Ruotsissa varoitetaan nukkumasta perhepedissä

• Viestiketjun aloittaja vier as
  • Ensimmäinen viesti
"vieras."
Joo, olisi kiva, jos tästä aiheesta tehtäisiin Suomessa tutkimus. Mutu-tuntuman mukaan perhepedissä nukkuminen on yleistynyt reilusti parinkymmenen vuoden takaisista lukemista, koska siihen rohkaistaan nykyään jo synnärillä ja imetyksen lisääntyminen vaikuttanee myös. Kätkytkuolemien määrät eivät kuitenkaan ole lisääntyneet, vaan romahdettuaan mahallaan nukuttamisen kiellon jälkeen pysyneet matalalla tasolla (alle 20 vuodessa). Joten perhepedissä nukkuminen ei voi olla mikään merkittävä riski, tuosta ulkomaalaisesta tutkimuksesta huolimatta. Siinä muuten iso osa kätkytkuolemista oli tapahtunut tilanteessa, kun nukahdettiin suunnittelematta samaan sänkyyn. Sehän onkin riskialttiimpi tilanne, kuin suunniteltu samassa sängyssä nukkuminen, riskit minimoiden.

Jossain maissa turvaohjeet perhepedissä nukkumiseen on tosi tiukat, mitään peittoja tai tyynyjä ei saisi olla samassa sängyssä. No itse en kyllä ilman tyynyä ja peittoa pysty nukkumaan, mutta mitään ylimääräisiä ei sängyssä ollut ja vauva nukkui unipussissa. Tiedättekös muuten, että vauvan peittoa pidetään joissain maissa niin suurena riskinä, ettei sellaisen käyttöä hyväksytä ollenkaan.

Minä en muutenkaan koskaan kääntyile unissani, joten senkin puoleen nukuin turvallisin mielin vauvan vieressä. Herään ihan normaalistikin jos alkaa paikat puutua, ennen kuin käännän kylkeä. Imetysaikana olin vieläkin herkkäunisempi.

vierasfds
Perhepedissä nukkuminen ei kuulu tuohon asiaan. Toisaalta, pitäisikö olla niin että lääkäri joka tupakoi ei saisi puuttua mihinkään terveyttä vaarantavaan tapaan? Taikka ylipainoisen pitäisi olla hiljaa kun puhutaan ravinnosta, liikkumisesta tai ylipäätään terveydestä?
Jos sinä otat tupakan tähän keskustelun mukaan, tai ylipainon, niin miksen minä voi ottaa korvikkeen annon vaaroja? Tai oikeasti sitä, että "antaa" lapselleen väkivaltaisen isän? Sinäkö sen päätät, mistä riskeistä tässä puhutaan?

petaaja
Vauvan syntymän jälkeen mies muutti parempien unien toivossa toiseen huoneeseen, ja minä olen siitä asti nukkunut vauvan kanssa kahden parisängyssä. Imettäminen oli niin helppoa kun ei tarvinnut nousta eikä nostella ketään, vaan etsiytyä toiselle puolen sänkyä. Emme koskaan nukkuneet tai nuku kiinni toisissamme, molemmat tarvitsee oman "nukkumisrauhan". Hän siis nukkuu toisella puolella ja minä toisella. Onko meillä perhepeti? Ipana nyt jo 1,5v.

Vielä en ole törmännyt sellaiseen tietoon mikä saisi minut laittamaan vauvan (toimivasta) perhepedistä pinnasänkyyn.

Toisaalta en ole myöskään ollut koskaan neuroottinen kätkytkuoleman suhteen vaan pidän riskiä yleisesti varsin pienenä. Meillä ei tupakoida ja vauvoja imetetään pitkään joten en näe nostavani kätkytkuoleman riskiä mitenkään kohtuuttomasti sillä että nukutaan perhepedissä. Perhepedin edut taas ovat meille ihan merkitykselliset.

vvvieras
Hmph Data. Tässä on puolustettu omaa mielipidettä sivukaupalla, mutta astro taas tapansa mukaan jäi itkemään taka-alalle.
Kommentoikaa toki, mutta vastakommentit kestäen (eli jos sanotte ettei tulisi mieleenkään aiheuttaa lapsen kuolemaa nukuttamalla perhepedissä -> lapsen kuoleman voi sitten sillä logiikalla aiheuttaa monellakin tapaa, joista osa kuitenkin tulee mieleenne ja jopa käytäntöön.

dafdfg
Perhepedissä nukkuminen ei kuulu tuohon asiaan. Toisaalta, pitäisikö olla niin että lääkäri joka tupakoi ei saisi puuttua mihinkään terveyttä vaarantavaan tapaan? Taikka ylipainoisen pitäisi olla hiljaa kun puhutaan ravinnosta, liikkumisesta tai ylipäätään terveydestä?
Minä vain kerron faktoja. Itse taas pidän imetystä hyvin tärkeänä, joten jos joku henkilö vielä nykyään ei pidä sitä tärkeänä, vaikuttaa se minun käsitykseeni hänen muistakin mielipiteistään.

Tässä huomaa myös ihmisten suvaitsemattomuuden. Astrolabe suoraan "paheksuu" perhepetiä, koska se ei sopinut hänen elämäänsä, sen sijaan että ymmärtäisi että jokainen tekee parhaansa. Hänkin tietää imetyksen hyödyt mutta ei imetä? Ihan yhtälailla hänen sitten luulisi ymmärtävän että joku tietää perhepedin suuremman riskin kätkytkuolemaan (joka on muuten 1/10 000), mutta nukuttaa silti.

AHHAHAHAHHA
Minä vain kerron faktoja. Itse taas pidän imetystä hyvin tärkeänä, joten jos joku henkilö vielä nykyään ei pidä sitä tärkeänä, vaikuttaa se minun käsitykseeni hänen muistakin mielipiteistään.

Tässä huomaa myös ihmisten suvaitsemattomuuden. Astrolabe suoraan "paheksuu" perhepetiä, koska se ei sopinut hänen elämäänsä, sen sijaan että ymmärtäisi että jokainen tekee parhaansa. Hänkin tietää imetyksen hyödyt mutta ei imetä? Ihan yhtälailla hänen sitten luulisi ymmärtävän että joku tietää perhepedin suuremman riskin kätkytkuolemaan (joka on muuten 1/10 000), mutta nukuttaa silti.
Ja ettei minua nyt sekoiteta niin olen kirjoittanut kaksi viestiä, tämän ja HAHAHHAA.

gieras

Jospa astrolabekin on kuvitellut että vauvan maitoallergia=allergia ihmisenmaidolle. Aika outoa kyllä jos näin on, miten voi olla niin tietämätön.

Jos sinä otat tupakan tähän keskustelun mukaan, tai ylipainon, niin miksen minä voi ottaa korvikkeen annon vaaroja? Tai oikeasti sitä, että "antaa" lapselleen väkivaltaisen isän? Sinäkö sen päätät, mistä riskeistä tässä puhutaan?
Et ilmeisesti ollenkaan ymmärtänyt tuota viestiä taikka Argumentum ad hominemia. Voit aivan hyvin ottaa rinnalle muita vaaroja vertailun vuoksi. Sen sijaan jos väitä että tupakoitsija ei saa puhua vaikka imetyksestä mitään taikka edes tupakoinnin vaaroista, menet metsään. Ihminen voi olla oikeassa yhdessä asiassa ja toisessa väärässä. Ihminen voi jopa olla oikeassa vaikka toimisi sitä vastaan.

Lue tuo linkki ajatuksen kanssa ja tule kysymään jos jäi vielä jotain epäselvää.

vvvieras
Et ilmeisesti ollenkaan ymmärtänyt tuota viestiä taikka Argumentum ad hominemia. Voit aivan hyvin ottaa rinnalle muita vaaroja vertailun vuoksi. Sen sijaan jos väitä että tupakoitsija ei saa puhua vaikka imetyksestä mitään taikka edes tupakoinnin vaaroista, menet metsään. Ihminen voi olla oikeassa yhdessä asiassa ja toisessa väärässä. Ihminen voi jopa olla oikeassa vaikka toimisi sitä vastaan.

Lue tuo linkki ajatuksen kanssa ja tule kysymään jos jäi vielä jotain epäselvää.
Lue sinä vielä viesti nro 107 viimeinen virke ajatuksella. Ihan relevanttia.

Lue sinä vielä viesti nro 107 viimeinen virke ajatuksella. Ihan relevanttia.
Tuossa suhteessa olen huomattavan vapaampi kuin astrolabe. Hänellä on paljon tiukempi suhtautuminen vaarallisiin asioihin kuten mönkijöihin, moottoripyöräilyyn yms. Luulen kyllä että saan hänet ainakin osittain kannalleni kunhan Viktor on siinä iässä. Olen toki joissain asioissa tiukka, kuten turvavyön käytöstä autossa, ellei kyseessä ole niin vanha auto että siinä ei ole turvavöitä.

Joku tuolla sanoikin hyvin että tiedostaa että perhepeti nostaa riskiä mutta siitä huolimatta riski on niin pieni että jatkaa sitä.

Edit: Eikä tuo ad hominem ollut kirjoitettu sinulle, vaan katso mihin ne olivat vastaukset. Sinä olet käsittääkseni kirjoittanut kerjussa koko ajan vvvieras nimimerkillä-

Viimeksi muokattu:
suoraansanoja
Niin on, olen samaa mieltä, ja juuri siksi olenkin antanut kaikkien lasten nukahtaa viereen kun en ole JAKSANUT heitä nostella öisin sängystä rinnalle ja takaisin. Ja tietysti tämä on ollut minulle se helpoin ratkaisu, enkä ymmärrä miksi en olisi saanut sitä käyttää, koska se on taannut minulle HELPOSTI edes jonkunlaiset lähes katkeamattomat yöunet. Ei ole tarvinnut edes sitä viikkoa-kahta nähdä mitään vaivaa, sen kun vaan kuorssannut vauva vieressä! Myöhemmin sitten kun yöimetykset on lopetettu, on OPETETTU nukkumaan OMASSA sängyssään. Että lopputulos kuitenkin ihan samanlainen, mutta MINULLE OLLUT HELPOMPI nämä vauvojen yöimetykset ns. perhepedissä.

Ja olen itse erittäin paljon sitä mieltä, että OLEN todella LAISKA ÄITI, ehkä MAAILMAN LAISKIN, mutta EN KUITENKAAN MAAILMAN PASKIN. :D
Et ole jaksanut nostella sängystä rinnalle ja takaisin? No meillä vauvan sänky on jokaisen lapsemme kohdalla aina ollut siinä vanhempien sängyn ihan vieressä. Eli ei se nostaminen syömään nyt kovin uroteko kyllä ole. Sen verran pitäisi jaksaa, kun vastapainona on lapsen turvallisuus. Ja kun se omaan sänkyyn OPETTAMINEN on joka tapauksessa edessä, niin miksi pitkittää? Miksi oman laiskuutensa takia ei tee sitä nyt heti? "Miksi et siivoa tänään, vaan sysäät sen syksymmälle?". Sama homma kun on joka tapauksessa edessä, paitsi että mitä vanhemmaksi vauva kasvaa, sitä hankalammaksi omaan sänkyyn "opettaminen" tulee olemaan. Vastasyntyneestä lähtien kun vauva nukkuu omassa sängyssään äidin vieressä, ei oikeastaan tarvitse puhua edes opettamisesta (sanan varsinaisessa merkityksessä). Vauva kun OPPII nukkumaan siinä ihan normaalisti, eikä siinä mitään varsinaista opettamista tarvita. Opettamista tarvitaan toki silloin, kun vauva ensin oppii nukkumaan perhepedissä, josta sitten pitää opetella toiseen nukkumismalliin.

Kyllä minä tiedän että äiti on vauvansa kanssa kovilla ja laiska ratkaisu tuntuu mukavimmalta. Jos kyseessä olisi kaksi ihan saman arvoista ratkaisua, niin mikäs siinä, jokainen tehkööt miten parhaakseen kokee. Mutta kun se vain on fakta, että perhepetiä ei suositella asiantuntijoiden puolesta nimenomaan TURVALLISUUDEN takia. Tästä voit väitellä ja kinata, mutta kun tiedät itsekin olevasi väärässä jos asiaa kysytään neuvolasta tai lääkäriltä. Silläkään ei ole merkitystä, että kuinka paljon se on vaarallisempaa. Olkoot vaikka 0,001% vaarallisempaa, niin sen pitäisi riittää äidille ettei hän niin tee. Mitään riskiä, ei edes sitä olemattoman pientä, pidä tarkoituksella ottaa kun kyseessä on oma lapsi.

vierasfds

Ja sun pitää jokaiseen keskusteluun tuoda tuo ad hominem, alkaa olla varmaan kaikille tuttu termi... mutta kyse ei ollutkaan nyt siitä vaan siitä, millä tavalla asioista keskustellaan. Jos aletaan kärjistää (vrt. "en nukuta lastani perhepedissä kun en halua aiheuttaa lapseni kuolemaa"), niin miksei sitten muutkin voi kärjistää (vrt. "en anna lapselleni korviketta koska äidinmaito on niin ylivertaista enkä halua lapseni joutuvan kärsimään ja pahimmassa tapauksessa kuolemaan erilaisiin sairauksiin, jotka rintamaidolla oltaisiin voitu välttää, kuten diabetes...).

Lue mun teksti nyt ajatuksen kanssa ja kysy ihmeessä, jos et vieläkään ymmärtänyt mun pointtia..

Ja sun pitää jokaiseen keskusteluun tuoda tuo ad hominem, alkaa olla varmaan kaikille tuttu termi... mutta kyse ei ollutkaan nyt siitä vaan siitä, millä tavalla asioista keskustellaan. Jos aletaan kärjistää (vrt. "en nukuta lastani perhepedissä kun en halua aiheuttaa lapseni kuolemaa"), niin miksei sitten muutkin voi kärjistää (vrt. "en anna lapselleni korviketta koska äidinmaito on niin ylivertaista enkä halua lapseni joutuvan kärsimään ja pahimmassa tapauksessa kuolemaan erilaisiin sairauksiin, jotka rintamaidolla oltaisiin voitu välttää, kuten diabetes...).

Lue mun teksti nyt ajatuksen kanssa ja kysy ihmeessä, jos et vieläkään ymmärtänyt mun pointtia..
Noin voit aivan hyvin tehdä, ei ongelmaa. Ilmeisesti sekoitat minut johonkin toiseen, vai missä keskusteluissa olen tuonut esiin ad hominemin?

Tässä nämä lainaukset sitten mihin ad hominem oli suunnattu.

Sanoo äiti joka ei edes aikonut kunnolla imettää! Sinulta kannattaa todella ottaa vinkkejä hyvään hoitoon JOO-O! Tiedätkö mitä kaikkea hyötyä äidinmaidossa on ja jättämällä imettämättä annat lapsellesi suuremman riskin aika moneen asiaan.
^ ja sanoo äiti joka teki lapsen väkivaltaiselle isälle (astro siis, enkä tarkoita viimeisintä lasta).
Miksi luulit että se oli kohdistettu sinulle?

DATA, et sanonut enää mitään viestiin #108
Olen kommentoinut jo aika montaa viestiä, mutta voin vielä tähän.

"Minä vain kerron faktoja. Itse taas pidän imetystä hyvin tärkeänä, joten jos joku henkilö vielä nykyään ei pidä sitä tärkeänä, vaikuttaa se minun käsitykseeni hänen muistakin mielipiteistään. "

Minusta juuri tuota kannattaisi välttää. Niihin vastasin jo muualla joten ajattelin ettei tähän tarvitse erikseen vastata.

sillai..
Ihme apinoita moni on. Huomaa ettei äidinvaistot pelaa.
Meillä esikoisen kanssa alussa toki tehtiin oppikirjan mukaan. Nukkui omassa sängyssä meidän sängyn vieressä selällään. Tai nukkui ja nukkui. Heräili vähän väliä kipristelemään ja itkemään. Lopulta tein niin kuin vaistot sanoi ja otin vauvan siitä meidän viereen. Iso ja suht kova sänky. Vauva alkoi heti nukkua ilman mitään itkuja. Heräsi syömään kerran joskus kolmen maissa ja huomasin heräämisen jo pienestä liikehdinnästä ilman että vauvan tarvitsi alkaa itkeä nälkää. Valvoin tissuttelun ajan ja sitten vauva jatkoi mahallaan unia pää sivulla. Jäntevä tyttö ollut syntymästään asti. Piereskeli ylimääräiset ilman masullaan.
Näin mentiin useampi kuukausi ja koko perhe nukkui levollisesti.Joskus yöllä huomasi heräävänsä samaan aikaan nassuun tuijottavan vauvan kanssa. Sen saattoi tuntea miten vauva koki olonsa turvallliseksi isän ja äidin lähellä. Sitten kun imetysväli piteni, niin päätimme siirtää vauvan pinnikseen ja näin tehtiin puolen vuoden iässä kun _tuntui_ että vauva olisi valmis ja alkoi unet olla levottomampia jolloin häiritsimme toistemme unta. Vauva siirrettiin ja ei mitään ongelmaa, luulen että perusturvallisuus oli luotu. Siispä meillä oli hyväntuulinen, hyvin nukkuva vauva jolla oli erinomainen kontakti vanhempien kanssa ihan pienestä pitäen. Ihan neuvolassa asti sitä kehuttiin.

Että kannattaisi joskus kaivella niitä äidin vaistoja eikä viiastella niin paljon.

sillai..
Et ole jaksanut nostella sängystä rinnalle ja takaisin? No meillä vauvan sänky on jokaisen lapsemme kohdalla aina ollut siinä vanhempien sängyn ihan vieressä. Eli ei se nostaminen syömään nyt kovin uroteko kyllä ole. Sen verran pitäisi jaksaa, kun vastapainona on lapsen turvallisuus. Ja kun se omaan sänkyyn OPETTAMINEN on joka tapauksessa edessä, niin miksi pitkittää? Miksi oman laiskuutensa takia ei tee sitä nyt heti? "Miksi et siivoa tänään, vaan sysäät sen syksymmälle?". Sama homma kun on joka tapauksessa edessä, paitsi että mitä vanhemmaksi vauva kasvaa, sitä hankalammaksi omaan sänkyyn "opettaminen" tulee olemaan. Vastasyntyneestä lähtien kun vauva nukkuu omassa sängyssään äidin vieressä, ei oikeastaan tarvitse puhua edes opettamisesta (sanan varsinaisessa merkityksessä). Vauva kun OPPII nukkumaan siinä ihan normaalisti, eikä siinä mitään varsinaista opettamista tarvita. Opettamista tarvitaan toki silloin, kun vauva ensin oppii nukkumaan perhepedissä, josta sitten pitää opetella toiseen nukkumismalliin.

Kyllä minä tiedän että äiti on vauvansa kanssa kovilla ja laiska ratkaisu tuntuu mukavimmalta. Jos kyseessä olisi kaksi ihan saman arvoista ratkaisua, niin mikäs siinä, jokainen tehkööt miten parhaakseen kokee. Mutta kun se vain on fakta, että perhepetiä ei suositella asiantuntijoiden puolesta nimenomaan TURVALLISUUDEN takia. Tästä voit väitellä ja kinata, mutta kun tiedät itsekin olevasi väärässä jos asiaa kysytään neuvolasta tai lääkäriltä. Silläkään ei ole merkitystä, että kuinka paljon se on vaarallisempaa. Olkoot vaikka 0,001% vaarallisempaa, niin sen pitäisi riittää äidille ettei hän niin tee. Mitään riskiä, ei edes sitä olemattoman pientä, pidä tarkoituksella ottaa kun kyseessä on oma lapsi.
Tässä taas yksinkertaisuuden multihuipentuma. Tulet kokemaan kyllä vielä monen monta ylläriä äitiydessä. Vai laiskuudesta kyse? Ota asioista oikeasti selvää ja koita päteä asioilla joista tiedät jotain. Ai neuvolasta ja lääkäriltä? Mites kun meille on useampi lääkäri JA kätilö neuvonut perhepetiä? Että oikein tehtynä ei mitään riskejä, päin vastoin? Tilastojen pullistumia aiheuttavat nämä tupakoitsijat ja muiden aineiden väärinkäyttäjät. Luuletko että aina tunnustetaan että joo tulipa otettua pari kaljaa??

Etkö tajua, että joitain hyviäkin asioita joudutaan laittamaan huonompaan valoon, sillä AINA löytyy niitä väärinkäyttäjiä ja silloin parempi vetäistä nollatoleranssia jo ihan sen yhdenkin lapsen hengen vuoksi.

Eli kipitä tekemään vaikka makkarakeittoa ja jätä tämä kenttä väliin ;)

vierasfds

Sen takia, että UNIKOULUA EI SAA PITÄÄ ALLE PUOLVUOTIAILLE. Ei tullut mieleenkään huudattaa vastasyntynyttä kun nukahti mun viereen samantien.

voi tsiisus
Olen kommentoinut jo aika montaa viestiä, mutta voin vielä tähän.

"Minä vain kerron faktoja. Itse taas pidän imetystä hyvin tärkeänä, joten jos joku henkilö vielä nykyään ei pidä sitä tärkeänä, vaikuttaa se minun käsitykseeni hänen muistakin mielipiteistään. "

Minusta juuri tuota kannattaisi välttää. Niihin vastasin jo muualla joten ajattelin ettei tähän tarvitse erikseen vastata.
Eli sivuutat kokonaan sen koko idean mikä minulla oli ja takerrut käyttämäät tuota fraasiasi ymmärtämättä että se mitä astrolabe on aijemmin sanonut on hyvin oleellista tässä asiassani.

Väittelette vaan kaikkea vastaan, mitään ymmärtämättä. Anna kun arvaan, olette väärinymmärretty pari ja keskenänne voivottelette mitä taas sanottiin palstalla. Mietitte ettei se ole mikään ihme että teidän kanssa aina tapellaan, koska olette niin erilaisia kuin muu väestö. KUN KUKAAN EI TAJUU MUA YHYY!

Yhteistyössä