Vuonna 2013 eroaa yli 50 000 ihmistä kirkosta.

  • Viestiketjun aloittaja zoxoco
  • Ensimmäinen viesti
246
[QUOTE="vierailija";29394110]Vastaisiko joku? Eikö kuuluisi kunnioittaa toisten vakaumusta?[/QUOTE]

Se ev.lut. kirkko joka nykyisessä tilanteessa ei kunnioita kaikkien vakaumusta, kun pitää kynsin hampain kiinni erityisasemastaan ja etuoikeuksistaan.

VATA ja Eroakirkosta.fi on ne tahot jotka ajaa tilannetta, jossa kaikkien vakaumusta kohdeltaisiin yhdenvertaisesti.
 
"liljankukka"
Kirkkon hyvän tekeminen on vähän niin ja näin. Jos jotain pientä tekeekin, niin samalla tekee mtös käännytystyötä. Tälläinen yhdistelmä ei koskaan ole hyvän tekemistä tai ihmisten auttamista. Hyvän tekeminen ja auttaminen on ehdotonta.

Seurakuntien kerhotoiminta on pääosin kuntarahoitteista eli sillä ei kannata kerskua. Konsertit ei ole kirkon palveluja vaikka kirkossa järjestetäänkin. Palveluntarjoaja on ulkopuolinen ohjelmatoimisto, joka ostaa kirkkotilan käyttöönsä ja myy lippuja halukkaille kuulijoille. Kirkkohäistä, ei tulisi mieleenikään altistaa omia häitäni, juhlahetkeäni, uskonnonharhoittamisen välikappaleeksi. Hautajaiset on kaikille kuuluva yhteiskunnallinen palvelu, joka rahoitetaan yhteisöveroilla, joita kaikki maksaa. Kynttilän vieminen haudalle. Mitä tähän sanoisi, ehkä ei kannata sanoa mitään. Paljastat vain miksi kirkko ja valtio on erotettava toisistaan.

Jäljelle jää vain uskonnonharjoitus palveluja eikä ne minua kiinnosta tippaakaan.
Luettelet hyvin negatiivisella asenteella asioita, jotka ovat monelle kirkon jäsenelle tärkeitä asioita. Itse et "altistaisi juhlahetkiäsi" hengellisyydellä jne - se on sinun tunteesi ja valintasi. Miksi sinua kiusaa se, että moni haluaa nämä elementit pitää elämässään?

Kirkko ja valtio on jo Suomessa erotettu. Sitä ei tarvitse enää toivoa.

Minusta kirkosta eroamisen kehottamisessa on jonkinlainen erikoinen toitotus ja käännytys menossa. Kysyn uudelleen, miksi se on kirkkoon kuulumattomille tärkeää, että muutkin eroavat kirkosta? Kirkko on iso yhteisö, johon kuuluu erilaisia ihmisiä ja osallistuvat eri tavalla enemmän tai vähemmän.

Kirkon tekemä auttamistyö on nimenomaan osa kristillisyyttä. Kirkko ei saisikaan vesittyä pelkäksi maalliseksi auttajaksi, koska se on kirkko.

Suomalainen ev.lut. kirkko tekee paljon hyvää ja sen huomaavat ne, jotka ovat kirkon toiminnassa jollain tavalla mukana.
 
kohti yhdenvertaisuutta
[QUOTE="liljankukka";29394355]Luettelet hyvin negatiivisella asenteella asioita, jotka ovat monelle kirkon jäsenelle tärkeitä asioita. Itse et "altistaisi juhlahetkiäsi" hengellisyydellä jne - se on sinun tunteesi ja valintasi. Miksi sinua kiusaa se, että moni haluaa nämä elementit pitää elämässään?

Kirkko ja valtio on jo Suomessa erotettu. Sitä ei tarvitse enää toivoa.

Minusta kirkosta eroamisen kehottamisessa on jonkinlainen erikoinen toitotus ja käännytys menossa. Kysyn uudelleen, miksi se on kirkkoon kuulumattomille tärkeää, että muutkin eroavat kirkosta? Kirkko on iso yhteisö, johon kuuluu erilaisia ihmisiä ja osallistuvat eri tavalla enemmän tai vähemmän.

Kirkon tekemä auttamistyö on nimenomaan osa kristillisyyttä. Kirkko ei saisikaan vesittyä pelkäksi maalliseksi auttajaksi, koska se on kirkko.

Suomalainen ev.lut. kirkko tekee paljon hyvää ja sen huomaavat ne, jotka ovat kirkon toiminnassa jollain tavalla mukana.[/QUOTE]

Sanoin vain kuinka asiat ovat. Siinä ei ole mitään negatiivista. Ainoa asia mikä tässä on negatiivista on se, kun sinä leimaan toista negatiiviseksi. Se joka toista on itse.

Miksi sinua kiusaa se, että ihmiset vaativat kaikkien vakaumusten yhdenvertaista kohtelua?

Kirkko ja valtio ei ole erotettu toisistaan. Kirkolla on julkisoikeudellinen asema ja valtava määrä etuoikeuksia. Niistä voit lukea lisää vaikka seuraavasta sekalaisesta listasta.

Kirkon etuoikeudet? - Kirkosta eroaminen - Suomi24
 
"liljankukka"
Kaikkien vakaumusten samankaltainen kohtelu onkin eri asia kuin kirkosta eroamiseen kehottaminen ;)
Kunnioitan hyvin niitä, joilla on muu uskonto, mutta sitä en käsitä, että kirkon jäseniä kalastellaan pois aivan turhaan. Joskus tulee mieleen, että se on kuin jonkinlainen henkilökohtainen missio näille eroamisaktiiveille (missio-sana tahallaan valittu :) )
 
kanttori
Konsertit ei ole kirkon palveluja vaikka kirkossa järjestetäänkin. Palveluntarjoaja on ulkopuolinen ohjelmatoimisto, joka ostaa kirkkotilan käyttöönsä ja myy lippuja halukkaille kuulijoille.

Puhut kyllä aivan puhdasta paskaa.
 
"liljankukka"
Lisään vielä tuohon negatiivisuus-asiaan, niin huomaat ehkä itsekin asenteesi sanavalinnoissasi ja vähättelyssäsi, kun vilkaiset omaa luetteloasi kirkon toiminnasta uudelleen.
 
----
[QUOTE="liljankukka";29394423]Lisään vielä tuohon negatiivisuus-asiaan, niin huomaat ehkä itsekin asenteesi sanavalinnoissasi ja vähättelyssäsi, kun vilkaiset omaa luetteloasi kirkon toiminnasta uudelleen.[/QUOTE]

Väität negatiiviseksi, mutta et perustele mitenkään, se kertoo kaiken omasta negatiivisuudestasi. Se joka toisesta väittää on itse.
 
kirkko on ahne
Mikähän takia sitten kirkon varoista 32% prosenttia käytetään lapsi- ja nuorisotyöhön? Mitähän se työ mahtaa olla muuta kuin kerhotoimintaa?
... ja juu palkkoihin lastenhoitajien, nuoriso-ohjaajien jne. tuosta toki kuluu suurin osa.
Kuntin ei kannata ostaa kerhotoimintaa seurakunnilta, koska kunnat kykenevät järjestämään sen itse halvemmalla.

Seurakuntien iltapäivätoiminta lakkasi Heinolassa ja Nastolassa – Kotimaa24

" Vuotuisen sopimusneuvottelumme päätteeksi kunta totesi, että se pystyy tuottamaan itse iltapäivätoiminnan edullisemmin kuin ostamalla sitä meiltä"
 
"liljankukka"
Jätetäänkö tämä negatiivisuus-asia nyt sikseen ja jatkukoon keskustelu siitä, miksi sinulle niin tärkeää, että muutkin eroaisivat kirkosta? Olisi kiinnostavaa kuulla taustaa tälle toiminnalle.

En nimittäin käsitä, miksi haluat ihmisten eroavan, ilman että sinulla on heille tarjota tilalle mitään. Kirkko kuitenkin pitää huolen jäsenistään eri elämäntilanteissa.

Kunkin vakaumuksen/uskonnon samanlaiset oikeudet ovat itsestäänselvästi hyvä asia. Mutta se on eri asia kuin kehottaminen kirkosta eroamiseen.
 
on tää hauskaa
Konsertit ei ole kirkon palveluja vaikka kirkossa järjestetäänkin. Palveluntarjoaja on ulkopuolinen ohjelmatoimisto, joka ostaa kirkkotilan käyttöönsä ja myy lippuja halukkaille kuulijoille.

Puhut kyllä aivan puhdasta paskaa.
"Jouluna kirkkokonsertit houkuttelevat ihmiset kirkkoihin. Kirkkoon mennään kuuntelemaan musiikkia ja nauttimaan joulun tunnelmasta. Tilaisuuksien järjestäjänä ei kuitenkaan ole seurakunta, kuten monesti luullaan.

– Seurakunta vuokraa tiloja esimerkiksi ohjelmatoimistoille, jotka järjestävät konsertit, kertoo Kemin seurakunnan talousjohtaja Matti Aho."

Kirkkokonserttien tulot eivät kilahtele seurakuntien kassoihin | Yle Uutiset | yle.fi
 
juu-u
Kuntin ei kannata ostaa kerhotoimintaa seurakunnilta, koska kunnat kykenevät järjestämään sen itse halvemmalla.

Seurakuntien iltapäivätoiminta lakkasi Heinolassa ja Nastolassa – Kotimaa24

" Vuotuisen sopimusneuvottelumme päätteeksi kunta totesi, että se pystyy tuottamaan itse iltapäivätoiminnan edullisemmin kuin ostamalla sitä meiltä"
Monissa kunnissa iltapäivätoiminta on pitkään ollut kunnan järjestämää! Seurakunnan keskistä toimintaahan ovat päiväkerhot, jotka toimivat päivisin, se on aivan eri toimintaa kuin koululaisten/eskarilaisten iltapäivätoiminta
 
kkbbn
Kuntin ei kannata ostaa kerhotoimintaa seurakunnilta, koska kunnat kykenevät järjestämään sen itse halvemmalla.
Aamu- ja iltapäiväkerhoja?
Korvausta aamu- ja iltapäiväkerho toiminnasta seurakunnan sai kunnilta 2012 n. 6 miljoonaa euroa. Hyvin paljon mahdollista että joku tuottaisi ne halvemmalla... tai en tiedä... miksi kunnat kuitenkin palvelun ostavat eivätkä tuota sitä itse.

Kerhotoimintaa seurakunnilla on huomattavasti muutakin. Esim. sen lapsi- ja nuorisotyön kulut euroina vuonna 2012 oli yhteensä lähemmäs 200 miljoonaa. Päivä-, perhe-, tyttö- ja poikakerhojen lisäksi seurakunnissa järjestetään myös muuta kerhotoimintaa myös aikuisille ja esim. erityisryhmille.
 
kanttori
Alkuperäinen kirjoittaja on tää hauskaa;29394472:
"Jouluna kirkkokonsertit houkuttelevat ihmiset kirkkoihin. Kirkkoon mennään kuuntelemaan musiikkia ja nauttimaan joulun tunnelmasta. Tilaisuuksien järjestäjänä ei kuitenkaan ole seurakunta, kuten monesti luullaan.

– Seurakunta vuokraa tiloja esimerkiksi ohjelmatoimistoille, jotka järjestävät konsertit, kertoo Kemin seurakunnan talousjohtaja Matti Aho."

Kirkkokonserttien tulot eivät kilahtele seurakuntien kassoihin | Yle Uutiset | yle.fi
Ymmärrätkö, että vaikka osaat lainailla yksittäisiä lauseita teksteistä sieltä, täältä, et todellakaan tiedä seurakuntien konserttitoiminnasta yhtikäs mitään? Et ymmärrä. Eipä se miksikään muutu, ihan sama minulle. On olemassa seurakunnan järjestämiä, artistin järjestämiä ja yhteistyössä järjestettyjä konsertteja. Iso huokaus.
 
hahahaaa
Ymmärrätkö, että vaikka osaat lainailla yksittäisiä lauseita teksteistä sieltä, täältä, et todellakaan tiedä seurakuntien konserttitoiminnasta yhtikäs mitään? Et ymmärrä. Eipä se miksikään muutu, ihan sama minulle. On olemassa seurakunnan järjestämiä, artistin järjestämiä ja yhteistyössä järjestettyjä konsertteja. Iso huokaus.
Senkun huokailet. Mitään muutahan et voit faktojen edessä.
 
hahahaaaa
Äitini sanoo:" Jos näet edessäsi apinan, pidä huoli ettei se näe toista." Toivotan sulle oikein hyvää jatkoa missiosi parissa! Onneksi et puolusta kirkkoa, on niin muunneltua totuutta tämä sinun käännytystoimintasi. (Jos muistat, kanttori on se tekee TYÖKSEEN niitä konsertteja)
Se on kansanradio eli yle, joa tätä totuutta välittää ja totuus tulee Kemin seurakunnan talousjohtaja Matti Aho suusta. Joten laitappa suuta soukemmalle totuuden edessä.
 
kanttori
Se on kansanradio eli yle, joa tätä totuutta välittää ja totuus tulee Kemin seurakunnan talousjohtaja Matti Aho suusta. Joten laitappa suuta soukemmalle totuuden edessä.
ok, mä voin rukoilla sun puolesta. Sä oisit tosi tosi hyvä evankelista!!! Harmittaa jotenkin sun puolesta, ettei sulla ole muuta tekemistä kuin päivystää täällä. Ei edes jehovantodistajat ole näin aktiivisia, voit varmaan välillä relata? Rankka pitää yksin keskusteluja yllä, monta päivää.
 
hahahaaaa
ok, mä voin rukoilla sun puolesta. Sä oisit tosi tosi hyvä evankelista!!! Harmittaa jotenkin sun puolesta, ettei sulla ole muuta tekemistä kuin päivystää täällä. Ei edes jehovantodistajat ole näin aktiivisia, voit varmaan välillä relata? Rankka pitää yksin keskusteluja yllä, monta päivää.
Näemmä sulta lopui asia argumentit, kun aloit opponenttia sättiä. Tämä tulkitaan yleensä anautumisen ja häviämisen merkiksi. On se kiva kun joillakin on olevinaan kuuma linja jonnekin "ylemmäs", niin tietää miten asiat on olevinaan vaikka minun mielestä tälläisillä tyypeillä lyö päänsisällä vaan tyhjää, mutta se onkin vaan minun mielipiteeni.
 

Yhteistyössä