Mun joulu meni ihan päin prinkkalaa. :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pettymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pettymys

Vieras
Tänään alkaa jo vähän helpottaa harmitus, joten pystyn jo katsomaan asiaa vähän eri vinkkelistä, mutta kyllä mä silti oon surullinen että mun joulu meni näin. Olen jopa hieman pystynyt analysoimaan että tää mun pettymys johtuu siitä että mulla on aina ennen ollut erilainen joulu. Lapsuudenperheessäni on monta lasta, mutta saimme aina silti paljon lahjoja jouluisin, vielä aikuisenakin jo poismuutettuamme. Nyt en ole ollenkaan ollut muutamaan vuoteen perheeni kanssa tekemisissä (pitkä juttu) ja olenkin vietänyt joulua mieheni suvun kanssa. Heillä on tosi erilaiset jouluperinteet kuin meillä, mutta olen edellisvuosina kyllä pärjäillyt sen kanssa. Tänä vuonna kaikki vaan sattui menemään pieleen.

Asumme itse etelä-suomessa, mutta tänä jouluna matkustimme keski-suomeen joulunviettoon, miehen veljen perheen luo. Olen tehnyt koko joulukuun paljon enemmän töitä kuin normaalisti, joten olin kaivannut joulun tuomaa 4 päivän lomaa ja odotin yhdessäoloa ja hyvää ruokaa. Mainittakoon tähän väliin että en ole kovinkaan paljon jouluruokien ystävä, mutta viime ja toissajoulun vietimme ensin meillä ja sitten mieheni isän luona, ja minulle (ja muillekin) on aina varattu muitakin ruokia kuin kinkkua ja laatikoita. Suunnitelmana oli että ajamme aattoaamuna miehen veljen luo, saunomme ja avantouimme jonka jälkeen joulupukki käy ja lahjojen aukomisen jälkeen syömme. Seuraavana aamuna ajaisimme takaisin kotiin, josta mieheni isä ottaisi lapsemme mukaansa ja meidän kotona vietettäisiin kavereiden kesken meille perinteeksi muodostunutta joulupäivän juhlaa.

Kaikki alkoi siitä kun mulle aatonaattona muistettiin kertoa ettemme menekään miehen veljen kotiin, vaan hän on vuokrannut lähialueeltaan jonkun mökin meille joulunviettoa varten. Ok, tämä ei vielä sekoittenut pasmojani. Kamat autoon ja menoksi. Kesken matkan muistimme että unohdimme tuliaiset olohuoneen pöydälle (joulukahvia ja pipareita). Olimme kuitenkin jo melkein puolivälissä matkaa niin päätimme ettemme käänny takaisin. Perille päästyämme selvisi ettei kukaan muukaan ollut ottenut kahvia mukaan, koska miehen isä oli juorunnut meiheni ostaneen hyvää kahvia paikallisesta pienpaahtimosta. Itseäni tämäkään ei haitannut kun en kahvia juo, mutta huomasin että mieheni pahoitti mielensä kun veljensä piruilivat hänelle siitä että nyt jäädään kokonaan ilman kahvia.

Purimme kuitenkin auton hyvillä mielin ja serkukset pääsivät leikkimään keskenään. Kun sauna oli lämmin, sovittiin että kaikki käyvät vuorollaan perhe kerrallaan löyöyissä ja halukkaat pulahtavat avantoon. Hetken vaiheilun jälkeen huomasin kuitenkin yllätyksekseni että kaikki miehet olivat päätyneet saunomaan, ja me kolme vaimoa olimme keittiössä valmistelemassa jouluillallista. :D Ei siinä mitään, miehet kun olivat ottaneet myös kaikki lapset mukaansa saunaan, ajattelimme että saamme kerrankin saunoa rauhassa. Miehet palasivat saunasta, me naiset puimme lapsille juhlavaatteet ja aloimme suunnittelemaan saunaan menoa. Siinä oli kaikenlaista sähläystä, ja yht äkkiä huomasin miehen toisen veljen vaimon puuttuvan. ihmettelin hetken kunnes kysyin joltain mihin hän meni, odottelimme josko hän palaisi jotta saunaan päästäisi, kunnes kuulimme että joku heittää löylyä saunassa yksin. Siitä sitten pukuhuoneen kautta saunaan, jossa tämä veljen vaimo oli jo aloittanut saunomisen meille kahdelle mitään mainitsematta? Ei kai siinä, liityimme seuraan. Sauna oli tolkuttoman kuuma, yli 100 astetta lämmintä, ja koko saunomisen ajan miehen toisen veljen vaimo tivasi multa tietoa mun työstä, kyseli palkkaa moneen otteeseen (törkeää mielestäni) ja halusi neuvoja miten hän voi tehdä itse asiat ilman ammattikuntani palveluita. Rentouttava sauna kerrassaan. Pukuhuoneessa kuuntelinkin sitten "miten sä oot noin laiha, söisit jotain" kommentteja, vaikka toinen näistä naisista ilmoitti myöhemmin illalla painavansa mua 10kg vähemmän. :(

Saunan jälkeen leikittiin yhdessä lasten kanssa, pelailtiin lautapelejä jne. kunnes pukki saapui. Se olikin sitten ainut iloinen hetki koko aatossa. Lapset olivat haltioissaan, lauloivat kauniisti pukille ja auttoivat tätä jakamaan lahjat. Pukki lähti ja alkoi lahjojen avaaminen. Kaikki muut saivat suunnilleen saman verran lahjoja, paitsi minä en saanut YHTÄÄN pakettia, ja miehenikin vain yhden. Onnistuin iloitsemaan lapsen kanssa paketeistaan löytyvistä lahjoista, mutta silti kurkkua kuristi, tunsin itseni täysin typertyneeksi. Ei yhtään lahjaa, oikeastiko? Lasten saatua pakettinsa auki, aloin kiinnittämään huomiota muiden serkkujen lahjoihin. Kaikki kolme muuta olivat kiskoneet paketeistaan tavaraa useamman satasen edestä. Meidän pojalle oli osunut keskimäärin 10-15euron pikkulahjoja 7kpl:tta. Onneksi lapsi ei tätä epäsuhtaa vielä tajunnut kun on vasta neljän vanha, mutta kyllä itseäni harmitti vähän. Muut aikuiset saivat paketeistaan koruja, lahjakortteja kauneushoitoihin, kalliita työkaluja ja harrastustarvikkeita, kirjoja, suklaata, villasukkia. Mieheni sain paketin pikkulusikoita, ja mä en saanut mitään. En edes yhtä suklaarasiaa. Edes mieheni ei ollut tajunnut ostaa mulle mitään. :(

Seuraavaksi siirryimme ruokapöytään, ja mun nälkä oli karjuva. Asetit kiersivät pöydässä ja kaikki keräsivät itselleen isot annokset. Paitsi minä, koska mulle ei ollut kukaan varannut mitään esim. kinkun tilalle, eikä mulle myöskään oltu asiasta infottu etukäteen, olisin toki itse voinut tuoda jotain. Lopulta mun lautasella oli salaattia, kylmäsavulohta, sekä peruna- ja porkkanalaatikoita. Poroakin tarjottiin, ja kun kieltäydyin, multa kysyttiin alentuvaan sävyyn "ai onks sun mielestä porot liian söpöjä syötäväksi?" (ei, en vaan tykkää porosta). Ei hirveesti auttanut nälkään kun me ei oltu mitään muuta syöty koko päivänä, ja aamulla oltiin jo lähdetty liikkeelle.

Ruokailun jälkeen lapset leikkivät hetken, ja yks kaks muut ilmoittivat lähtevänsä miehen veljen luo nukkumaan. Meidän perhe oli suunniteltu jätettäväksi mökille nukkumaan, koska heille ei enempää mahtunut. Olin oikeastaan tyytyväinen tästä, koska tajusin etten joudukaan aamuun asti esittämään iloista vaikka oikeasti itketti edelleen se lahjattomuus ja kaikki muukin. Kaikki lähtivät, ja aloimme tutkimaan mökkiä ja sen ulkorakennuksia tarkemmin (olimme viettäneet iltaa vain tuvassa, saunassa ja keittiössä). Jokun hetken päästä tajusimme ettei mökissä ole ollenkaan sänkyjä. Kaivoimme jostain patjoja, mulle ja miehelle levitimme jonkun 70-luvun laverisohvan maailman ohuimmalla patjalla, ja poika nukkui ilmapatjalla. Koska mökissä ei sisällä ollut oikein muuta tilaa, jouduimme nukkumaan kaikki samassa huoneessa, joka siis tarkoitti sitä että myös meidä vanhempien oli pakko hiljentyä ja sammutella valot puoli yhdeksän maissa. Siinä sitten itkeskelin tyynyyni about kahteen asti yöllä, miehen ja lapsen kuorsatessa.

Aamulla heräilimme, ja alimme vähän siivoilemaan. Tyhjensimme loput astiat pöydästä, siivoilimme nukkumapaikkamme pois ja pakkailimme tavaroita. Oltiin sovittu että muu porukka palaa aamulla vielä saunomaan ja sitten lähdemme kotiin, joten katoimme samalla aamupalan pöytään. Sitten odotimme. Ja odotimme. Mies yritti soittaa mutta kukaan ei vastannut. 11 maissa sanoin miehelleni että mä en jaksa enää, haluan kotiin. Odotimme vielä hetken. Puolen päivän aikaan aloimme pakkaamaan tavaroitamme autoon. Kun kannoimme viimeisiä kasseja, miehen loppuperhe kurvaa pihaan ja alkaa kyselemään olemmeko jo lähdössä kun saunaan piti mennä. Tässä vaiheessa vetosin koiriimme jotka olemme luvanneet hakea hoidosta, ja kiipesimme autoon poistuaksemme.

Kun pääsimme kotiin, aloin valmistelemaan tarjottavia illaksi kavereita varten, ja mies siivoili. Seitsemän maissa aloimme odottamaan vieraita. Taas odotimme, ja odotimme... Kymmenen aikaan luovutimme, totesimme ettei kukaan tullut, eikä myöskään ilmoittanut ettei tullut. Katsoimme sitten jonkun leffan ja kömmimme sänkyyn. Tänään pitäisi kohta lähteä kyläilemään mun sukulaisten luona. Arvatkaa huvittaako.

Loppuviimeeks mua ehkä itseäni ärsyttää kaikkein eniten oma materialistisuuteni. En oo koskaan ajatellut itseäni materialistiksi tai kateelliseksi, mutta kyllä mua silti harmittaa että mä teen pitkää päivää jotta on varaa juhlia ja lahjoa jouluna, järjestän, leivon ja jouluostostelen, tuhlaan yli 300e muihin ihmisiin, ja mitä mä saan vastalahjaksi. Pahan mielen, kauheen nälän, turhaan järjestetyt juhlat ja en yhden yhtä lahjaa. :(

Voi ei, kuulostaa tosi kurjalta joululta!

Luulen ja olen huomannut, että kun ollaan isommalla porukalla joulua viettämässä, kannattaa etukäteen sopia ruuat ja varsinkin jos on itsellä erikoistapoja, niin kannattaa pitää huolta itsestä ja oman perheen onnesta.

Lahjoista sen verran, että meilläkin annetaan juurikin niin, että sisarustenlapsille pikkulahjoja kuten teidänkin lapset sai, kummilapsille erityisemmät ja omille sitten ihan kunnolla. Mutta sekin on aikuisten kesken etukäteen sovittu. Samoin on sovittu, etteivät aikuiset osta toisilleen lahjoja. Minusta miehesi oli törkeä, kun ei antanut sinulle mitään. Ensi vuonna muistuta häntä! :)

...sanoa että jos itsestään löytyvä ainoa joulun henki on "mitä MINÄ saan" niin noinhan se sitten menee. Meillä tehdään joulu lapsille ja sitä kautta se juhlamieli tulee itsellekin.

Pitäisikö pikkurouvan kasvaa aikuiseksi? Miksi teidän lapset saivat halpoja leluja, olisit ostanut kunnollisia? Miksi sinä ja miehesi ette saaneet lahjaa??? Sinulle ei kukaan ollut varannut ruokaa??? Pöydät notkuvat jouluruokia!!! Jospa kasvaisit aikuiseksi!!!

Me vietämme joulun isolla porukalla ja sovitaan etukäteen, että mitä syödään ja mitä kukakin syö. Itse olen raskaana ja kasvissyöjä, joten vein sopivaa ruokaa juhlapöytään. En odota, että muut aina jaksavat ja muistavat minun ruokarajoitteeni. Samoin lahjoista sovitaan etukäteen. Kuka ostaa ja kenelle, myös miehen kanssa. Noi pieleen menneet juhlat ovat tylsiä. Olemme myös järjestäneet juhlia, joihin ei kukaan tule. :( Ihmiset osaavat olla tosi ajattelemattomia ja sen takia nykyään varmistamalla varmistan, että onhan joku tulossa ennenkuin näen vaivaa asian eteen.

Jatkossa
- varaa aina itse itsellesi mukaan sellaisia ruokia, joista pidät.
- varaa mukaasi patjat/peitot/makuupussit, jos ei ole etukäteen selvillä, onko sellaisia tarjolla.
- anna sukulaisnaisten laiha/läski-kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
- tee miehellesi selväksi, että on häneltä todella ajattelematonta ja alentavaa käytöstä olla ostamatta sinulle edes yhtä joululahjaa.

Ikävä tapaus, mutta hyvä joulu saadaan valitsemalla itse kenen kanssa joulunsa viettää. Usein se tarkoittaa joulun järjestämistä itse kotona, viettämistä oman perheen kesken ja välttelemällä vieraita.

Omat vanhemmat ostavat lapsilleen ne kalleimmat lahjat.Muilta tulevat on pelkkää plussaa.
Pariskunta ostaa toisilleen ne kalleimmat lahjat. Muilta ehkä tulevat on pelkkää plussaa. Miksi sinä et ostanut miehellesikään lahjaa kun kerran pahoitit mielesi siitä ettei miehesi ostanut mitään?
Jos on todella nirso, varaa ruoat itselleen.
Kysellään selkeästi nukkumisjärjestelyt yms. jos mennään uuteen paikkaan yöksi eikä missään nimessä oleteta että muut järjestävät asian teidän puolestanne.

Kasva aikuiseksi ja kasva aikuiseksi, hitto mitä jeesustelua taas. Kyllä mä ymmärrän täysin että ap:n joulumieli oli koetuksella, ihan törkeitä sukulaisia :O Ens jouluna en sinuna suostuisi joulunviettoon kuin oman perheen kesken, aivan sama mitä nuo typerät sukulaiset siitä on mieltä. Viettäkööt joulut keskenään perhana.

Ja ensi jouluna ole viisas etukäteen ja osta itsellesi muutama mieleinen joululahja. Jos joku kysyy keneltä' tuo on, sano että itseltäni, koska olen niin ihana tyyppi että haluan hemmotella itseäni ja ansaitsen minäkin lahjoja. Tosin onpa moukkamainen mies kun ei vaimolleen osta mitään joululahjaa :O

Ymmärrän pahan mielesi, ei kuulosta ollenkaan kivalta :(

Ensi jouluna me vietämme joulun kotona oman perheen kesken. En halua enää anopin ja apen luokse kuuntelemaan lapsille huutoa, appi avaa lapsen lahjat, piereskelee ruokapöydässä, valittaa lapsille kun eivät syö jouluna kun on juuri kaksi tuntia syöttänyt suklaata niille yms.

Heeeiii, ihan totta? Ap unohti tuliasikahvit kotiin? Entä ne sukulaisten lahjat? Olitteko sopineet keskenänne lahjanvaihdosta?

Kertoman perusteella veljen perhe oli vuokrannut ja kustantanut mökin joulun viettoon. Veljen perhe? oli kustantanut myös ruuat koko poppoolle? Eihän tää voi olla kuin provo, jos ap kehtaa valittaa. On kait ollut harvinaisen tylsä joulu, jos tällaisesta pitää hupia repiä.

ostaa lapselleen sen kalleimman ja toivotumman lahjan näin ei kukaan pety, meillä on nyt monena jouluna opittu ns.kantapään kautta jotta oma perhe ensin ja sitten vasta muut, jos krääsää tulee lapsille jouluna ostan samaa krääsää tälle lahjan antaneelle takaisin!:D

Jo 52 joulua viettäneenä sanoisin, että mitä suurempi porukka, sitä tärkeämpää on varmistaa, että ne itselle tärkeät jouluelementit on varmasti olemassa. Jos oikein ymmärsin, tämä oli vasta kolmas yhteinen joulunne. Ja kaikki nämä kolme joulua on vietetty eri tavalla ja eri paikassa. Mitään yhteistä perinnettä ei siis ole vielä syntynyt, joten ei voi laskea sen varaan, että "ainahan Pekka hankkii asian X, Tiina asian Y ja Seppo huolehtii, että Z on varmasti hankittuna".

On ihan ymmärrettävää, että pahoitit hieman mielesi. Joulunne ei mennyt ihan niinkuin olisit toivonut. Se ei muuten aina mene silloinkaan, vaikka itse olisi joulun järjestäjä. Uskoisin, että vuokramökki myös hieman rajoittaa sitä, mitä kaikkea joulupöytään pystyy valmistamaan. Mutta ne itselle tärkeimmät ruuat kannattaa tehdä itse. Esim mun siskoni joulu ei ole joulu, jos joulupöydässä ei ole riimihärkää ja piparjuurikastiketta. Niinpä hän on jo 30 vuoden ajan tehnyt riimihärän ja tuonut sen mukanaan, jos olemme viettäneet joulua meillä tai mummolassa. Ja vastaavasti minä olen huolehtinut siitä, että joulupöydässä on aina graavia lohta.

Ei kannata kuitenkaan vaipua epätoivoon. Jos haluatte jatkossakin viettää sukujouluja, kannattaa jo paria viikkoa ennen joulua sopia yhdessä muiden kanssa, mitä kukakin joulun eteen tekee. Suosittelen edes jossain määrin nyyttikestiperiaatetta, sillä varsinkaan kerros- ja rivitalojen keittiöitä ei ole suunniteltu suurperheiden ruokkimiseen ja voi syntyä jo aikataulullinenkin ongelma, jos yhdessä uunissa ja neljällä hellanlevyllä pitäisi kokata kaikki pöperöt isolle porukalle. Vaikka meillä siskoni kanssa jo onkin tietyt perinteet, silti joka vuosi noin viikkoa ennen joulua istumme iltaa ja kirjoitamme ylös joulun tehtävät sekä kenen vastuulle mikäkin tehtävä kuuluu. Siitä on helppo itsekin tarkistaa, tuliko oma osuus tehtyä. Eikä kenellekään käy joulun laittaminen ylivoimaiseksi taakaksi :)

Meillä on jätetty sukulaisjoulut. Aluksi oli narinaa, mutta nyt ok. Ei hienompaa voi olla kuin oman perheen kesken vietetty joulu. Voihan sitä vaikka tapanina sitten pyörähdellä niillä "rakkailla" sukulaisilla.

Matkalla ei sitten ollut yhtään kauppaa tai huoltoasemaa, mistä olisi voinut uudet tuliaiset ostella eli kahvipaketin ja pipareita? Ja omalle lapsellenne ette sitten hankkineet mitään kalliimpia lahjoja, sinäkö se annoit ne lusikat miehellesi, kun ei muita lahjoja saanut?
Kumma mökki, ettei nukkumapaikkoja löydy, ei taida moisen mökin vuokraus juuri kannattaa.

Olipas pitkä vuodatus.
Itsellekin pisti silmään että mitäs lahjoja ap oli ostanut omalle lapselle, miehelle ja muille? Ja mitä jouluruokaa? Ei sitä nyt kahvin ja piparien kanssa joulunviettoon mennä.
Ja jos on menoss mökille yöksi, kyselen ainakin itse tarkkaan että millaiset majoitustilat, otetaanko peitot ja tyynyt vai mitä otetaan. Eipä olis tullut yllärinä tuokaan.

Ja voi pyhä sylvi, jos joku uskaltaa mennä yksin saunaan ennen muita. Ihan kamalaa.

[QUOTE="Niin";29376039]Ja itse ei voi tehdä ja ostaa mitään? Ja kaverijuhlat joulupäivänä? Kasvapa nyt aikuiseksi.[/QUOTE]

Jos luit koko tekstin niin kerroin kyllä tehneeni ja istaneeni. Mulle sanottiin että kaikille on varattu jotain syötävää, muuten oisin vienyt jotain omaakin ruokaa. Lapselle ostimme itse n. 70euron lahjan. Kaverijuhlia meillä on vietetty viimeiset kymmenen vuotta joulupäivänä. Olen aikuinen, kolmekymppinen, kiitos vaan.

Yhteistyössä