määräaikainen työsopimus.. ei voi irtisanoutua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lillili
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mie";29301384]höpöhöpö!! Normi kuukauden irtisanomisaika on. Ihan laissa näin sanotaan...[/QUOTE]

Käypä kuule sivistämässä itseäsi ja lue laki uusiksi. Voit yllättyä. Määräaikainen työsopimus kyllä sitoo tekä työnantajaa että työntekijää.

Määräaikaiselle työsopimukselle voidaan kyllä sopia irtisanomisaika mutta jos sitä ei ole niin sitten ei voi irtisanoutua. Toki yhteisellä sopimuksella siitäkin eroon pääsee.

joku ollu kolme vuotta jo määräaikaisilla sopimuksilla (oliko sopimuksia ollut siinä välissä 5?)... pitäkää ihmiset huolta oikeuksistanne! Tuossa vaiheessa pitäs jo alkaa hälytyskellojen soida ja alkaa kysellä sitä vakinaistamista ja jos ei sitä tule, niin alkaa selvittää liitolta oisko määräaikainen enää edes perusteltua.

joku ollu kolme vuotta jo määräaikaisilla sopimuksilla (oliko sopimuksia ollut siinä välissä 5?)... pitäkää ihmiset huolta oikeuksistanne! Tuossa vaiheessa pitäs jo alkaa hälytyskellojen soida ja alkaa kysellä sitä vakinaistamista ja jos ei sitä tule, niin alkaa selvittää liitolta oisko määräaikainen enää edes perusteltua.

Itse olen ollut useamman vuoden määräaikaisena. Ensin olin äitiyslomasijainen, sitten hoitovapaan sijaisena. Kun työntekijä tuli töihin, jonka sijaisena olin ollut, olin jonkin aikaa kesälomasijaiseha ja syksyllä jatkoin opintovapaan sijaisuudessa. Vakinaista paikaa en saanut, kun vakituistatoimea ei ollut auki. Sit kun meillä työntekijä lähti ja vakipaikka aukesi sain sen ja tilalleni opintovapaan sijaisuuteen tuli uusi työntekijä. Ainakin terveydenhuollossa nää pitkät äitiys ja hoitovapaa sijaisuudet ovat normi juttu. Itse kun sain vakkaripaikan niin olin seitsemän vuotta äitiys ja hoitovapaalla ja koko sen ajan mulla oli sijainen.

Mut ap kysy työnantajalta jos suostuu purkamaan työsopimuksen. Itse ainakin olen kuullut, että työnantajat purkaa sopimuksia. Meillä just lähti määräaikainen niin et sopi esimiehen kanssa et seuraavana päivänä ei enää tule töihin. Parempi kaikkien kannalta kun ei ois kuitenkaan ollut työmotivaatiota.

Itse olen aikanaan tehnyt terveydenhuollossa (työnantajana iso sairaanhoitopiiri) määräaikaisia sijaisuuksia ja silloin oli kyllä irtisanoutumismahdollisuus (irtisanoutumisaika työntekijälle 2 viikkoa) soppareissa. Itsekin irtisanouduin kesken määräaikaisen sopimukseni ja vaihdoin työpaikkaa eikä siitä mitään sanktioita tullut. En tiedä ovatko asiat muuttuneet (sijaisista pulaa) ja nykyään eri meininki (?) mutta ap:na ottaisin kyllä yhteyttä HR:aan ja tarkistaisin miten asia on ja voisiko sopimalla päästä lähtemään. Yksityiset ja pienet työnantajat ovat varmaan eri tilanteessa ja pitävät tiukemmin kiinni määräaikaisuussopimuksista, ymmärrettävästi kun tilalle ei välttämättä sa nopeasti uutta tekijää.

Itse olen aikanaan tehnyt terveydenhuollossa (työnantajana iso sairaanhoitopiiri) määräaikaisia sijaisuuksia ja silloin oli kyllä irtisanoutumismahdollisuus (irtisanoutumisaika työntekijälle 2 viikkoa) soppareissa. Itsekin irtisanouduin kesken määräaikaisen sopimukseni ja vaihdoin työpaikkaa eikä siitä mitään sanktioita tullut. En tiedä ovatko asiat muuttuneet (sijaisista pulaa) ja nykyään eri meininki (?) mutta ap:na ottaisin kyllä yhteyttä HR:aan ja tarkistaisin miten asia on ja voisiko sopimalla päästä lähtemään. Yksityiset ja pienet työnantajat ovat varmaan eri tilanteessa ja pitävät tiukemmin kiinni määräaikaisuussopimuksista, ymmärrettävästi kun tilalle ei välttämättä sa nopeasti uutta tekijää.

Kuten tässä ketjussa on tullut ilmi, niin työnantaja voi tarjota työntekijälle vaikka tunnin irtisanoutumisaikaa. Siinä ei ole mitään laitonta. Ihan yhtä laillista on velvoittaa työntekijää jatkamaan töitä viimeiseen päivään asti, jos irtisanoutumisajasta ei ole sovittu.

Yhteistyössä