Seurustelu psoriaatikon kanssa mahdotonta?

• Viestiketjun aloittaja loppu lyhyeen
  • Ensimmäinen viesti
"vieras."
Vaikka kuinka toisesta välittäisikin niin kyllä huonossa kunnossa oleva iho ja ihan mikä tahansa muu asia kropassa laittaa miettimään onko suhteella tulevaisuutta. Jotta kyllä - omalta osaltani en voisi seurustella, en psori enkä minkään muunkaan potilaan kanssa jos hoito on huonoa.

"nih"
Hmm, mielenkiintoista. Kuvitellaan normaalihko tilanne: seurustelu alkaa, tapaillaan, vietetään aikaa yhdessä. Vaatteet päällä vaikka pari-kolme ekaa viikkoa. Aivan ihana ihminen, tunteet käy jo kuumina, tuntuu että tämä on rakkautta.... Vaatteet pois, voi ei!! Hilseilevä psori!!! Tää juttu sit loppu tähän, en pysty en kykene vaikka PERSOONANA olet kaikkea mitä olen toivonut...

:rolleyes:
Juu juu pyörittele vaan silmiäsi, mutta voin kuvitella mikä sun reaktio olis kun ollaan seurusteltu, tunteet käy kuumina, riisutaan vaatteet, hänen alusvaatteissaan on suuria erite läikkiä psori laikkujen johdosta, hivelet hänen alastonta vartaloaan joka on kauttaaltaan suurten rupisten ja erittävien läikkien peitossa, kätesi osuu hänen pakaroilleen joita peittää kauttaaltaan rupinen, hilseinen, erittävä ketto.. missähän kohtaa seksi halut häviäis?

Mun miehellä on häntä hoitavien lääkäreidenkin mielestä tosi paha psori, nyt kokeilussa kaikkiaan kahdeksas kestolääke, joka toivottavasti ei aiheuta sivuoireita pahemmin, kun tuntuu toimivan.
Koskaan ei ole ollut normaalilla kerran viikossa imurointi+lakanoiden vaihto tahdilla mitään hilse kasoja tai rähmäisiä lakanoita? Toki lakanat menee talvaiaikana rasvauksen takia nopeammin huonon näköisiksi, mutta kaupastahan niitä saa. Tuo kyllä on rasvauksesta yms todella tarkka ja hoitaa ihoaan kylppärissä.

Joskus on tuntunut kyllä toisen puolesta pahalle, kun esim talvella säärien ja nilkkojen iho on ja näyttääkin todella kipeälle ja töissä joutuu käyttämään maihari-tyylisiä turvakenkiä.

• Tykkää
Reactions: Criminal Mind
Pystyykös nämä psorikammoiset seurustelemaan vaikka astmaatikon kanssa? Eikös sekin ole sitten melkoinen turn off jos kesken seksin toinen alkaa hönkimään ja vinkumaan ja joutuu kaivamaan astmapiipun esiin?

Voi huoh... Mulla ei itselläni ole mitään ongelmaa ihottumaisten tai muidenkaan kroonisesti (tai ei-niin-kronisesti) sairaiden suhteen. Ihmisiä ovat siinä missä muutkin. Kauhistelijat, toivokaa ettei itsellenne koskaan puhkea mitään kammottavaa/ällöttävää sairautta ettei vaan ihmisarvo mene :headwall:

"unnunnunnu"
minulla itselläni on psoriasis ja se ei ole koskaan haitannut seurustelusuhteitani koska se on hyvin lievä (pysyviä läikkiä vain yksi). Uskallan väittää että nuoruusiän poikaystävistäni osa ei edes huomannut koko asiaa/sairautta. Eli älä teilaa mies/naisystävää pelkästään sillä tiedolla että hänellä on psori vaan ota selvää paljonko se vaikuttaa elämäänne.
Minusta on etovaa ja ällöttävää jos ihminen ei pidä itsestään huolta ja psori on auttanut minua pitämään itsestäni huolta koska stressiä on pakko ihon takia välttää!

Mulle tuli kyllä nyt vähän paha mieli joistain kommenteista. En ole koskaan pitänyt itseäni vastenmielisenä, rupisena, visvaisena ällötyksenä vaan tiettyä kroonista sairautta sairastavana, joskus paremmassa ja joskus huonommassa kunnossa olevana ihan tavallisena ihmisenä. Itse olen sairauteni kanssa sinut ja kehtaan jopa käydä kylpylöissä ja uimahallissa eikä mulle ole koskaan kukaan tullut asiasta huomauttelemaan. Taitaa olla melko pinnallisia ja ulkonäkökeskeisiä melko suuri osa tämänkin palstan ihmisistä

Mulle tuli kyllä nyt vähän paha mieli joistain kommenteista. En ole koskaan pitänyt itseäni vastenmielisenä, rupisena, visvaisena ällötyksenä vaan tiettyä kroonista sairautta sairastavana, joskus paremmassa ja joskus huonommassa kunnossa olevana ihan tavallisena ihmisenä. Itse olen sairauteni kanssa sinut ja kehtaan jopa käydä kylpylöissä ja uimahallissa eikä mulle ole koskaan kukaan tullut asiasta huomauttelemaan. Taitaa olla melko pinnallisia ja ulkonäkökeskeisiä melko suuri osa tämänkin palstan ihmisistä
Tiiätkö kun niin ne on oikeassa elämässäkin. Mulla on insuliinipumppu, se on pienen kännykän kokoinen vekotin jota kannan aina mukana... Letku ja kanyyli menee sit ihoon jota kautta insuliini kehoon. Luulis että ei oo kovin ällö? Mutta on se. Kuulemma varsinkin seksiä harrastaessa tosi outo ja kumma ja yäk....

Niin ja sille harmaalle joka mun silmmien pyörittelyä kommentoi, eihän se varmasti ole kaunis näky, mutta mulla on tapana kattoa syvemmälle kuin hilseilevään ihoon.

vierass
Alkuperäinen kirjoittaja exällä oli se pahin;29279541:
ensin en välittänyt, mutta sitten hänestä paljastui narsisti ja aloin inhoamaan kaikkea hänessä.varsinkin sängyssä desin verran hilsettä ja vitun huono omatunto.
imurointi ei auttanut...tosi äklöä, kokemus tuokin.olimme yhdessä 5v.
Ja siis miten psori ja narsismi liittyvät noin yleisesti toisiinsa? olisit siis voinut jatkaa seurustelua narsistin kanssa?

nnnnb
Varmasti huonosti hoidettu sairaus silloin kun se selvästi näkyy myös päälle päin vaikuttaisi itselläni seurustelun aloittamiseen. Epäilen että se ei olisi syys lopettaa jo aloitettua seurustelua, jos asia siis selviäisi vasta myöhemmin. Loppua seurustelu voisi toki samasta syystä kuin mistä sairaus on jäänyt hoitamatta/huonolle hoidolle.

Tiiätkö kun niin ne on oikeassa elämässäkin. Mulla on insuliinipumppu, se on pienen kännykän kokoinen vekotin jota kannan aina mukana... Letku ja kanyyli menee sit ihoon jota kautta insuliini kehoon. Luulis että ei oo kovin ällö? Mutta on se. Kuulemma varsinkin seksiä harrastaessa tosi outo ja kumma ja yäk....

Niin ja sille harmaalle joka mun silmmien pyörittelyä kommentoi, eihän se varmasti ole kaunis näky, mutta mulla on tapana kattoa syvemmälle kuin hilseilevään ihoon.
Niinhän ne on, meillä töissäkin "nuoriso" eli alle kolmekymppiset kommentoi uusia työnhakijoita ulkonäön perusteella, sukupuolesta riippumatta. Saatetaan vihjaista rekrytoijalle että sillä oli tyhmä kampaus tai sillä oli ihmeellinen nenä, ei oteta niitä

"yyhoo"
Voisin seurustella, koska olen itsekin psoriaatikko. Minullakin se pysyy pääosin tuolla päänahassa, joten se ei kunnolla ulkopuolisille edes näy. Ja ihmisillä on kaikenlaisia inhotuksen kohteita, kuten itselläkin, joten ymmärrän toki, että paha psori voi olla sellainen. Kieltämättä, kovasti hilseilevä ja ehkä erittäväkin laikukas iho ei välttämättä ole sieltä seksikkäämmästä päästä...

atoopikko
Varmasti huonosti hoidettu sairaus silloin kun se selvästi näkyy myös päälle päin vaikuttaisi itselläni seurustelun aloittamiseen. Epäilen että se ei olisi syys lopettaa jo aloitettua seurustelua, jos asia siis selviäisi vasta myöhemmin. Loppua seurustelu voisi toki samasta syystä kuin mistä sairaus on jäänyt hoitamatta/huonolle hoidolle.
Kummallinen tämä keskustelussa toistuva ajatus, että ihmisessä on varmasti jotain vikaa, jos sairautta ei ole saatu heti oireettomaksi. Joitakin sairauksia ei saa koskaan ja vaikka saisikin, sen hoitotasapainon löytämiseen voi mennä joskus vuosiakin, kuten itselleni kävi. Tein sen eteen kaikkeni mitä keksin, kävin erikoislääkäreillä, testattiin eri hoitoja ja voiteita vaikka kuinka paljon ja välillä elämä tuntui pyörivän vain sairauden hoidon ympärillä, mutta silti se oikea ja toimiva hoito ei löytynyt sormia napsauttamalla.

Varsinkin ihosairauksilla on taipumus vaihdella, eli vuosia kunnossa vähälläkin hoidolla pysynyt sairaus voi yhtäkkiä pahentua ilman tiedossa olevaa syytä ja silloin voi mennä taas aikaa, jotta keksitään mikä tällä kertaa tehoaa. Se toimiva keino kun on yksilöllinen ja hänelläkin saattaa tänä vuonna toimia keino x, mutta seuraavan kerran taudin pahentuessa x ei autakaan vaan pitää kokeilla ja selvittää mikä olisi se keino y, joka nyt toimii.

nnnnb
Kummallinen tämä keskustelussa toistuva ajatus, että ihmisessä on varmasti jotain vikaa, jos sairautta ei ole saatu heti oireettomaksi.
Oireettomasta sairaudesta en puhunutkaan vaan hoitamattomasta... ja kyllä ajattelen kykeneväni sen ihmisestä arvioimaan kummasta on kysymys. Tosin seurustelun aloittaminenkaan ei ole mitenkään ajankohtaista tällähetkellä.

"Minea"
Voisin seurustella. Isälläni on psori, eikä se ole kyllä koskaan ihmisiä mitenkään haitannut. Uiskentelee kylpylöissä ja ottaa aurinkoa siinä missä muutkin ihmiset. En osaa nähdä moista sairautta mitenkään kuvottavana.

Yhteistyössä