Ottaako opettajaan yhteyttä vai ei? Kavereista asiaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitiäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitiäiti"

Vieras
Nyt viikonlopun aikana selvisi että meidän lapsi on jäänyt / jätetty oman luokan kaveriporukoiden ulkopuolelle ja viettää siis melkeinpä kaikki välitunnit yksin. Luokkalaiset on jakautuneet pariin kahden hengen ja yhteen neljän hengen porukkaan.

Koulun ulkopuolella lapsella on kavereita, välillä on myös oman luokkalaisten kanssa koulun jälkeen mutta suurimmalta osin on muilta luokilta tai harrastuksen kautta kaverit koulun jälkeen.

Minä ajattelin että laitan opettajalle viestiä että voisikko asialle mitään tehdä koska lapsella on "hankala" lähteä kouluun ja aika monesti on (luultavammin keksityn) mahakivun takia tullut kesken päivän koulusta kotiin mutta mies oli sitä mieltä ettei kannata opettajaan olla yhteydessä... Miten te tekisitte?

Lasta ei siis muuten mitenkään kiusata mutta äidistä tuntuu pahalle kun ajattelee lapsen yksin seisomassa välitunnit :(

Minkä ikäisestä lapsesta on kyse? Yläkouluikäisellä asiaan puuttuminen saattaa pahentaa tilannetta mutta alakoulussa tuota voi tietysti yrittää junailla parhain päin. Luultavasti ainakin soittaisin opettajalle ja kertoisin tilanteesta niin voi tehdä hienovaraisesti ryhmätöitä tms niin että nuo ryhmät rikkoutuvat.

Ota vaan opeen yhteyttä. Hän pystyy varmaankin jotakin tekemään, että lapsesi pääsee mukaan toisten kanssa. Ainakin opettajalla on mahdollisuudet vaikuttaa luokkahenkeen ja lasten yhteistoimintaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Täh;29280071:
No mitä opettajan tulisi mielestäsi tehdä?

Ketään ei tietenkään voi pakottaa olemaan kenenkään kaveri mutta jos yrittäisi saada jotenkin vaikka välituntileikin kautta oppilaita olemaan isommalla porukalla ettei kenenkään tarvisi yksin olla... En tiedä muista mutta minusta ainakin tuntuu tosi pahalle kun ajattelen miltä lapsesta tuntuu vierestä yksin katsoa muiden leikkejä.

[QUOTE="vieraana";29280077]Minkä ikäisestä lapsesta on kyse? Yläkouluikäisellä asiaan puuttuminen saattaa pahentaa tilannetta mutta alakoulussa tuota voi tietysti yrittää junailla parhain päin. Luultavasti ainakin soittaisin opettajalle ja kertoisin tilanteesta niin voi tehdä hienovaraisesti ryhmätöitä tms niin että nuo ryhmät rikkoutuvat.[/QUOTE]

Tokaluokkalaisesta. Viime vuonna ei tätä ongelmaa ollut.

Tottakai otat yhteyttä Opettaja voi tehdä paljonkin asian eteen:
- seurata tilannetta
-antaa tilanteita löytää taas ystäväsuhteita (esim. kiusattu ja joku toinen auttavat häntä jossain tai ovat järjestäjiä tms)
- puhutaan ystävyyssuhteista ja tunteista ja miten toimia ystävänä jne.

yms yms yms

[QUOTE="äitiäiti";29280092]Ketään ei tietenkään voi pakottaa olemaan kenenkään kaveri mutta jos yrittäisi saada jotenkin vaikka välituntileikin kautta oppilaita olemaan isommalla porukalla ettei kenenkään tarvisi yksin olla... En tiedä muista mutta minusta ainakin tuntuu tosi pahalle kun ajattelen miltä lapsesta tuntuu vierestä yksin katsoa muiden leikkejä.[/QUOTE]

No varmasti tuntuu pahalta, mutta ei opettaja sille mitään voi tehdä.
Ainoa keino on rohkaista lasta itseään hakeutumaan porukoihin. Ei kukaan, etenkään aikuinen, pysty lapselle kavereita hankkimaan.

[QUOTE="...";29280105]No varmasti tuntuu pahalta, mutta ei opettaja sille mitään voi tehdä.
Ainoa keino on rohkaista lasta itseään hakeutumaan porukoihin. Ei kukaan, etenkään aikuinen, pysty lapselle kavereita hankkimaan.[/QUOTE]

Kyse ei suinkaan ole siitä että meidän lapsi olisi ujo ja siksi jäisi porukoiden ulkopuolelle, siksi tämä asia ihmetyttääkin.

[QUOTE="äitiäiti";29280116]Kyse ei suinkaan ole siitä että meidän lapsi olisi ujo ja siksi jäisi porukoiden ulkopuolelle, siksi tämä asia ihmetyttääkin.[/QUOTE]

No mitä jos endin juttelisit lapsesi kanssa. Miten hän itse asian kokee ja mistä luulee tilanteen johtuvan.

[QUOTE="...";29280137]No mitä jos endin juttelisit lapsesi kanssa. Miten hän itse asian kokee ja mistä luulee tilanteen johtuvan.[/QUOTE]

Onhan tästä nyt juteltu ja eikä osaa sanoa mistä johtuu, lapsesta asia tuntuu myös pahalle. Nämä bestisparit eivät halua kolmatta porukkaansa ja isompi ryhmä on vähän sellaisia riehujia jotka häiriköivät myös oppitunneilla niin sellaiseen on meidän lapsi liian kiltti...

Ymmärrän että kurjalta tuntuu, mutta pitäisikö muut lapset pakottaa olemaan lapsesi kanssa? Kaikkien kanssa pitää tulla toimeen, mutta ei kaikkien kanssa todellakaan tarvitse viettää aikaa.

Ymmärrän että kurjalta tuntuu, mutta pitäisikö muut lapset pakottaa olemaan lapsesi kanssa? Kaikkien kanssa pitää tulla toimeen, mutta ei kaikkien kanssa todellakaan tarvitse viettää aikaa.

Jos yhtään olet lukenut vastauksiani niin jo kirjoitinkin ettei ketään voi pakottaa olemaan toisen kaveri mutta jos opettaja keksisi esim. jonkin leikin jossa ois isompi porukka välitunnilla mukana tms. niin ei kenenkään tarvisi olla yksin.

Olisin yhteydessä kouluun ja kertoisin että olen huomannut että lapsella on vaikuksia lähtee kouluun ja selvästi jännittää jotakin. Keroisin myös että olen ymmärtänyt että lapsella koulussa ei ole juuri kavereita ja kysyisin pitääkö se hänen mielestään paikansa jne.

Olisin yhteydessä kouluun ja kertoisin että olen huomannut että lapsella on vaikuksia lähtee kouluun ja selvästi jännittää jotakin. Keroisin myös että olen ymmärtänyt että lapsella koulussa ei ole juuri kavereita ja kysyisin pitääkö se hänen mielestään paikansa jne.

Suunnilleen noin ajattelin reissuvihkoon kirjoittaa, lapsi itsekkin toivoi että oltaisiin kouluun yhteydessä. Lapsen koulu, kuten varmaan lähes kaikki koulut nykyään on KiVa koulu niin eiköhän siellä jotain asian eteen tehdä.

Eikö lapsesi voi mennä niiden muilta luokilta olevien kavereidensa kanssa välitunteja viettämään?

Se porukka jossa itse luuhasin ala-asteen välitunnit koostui tokaluokkalaisesta, kolmasluokkalaisesta, kahdesta nelosesta, vitosesta ja neljästä kutosesta. Ja hauskaa oli. Kutoset kun lähtivät toiseen kouluun, löytyi uusia oppilaita eri ikäisistä taaskin tuohon porukkaan. Ja porukassa oli aina tyttöjä ja poikia, ei meillä ollut väliä mitä sukupuolta oltiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Täydellisen epätäydellinen;29280182:
Eikö lapsesi voi mennä niiden muilta luokilta olevien kavereidensa kanssa välitunteja viettämään?

Se porukka jossa itse luuhasin ala-asteen välitunnit koostui tokaluokkalaisesta, kolmasluokkalaisesta, kahdesta nelosesta, vitosesta ja neljästä kutosesta. Ja hauskaa oli. Kutoset kun lähtivät toiseen kouluun, löytyi uusia oppilaita eri ikäisistä taaskin tuohon porukkaan. Ja porukassa oli aina tyttöjä ja poikia, ei meillä ollut väliä mitä sukupuolta oltiin.

Muilla luokkalaisillakin kuulostaa olevan koulussa ne tietyt kenen kanssa ovat välitunnit, sitäkin tässä olen lapselle ehdotellut että voisiko olla muiden kuin omanluokkalaisten kanssa.

Yhteistyössä