Tässä teille jotka ajattelevat "miks mennä töihin, kun kotona ollessa saa enemmän".

Olet varmaan vähemmistön joukossa tässä asiassa. Ei ole pitkä aika kun täällä oli ketju jossa valtaosa sanoi tilaavansa esim. kenkiä ulkomailta netin kautta koska saa halvalla, sen sijaan että ostaisi ne kotipaikkakunnan liikkeestä hiukan kalliimmalla. Eli ei olla halukkaita maksamaan kauppiaan tarjoamasta palvelusta ja siitä ilosta että jokunen euro jäisi myös kotimaahan kun se oma välitön hyöty (muutaman euron säästö) on kuitenkin tärkeämpi.

Lol, mistä palvelusta? Ian samalla lailla se kauppias ne kengät sieltä Kiinasta tilaa. Jos sen osaa tedä itse, niin mihin sitä kauppaa tai kauppiasta tarvitaan. Menisi oikeisiin töihihn, eikä yrittäisi kynyttää välistä toisten rahoista ja ostoksista.

Ja se joka kysy, että olenko ollut koskaan työttömänä niin kyllä olen. Sillä hetkellä hain ihan kaikkea työtä mitä vaan keksin, kunhan vaan pääsi töihin niin se oli se tärkein asia, ei ollut edes väliä että mitä se työ on kunhan vaan saa mennä töihin ja tienata omaa rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29313270:
Verotulot ovat ne jotka tätä maata pyörittävät ja niitä tarvitaan. Milloin tajuatte, ettei tämä hyvinvointivaltiota pyöritetä asenteella "en mee töihin ku työmatkoihin kuluu 2h päivässä" tai "saan enemmän käteen, kun en tee mitään".

Milloin kaikki elämäntapatyöttömistä valittavata tajuavat, että ilmiönä varsin pieni ja verotuloissa hyvin vähäinen osa. Verotuloja jo omasta mielestäni tuhlataan kaikkeen turhaan, mutta kaikkihan ajattelevat omaa nokkaansa ja oman tilanteensa näkökulmasta. Ihan yhtä hyvin mie voisin purnata siitä, että veroja käytetään väärin teiden ylläpitämiseen, vaikka itse en edes käytä teitä. Syynätään rahaa ulkomaille vaikka en edes käy ulkomailla. Terveydenhuoltoon vaikka terveenä ihmisenä en tarvitse. jne... Kyllä kaikki vaan jaksaa tuhlata MINUN maksamiani verorahoja.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29314798:
Ja se joka kysy, että olenko ollut koskaan työttömänä niin kyllä olen. Sillä hetkellä hain ihan kaikkea työtä mitä vaan keksin, kunhan vaan pääsi töihin niin se oli se tärkein asia, ei ollut edes väliä että mitä se työ on kunhan vaan saa mennä töihin ja tienata omaa rahaa.

No olisitko ollut valmis vastaanottamaan töitä 3h päivittäisen työmatkan takaa niin ettet olisi saanut yhtään enempää käteen kuin kotona ollessasi. Ja lapsia? Tietysti vastaat kyllä.

voisko ratkasu olla matalapalkka-alojen palkankorotukset? sille mallille, että töissä kannattaa käydä? Jos työssäkäynti tulee taloudellisesti kalliimmaksi, kuin kotona olo, niin suurin osa valitsee sen isomman rahan, eli jäävät kotiin, jos esimerkiksi työnantaja avustaisi matkakustannuksissa ja työpaikkaruokakuluissa, voisi se ihminen jo tulla sillä matalalla palkalla töihinkin. Verotus on raadollinen, mun mies saa 2800€ bruttona, verot ja tellit ja pällit pillit otetaan pois, niin tilistä jää 1700€ käteen, itse saan bruttona 1900, vähennysten jälkeen käteen jää 1300€, verotus on aivan mieletön ja pienissä/keskikokoisissa tuloissa se on tuntuva, jos joskus teet ylityötä niin palkassa eroa ei huomaa, niin kuin pari kuukautta sitten tienasin 2200, käteen jäi kuitenkin 1400, eli 100€ enemmän kuin tavallisesti, vaikka se siinä palkkanauhassa olikin ennen vähennyksiä ihanan "korkea" summa

Miehelläs taitaa olla aika korkea vero%, mulla jää 2800 euron tuloista vähän päälle 2000 euroa käteen. Ei oo tullu mätkyjä ainakaan.

Jos jossain on turhaa tuotantoa niin julkisella sektorilla, mutta se vain pöhöttyy päivästä toiseen.

Mitä olet tehnyt asian suhteen? Olethan ottanut yhteyttä kansanedustajaasi? VÄitätkö, että julkisella sektorilla on turhia työpaikkoja?

Laittaisitko heidät sitten työn lopetettuaan vaikka kunnalle töihin työttömyyskorvausta vastaan. Vai mitenratkaisisit tämän? Haluatko työttömiä, vai suojatyöpaikkoja?

[QUOTE="mie";29314294]No ratkaisu tähänhän on se että siitä kotona olemisesta pitää maksaa huomattavasti vähemmän kuin siitä että käy töissä. Kas, ei enää harmita niin paljoo mennä töihin, eikö?[/QUOTE]

Mutta pienituloisen ostovoimaa tämä ei mitenkään lisää. Päivähoitomaksuja saatetaan tulevaisuudessa korottaa, työmatkoja ei välttämättä voi enää vähentää mitenkään verotuksessa, polttoaine kallistuu... ainoa, mitä tukien pienentäminen tuo, on lisää työnhakijoita, lisää lapsia päiväkoteihin.

Rahaa ostaa mitään ei näillä ihmisillä sitten kuitenkaan ole. Ja siitä taisi ollakin nyt kyse?

Se, että ihmiset tilaa halvalla ulkomailta on ihan ymmärrettävää: Suomessa KAIKKI on kallista ja kuitenkin lapset tarvitsee vaatteita ja itsekin on kiva pysyä talvella lämpimänä (viitaten yhteen viestiin jossa kerrottiin tuttavan tilaavan kenkiä ulkomailta). On aivan sama, mitä tuille tehdään, hintoihin se ei vaikuta tässä maassa.

[QUOTE="kirsi";29314909]No olisitko ollut valmis vastaanottamaan töitä 3h päivittäisen työmatkan takaa niin ettet olisi saanut yhtään enempää käteen kuin kotona ollessasi. Ja lapsia? Tietysti vastaat kyllä.[/QUOTE]

Pitääkö tällaista edes kysyä? Oletat, että muut elättävät sinut, kun sinä et viitsi mennä töihin?

• Tykkää
Reactions: Vätti Räsynyt
työttömät maksavat veroa, opiskelijat ja eläkeläisetkin maksat veroa , etkö ole tällaista huomannut että KAIKESTA tulosta menee veroa kojhta lapsilisätkin on verollisia

voisko ratkasu olla matalapalkka-alojen palkankorotukset? sille mallille, että töissä kannattaa käydä? Jos työssäkäynti tulee taloudellisesti kalliimmaksi, kuin kotona olo, niin suurin osa valitsee sen isomman rahan, eli jäävät kotiin, jos esimerkiksi työnantaja avustaisi matkakustannuksissa ja työpaikkaruokakuluissa, voisi se ihminen jo tulla sillä matalalla palkalla töihinkin. Verotus on raadollinen, mun mies saa 2800€ bruttona, verot ja tellit ja pällit pillit otetaan pois, niin tilistä jää 1700€ käteen, itse saan bruttona 1900, vähennysten jälkeen käteen jää 1300€, verotus on aivan mieletön ja pienissä/keskikokoisissa tuloissa se on tuntuva, jos joskus teet ylityötä niin palkassa eroa ei huomaa, niin kuin pari kuukautta sitten tienasin 2200, käteen jäi kuitenkin 1400, eli 100€ enemmän kuin tavallisesti, vaikka se siinä palkkanauhassa olikin ennen vähennyksiä ihanan "korkea" summa

Sun miehes varsinkin ja sinä saatte aika hyvät veronpalautukset. Mulla tulot 2200 bruttona ja nettona 1700 ilman mitään asuntolainanvähennyksiä tms. Silti veronpalautustakin on tullut. Turhaa valittaa "korkeaa" verotusta, kun itse pitää älyttömän korkeana veroprosenttia ja saa seuraavana vuonna takaisin liikaa perityn veron.

Siinä olen samaa mieltä, että kun rupeaa tienaamaan hiukan enemmän, veroja lähtee jo reippaasti enemmän. Puoliso tienaa bruttona 4600 ja saa käteen 2900 (veronpalautuksia n. 600 euroa). Siinä sen eron jo huomaa.

Minä käyn töissä. Sen verran vähän saan palkkaa, että se menee välttämättömään. Ei nyt niin kamalasti tule tätä taloutta tuettua ostamalla tavaraa tai palveluita. Vähän välillä ahdistaa joidenkin puheet siitä, että palkkajoustoa pitäisi olla vielä enemmän. Saan nyt käteen vähän alle 10 euroa tunnilta. Jos vielä tuota vähemmän saisin, niin aika tiukille vetäisi talouden.

[QUOTE="kirsi";29315102]Pitää kysyä. Oletan, ettei työstä jäädään plussalle. Ja olen töissä.[/QUOTE]

Tämä on se oikea dilemma. Olisi kaikin puolin oikeutettua, että sivistysvaltiossa työnteosta jää voiton puolelle. Mitä ajattelee ihminen, joka käskee toisen töihin kahden tunnin työmatkan päähän, töihin, josta ei jää käteen yhtään ylimääräistä? Luuletteko te eräät, että sillä saadaan Suomi nousuun?

Orjatyötä muistuttavalla tavalla saadaan vienti nousuun taas? Älkää ainakaan sitten tulko ulisemaan Aasian hikipajoista ja sieltä ostamisesta mitään :D

Tämä on se oikea dilemma. Olisi kaikin puolin oikeutettua, että sivistysvaltiossa työnteosta jää voiton puolelle. Mitä ajattelee ihminen, joka käskee toisen töihin kahden tunnin työmatkan päähän, töihin, josta ei jää käteen yhtään ylimääräistä? Luuletteko te eräät, että sillä saadaan Suomi nousuun?

Orjatyötä muistuttavalla tavalla saadaan vienti nousuun taas? Älkää ainakaan sitten tulko ulisemaan Aasian hikipajoista ja sieltä ostamisesta mitään :D

Juuri näin :)

Dilemma on liian suuret tuet.

Jos työlle on tarvetta niin siitä pitää maksaa enemmän kuin työttömyydestä. Ja työmatkaa voi olla, saahan sen kuitenkin ilmaiseksi verotuksen kautta. Useilla kaupunkilaisialla menee esim. 1,5h päivässä matkoihin, se on ihmisen omaa aikaa kun oikealla tavalla asennoituu.

Täysin samaa mieltä kanssasi.

Yhteistyössä