Nyt ymmärrän heitä, jotka eivät halua lahjoa kaikenmaailman tarhatätejä, opettajia jne.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tässä suositellaan kahvihuoneseen jotain makeeta. Mutta ajatelkaa, kuinka paljon niistäkin kertyy, jos jokainen lapsi tuo sinne sen konvehtirasian, piparipurkin tai kuivakakun. Kymmeniä makeislootia, henkilökunta syö niitä kuukausitolkulla.....

[QUOTE="Harmaana";29323075]No meneehän minulta silti se 10€ :laugh: jokainen lapi kun on vielä eri koulussakin.
Joten ei onnistu annan sen yhden.
Kyten o kerroin meillä on aika paljon ja ketjun oikeaa aihetta sivuutakseni on aivan khtuutona mollata niitä ketkä ei muista kuin pelkällä kiitoksella sillä vaikka nyt tuntuu että eiän kyse ole kuin onnettomasta 5€ mutta kun niitä onnettomia 5€ tuleekin enemmän kuin 5 kipaletta[/QUOTE]

Kuten sanoin, jos 10€ on kohtuuton investointi niin se kannattanee jättää tekemättä. Tai ne kortit...

Tuskinpa kukaan opettaja tai kerhonvetäjä teitä mollaa, vaikka ette tuo mitään. Palstan provoihin taas ei kannata mennä.

Mun frendi on lastentarhanopettaja. Se kokoaa joka joulu olohuoneen pöydälle kaiken roinan minkä se saa lasten vanhemmilta. 99% kamasta on sellaista et se ei tee niillä yhtään mitään. Porukalla näille aina nauretaan ja lopuksi se dumppaa kaiken roskiin/kierrätyskeskukseen/ biojäteastiaan. Käyttäkää pliis järkeä, ei ne ltot halua eikä tarvitse noita. Miettikää mikä määrä turhaa tavaraa heille tulee. Eikä edes ilahduta vaikka naama hymyssä ne pitää vastaanottaa.

Mä otin ennen kauhean stressin tuosta opettajien, avustajien ja päiväkodin tätien lahjomisesta, nyt päätin etten vie mitään...hyvän joulun toivotukset saa riittää. Koulussa ja päiväkodissa olisi yhteensä 8 lahjottavaa, jos siihen päälle vielä 2 vakkaria koulukyydin kuljettajaa ja harrastuksen ohjaajat, panostan mielummin omiin lapsiin, kuin ostan mitään krääsää tai konvehteja päiväkotiin ja kouluun. Kerran lapsi leipoi ja koristeli isot piparit opelle ja avustajille, laitettiin sellofaaniin...nokkaansa nyrpistivät vaan.

Mun frendi on lastentarhanopettaja. Porukalla näille aina nauretaan ja lopuksi se dumppaa kaiken roskiin/kierrätyskeskukseen/ biojäteastiaan.

Joopa joo :D uskoo ken tahtoo.

Oikeesti, ei se tavaramäärä nyt niin hirmuinen ole. Aina on niitä jotka ei tuo mitään (mikä on täysin ok). Useimmat tuo jotain kuluvaa, esim. karkkeja en kanna ollenkaan kotiin vaan pistän ne työpaikan kaappiin, ja napsin sieltä pitkin vuotta. Jos on jotain mitä en voi syödä, annan työkavereille. Kahvipöydästä kaikki herkut katoaa alta aika yksikön. Ja eipä me niihin konvehtirasioihin vielä olla koskaan kahvihuoneessa hukuttu....

Ei tuntemattomien ihmisten lahjominen osoita mitään hyvistä käytöstavoista, niin kuin tuolla joku vihjasi, mutta huomioiminen on mukavaa molemmin puolin. Lahja sen ei tarvitse olla. Pelkkä ääneen lausuttu kiitos, kehaisu ja hymy lämmittää varmasti mieltä paljon enemmän kuin joku suklaan muodossa kouraan tyrkätty kaloripommi. Itse tykkään antaa lahjoja. Mitään niin mukavaa ei ole kuin nähdä se yllättynyt ja ilahtunut ilme saajan kasvoilla. Mutta tusinalahjoja en mielelläni anna. Jos en keksi mitään henkilökohtaista, jätän lahjan antamatta ja kiitän vain suullisesti. Se, että osaa ilahduttaa sanallisesti on paljon suurempi taito kuin ilahduttaa materialla. Ja sanallinen kehu jää ihmiselle mieleen pitkäksi aikaa, toisin kuin kitaan lapattu Fazerin sininen (vaikka sellainenkin on varmasti kiva saada).

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="äiti88";29323219]Joopa joo :D uskoo ken tahtoo.

Oikeesti, ei se tavaramäärä nyt niin hirmuinen ole. Aina on niitä jotka ei tuo mitään (mikä on täysin ok). Useimmat tuo jotain kuluvaa, esim. karkkeja en kanna ollenkaan kotiin vaan pistän ne työpaikan kaappiin, ja napsin sieltä pitkin vuotta. Jos on jotain mitä en voi syödä, annan työkavereille. Kahvipöydästä kaikki herkut katoaa alta aika yksikön. Ja eipä me niihin konvehtirasioihin vielä olla koskaan kahvihuoneessa hukuttu....[/QUOTE]

Ei me nyt naureta mutta olemme ihmeissämme enemmänkin ja,
jokavuosi sieltä tulee henk.kohtaisena lahjana joku muki (minä en henk.kohtaisesti) pidä siitä että kaappini on täynnä eriparin mukeja ;)

Siirappipiparit vielä menee mutta kuten eräs työtoverini tuossa juuri manasi hänellä on kynttilöitä vaikka muille jakaa kun taas itse rakastan niitä.

Paras lahja muistaminen jos nyt välttämättä on pakko jotakin meille tuoda niin on ollut ettiinen joululahja koko päiväkodille :)
Toinen vaihtoehto on vaikka lapsenne joku vanha mutta ehjä lelu tai peli tai kirja jolla ette enään tee mitään ;)

Koko ryhmä hyöytyy ja näin ei tarvitse ihan oikeasti kuunnella milloin kenenkin narinaa kun hän on allerginen suklaalle ja kuinka joku tuo kauniin rasian täynnä pähkinäsekoitusta mutta kun ei niitä voi allergiansa vuoksi syödä
tai kuinka ne loputtomat suklaat täällä meilläkin kahvihuoneessa heitetään jo lopulta roskiin kun ei vaan enään kestä nähdä suklaata :P

Valitettavasti mekin olemme ihmisiä siinä missä tekin ja kukapa sitä kaappeihinsa haluaa ylimääräistä vaikka se olisi sinusta kuinka rakkaudella juuri minulle valikoitu.

Ja kyllä tunnustan,
erään perheen minullekin aikoinaan askarrelleen kauniin kaulakorun,
eipä ollut minun värinen eikä oikein sopinut tyyliini vaikka kaunis oli kuin mikä, kiertoonhan se meni, kuten nuo monet niin monet yksittäiset kahvimukitkin :/

Mutta nyt on pakko lopettaa :D ruokaa :P

[QUOTE="...";29323606]Kiitoksen antaminen on merkittävimpiä hyviin käytöstapoihin liittyviä seikkoja.[/QUOTE]

Niin kiitoksen :D kiitos voi olla sanallinenkin eikä materiaa ;)
Taidat kuulua niihin joilla mitataan vain kiitos rahalla :O
Se niistä hyvistä käytöstavoista :D

Ei me nyt naureta mutta olemme ihmeissämme enemmänkin ja,
jokavuosi sieltä tulee henk.kohtaisena lahjana joku muki (minä en henk.kohtaisesti) pidä siitä että kaappini on täynnä eriparin mukeja ;)

Siirappipiparit vielä menee mutta kuten eräs työtoverini tuossa juuri manasi hänellä on kynttilöitä vaikka muille jakaa kun taas itse rakastan niitä.

Paras lahja muistaminen jos nyt välttämättä on pakko jotakin meille tuoda niin on ollut ettiinen joululahja koko päiväkodille :)
Toinen vaihtoehto on vaikka lapsenne joku vanha mutta ehjä lelu tai peli tai kirja jolla ette enään tee mitään ;)

Koko ryhmä hyöytyy ja näin ei tarvitse ihan oikeasti kuunnella milloin kenenkin narinaa kun hän on allerginen suklaalle ja kuinka joku tuo kauniin rasian täynnä pähkinäsekoitusta mutta kun ei niitä voi allergiansa vuoksi syödä
tai kuinka ne loputtomat suklaat täällä meilläkin kahvihuoneessa heitetään jo lopulta roskiin kun ei vaan enään kestä nähdä suklaata :P

Valitettavasti mekin olemme ihmisiä siinä missä tekin ja kukapa sitä kaappeihinsa haluaa ylimääräistä vaikka se olisi sinusta kuinka rakkaudella juuri minulle valikoitu.

Ja kyllä tunnustan,
erään perheen minullekin aikoinaan askarrelleen kauniin kaulakorun,
eipä ollut minun värinen eikä oikein sopinut tyyliini vaikka kaunis oli kuin mikä, kiertoonhan se meni, kuten nuo monet niin monet yksittäiset kahvimukitkin :/

Mutta nyt on pakko lopettaa :D ruokaa :P

Voivoi, kuulostaapa kovin rankalta tuo teidän osa :D ihan pitää nyt voimia sinne lähetellä että jaksatte taas joulun yli<3 On se niin hirveää.

Itsekkin olen pk:ssa töissä, enkä koskaan kohdannut moisia "ongelmia". Noh, asioista saa just niin vaikeita kuin niistä tekee...

• Tykkää
Reactions: Birgitte
Ei tuntemattomien ihmisten lahjominen osoita mitään hyvistä käytöstavoista, niin kuin tuolla joku vihjasi, mutta huomioiminen on mukavaa molemmin puolin. Lahja sen ei tarvitse olla. Pelkkä ääneen lausuttu kiitos, kehaisu ja hymy lämmittää varmasti mieltä paljon enemmän kuin joku suklaan muodossa kouraan tyrkätty kaloripommi. Itse tykkään antaa lahjoja. Mitään niin mukavaa ei ole kuin nähdä se yllättynyt ja ilahtunut ilme saajan kasvoilla. Mutta tusinalahjoja en mielelläni anna. Jos en keksi mitään henkilökohtaista, jätän lahjan antamatta ja kiitän vain suullisesti. Se, että osaa ilahduttaa sanallisesti on paljon suurempi taito kuin ilahduttaa materialla. Ja sanallinen kehu jää ihmiselle mieleen pitkäksi aikaa, toisin kuin kitaan lapattu Fazerin sininen (vaikka sellainenkin on varmasti kiva saada).

Aika outoa heivata lapset tuntemattomien hoidettavaksi.
Päiväkodin tätien kanssa näkee joka arkipäivä kaksi kertaa päivässä ja he viettävät lähes yhtä paljon aikaa lastesi kanssa kuin mitä itse vietät. Eivät he ole mitään tuntemattomia.

On osoitus joidenkin päivähoitopaikkojen henkilökuntaan kuuluvien kypsymättömyydestä ja välinpitämättömyydestä, että väheksytään lapsilta tai näiden vanhemmilta tulevia lahjoja. Etenkin, jos ne tulevat lapsilta itseltään. Lahjan vastaanottamisen ja lahjan perimmäisen ajatuksen ymmärtämisen ja arvostamisen taito on yhtä tärkeää kuin se, että vanhemmat huomioivat työntekijöiden uurastuksen sanallisesti tai lahjalla, jos sellaisen haluaa antaa.

Vaikka tavarat laittaa kiertoon, pitää sen verran lahjan antajaa arvostaa, ettei täällä palstalla kuuluta välinpitämättömyyttään. Kaikkein typerintä tässä Ruokatauko menossa -nimimerkin kirjoituksessa on se, että hän käsitteli tuotakin mainitsemaansa kaulakorua minä tahansa rihkamana, joka ei ollut hänen tyyliään, eikä lahjana jonka eteen oli nähty vaivaa ja jonka värin (joka ei lahjan saajalle kelvannut) oli todennäköisesti valinnut juuri se lapsi, joka voi muistaa hoitotätinsä loppu ikänsä. Vaikka sitä ei jättäisi itselleen muistoksi, sitä pitäisi muistella samanlaisella ilolla, jolla lapsi itse lahjaa oli äitinsä kanssa suunnitellut. Lapsi, joka todella kuvitteli, että merkitsee hoitotädille jotain muutakin kuin 'väärää väriä ja tyyliä'.

Eli antakaa epämieluisat lahjat pois, mutta älkää väheksykö niiden ajatusta. Hirvittää, jos hoitotädit väheksyvät lapsiamme samalla tavalla kuin lapsilta saamiaan lahjoja. Silloin pitäisi jo vaihtaa alaa.

[QUOTE="...";29323670]Kyllä niihin käytöstapoihin usein kuuluu myös lahjan antaminen. On varsin törppöä mennä esim tupaantuliaisiin, kylään, synttäreille yms ilman viemisiä.[/QUOTE]

On ihan eri asia verrata joulua lasten tarhatätiä johonkin kaverin tupareihin, synttäreihin ym.
On ne tarhatädit vaan mokkia kun ei anna meidän Nico-Petterille synttärinäkään mitään muuta kuin laulaa paljon onnea :(

Olen saanut runsaskätisesti kaikenlaisia lahjoja lasten vanhemmilta. Osalta ei tosin tule mitään. VÄhän pettynyt olen, sillä voisipa se lapsi vaikka kortin edes väkertää vanhempien avustuksella. Sekin ilahduttaisi mieltä eikä maksa muuta kuin kartonkipalan verran. Itse ostan lapsieni opettajille ja harrastusten vetäjille jotain "kulutustavaraa" sillä itsekin tiedän, että mitään koriste-esineitä yms. ei kannata ostaa, koska muuten ne kertyisivät vain kaappien täytteeksi. Eli kynttilöitä, suklaata, servettejä, glögiä yms. ja aina lasten itsensä tekemät kortit.

[QUOTE="...";29323680]Aika outoa heivata lapset tuntemattomien hoidettavaksi.
Päiväkodin tätien kanssa näkee joka arkipäivä kaksi kertaa päivässä ja he viettävät lähes yhtä paljon aikaa lastesi kanssa kuin mitä itse vietät. Eivät he ole mitään tuntemattomia.[/QUOTE]

Meillä ainakin ollaan vain viran puolesta tekemisissä. Kaupoilla jos nähdään, tervehditään ja saatetaan pari sanaa vaihtaa jos sitäkään. Sinulla ja minulla on ehkä erilainen käsitys siitä, kuka on tuntematon ja kuka tuttu. Jos en tiedä hoitajasta mitään muuta henkilökohtaista kuin nimen ja työpaikan, kyllä hän selkeästi tuntematon on, vaikka näkisin häntä joka siunattu päivä. Hoidosta hakiessa vaihdetaan kuulumiset lapsen päivästä, ei minun tai hoitajan. He ovat siellä töissä, eivätkä kuulu ystäväpiiriini.

Viimeksi muokattu:
Eikö niille hoitajille tai opettajille voi ostaa koko ryhmän voimin jotain isompaa. Meillä on joka joulu kerätty rahaa niiltä vanhemmilta, jotka haluavat osallitua. Rahoilla on sitten ostettu esim. lahjakortteja. Paljon fiksumpaa, kun 20 halpaa suklaarasiaa. Toki jonkun vanhemman on otettava hommasta vetovastuu. Näin kuitenkin kaikki pääsevät halvemmalla ja lahjat ovat järkeviä.

[QUOTE="heh";29323737]Ja jouluna toivottavat vain hyvää joulua :D[/QUOTE]

Niino, pitääkös tämäkään nyt paikkaansa. Monessa päiväkodissa synttärinä lapsi saa tätien tekemän kortin ja pienen lahjan valita aarrearkusta. Noita tädit tuo yleensä kotoaan noita lahjoja aarrearkkuun. Jouluna yleensä tehdään piparit, jotka muuten viimeksi jouluna töissä ollessani kustansi, tattadaa, me tädit. Ei ollut kunnalla varaa maksaa piparitaikinaa, joten ostettiin taikinat lapsille itse. Ei se nyt suuri investointi ollut ei, mutta eipä kovin moni vanhempikaan siitä muuten kiittänyt. ;) Taitaa olla kiitos hukassa nykyään itse kultakin.

[QUOTE="äiti88";29323762]Niino, pitääkös tämäkään nyt paikkaansa. Monessa päiväkodissa synttärinä lapsi saa tätien tekemän kortin ja pienen lahjan valita aarrearkusta. Noita tädit tuo yleensä kotoaan noita lahjoja aarrearkkuun. Jouluna yleensä tehdään piparit, jotka muuten viimeksi jouluna töissä ollessani kustansi, tattadaa, me tädit. Ei ollut kunnalla varaa maksaa piparitaikinaa, joten ostettiin taikinat lapsille itse. Ei se nyt suuri investointi ollut ei, mutta eipä kovin moni vanhempikaan siitä muuten kiittänyt. ;) Taitaa olla kiitos hukassa nykyään itse kultakin.[/QUOTE]

Meillä ne laulaa lapselle ja on askarrelleet kortin, ikinä mitään lahjoja ole tullut.
Jouluna ei ole saatu piparia eikä muutakaan eli todellakin hyvää joulua, liekö sitten pinissä maalaiskylissä vielä on varaa hankkia lapsille ne joulupussukat joita itsekin muistan lapsena saaneeni koulusta :)

Minusta on ihanaa, jos perheet haluavat muistaa. Kiitoskortti lapsen piirtämällä kuvalla on jo kiva, tai joku kynttilä tai suklaapukki siihen kylkeen, ei tarvitse olla kalliita konvehtirasioita (vaikka nekin maistuu). Lasten itse koristelemat _pienikokoiset_ joulukoristeet on kivoja, nytkin aion laittaa kuuseen koristeen jonka sain 10 vuotta sitten eräältä lapselta joka nyt on jo teini. Joulupallo joka on kuvioitu tusseilla ja liimatuilla koristeilla oman näköiseksi.

ottanut myös sen linjan etten lahjo ketään=)lapsia kohta 5 kpl.Toivotellaan hyvät joulut kaikille ja kiitellään kuluneesta vuodesta,miksi tästäkään ottamaan stressiä=)

Ihan samaa mieltä. Tulisin hulluksi, jos vielä tässä kaikki yrittäisi lahjoa jotenkin kovinkin henkilökohtaisella lahjalla ja opettajankin näkökulmasta - kuka haluaa sellaista määrää krääsää sun muuta joka joulu ja kevät. Kaikilla on nykyään mitä tarvivat.

[QUOTE="äiti88";29323010]Fazerin 3 boksia maksaa lähes kaupassa kuin kaupassa sen 10€ näin joulun alla. Siitä yhden vie kouluun vaikka päivää ennen todistustenjakoa. Mukaan kortti ja hyvää joulun toivotusta koko henkilökunnalle. T: mikko martta ja make. [/QUOTE]

Ja noi on miljoon kertaa äänestetty pahimmaksi suklaarasiaksi mitä on..

Yhteistyössä