Haluaisin myös karsia niitä turhia perunoita yms pois koska mun vatsa alkaa reistailla niistä.
Mutta en osaa keksiä niiden tilalle mitään. Mutta täällä olen nyt saanut todella hyviä vinkkejä mitä jauhelikastikkeen kaveriksi, mitä makaroonilaatikkon jne.
Aijon jatkossa tehdä normi ruokaa ja ns oman version kaveriksi. Sitä saa sitten mielensä mukaan maistella lapset ja mies.

Oma tavoitteeni on siis saada kropasta sitä piilorasvaa pois. Jota varmasti löytyy vaikka hoikka/ok kunnossa olenkin.

[QUOTE="Aloittaja";29404603]Kahvakuulilla jumppaan, meillä neljä eri painoista.
Vatsoja teen ja leukoja vetelen. Mutta pääpaino on lenkkeilyssä. Kävelyä ja juoksua.[/QUOTE]

Ihan hyvältähän toi kuulostaa.

Nyt sitten vaan herkkuja vähemmän ja hyvää monipuolista ruokaa tilalle.

Olisko ylämäkijuoksu mitään?

Tässä hyvä liike lantiolle! Etenkin toi viimenen liike.
Fitness Training : How to Enlarge Hips Naturally - YouTube
Kuminauha käyttöön, tehostamaan, kuten ukko tossa neuvookin.

Uudet liikkeet on hyvästä.

Paljon saanut hyviä vinkkejä, kiitos siis kaikille teille jotka asiallisesti jaksaneet vastailla.
Kuinka sitä voikaan olla näin uuno vaikka ruoanlaitto taito hallussa.

Äsken uuniin meni perheelle kinkkukiusaus ja itselleni (toki muutkin halutessaan saa) porkkana-parsakaali-kukkakaali sekoitus, kanttarelleja pari desiä ja kermaa. Maustettu suolalla ja pippurilla. Miltä kuulostaa?
Mitä mausteita te käytätte että saatte kasvikset maistuviksi?

Niin ja kertokaa mitä perustarviketta kannattaa aina olla jääkaapissa ja pakastimessa että kiireessäkin saa terveellistä alas ja ruoaksi tehtyä? Hyviä perustarvikkeita siis.

[QUOTE="Aloittaja";29404721]Niin ja kertokaa mitä perustarviketta kannattaa aina olla jääkaapissa ja pakastimessa että kiireessäkin saa terveellistä alas ja ruoaksi tehtyä? Hyviä perustarvikkeita siis.[/QUOTE]

No mulla on aina esim:

Pakastevihanneksia miljoonaa eri sorttia, soijarouhetta, papuja, linssejä, 10% naudan jauhelihaa pakkasessa, kanaa pakkasessa, raejuustoa on aina jääkaapissa.

Välipaloina on hyviä maitorahka, hedelmät, ruisleipä (päälle esim polar 5% juustoa, kurkkua, tomaattia jne) levitteenä olen käyttänyt tuorejuustoa, nykyisin en halua leivälle enää mitään levitettä, mieluummin laitan vaikka raejuustoa.
Oliiviöljyä paistamiseen, salaatinkastikkeeksi.

[QUOTE="Aloittaja";29404721]Niin ja kertokaa mitä perustarviketta kannattaa aina olla jääkaapissa ja pakastimessa että kiireessäkin saa terveellistä alas ja ruoaksi tehtyä? Hyviä perustarvikkeita siis.[/QUOTE]

Hyviä protsun lähteitä:
vähärasvaista kalaa, esim seitä, tonnikalaa
kananrintaa (tulee fileinä pannulla tosi nopeaan)
vokkivihanneksia
raejuustoa
erilaisia rahkoja (skyr on tosi hyvä välipala!) vähemmän hiilareita ja enemmän protskua kun valion pro-hässäköissä.

Kun haluaa herkutella niin tee porkkanoista ja kurkuista pitkiä paloja ja dippaile niitä, sipsien sijaan.

Jos on tosi rankat treenit niin voi vedellä reenien päätteeks extrana protskupirtelöä, ja kannattaakin, että ei ole paikat ihan jumissa. Niistä oikeasti on apua.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
niin ja kananmunia mulla on aina. Tosin käytän niistä vain valkuaiset, tai teen esim 5 munan munakkaan ja laitan yhdestä vain keltuaisen, aina en sitäkään. Tosi hyvä iltapala. Toki voi ne keltuaisetkin syödä, mutta aika runsaskalorinen iltapala tulee sitten...

• Tykkää
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä