Onko teillä (ollut) liesisuoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieraiija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="noo";29295911]Mistäs sen tietää että sen tarvii? Siitä kun ipana on jo kertaalleen päässyt vetäseen kattilan niskaansa?
Eikö se pitäisi olla hommattu jo "varuiksi"?[/QUOTE]

Ei kaikki lapset sählää joka paikassa. Sitä paitsi olin aina keittiössä kun kokkasin jotain.

Ostin kyllä sellaisen, mutta oli väärää kokoa joten jäi käyttämättä. Lapsella oli tapa väännellä hellan nuppeja, mutta onneksi lopetti sen aikanaan. Tai no, tekee sitä kyllä vieläkin joskus, nyt 2,5 v.

Ei ole ollut, ei ole tarvittu.

Ruokien laitto tapahtuu aina mahdollisuuksien mukaan takalevyillä.

Ja nappeihin ei kosketa, piste. Kyllähän se koitti niitä väännellä yhteen väliin napit hoksittuaan ja itki kovasti, kun kiellettiin kerta toisensa jälkeen ettei nappuloihin kosketa. Kolmen päivän väsytystaistelu ja kunnon itkut johti siihen, että lopulta lapsi uskoi, eikä napit ole sen jälkeen kiinnostaneet.

Oli 3-vuotiaaksi, sen jälkeen kun 1v vetäisi tiskipöydältä kupillisen kuumaa vettä päällensä. Ei ollut ikinä ylettänyt niin pitkälle, eikä kurkotellut hellalle tai tiskipöydälle. Olin itse vieressä, mutta käänsin katseeni sekunniksi.
Sairaalassa oli lapsi joka ole vetäissyt kattilallisen kuumaa vettä päälleen...
Palovammojen hoito ei ole helppoa ja iho tuhoutuu helposti, jolloin auttaa vain ihonsiirto.
Palovammoja käsivarressa hoidettiin kaksi vuotta, vaikka ei ollut edes kolmannen asteen vamma.

[QUOTE="Tiksu";29295996]Ja jos lapseni olisi pph:lla, vaatisin kyllä liesisuojan käyttämistä...[/QUOTE]

Jos lapset istuvat ruokapöydän ääressä, kun itse olen hellan ääressä, niin liesisuoja on todellakin tarpeeton. Olen ollut perheellinen 25 vuotta ja pph:na 15 vuotta eikä edes läheltä piti -tilanteita ole koskaan päässyt syntymään eikä pääse. Se vain on meillä mahdotonta.

Ei ole tarvittu. Lapsille on opetettu pienestä alkaen, että levyt on kuumia ja niihin ei saa koskea. Lisäksi meillä on napeissa lukitus, joka estää levyjen/uunin päällelaiton.
Eikä nuo keittiössä viihdy, jos mä en itse ole siellä.

Takanluukkua ovat kyllä sitten käyneet kokeilemassa, kumpikin kerran. Eivätkä muuten ole koskeneet toista kertaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29296077:
Ruokaa tehdään takalevyillä ja hellan päällä ei säilytetä mitään, ei siis mitään.

Meillä mennään kans tähän tyyliin eikä liesisuojaa ole tarvittu.
Meidän hellasta saa ne napit helposti irti vetämällä, joten otettiin ne pois kokonaan (tai minä otin, kun en jaksanut kieltää lasta koko ajan koskemasta niihin).. Pidetään niitä pakallaan vain silloin, kun tarvii ja sit napataan pois...

Todellakin on. Pieni vaiva siitä turvasta ettei lapsi saa kuumaa kattilaa päällensä. Meillä on lapsilukko hellassa (eli vaikka kääntäis nappeja ei levyt kuumene) mutta sitä eniten pelkään että vahingossa nappaa paistinpannun tai kattilan kahvasta kiinni ja saa kuuman ruuan päälleen. Mulla on kaks lasta enkä kyllä ihan koko aikaa ehdi keittiössä olla vaikka ruokaa teen, käyn esim. viemässä lasta potalle, pyyhkimässä peppua tai laittamassa telkkarin päälle, avaamassa oven tai hakemassa vaikka laukkuun jääneen puhelimen. Ei siinä kauaa tarvi olla pois kun vahinko ehtii käydä.

Yhteistyössä