Mikä avuksi yläasteikäisen tytön koulusta lintsaamiseen? Ollaan ihan puhki..

• Viestiketjun aloittaja manjana
  • Ensimmäinen viesti
manjana
Meillä on 2 lasta joista toinen yläasteella oleva tyttö.
Tyttö lintsaa koulusta, ei ole ollut tälläkään viikolla kuin muutaman tunnin. Opettaja soitellut monesti kun olen töistä päässyt että onko ollut lupaa olla pois koulusta.
Herätän tytön aamulla ennen kuin lähden työhön ja lupaa varmasti mennä kouluun. Sitten käykin näin. Tätä on jatkunut ja olen tytön kanssa juossut koulukuraattorilla yms. ja siellä lupaa parantaa tapansa. Mitään ei kuitenkaan tapahdu. Nyt opettaja ja rehtori juttelevat keskenään ja luulen että heidän on pakko tehdä lastensuojeluilmoitus koska omat keinomme ei riitä. Tämä taas pelottaa koska tiedän ettei lapseni ole paha. Olen kysynyt monesti että kiusataanko siellä koulussa mutta ei kuulemma. Kova murrosikä ja haistattelee minulle päivittäin, jopa huorittelee ja vastaus kaikkeen on että mikään ei kiinnosta. Hänellä on yksi kaveri joka lintsaa myös, huonoa seuraa. Olemme mieheni kanssa aivan hukassa emmekä tiedä mitä tekisimme. Tyttärelle on luvattu että jos käy koulua eikä lintsaa niin saa vaikka mitä, uuden tv:n yms. mutta ei auta sekään. Tiedän että haluaa tv:n huoneeseensa enemmän kuin mitään mutta miksi sitten ei pidä sopimusta? Eikai nyt laiskuuttaan halua pilata koko elämäänsä..
Tyttö on yhdeksännellä luokalla ja pelkään että jää peruskoulun viimeiselle luokalle tätä menoa. Toinen lapsemme on vasta päiväkoti-ikäinen eikä onneksi ymmärrä siskon puuhia vielä.
Onko kellään kokemusta ja jos nyt koulusta sosiaalitoimistoon ilmoittavat niin otetaanko tyttömme huostaan? :( mitä muita keinoja sieltä voisi saada?

njooo
kaikki etuudet pois ku lintsaa,puhelin tietokone telkkarit yms. etuudet vois sit ansaita takaisin sillä että ei lintsaa. lintsaamattomista päivistä myös alkaisi ansaitsemaan omaan huoneeseen sitä telkkaria. jos tämäkään ei auta järjestä jotenkin niin että joku valvotusti vie tytön kouluun. voi olla kiusaamistakin taustalla ei vaan myönnä tietty tuo kaverikin vaikuttaa.

kdnk
Itse lintsasin yläastella varmaan satoja tunteja per vuosi. Huvikseni. Ihan ok numerot sain silti, kun keksin tarpeeksi selityksiä poissaoloille..(Ja väärensin vanhempien nimiä poissaololappuihin).

Mutta, jos olisin jäänyt kiinni, ja vanhemmat olisi alkaneet saattaa kouluun aamuin ja pois sieltä illoin, olisin varmaan ollut niin häpeissäni siitä että saatetaan kuin pikkulapsi, et olisin tunneilla sen jälkeen istunut. Tuota kokeilisin ainakin omalleni, tosin selvittäisin myös kiusaamiskuvion tarkkaan. Mua kiusattiin myös, ja osan tunneista olis siksi pois, useimmiten kuitenkin vaan huvikseni lintsasin.
(Ja lohdutukseksi, lukiossa sit tsemppasin ja aikuisena oon ihan kunnon ihminen ja yliopistotutkinnon suorittanut, eli kuohuva murrosikä ei aina johda koko elämän kurjuuteen, onneksi!)

jotenkin tuntuu, ettei tytölle oo koitunut lintsauksesta kummoisia seurauksia. jos mulle lapsi jäis ton tason valheesta kiinni, niin menis luottamus ja järkkäisin jonkun tahon viemään lapsen kouluun, jos en ite pääsis. jos lintsaus jatkuis, nuori siirtyis minun pitämääni kotikouluun. pidän arvossa sitä, että koulu hoidetaan asianmukaisesti.

• Tykkää
Reactions: Data
manjana
Alkuperäinen kirjoittaja Eihän;29271893:
Ole masentunut??
En tiedä :/ Olen yrittänyt kysellä mutta kaikkeen vastaa negatiiviseen sävyyn. Ei kuulemma jaksa mennä kouluun kuuntelemaan opettajan huutoa lintsauksesta.
Mitäköhän toimia tässä olisi nyt tehtävä :/

viaras
[QUOTE="Mie";29271619]No eiköhän se siinä vaiheessa tajua kun joutuu käymään yksi luokan uudestaan...[/QUOTE]

Nykyään jää luokalle vain erityisen ääritapauksessa eli käytännössä ei ollenkaan.

viaras
Mun tytöllä oli yläkoulussa samaa ongelmaa.. Sitten pääs jopo-luokalle ja alko käymään erityisnuorisotyöntekijän juttusilla. Se autto vähän aikaa. Lopulta kävi ilmi, että oli jo jonkun aikaa ollu tekemissä huumeiden kanssa kannabista jne. päädyttiin lopulta huostaanottoon mun pyynnöstä ja laitossijoitukseen. Siellä sai käytyä peruskoulun loppuun.
Mutta voin kuvitella tietäväni millaista sulla ap on, voimia.

"Loviisa"
Mä ottaisin lapsen todella vakavaan keskusteluun, jossa vielä kerran käyn läpi, miksi siellä koulussa nyt pitää käydä ja mitä seuraa jos hän ei velvollisuuksiaan hoida. Meillä lapselta lähtisi monet etuudet pois ja niitä saisi "ansaita" takaisin käymällä säännöllisesti koulussa. Mä olen myös niin tiukkis, että saattaisin varata tutustumisajan johonkin paikalliseen koulukotiin, johon lähtisimme vierailulle. Lapselle ukaasi, että pian hän siirtyy sinne suorittamaan koulunkäyntiään, jos ei kerran voi luottaa että kotoa käsin hoitaa sen. Jos mahdollista, järjestäisin itseni/mieheni/jonkun tuttavan saattamaan lapsen päivittäin kouluun. Ja ilmoittaisin lapselle, että meinaan tehdä joinainn päivinä pistotarkistuksia kesken päivän, onko hän paikalla. Joko opettajalta tiedustelemalla tai sitten itse käymällä koululla.

[QUOTE="viera";29271935]Voi luoja mikä pässi.[/QUOTE]

Mitä sinä tekisit, jos kaikki oljenkorret käytetty? Minulle olisi ensisijaista saada nuori pois huonosta seurasta, hänet tekemään peruskoulunsa parhain hänelle mahdollisin arvosanoin loppuun, kiinni elämänsyrjään eikä seuraavan Hilton!:in tähdeksi. Kummitätini on ollut vuosikymmeniä matikanopena koulukodissa, tiedän kyllä suhteellisen hyvin mitä se on.

Tiedän tasan tarkkaan, etten anna alaikäisen pilata elämäänsä, jos voin mitenkään sitä estää. Jos nuori ehtii 18-vuotiaaksi, on enää vaikea tehdä mitään.

vierraas
Mun pikkuveli oli samanlainen, yläaste meni lintsatessa ja koulusta huonoja numeroita. Pääs kuitenkin ihmeen kaupalla peruskoulusta, ja meni kymppiluokalle. Siellä hänestä kuoriutuikin ihan eri mies. Sanoi että auttoi paljon, kun ekaa kertaa häntä kohdeltiin kuin aikuista. Jos lintsaus-moittimis-haukkumiskierre on paha niin sitä on vaikea katkaista ilman ympäristönvaihdosta.

oivoi :/
Itsekkin yläasteella lintsasin lähes koko ajan.. silti numerot olivat kuitenkin ihan hyvät tilanteeseen nähden. Pääsin muistaakseni noin 7 keskiarvolla peruskoulusta josta lähdin toiselle paikkakunnalle kympille ja keskiarvo nousi melkein kahdella.

Lintsaamiseni syyt olivat masennuksen aiheuttama kierre jota oli todella vaikea katkaista. Ei vain kiinnostanut mennä kouluun tai kun myöhästyi ajatteli paremmaksi jättää menemättä ollenkaan. Tästä seurasi se, että ei enään periaatteessa "uskaltanut" mennä kouluun toisten ihmeteltäväksi ja halveksuvien katseiden alaisiksi. :/ En muutenkaan ollut mikään koulun "suosituin".

Omasta mielestäni ei missään nimessä omaa lastaan huostaan jos lapsi ei itse tätä toivo tai yhdessä asuminen ole mahdotonta.
Todella vaikeaa ulkopuolisen alkaa auttamaan tai näin näkemättä neuvomaan.. Itse hankin aikoinaan apua koulun terveydenhoitajalta ja pääsin puhumaan vaikeuksistani. Vanhemmileni puhuminen olisi ollut maailman vaikein ja ahdistavin paikka enkä vieläkään keskutele heidän kanssaan monen vuoden takaisista asioista mitä tapahtui. Jonkinlainen alkusysäys pitäisi vain saada aikaan niin kyllä kaikki vielä järjestyy. :)

ettekö ole kertoneet
Meillä on 2 lasta joista toinen yläasteella oleva tyttö.
Tyttö lintsaa koulusta, ei ole ollut tälläkään viikolla kuin muutaman tunnin. Opettaja soitellut monesti kun olen töistä päässyt että onko ollut lupaa olla pois koulusta.
Herätän tytön aamulla ennen kuin lähden työhön ja lupaa varmasti mennä kouluun. Sitten käykin näin. Tätä on jatkunut ja olen tytön kanssa juossut koulukuraattorilla yms. ja siellä lupaa parantaa tapansa. Mitään ei kuitenkaan tapahdu. Nyt opettaja ja rehtori juttelevat keskenään ja luulen että heidän on pakko tehdä lastensuojeluilmoitus koska omat keinomme ei riitä. Tämä taas pelottaa koska tiedän ettei lapseni ole paha. Olen kysynyt monesti että kiusataanko siellä koulussa mutta ei kuulemma. Kova murrosikä ja haistattelee minulle päivittäin, jopa huorittelee ja vastaus kaikkeen on että mikään ei kiinnosta. Hänellä on yksi kaveri joka lintsaa myös, huonoa seuraa. Olemme mieheni kanssa aivan hukassa emmekä tiedä mitä tekisimme. Tyttärelle on luvattu että jos käy koulua eikä lintsaa niin saa vaikka mitä, uuden tv:n yms. mutta ei auta sekään. Tiedän että haluaa tv:n huoneeseensa enemmän kuin mitään mutta miksi sitten ei pidä sopimusta? Eikai nyt laiskuuttaan halua pilata koko elämäänsä..
Tyttö on yhdeksännellä luokalla ja pelkään että jää peruskoulun viimeiselle luokalle tätä menoa. Toinen lapsemme on vasta päiväkoti-ikäinen eikä onneksi ymmärrä siskon puuhia vielä.
Onko kellään kokemusta ja jos nyt koulusta sosiaalitoimistoon ilmoittavat niin otetaanko tyttömme huostaan? :( mitä muita keinoja sieltä voisi saada?
koulukodista, lastenkodista tms..sinnehän se joutuu jos ei mene kouluun, sieltä ei sitten lähdetäkkään kaupungille hengaamaan eikä kavereille!!

Mitä lapselle on seurannut siitä, että on ollut poissa koulusta luvatta? Onko teillä vielä keinoja, joiden avulla voisitte saada lapsenne käymään koulussa, pystyykö esimerkiksi toinen vanhemmista viemään kouluun tms? Jos teillä ei itsellä ole enää keinoja, niin eikö kannattaisi ihan suosiolla ehdottaa lapsenne huostaanottoa sosiaalityöntekijöille?

Eihän tytöllä ole kuin kevätlukukausi jäljellä, jos ei jää luokalleen. Nyt on vihoviimeinen hetki puuttua asiaan. Entä jos pääsee jollain vitosen keskiarvolla peruskoulusta nipin napin läpi ja jatkaa sitten luuseriuteen vajoamista huonossa seurassa päihdekokeiluin ja jättäytyy pois yhteiskunnan piiristä, ei kouluttaudu, ei saa ammattia, ei mene töihin, elää tukien varassa ja syrjäytyy. Kevätlukukausi koulukodissa ja sieltä sitten kymppiluokalle jonnekin sisäoppilaitoksen tyyppiseen ratkaisuun, kun älli palannut päähän ja numeroille varmasti tarttee jotain tehdä ennen jatko-opintoja.

• Tykkää
Reactions: Data
"ellinoora"
On meillä ollut sama juttu ja kyllä lapseni sitten joutui muuttamaan nuorisokotiin jossa on peruskoulu samassa yhteydessä.Loppujen lopuksi kävi yläastetta yli 4vuotta.Oppivelvollisuus on kaikilla Suomessa ja jotenkin se täytyy järjestää.Toivottavasti tyttäresi ymmärtää oman parhaansa nyt ja jaksaisi vain käydä peruskoulun loppuun.Voimia kovasti sinulle ja tyttärellesi!Niin ja meillä kokeiltiin kaikki mahdollinen,kun poika ei kouluun mennyt;ei pelikoneita,kotiarestia jne.,mutta mikään ei kyllä auttanut.

vier
Mitä sinä tekisit, jos kaikki oljenkorret käytetty? Minulle olisi ensisijaista saada nuori pois huonosta seurasta, hänet tekemään peruskoulunsa parhain hänelle mahdollisin arvosanoin loppuun, kiinni elämänsyrjään eikä seuraavan Hilton!:in tähdeksi. Kummitätini on ollut vuosikymmeniä matikanopena koulukodissa, tiedän kyllä suhteellisen hyvin mitä se on.

Tiedän tasan tarkkaan, etten anna alaikäisen pilata elämäänsä, jos voin mitenkään sitä estää. Jos nuori ehtii 18-vuotiaaksi, on enää vaikea tehdä mitään.
Ei muakaan koulu kiinnostanut yläasteella (en tosin lintsannut) eikä vielä hirveästi lukiossakaan (paitsi kielet ja historia), silti yliopistotutkinto. Nykyään voi opiskella vanhanakin vielä.

"ope"
Koulun on pakko tehdä lastensuojeluilmoitus lapsestasi, koska hän ei näytä suorittavan oppivelvollisuuttaan. Lastensuojelu kartoittaa tilanteenne ja tarjoaa tukitoimia. Huostaanotto ei ole ensimmäinen vaihtoehto. Kannattaa itsekin rehellisesti kertoa, mikä tilanne on, jotta saatte tarvittavan avun.

Yhteistyössä