Plussat ja miinukset :) Yksi, vai kaksikerroksinen omakotitalo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kfkfkf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kfkfkf

Vieras
Tällä hetkellä asumme kaksikerroksisessa rivitalossa ja plussaa mielestäni se, että lapset saa aivan rauhassa olla yläkerrassa eikä meidän metelöinni kuulu sinne, eikä heidän metelöinnit kuulu alakertaan. Huono puoli on se, että asunto vaikuttaa pienemmältä, koska harvoin tuolla yläkerrassa me aikuiset oleillaan, koska siellä ei ole kuin makuuhuoneet (samoin useimmissa kaksikerroksisissa), eli asunto tuntuu puolet pienemmältä mitä se on.

En osaa päättää :D Pari vaihtoehtoa, yksikerroksinen olisi ihana, mutta vähän kavahdan sitä, ettei ole toista kerrosta :S Jääkö sitä kaipaamaan, kun nyt olen pitänyt sitä niin ihanana asiana?

Keksittekö lisää plussia ja miinuksia

Miten just nyt kyseletkin tätä...? Just siinä plussaraskausketjussa joku aavisteli että kohta varmaan muutatte omakotitaloon tai sitten saatte kolmoset.

Mutta kysymyksessä en osaa auttaa, me kun asutaan kanssa kaksikerroksisessa rivarissa. :)

Mä haluaisin ehdottomasti yksikerroksisen omakotitalon vaikka niitä onkin ihan tolkuttoman vaikea löytää (pienet tontit ja kaavamääräykset). Kaksitasoisessa on etunsa isompien lasten kanssa, mutta esim. pyykkejä joutuu roudaamaan kerroksesta toiseen kuten myös imuria jne jos ei oo joka juttua kahta. Mun ykkösvaihtoehto ois siis tilava yksitasoinen talo.

Kaksikerroksinen, alakerrassa olohuone, keittiö ja lasten huoneet. Ylhäällä kirjasto, aikuisten makkari ja saunay. Lapset 3 ja 6. Itse pidän tästä että oma makkari ylhäällä ja eri kerroksessa kun lasten. Nyt kun lapset pieniä, on kiva kun huoneet siinä kerroksessa missä ollaan. Lelut lähellä...olen tyytyväinen

Itse halusin asunnon yhdessä tasossa (rivarissa asutaan nyt), tuntui jotenkin helpommalta siivouksen kannalta ja ylipäätään ajatus portaissa ramppaamisesta ei houkutellut. Olen aikoinaan asunut kolmikerroksisessa omakotitalossa ja oli se hieman ärsyttävää kun esim. saunaan mennessään tajusi unohtaneensa jotain sinne ylimmän kerroksen makuuhuoneeseen.

Yhdessä tasossa tulee ehkä enemmän 'käytäviä' (jotenki sellasta hassua turhaa tilaa), tai niin ainakin meillä tuntuu olevan. Vaikka kätevästi onkin kaapistot siinä matkan varrella kun olkkarista/keittiöstä makkareihin ja eteiseen kulkee. Omaa rauhaa olisi ehkä enemmän, jos lapset olisi eri kerroksessa.

Puolensa ja puolensa. Nyt kun olen toisinaan katsellut tarjolla olevia asuntoja, en ole täysin sulkenut pois kahdessakaan tasossa olevaa. Mutta luulenpa, että seuraavakin on yhdessä tasossa (ja pienempi, kun viimeisinkin lapsi on kohta muuttanut omilleen).

Molemmissa vaihtoehdoissa makuuhuoneita sekä yläkerrassa että alakerrassa.

Emmä tajunnu et tää on näin vaikeeta. Laittakaas lisää noita plussia ja miinuksia, jospa saisin jonkun eri ajattelutavan tähän nyt

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29349130:
Vauvat tykkää enemmän ykskerroksisesta, on enemmän konttaus tilaa ja ei tarvitse pelätä portaita. Muutenkin helpompaa imurointi ja siivous.

Portaisiin saa kyllä portit :)
Tuossa kaksikerroksisessa oli yläkerrassa vain pesutilat ja makuuhuoneita, eli eipä ihan pienen lapsen sinne tarvitse edes mennä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29349130:
Vauvat tykkää enemmän ykskerroksisesta, on enemmän konttaus tilaa ja ei tarvitse pelätä portaita. Muutenkin helpompaa imurointi ja siivous.

Mitä vittua?! Vauvat tykkää enemmän yksikerroksisesta kuin kaksi? Jo on taas sellasta hevonpaskaa. Luuletko tosiaan niiden vauvojen miettivän: " voi kun mä tykkäisin niin enemmän talosta jossa ei oo portaita ja kaikki on yhdessä tasossa. Nää kaksi kerroksiset on niin not cool"

Me rakennetaan ja ehdoton vaatimus oli yksikerroksisuus. On vain yksinkertaisesti helpompi ja monesti kaksikerroksiset ovat vähän sokkeloisen oloisia ja hukkaneliöitä tulee lähes väistämättä.

Käydään vielä katsomassa yhtä toista kaksikerroksista, mutta se on vähän kauempana :/ En mieluusti muuttais kauemmas kun sitten lasten koulumatka pitenee niin kamalasti. Toisaalta toinen menee kohta yläasteelle ja toinenkin on jo kolmannella luokalla... Eli ei olisi koulumatka kauheen kauan niin pitkä...

ääääh, emmä tiiä..

Meillä on kaksi pientä lasta ja omakotitalo hakusessa. Yksitasoista etsitään (kirjoitkin tuossa jo yllä) koska kaksitasoiset eivät toimi mikäli makkarit eri kerroksissa niin ettei lasten makkari ole samassa kerroksessa kuin aikuisten tai jos kaikki makkarit yläkerrassa. Alakerrassa pitäisi kuitenkin olla yksi makuuhuone mikä olisi lasten leikkihuone. Mä en kaipaa yhtää rappusissa ramppaamista enkä sitä pelkoa milloin sieltä taapero tulee pää edellä alas (juu oppii kyllä mutta aina voi liukastua, vaikka aikuinenkin). Ehdoton ei on jos olkkari on yläkertaan asti auki, eli ylhäältä on näkymä olkkariin.
Ja rappusten pitäisi ehdottomasti olla "suljetut". Vauvan kanssa en näe mitään mieltä muuttaa kaksitasoiseen mikäli sopiva yksitasoinenkin löytyy.

No meillä sen takia olisi toimivampi tuo kaksikerroksinen, kun on kaksi vanhempaa lasta (10v ja melkeen 13v), he olisivat yläkerrassa ja vauva olisi alakerrassa meidän kanssa. Toinen vauva nyt tulossa ja alakertaan sais kivasti lastenhuoneen, eikä tulisi sitä rappusissa ramppaamista. Isommat lapsetkin haluavat varmasti olla omassa rauhassaan, eikä pikkuveljen ja tulevan vauvan kanssa vieretysten

Ja kaksitasoisissa tulee helposti tosiaan hukkaneliöitä varsinkin siinä "yläaulassa", pitää olla reilusti tilaa ettei oo vaarallinen ja vie ne raput tilaa alhaallakin.
Imetetyn vauvan kanssa ei ongelmaa mutta maitopulloa en kyllä haluais rampata kerroksesta toiseen lämmittämässä useamman kerran yössä.

Teini-ikäisten lasten kanssa valitsisin ehkä toisin, nyt pienten lasten kanssa yksitasoinen voittaa 6-0.

[QUOTE="Vieras.";29349153]Mitä vittua?! Vauvat tykkää enemmän yksikerroksisesta kuin kaksi? Jo on taas sellasta hevonpaskaa. Luuletko tosiaan niiden vauvojen miettivän: " voi kun mä tykkäisin niin enemmän talosta jossa ei oo portaita ja kaikki on yhdessä tasossa. Nää kaksi kerroksiset on niin not cool"[/QUOTE]

Sä et ny tainnu ihan tajuavan, mut se ei täällä palstalla ole mikään yllätys.

Mä halusin alunperin muuttaa yksitasoiseen rivariin, no, asutaan nyt 3-kerroksisessa. :D Meillä on alhaalla keittiö ja olkkari, keskellä lastenhuoneet (3 kpl) ja ylimpänä meidän makkari/miniolkkari. Ei ole rasittanut portaiden kiipeäminen, sehän on vain hyväksi. Imurinkaan kantaminen ei potuta. Yläkerrokset ei edes vaadi niin paljoa siivoamista kuin alakerta ja kämpästä saa edustuskuntoisen siivoamalla vaan alakerran. Vieraita ei ole pakko päästää lainkaan ylös. =)

Eli ääni siis kaksikerroksiselle talolle.

Mä halusin alunperin muuttaa yksitasoiseen rivariin, no, asutaan nyt 3-kerroksisessa. :D Meillä on alhaalla keittiö ja olkkari, keskellä lastenhuoneet (3 kpl) ja ylimpänä meidän makkari/miniolkkari. Ei ole rasittanut portaiden kiipeäminen, sehän on vain hyväksi. Imurinkaan kantaminen ei potuta. Yläkerrokset ei edes vaadi niin paljoa siivoamista kuin alakerta ja kämpästä saa edustuskuntoisen siivoamalla vaan alakerran. Vieraita ei ole pakko päästää lainkaan ylös. =)

Eli ääni siis kaksikerroksiselle talolle.

No sekin on muuten yks plussa, että vieraita varten ei tartte siivota ihan koko kämppää :) Nyt meillä sama juttu :D jos vieraita on tulossa niin siivotaan vain alakerta pikaseen, max 10min menee.. Jos kaikki ois samassa kerroksessa niin pitäis kyllä sitten pikasiivota koko huusholli..

Meillä on kaksikerroksinen ja tykkään tosi paljon. Toimiva ja mun mielestä jotenkin kotoisampi. Meillä alakerrassa yksi makuuhuone, joka tällä hetkellä lasten leikkihuoneena. Yläkerrassa on kolme huonetta, joista yksi on vanhempien huone, yksi lasten makuuhuone ja yksi on tyhjillään, koska tytöt haluaa nukkua samassa huoneessa. Tulevaisuudessa on mahdollisuus omille huoneille ja kolmaskin lapsi vielä mahtuisi. Tykkään just siitä, että saa olla rauhassa, vaikka itsekin ottaa päikkärit yläkerrassa. Vielä lapset ei omineen yläkerrassa kovin pitkään viihdy, siksi lelut on alakerrassa. Kunhan pari vuotta kasvavat ja kavereita tulee kylään, niin sitten on kiva olla rauhassa yläkerrassa. Siivousta en ole kokenut ongelmana. Eikä lapset ole koskaan kaatuneet rappusissa vaan aikaisin oppineet niissä nätisti kulkemaan.

Käydään vielä katsomassa yhtä toista kaksikerroksista, mutta se on vähän kauempana :/ En mieluusti muuttais kauemmas kun sitten lasten koulumatka pitenee niin kamalasti. Toisaalta toinen menee kohta yläasteelle ja toinenkin on jo kolmannella luokalla... Eli ei olisi koulumatka kauheen kauan niin pitkä...

ääääh, emmä tiiä..

Öö, eikö 13-vuotias ole jo yläasteella? Onko jäänyt luokalle?

Mä ottaisin kaksi kerrosta ilomielin. Nyt asutaan yhdessä tasossa ja pienen lapsen kanssa tämä menee mutta sitten kun talossa asuu teini-ikäisiä niin haluaisin kyllä että me vanhemmat oltais eri kerroksessa. Asuin oman lapsuuden ja nuoruuden alakerrassa ja vanhemmat yläkerrassa, oli kyllä toimiva ratkaisu.

Minä en muuttaisi 1-tasoisesta mistään hinnasta 2-tasoiseen. Talo tuntuu tilavalta ja avaralta ja kaikki toimii kätevästi. En ole vielä yhtään huonoa puolta keksinyt. Lisäksi, jos talo on L-mallinen, niin ulos jää suojaisa piha, jos naapurit kovin lähellä.

Kaksi kerrosta. Alas kööki ja edustus olkkari ilman töllöä.
Ylös makkarit ja oleskelutila johon tv.
Johon piilottasin minikeittiön. Tyyliin vesipiste ja pieni jääkaappi.

Yhteistyössä