"Mä pidän kaikenlaisesta musiikista"

• Viestiketjun aloittaja Femme85
  • Ensimmäinen viesti
harmaana nyt
En kuuntele kaikenlaista musiikkia (metalli/heavy, jazz, proge, r'n b, klassinen...) vaikka aika kaikki ruokainen olenkin. Musiikissa täytyy olla melodiaa ja sopivasti rytmikästäkin, mut huutamisesta enkä nyky nuorten musiikista en useimmiten pidä.

Mitä väliä sillä on mitä muut kuuntelee. Tärkeintä kai musiikissa on että se saa kuulijassaan aikaan tunnetiloja ja auttaa tunteiden kanavoimisessa. Tai näin minä itse ainakin ajattelen. Jos se Jammpa Tuomisen kipale heilauttaa sisintä niin hyvä niin.

Itse olen varmaan vähän liiankin rajoittunut musiikin suhteen. Pitäisi varmaan vaan tutustua muihinkin tyyleihin.

"Justus"
Mitä väliä sillä on mitä muut kuuntelee. Tärkeintä kai musiikissa on että se saa kuulijassaan aikaan tunnetiloja ja auttaa tunteiden kanavoimisessa. Tai näin minä itse ainakin ajattelen. Jos se Jammpa Tuomisen kipale heilauttaa sisintä niin hyvä niin.

Itse olen varmaan vähän liiankin rajoittunut musiikin suhteen. Pitäisi varmaan vaan tutustua muihinkin tyyleihin.
Juuri näin.

kaikkikäy
Itse sanon noin, koska kaikki menee.

Kikkelihevi ei niin iske, koska kimeä-ääniset miehet ei sytytä ja jazz on liian vaikeatajuista.

En tietenkään kuuntele kaikesta kaikkea, vaan klassiselta puolelta balettisäveltäjiä Tsaikovski ykkösenä, kantrista naislaulajat, duetot ja nykyajan mieslaulajat iskee, popista kaikki, iskelmää kuuntelen autossa, lenkillä konejumputusta rytmin takia, black metalia nuoruusmuistona silloin tällöin, kasarirokkia tietyssä seurassa. Nyt soi joululaulut ja lastenlauluissakin on aarteita, joita välillä tekee mieli kuulla. Suomiräpissä on välillä kivoja sanoituksia ja länsirannikon räppäreistä USA:n puolelta kuuntelen niitä, jotka olivat kovia nimiä reilu kymmenen vuotta sitten. Juha Vainiota ja Leeviä kuuntelen ihan omaksi ilokseni yksin ollessani.

Kaikki menee. En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät siedä jotain musiikkia. Bileissä hirveä huutoryöppy, autossa pakko vaihtaa kanavaa... ei minua mikään tyyli häiritse, jazz ja kikkelihevikin menee, jos joku niitä tahtoo kuunnella.

Punk on kyllä ihme huutoa ja keikalla eturivissä sairas meininki. Kiva oli sekin kokea.

ZiggySD
Emmä sinällään jaksa stressata muiden musiikkimausta, mutta kyllähän mun on pakko sanoa, että esim. kaikki miehet joista olen ollut kiinnostunut, ovat omanneet vahvan suhteen musiikkiin. Tavalla tai toisella. Aika moni on jotain soittanutkin ja harvemmin se porukka ihan onnessaan on pelkkää Novaa kuunnellut.

Oma musiikkimaku on monipuolinen. R'n'B-musaa en kyllä kotona kuuntele, mutta kyllä se saattaa diskossa toimia. Ja kyllähän sitä kännissä voi bailata vaikka Matti Nykäsen tahtiin. Se kun menee huumoriosastoon. Cheek on kyllä ihan mahdotonta, koska tuntuu että vaikka se on ihan BatRyyd-tasoa, niin kaikki jotka sitä kuuntelee, kuuntelee sitä ihan, noh "tosissaan". Jotkut Stigit sun muut voisin kestääkkin kun niissä on sentään jotain ironiaa, mut Cheek on kyllä jotain kaikilla tasoilla puistattavaa. Ja se, että se on niin helkkarin suosittua tekee siitä kyllä vielä pahempaa. Ai miksi? No olishan se helpompi sietää jotain paskamusaa, jos tietäisi ettei siitä joudu kärsimään juuri missään... mut tästähän joutuu...

Ja on sekin varmaan ammattimaisesti tuotettua. Mutta eihän paskakikkare hyvältä maistu vaikka sen söisi antiikkilautaselta hopeisin ruokailuvälinein...

Elitistikö?
Heh tuli bileistä mieleen... Menin tyhmyyksissäni tossa poikakaverin kanssa opiskelijabileisiin syksyllä. Poikaystäväni opiskelee valtiotieteellisessä mutta hengaa paljon entisten lukiokavereidensa kanssa. Nää on pääosin kyltereitä. Vai kutsutaanko niitä edes semmosiksi enää? No kumminkin... etkoilla (karmee sana, jag vet) oltiin jossain kämpässä ja oikeesti siellä soi Cheek melkein koko ajan... pikkasen eroa siihen mihin yliopiston puolella tottunut. En nimittäin koskaan ole missään bileissä Cheekin soivan :) Eli todellakin toi Kokoomus-rap tuntuu pitävän kutinsa tässäkin suhteessa.

Ei silti olis tullut mieleenkään mennä sanomaan, että "nyt tää pois ja Velvet Undergroundia kehiin". Tuskin olis kukaan kyseisestä bändistä edes kuullut. Mitä nyt tuli itse asiassa oikein kuunneltua niitä sanoja ja sitä röhkimistä. Ja ällisteltyä, että tätäkö se kansan maku on. Ja jopa wannabe- tuleva taloudellinen eliitti...

Huh huh. Sitä vaan joutuu välillä toteamaan, että joskus on ihan kiva pysyä omassa lokerossaan :)

"mies"
Alkuperäinen kirjoittaja Elitistikö?;29332598:
Heh tuli bileistä mieleen... Menin tyhmyyksissäni tossa poikakaverin kanssa opiskelijabileisiin syksyllä. Poikaystäväni opiskelee valtiotieteellisessä mutta hengaa paljon entisten lukiokavereidensa kanssa. Nää on pääosin kyltereitä. Vai kutsutaanko niitä edes semmosiksi enää? No kumminkin... etkoilla (karmee sana, jag vet) oltiin jossain kämpässä ja oikeesti siellä soi Cheek melkein koko ajan... pikkasen eroa siihen mihin yliopiston puolella tottunut. En nimittäin koskaan ole missään bileissä Cheekin soivan :) Eli todellakin toi Kokoomus-rap tuntuu pitävän kutinsa tässäkin suhteessa.

Ei silti olis tullut mieleenkään mennä sanomaan, että "nyt tää pois ja Velvet Undergroundia kehiin". Tuskin olis kukaan kyseisestä bändistä edes kuullut. Mitä nyt tuli itse asiassa oikein kuunneltua niitä sanoja ja sitä röhkimistä. Ja ällisteltyä, että tätäkö se kansan maku on. Ja jopa wannabe- tuleva taloudellinen eliitti...

Huh huh. Sitä vaan joutuu välillä toteamaan, että joskus on ihan kiva pysyä omassa lokerossaan :)
Mä näkisin että Cheek tarjoaa pakotien ihmisille, joiden on vaikea samaistua afroamerikkalaiseen kulttuuriin ja eetokseen, mutta jotka haluavat silti olla cooleja ja katu-uskottavia, USA:sta pitäviä. Ihmettelen että maailmalla ei kukaan valkoinen tietääkseni ole tehnyt vastaavaa "porvarirappia", idea on nerokas. Ehkä soundissa on myös jotain pääkaupunkilaista Salattujen elämien tapaan, joka on myös suursuosittu.

vievievie
Alkuperäinen kirjoittaja Elitistikö?;29332598:

Elitistikö? Kyllä. Tekstissäsi on löydettävissä niin kovin monta sanavalintaa, jotka osoittavat sinut wannabe-elitistiksi. Mitään kunnon pohjaa sille ei ole; vain halu olla parempi kuin joku muu. Se vaan tekee sinusta samantien yhtä huonon tai huonomman, vaikka kuinka kuuntelisit Velvet undergroundia.

Elitistikö?
Elitistikö? Kyllä. Tekstissäsi on löydettävissä niin kovin monta sanavalintaa, jotka osoittavat sinut wannabe-elitistiksi. Mitään kunnon pohjaa sille ei ole; vain halu olla parempi kuin joku muu. Se vaan tekee sinusta samantien yhtä huonon tai huonomman, vaikka kuinka kuuntelisit Velvet undergroundia.
No sananvalintani olivat oikein harkittuja, mutta hauska että huomasit ;)

Juu. Mutta kuka on oikea elitisti jos minäkin olen "vain" (?) wannabe?

vievievie
Alkuperäinen kirjoittaja Elitistikö?;29332648:
No sananvalintani olivat oikein harkittuja, mutta hauska että huomasit ;)

Juu. Mutta kuka on oikea elitisti jos minäkin olen "vain" (?) wannabe?
Ah, olitkin parodia :D
Ikävä totuus on, että elävässä elämässä on tullut näitä ihmisiä vastaan jonkun kerran. Elävät kuvailemasikaltaisissa kuvitelmissa. "Kukaan mun kavereista ei ikinä pitäis farkkutakkia" on yksi eloon jääneistä lentävistä lauseista. Mikä asia nyt kenellekin tarkoittaa "huonomman väen" leimaa.

Ehkä oli liian alleviivattua ollakseen kunnon elitisti. Ehkä sellainen uuselitisti, verrattuna sellaiseen joka jo vähän enemmän uskoo olevansa parempi keksityillä meriiteillään eikä edes vaivaudu sitä niin todistelemaan joka lauseessa? Tiedä häntä ;)

"mies"
Cheek on kyllä ihan mahdotonta, koska tuntuu että vaikka se on ihan BatRyyd-tasoa, niin kaikki jotka sitä kuuntelee, kuuntelee sitä ihan, noh "tosissaan". Jotkut Stigit sun muut voisin kestääkkin kun niissä on sentään jotain ironiaa, mut Cheek on kyllä jotain kaikilla tasoilla puistattavaa. Ja se, että se on niin helkkarin suosittua tekee siitä kyllä vielä pahempaa. Ai miksi? No olishan se helpompi sietää jotain paskamusaa, jos tietäisi ettei siitä joudu kärsimään juuri missään... mut tästähän joutuu...

Ja on sekin varmaan ammattimaisesti tuotettua. Mutta eihän paskakikkare hyvältä maistu vaikka sen söisi antiikkilautaselta hopeisin ruokailuvälinein...
Hyvä analogia :) Cheekin soundi on jotenkin aika häpeilemättömästi keinotekoinen, jopa konemainen. Sävelkorkeuksilla ei juhlita hirveästi ja laulajan ääni muistuttaa käheää kurkusta puhuvaa miesääntä ilman mitään sointia. Oopperan vastakohta siis. Sanoma on rahakas, positiivinen ja hyvin minäminä-tyylinen, olemassaolon tuskaa ei hirveästi podeta vaan aika suoraa toimintaa ja hauskanpitoa. Yhdistelmä urbaaniutta ja raskaampaa klassista tyyliä on postmoderni kuin räppäri Kummisedässä.

Musiikki on todella helppoa eikä siihen tarvitse syventyä tarkemmin (eikä se siitä palkitsekaan). Koskettimia käytetään aika paljon. Musiikissa on selkeitä myönteisiä viittauksia USA:n kulttuuriin.

Tässä jotain huomioita.

viaras
Musiikkiakin voi kuunnella niin monella tapaa. Yksi keskittyy lyriikoihin, toinen kuuntelee vain melodiaa. Joku haluaa musiikkinsa sytyttävän innon tanssia (kuka mitäkin tanssilajia), toinen fiilistellä musiikin avulla senhetkisiä tunnetilojaan. Yksi arvostaa teknisesti taitavaa ja virheetöntä, toinen omaperäisyyttä, kolmas tykkää "massamusiikin" tuomasta yhteeenkuuluvuudentunteesta muiden kanssakuuntelijoiden kanssa, neljäs haluaa vain laulaa itse mukana.

Radiosta musiikkia kuuntelevat ihmiset, jotka nauttivat ennalta-arvaaamattomuudesta ja löytävät tuurilla jotain uutta kuunneltavaa (jos soittolistat vain vaihtuisivat). Radiota välttävät musiikinkuuntelijat, jotka haluavat kuunnella itsevalitsemaansa musiikkia hallitusti. Omat käyttäjäryhmänsä siis tässäkin.

Mikään näistä ei ole musiikinväärinkäyttöä. Ja sitten on meitä, joita ei musiikki niinkään kiinnosta. Emme tunne artisteja, emme osaa nimetä lempigenreämme ja tavallaan pidämme kaikenlaisesta musiikista - yhtä vähän.

Sivistyneisyys ei kuitenkaan mielestäni musiikintuntemusta edellytä. Muutenhan voisi arvostella myös niitä ihmisiä, jotka eivät ole valveutuneita yhetiskunnallisista asioista eivätkä ole eläissään jaksaneet kuunnella kokonaista eduskunnan täysistuntoa. Tai ihmisiä, jotka eivät lue kirjallisuutta eivätkä omista kirjastokorttia. Tai ihmisiä, jotka eivät ymmärrä luonnonkiertokulkua, hallitse vuoroviljelyä, saati erota varista harakasta. Tai ihmistä, jotka eivät ymmärrä mikä tarkoitus on nollilla ja ykkösillä. Tai ihmisiä, jotka eivät pysty keskustelemaan erilaisten ihmisten kanssa.

DeluxeMam
Cheek nyt on niin suuri vitsi jo itsessään että toimii ilman ironiaakin junttikansalle.
No aika hyvä vitsi ku myy stadikat täyteen jne. Ja ei se kyllä mitään junttikansaa oo mikä sitä menee kattoo. Tossa kun esiinty siel jääkiekkohallis niin pihassa oli bemarii ja mersua ja ihmisillä laatukuteet. Ei tosiaan ollu pahemmin mitään roskaporukkaa. Enempi näkee jotain Karjalalippis porukkaa esim. laivalla tsm.

Kateellisten juttui kyl.

Ja tätä ketjuu en ymmärrä. Että mitähän vittua se toisten maku kuuluu sulle. Et oo yhtään parempi kuin me muutkaan vaikka kuuntelisit jotain hiton oopperaa.

boi
No aika hyvä vitsi ku myy stadikat täyteen jne. Ja ei se kyllä mitään junttikansaa oo mikä sitä menee kattoo. Tossa kun esiinty siel jääkiekkohallis niin pihassa oli bemarii ja mersua ja ihmisillä laatukuteet. Ei tosiaan ollu pahemmin mitään roskaporukkaa. Enempi näkee jotain Karjalalippis porukkaa esim. laivalla tsm.

Kateellisten juttui kyl.

Ja tätä ketjuu en ymmärrä. Että mitähän vittua se toisten maku kuuluu sulle. Et oo yhtään parempi kuin me muutkaan vaikka kuuntelisit jotain hiton oopperaa.
Viikon naamapalmu

"femin"
Just joo... No mä ite kuntelen kyl iha kaikkee. Tietty paskaa on paljo kans mut hyvä laulu on hyvä oli se sitten räppii tai hevii. Että mulle kelpaa kyllä Cheek tai Lordi ei oo siitä kii. Ja kaikki kanavat: NRJ, Nova, Aalto jne.... Mut ehkä mieluiten just semmosta vähän kevyempää mutta Lordi, Bon Jovi ja Nickelback esim. raskaasta hyvää. Ja Nightwishin jokku biisit.
Ööh... Siis Bon Jovi ja Nickelback = raskasta musiikkia?! :O

Minä en pidä kaikenlaisesta, osa on karmivan huonoa. Mölinähevi on sellaista josta harvoin tykkään eikä rappikaan oikein miellytä. Toisaalta joku muiden inhoama saattaa sitten kuulostaa hyvältä. En välitä onko musiikki aivotonta taikka laskelmoitua, jos se kuulostaa hyvältä.

HolyMacorone
Minä en pidä kaikenlaisesta, osa on karmivan huonoa. Mölinähevi on sellaista josta harvoin tykkään eikä rappikaan oikein miellytä. Toisaalta joku muiden inhoama saattaa sitten kuulostaa hyvältä. En välitä onko musiikki aivotonta taikka laskelmoitua, jos se kuulostaa hyvältä.
Mitä on mölinähevi? Kerros muuten, että mimmosta musaa ylipäätään kuuntelet?

Samamies
Onhan se rankkaa joo... Kun muutkin tykkää... Ite kun rakkain musa on heavy metallia (lähinnä kyllä se klassinen osasto alkaen Black Sabbathista ja Iron Maidenistä), niin 90-luvulla oli siinä mielessä "kivaa" että heavy metal ei ollut erityisen suosittua. Huvittavaa oli se, että kun menin Maidenin konserttiin, jossa Bruce palas ruotuun, niin he esiintyivät HIFK:n hallissa ja lippuja sai ovelta. Oli ehkä täynnä, mutta keikka oli Maidenin merkittävin 10 vuoteen...

Nykyään sama bändi käy heittämässä keikkaa 1-2 krt vuodessa ja silloinkin liput pitää ostaa puoli vuotta ennen. Missäs nää tyypit oli 90-luvulla?

Heavy metallista on tullut piinallisen suosittua, mutta on sillä yhä aikamoinen marginaali-image siinä mielessä, että eipä nää NRJ:t ja Novat juuri vahingossakaan soita heavy metalia. Ja miksi soittaisivatkaan kun soittolistat perustuu "bulk kansan" perusteella tehtyihin tutkimuksiin.

Heavy on kyllä melkoisen junttia musaa nykyään, mutta pääosin se karjalalippiskansa tunnistaa vaan pari hittiä ja laajemmin näiden jättiläistenkin tuotanto menee ohi...

Itse kehtaisin väittää, että mulla on laaja musamaku. Nykyisin kuuntelen klassista eniten. Mutta heavyä ja progea melko paljon. Tutustunut jazziinkin, mutta pääosin aavistuksen liian haastavaa mulle.

Oma vaimo on erittäin fiksu ihminen, mutta musikaalisesti ei kauheen "tiedostava". Eli hänelle kelpaa juuri Novapaska. Yritän häntä opettaa välillä, mutta tulokset on laihoja. Melkein yhtä laihoja kuin hänen yrityksensä saada mut lukemaan kaikki klassikot...

vierasa
[QUOTE="mies";29332303] Ateistisia tai agnostisia afroamerikkalaisia ei taida hirveästi olla olemassa.[/QUOTE]

Ateistisia tai agnostisia amerikkalaisia ei ole hirveästi olemassa. Ja ne harvat, jotka on, ei sitä uskalla paljon mainostaa, koska kyseinen kulttuuri on niin Jumalkeskeinen.

Yhteistyössä