Vuonna 2013 eroaa yli 50 000 ihmistä kirkosta.

  • Viestiketjun aloittaja zoxoco
  • Ensimmäinen viesti
"vierailija"
"Seurakuntien kerhotoiminta on pääosin kuntarahoitteista eli sillä ei kannata kerskua."

Niissä kolmessa kunnassa, jossa mä olen talouspuolella ollut töissä, ei ole annettu senttiäkään seurakunnille. Ehkä jossain kunnissa kunta ostaa seurakunnalta jotain palveluita, mutta harvinaista lienee. Ja jos ostaa, ei ole kyse kuntarahoituksesta vaan palveluiden ostosta. Kunnat tuottavat itse kerhotoiminnan, omilla veroäyreillään.
 
kanttori
Näemmä sulta lopui asia argumentit, kun aloit opponenttia sättiä. Tämä tulkitaan yleensä anautumisen ja häviämisen merkiksi. On se kiva kun joillakin on olevinaan kuuma linja jonnekin "ylemmäs", niin tietää miten asiat on olevinaan vaikka minun mielestä tälläisillä tyypeillä lyö päänsisällä vaan tyhjää, mutta se onkin vaan minun mielipiteeni.
mä kylläkin kehuin sua, että olet sinnikäs. Mä en tietääkseni ole osallistunut kisaan vaan keskusteluun. Vai odotitko että alan linkittää sulle tiedostoja musiikkityöstä, jossa muuten on kirkon suurin vapaaehtoisjoukko mukana? Ja taas mennään.
 
"Miisa"
Alkuperäinen kirjoittaja on tää hauskaa;29394472:
"Jouluna kirkkokonsertit houkuttelevat ihmiset kirkkoihin. Kirkkoon mennään kuuntelemaan musiikkia ja nauttimaan joulun tunnelmasta. Tilaisuuksien järjestäjänä ei kuitenkaan ole seurakunta, kuten monesti luullaan.

– Seurakunta vuokraa tiloja esimerkiksi ohjelmatoimistoille, jotka järjestävät konsertit, kertoo Kemin seurakunnan talousjohtaja Matti Aho."

Kirkkokonserttien tulot eivät kilahtele seurakuntien kassoihin | Yle Uutiset | yle.fi
Hyvä artikkeli. Aika usei kuulee uskovaisten ratsastavan joulukonserteilla. On hyvä tietää ettei ne olekaan seurakuntien palveluita.
 
LR89
Kirkon onkelma on ettei se enää kykene hallitsemaan julkista keskustelua. Enää ei voi laittaa ihmisiä jalkapuuhun, häpeäpaaluun eikä vakavampia vastustajia voi polttaa roviolla noitina. Eikä internet ja sosiaalinen media ole helpottanut kirkon julkikuvan hallintaa yhtään, vaan päinvastoin.
 
kkbbn
Joku kävi ihan palkkatyökseen lasteni kunnallisessa päiväkodissakin puhumassa 3-vuotiaille Jumalasta ja Jeesuksesta. Siis 3-vuotiaille! Eivät ilmeisesti häpeä mitään.
Varmasti tulivat vielä pyytämättä, ilman lupaa ja väkivalloin tunkeutuen päiväkodinhenkilökunnan vastusteluista huolimatta... ja ihan pelkästään siitä syystä kun vielä seurakuntiin sattuu kuulumaan kuitenkin yli 50% väestöstä... jättävät heti tulematta kun kannatus painuu alle puolen.
 
kohta tämä testataan
Varmasti tulivat vielä pyytämättä, ilman lupaa ja väkivalloin tunkeutuen päiväkodinhenkilökunnan vastusteluista huolimatta... ja ihan pelkästään siitä syystä kun vielä seurakuntiin sattuu kuulumaan kuitenkin yli 50% väestöstä... jättävät heti tulematta kun kannatus painuu alle puolen.
Ei kannata luvata liikoja. Helsingissä Paavalin ja Kallion seurakunnissa ollaan menossa puolen vuoden sisällä alle 50 prosentin jäsenosuuteen.
 
kkbbn
Alkuperäinen kirjoittaja kohta tämä testataan;29394819:
Ei kannata luvata liikoja. Helsingissä Paavalin ja Kallion seurakunnissa ollaan menossa puolen vuoden sisällä alle 50 prosentin jäsenosuuteen.
...eli Paavalin ja Kallion seurakunnissa ei enää puolenvuoden päästä kutsuta tai päästetä minkään seurakunnan työntekijöitä päiväkotiin? ...jaa en tiedä enkä usko että se asia selviää itselleni puolen vuoden kuluttuakaan, kun en ole päiväkotiin tulolle seudulle menossa muutenkaan.
 
niin se mieli muuttuu
...eli Paavalin ja Kallion seurakunnissa ei enää puolenvuoden päästä kutsuta tai päästetä minkään seurakunnan työntekijöitä päiväkotiin? ...jaa en tiedä enkä usko että se asia selviää itselleni puolen vuoden kuluttuakaan, kun en ole päiväkotiin tulolle seudulle menossa muutenkaan.
Siirryit epäilevällä kannalle. Äsken olit asiasta vielä niin varma, että kykenit jopa lupaamaan jotain ja lupaus oli että jättävät tulematta ilman mitään kieltoja, mutta ei sitten ilmeissesti pidäkään paikkansa, kun vedit lupauksesi pois.

"ja ihan pelkästään siitä syystä kun vielä seurakuntiin sattuu kuulumaan kuitenkin yli 50% väestöstä... jättävät heti tulematta kun kannatus painuu alle puolen."
 
"Apua"
Joistakin suomalaisista on tullut todella kitsaita.. rupeavat jo laskemaan, mitä kolehtiin menee jne.. ihan karmeaa porukkaa. Toivottavasti eivät koskaan joudu pulaan, sillä tollaset ihmiset ei apua ansaitse, kun eivät lähimmäisistään piittaa!
 
kkbbn
Siirryit epäilevällä kannalle. Äsken olit asiasta vielä niin varma, että kykenit jopa lupaamaan jotain ja lupaus oli että jättävät tulematta ilman mitään kieltoja, mutta ei sitten ilmeissesti pidäkään paikkansa, kun vedit lupauksesi pois.

"ja ihan pelkästään siitä syystä kun vielä seurakuntiin sattuu kuulumaan kuitenkin yli 50% väestöstä... jättävät heti tulematta kun kannatus painuu alle puolen."
En minä mitää epäile.

Ajatella meidän työpaikalle helluntailaiset toi uskonnollisen joululevyn vaikkei siellä ketään helluntailaista oleilekaan. Kokomuksen paikallisjärjestö tarjosi torttukahvit ...värväävät vielä itselleen äänestäjiä. Listaa voisi jatkaa.

...niin ja ev. lut. seurakunnantyöntekijät vierailevat harva se viikko.
 
A.L.
Kirkossa tiedetään, että lasten aivoja on päästävä ronkkimaan nuorella iällä, kun ihmiselle ei ole vielä kehittynyt kriittistä ajattelua, vaan ihminen uskoo kyseenalaistamatta kaiken mitä vanhempi auktoriteetti kertoo. Tästä syystä uskovat tunkee päiväkoteihin ja kouluihin levittämään satumaailmaansa. Jonkinlaisia rajoituksia tähän olisi lailla säädettävä.
 
ohi meni
En minä mitää epäile.

Ajatella meidän työpaikalle helluntailaiset toi uskonnollisen joululevyn vaikkei siellä ketään helluntailaista oleilekaan. Kokomuksen paikallisjärjestö tarjosi torttukahvit ...värväävät vielä itselleen äänestäjiä. Listaa voisi jatkaa.

...niin ja ev. lut. seurakunnantyöntekijät vierailevat harva se viikko.
Eihän tuossa mitään onkelmaa olekaan, kun kohteena on täysi-ikäiset. Minuakin saa tulla loitsuttamaan vaikka kuinka. Onkelma on kun tälläistä toimintaa kohdistetaan ala-ikäisiin, jopa lapsiin, jotka vasta opettelee puhumaan ja hahmottamaan asemaansa maailmassa. Mutta ethän sinä eroa hahmota vai hahmotatko? Pidän lähestymistapaasi jo provona, mutta eihän teikäläisistä koskaan tiedä?
 
ggggg
Kirkossa tiedetään, että lasten aivoja on päästävä ronkkimaan nuorella iällä, kun ihmiselle ei ole vielä kehittynyt kriittistä ajattelua, vaan ihminen uskoo kyseenalaistamatta kaiken mitä vanhempi auktoriteetti kertoo. Tästä syystä uskovat tunkee päiväkoteihin ja kouluihin levittämään satumaailmaansa. Jonkinlaisia rajoituksia tähän olisi lailla säädettävä.
Mua taas pelottaa enemmän se, että te ette osaa kasvattaa lapsistanne kriittiseen ajatteluun kykeneviä kansalaisia, vaan tahdottomia nukkeja jotka menee ja tekee sitä mitä käsketään. Minä kuulun kirkkoon, mun mies taas ei, mutta ei miestä pelota koulun uskontotunnit tai päiväkodin pikkukirkot. Hän kyllä tietää, että lapsi kykenee niistä huolimatta kasvaessaan itse päättää, haluaako jatkaa kirkon piirissä vai haluaako erota. Niinhän hän on kyennyt itsekin, eronnut kirkosta kun alkoi tuntua ettei kuitenkaan usko.
 
?????
Mua taas pelottaa enemmän se, että te ette osaa kasvattaa lapsistanne kriittiseen ajatteluun kykeneviä kansalaisia, vaan tahdottomia nukkeja jotka menee ja tekee sitä mitä käsketään. Minä kuulun kirkkoon, mun mies taas ei, mutta ei miestä pelota koulun uskontotunnit tai päiväkodin pikkukirkot. Hän kyllä tietää, että lapsi kykenee niistä huolimatta kasvaessaan itse päättää, haluaako jatkaa kirkon piirissä vai haluaako erota. Niinhän hän on kyennyt itsekin, eronnut kirkosta kun alkoi tuntua ettei kuitenkaan usko.
Ketkä te? Te siellä lahkossa vai?
 
tälle on saatava loppu
Kirkossa tiedetään, että lasten aivoja on päästävä ronkkimaan nuorella iällä, kun ihmiselle ei ole vielä kehittynyt kriittistä ajattelua, vaan ihminen uskoo kyseenalaistamatta kaiken mitä vanhempi auktoriteetti kertoo. Tästä syystä uskovat tunkee päiväkoteihin ja kouluihin levittämään satumaailmaansa. Jonkinlaisia rajoituksia tähän olisi lailla säädettävä.
jotenkin järkyttävää, ei se kristinusko ole yhtään sen parempi uskonto kuin muslimi tai mikään muukaan satukirja uskonto, jossa uskonnon verukkeella alistetaan, tapetaan, ja viedään ihmisarvo?
 
kkbbn
Eihän tuossa mitään onkelmaa olekaan, kun kohteena on täysi-ikäiset. Minuakin saa tulla loitsuttamaan vaikka kuinka. Onkelma on kun tälläistä toimintaa kohdistetaan ala-ikäisiin, jopa lapsiin, jotka vasta opettelee puhumaan ja hahmottamaan asemaansa maailmassa. Mutta ethän sinä eroa hahmota vai hahmotatko? Pidän lähestymistapaasi jo provona, mutta eihän teikäläisistä koskaan tiedä?
Muistisairaita ihmisiä en välttämättä rinnastaisi täysi-ikäisiin, vaikka toki ikänsä puolesta sitä ovat hyvinkin.

Kunta toki voisi halutessaan nuo vierailut, tilaisuudet, tarjoilut tai niin edelleen halutessaan kieltää. Se ehkä tapahtuisi samoin kuin päiväkotien seurakuntavierailut jos tarpeeksi moni sitä kunnan tai valtion päättäjiltä vaatii. Sen sijaan on minusta täysin turha olettaa että se tapahtuu joku luku jossakin kannatusmäärissä rikkoontuu.
 
ggggg
Alkuperäinen kirjoittaja tälle on saatava loppu;29395012:
jotenkin järkyttävää, ei se kristinusko ole yhtään sen parempi uskonto kuin muslimi tai mikään muukaan satukirja uskonto, jossa uskonnon verukkeella alistetaan, tapetaan, ja viedään ihmisarvo?
No ketään en oo vielä tähän päivään mennessä alistanut, tappanut tai vienyt ihmisarvoa. Ja mieheni tosiaan on ateisti, hänkin saanut elää näinkin pitkään ihan ilman edellämainittuja. Siltikin suhteeni yläkertaan on kunnossa, se suhde on vain mun ja Jumalan välinen ja mulle on yks hailee, mitä muut tekee eli uskooko vaiko ei. Ihmetyttää vain aina, kun ateisteille se ei taida olla yks hailee vaan jotkut teistä repii uskomattomat pultit siitä, jos naapurin maija/matti sattuu kuulumaan kirkkoon :)
 

Yhteistyössä