lapset ja kotityöt mitä mieltä?

Kun musta tuntuu että nykyajan lapset eivät tee enää ollenkaan kotitöitä :O en ymmärrä millä vanhemmat kuvittelevat lasten oppivan kaiken kun kotona ei sit opeteta. Eli siis siivoomisen perustaidot, ruuan laitto, vastuu, ja samaan voi yhdistää tienaamisen jalontaidon ei se raha puussa kasva. Meillä ainakin vasta 4v tekee jo jotain. Auttaa pyykin ripustamisessa, siivoilee, haravoi lehtiä jne. Lapseni osaa myös jo laittaa astiat koneeseen käytön jälkeen , roskat roskiin laittaa, pyykit pyykkikoriin ymym. Ja sit iän mukaan hommia enemmän.. on myös mahdollisuus lapsillani tienata rahaa kotitöistä mutta vain jostain extra jutuist esim. ikkunoitten pesu.

skabataanx
Meidän kaksivuotias pesee ikkunat ilman taskurahaa.

Lopputuloksesta voidaan olla montaa mieltä. Ja hassua on, että se yläosa ikkunaa mihin kaksivuotias ei ole ylettynyt pesemään näyttää yleensä kaikkein siisteimmältä kohdalta.

• Tykkää
Reactions: ilaria
Mä en periaatteesta maksanut lapsilleni kotitöistä kun tää on kuitenkin kaikkien koti, ei voi olla vain äidin vastuulla hoitaa kotihommia.

Pienestä asti lapset on otettu mukaan kotitöihin ja ruokaa laittamaan. Ensin ihan vaan vaikka kurkkua pilkkomaan tai pölyjä pyyhkimään, isompana sitten kaikille on jo annettu omat vastuualueet. Kaksi vanhinta asuu omillaan eivätkä ole uusavuttomia vaan hoitavat kämppänsä itse ja nuorin osaa myös sitten kun aikanaan omilleen muuttaa

Niin no lähinnä siksi tuntuu kun melkeen kaikissa lapsiperheissä joita tunnen ja tiedän ei edes 13v lapsi siivoa omaa huonettaan. Eikä sit juur muutakaan. Ja sit jos niitä koittaa laittaa siivoo pitäs heidän jottai rahaa saada :O ite oon kyl aina sanonut kun sisarukseni esim meillä olleet ja nekin hommiin pistän että ei mullekkaan koskaan kotitöistä maksettu ole.

"Lissu"
Itse odotan että 8 ja 6 v siivoavat omat sotkunsa ja lelunsa, muita kotitöitä heillä ei ole. Tosin mielellään tulevat mukaan kokkailemaan ja roskiksen vieminen on jostain syystä kova juttu, samoin saunan lämmitys ja lumitöiden teko iskän kanssa. :D

no jaa
Juu ollaan tosi viisaita kun lapset on 3, 6, 8 -vuotiaita. Vielä kymmenvuotiaatkin on usein helppoja.

Mutta miten saada 13 - 17 -vuotias suhtautumaan kotitöihin ja kodinhoitoon ajatuksella, kyllä siinä haastetta piisaa. Tulkaa sitte kertomaan kun on elämä siinä vaiheessa...

No. Se on vaihe, menee ohi. Kaksi lasta kasvatin, ja toinen on tosi pätevä kaikissa kotitöissä, toista ei vois kodinhoito vähäänkään kiinnostaa, menee tasan siitä mistä aita matalin. Molemmat tyttöjä, ja omillaan asuvat jo.

"..."
Juu ollaan tosi viisaita kun lapset on 3, 6, 8 -vuotiaita. Vielä kymmenvuotiaatkin on usein helppoja.

Mutta miten saada 13 - 17 -vuotias suhtautumaan kotitöihin ja kodinhoitoon ajatuksella, kyllä siinä haastetta piisaa. Tulkaa sitte kertomaan kun on elämä siinä vaiheessa...

No. Se on vaihe, menee ohi. Kaksi lasta kasvatin, ja toinen on tosi pätevä kaikissa kotitöissä, toista ei vois kodinhoito vähäänkään kiinnostaa, menee tasan siitä mistä aita matalin. Molemmat tyttöjä, ja omillaan asuvat jo.
Meillä teinit on kiristetty kotitöihin. Jos ei ole hoitanut omalla vastuulla olevia hommia (tiskit, imurointi, vessan siivoukset ja oma huone) ei ole viikkorahaa tippunut.
Hyvin on toiminut.

Olen sitä mieltä, että lasten tulee osallistua yhteisen kodin pyörittämiseen ikä- ja kehitystasonsa mukaisesti. Meillä koululaiset pesevät omat pyykkinsä itse, siivoavat huoneensa ja auttavat muussakin. Tällä viikolla koululaiset ovat leiponeet pipareita ja tehneet ruokaa, käyneet kaupassa, vieneet roskia, imuroineet, pyyhkineet keittiön pintoja yms.

Yhteistyössä