Mies haluaa erota ja meillä 4kk vauva - apuja?

Hei,

meillä on hiukan alle 4kk vanha esikoisvauva ja mieheni ei kykene asumaan minun kanssa saman katon alla, sillä hänen täytyy kuulemma saada olla yksin. Lapsi on rakastettu, mutta tuli yllätyksenä suunnittelematta parisuhteeseemme, jota ehti olla takana parisen vuotta ennen lasta.
Mieheni on reippaasit yli 30-vuotta, joten iän tuomista paineista ei ole kyse.

Lähinnä kaipaisinkin nyt joltain apua, miten tästä selviää? Minun tulisi muuttaa lapsen kanssa jonnekkin Helsingin suunnalla ja hoitaa asioita, mutta tuntuu ihan umpikujalta. Saako työtön yksinhuoltajaäiti esimerkiksi kaupungin asunnon helposti? Onko muita kohtalotovereita? Minulla ei ole sukulaisia tai oikeastaan ketään pääkaupunkiseudulla, minne mennä.

Kiitos.

"Pauke"
Onpa kurja tilanne.

Noihin pärjäämisiin en osaa sanoa mitään- mutta asunto todennäköisesti kyllä järjestyy. Laita hakemukset kaikille pk seudun kaupungeille ja mainitse hakemuksessa asunnon tarpeen pikaisuuden syy. Hakemuksen perään kannattaa myös soitella.

Itse tarvitsimme aikanaan pikaisesti asunnon edellisen muututtua asumiskelvottomaksi.

Saimme hyvin nopeasti asuntotarjouksen sekä helsingin että espoon kaupungeilta. Muualta emme hakeneetkaan.

Hiukan kyllä ihmetyttää miksi mies haluaa erota tuollaisessa tilanteessa? Ilmoittiko hän raskauden alussa ettei halua lasta tms?

"äiti88"
Ei ole kokemusta, mutta itse yrittäisin ekana ottaa yhteyttä sinne kunnan asuntovälitystoimistoon, kelaan (saat tietysti kaikenlaisia tukia) ja sosiaalitoimistoonkin, etköhän sieltäkin jotakin saa.

Tsemppiä, varmasti pärjäät yksinkin, niin on moni muukin pärjännyt!

Mieshän joutuu maksamaan elatuksia vauvasta ja sinä saat Kelalta asumistukea. Onko teillä nyt vuokra- vai omistusasunto? Voitko jäädä nykyiseen asuntoon?
Jos sinä olet se jonka täytyy lähteä, hae asuntoa kaupungilta, Sato Oy:ltä, VVO:lta ym. Varaa aika myös lastenvalvojalle ja hoidatte tapaamis- ja elatusasiat kuntoon. Jos mies ei halua sopia tapaamisia, niin älä pakota, sinä pääset loppujen lopuksi helpommalla itseksesi kuin ikuisella taistelulla hänen kanssaan. Tee parhaasi että saat erossa yksinhuoltajuuden, näin et tarvitse myöhemmin miehen nimeä joka ainoaan passi- ym hakemukseen ja paperiin.
Lue myös Eve Hietamiehen Yösyöttö ja Tarhapäivä -kirjat, saat vertaistukea ja perspektiiviä tilanteeseesi.
Voimia sinulle, pärjäät kyllä ihan varmasti!

miksi ihmeessä
jäädä helsinkiin vai onko sinulla vakituinen työ siellä?
Mä muuttaisin kotipaikkakunnalleni, vanhempieni ja siskojnie ja veljieni huomiin he auttaisivat varmasti.:)

Asumistuki, elarit, lapsilisä yh-lisällä, vanhempainvapaalla maksettava raha. Mutta suosittelisin jeesiä tilanteeseenne. Ei mitään eroamisia, jos esikoinen noin pieni, koska vuoden päästä tilanne on ihan erilainen. Miehen tarttee saada olla isä, olla vastuussa lapsesta yhtä paljon kuin sinäkin. Ja teidän muistettava huoltaa myös parisuhdetta, ei kukaan ole vain vanhempi.

EI
asumistuki, elarit, lapsilisä yh-lisällä, vanhempainvapaalla maksettava raha. Mutta suosittelisin jeesiä tilanteeseenne. Ei mitään eroamisia, jos esikoinen noin pieni, koska vuoden päästä tilanne on ihan erilainen. Miehen tarttee saada olla isä, olla vastuussa lapsesta yhtä paljon kuin sinäkin. Ja teidän muistettava huoltaa myös parisuhdetta, ei kukaan ole vain vanhempi.
ero ei ole lapsen koosta kiinni.

Ihan varmasti pärjäät, älä siitä huoli.
Itse olin 22v kun jäin 2-vuotiaan ja vastasyntyneen kanssa yksin, apuja sain mm-naapureilta, ja seuraa perhekerhoista.
Kannattaa tutustua muihin lapsiperheisiin perhekerhoissa, avoimessa päiväkodissa tms. ja rakentaa itsellesi tukiverkkoa, hoitaa muiden lapsia niin voit vastapalvelusta saada heiltä.
Kannattaa hakea kaupungin asuntoa, ne ovat halvimpia.
Ja kannattaa tukea myös lapsen ja isän suhdetta, rakastat kuitenkin lastasi ja hän välittää siitä kuka hänen isänsä on.

"Veera"
Niinhän se menee että ero ei kannata vauvaperheessä kun se on niin erilainen elämäntilanne ja vuoden päästä ksikki on jo helpompaa. Tietty jos miehellä on toinen nainen tms niin minkäs teet.
Jospa nyt lähtisit vaikka pariksi viikoksi mummolaan tms vauvan kanssa niin mies saisi hetken sitä kaipaamansa yksinoloa.

Yhteistyössä