Vähän vajaa 5kk hyppykiikussa? Uskallanko antaa hetken olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aapeee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aapeee

Vieras
Poika pomppii aivan innolla ja nauttii olostaan, kun laitoin hetkeksi katsoakseni tajuaako tuon asian päälle mitään. Kuitenkin mietin, että tekeeköhän tämä jotain haittaa, kun ikärajana taitaa olla 6kk? Poika siis ei ihan kunnolla vielä istu itse, mutta seisoo kylläkin tukea vasten, tietty ilman tasapainoa, mutta pidempiäkin aikoaja minun ollessa vieressä vahtimassa, ettei kaadu (kyllä, totta se on). Mutta kun on vielä vähän vaille tuon 5kk, niin uskallanko antaa olla hetken vai voiko olla haitaksi? Olisi vaan minulle vähän helpompaa, ettei tarvisi koko päivää pomputtaa sylissä kun painaa melkein 9kg, eikä mikään muu kelpaa kuin seisominen ja pomppiminen.

" Esimerkiksi hyppykiikkua mainostetaan: "Hyppykiikussa lapsi viihtyy pomppien turvallisesti vahvistaen samalla jalkalihaksiaan."

Päinvastoin kuin mainos lupaa, laite ennemminkin viivästyttää lapsen kävelemään oppimista, koska se vahvistaa primitiivireaktioita ja viivyttää niiden oikea-aikaista häviämistä. Näin kävelemään opettelu viivästyy. Lisäksi jalkaterän asento- ja liiketunnon sekä jalkapohjan ihotunnon kehitys estyy, koska hyppykiikussa oltaessa jalkapohja ei kuormitu alustaa vasten. Nilkan jatkuva ojennusasento heikentää nilkan koukistumisen kehitystä ja vaikeuttaa kävelyn oppimista."

Kannattaisko lapsen kehittyä itsekseen? Tai mistä mä sen tiedän. Mä en vanhanaikaisesti istuttanut lasta ollenkaan, vaan annoin itse keksiä, miten siihen asentoon päästään. Sitten kävelytin, kun alkoi nousta seisomaan.
Taidan olla nipo :-D

En kyllä laittaisi. Hyppykiikussa lapsen asento on tosi huono, samanlainen kuin rintarepussakin. Ennemmin hankkisin jonkun ergonomisen kantovälineen, vaikka manducan ja hytkyttäisin sylissä tai selässä. Ja kyllä kunnon repulla yhdeksän kiloa jaksaa, miulla on nytkin kuumeinen 14 kiloinen taapero selässä nukkumassa jo toista tuntia. :)

Siis ei tietenkään nouse itse seisomaan... Sehän olisi jo ennenkuulumatonta. Mutta seisoo kun laitan seisomaan ja nousee kun käsistä lattialta nostaa. Tämä lapsonen kun ei todellakaan viihdy sylissä makuuasennossa tai missään muuallakaan. Jos laitan lattiale selälleen, kääntyy samantien ja lähtee ryömimään pää raahaten lattiaa pitkin, kun ei ole vielä keksinyt miten sitä kannatetaan ryömiessä. On noussut kyllä jo aikaa sitten seisaalleen kun olen nostanut lattialta käsistä istuma-asentoon. Samaa sorttia isoveljen kanssa. 3kk neuvolan lääkäri huvittui kokeillessaan miten poika nostaa päätään kohottaessa selinmakuulta ylös ja poika pomppasi samantien pystyyn ja seisoskeli naureskellen sitten siinä. Mutta ehkäpä tuota pienen hetken kerrallaan uskaltaa pitää pomppimassa... Tuskin se siitä rikki menee, kunhan ei pitkiä aikoja siinä anna tönötellä.

hmm...onkohan vauvan pehmeälle luustolle hyväksi jos 4-5kk seisotetaan pitkiä aikoja,jota ap tuossa alussa kertoikin.Itse olen antanut lapsen seisoa vasta sitten kun on noussut itse pystyyn.Tuossa iässä vasta ovat ryömineet.Apn vauva ei osaa ryömiä..

"Ja askeltaa jo eteenpäin kun nousee seisomaan... Että tuskin kävelemään oppiminenkaan viivästyisi tuon takia. Isoveli käveli kun täytti 8kk."

Lapset ovat yksilöitä,esim.meillä esikoinen oppi kävelemään 1v iässä,toinen vasta 1,5v iässä.Hyppykiikusta ei vauvalle mitään hyötyä ole päinvastoin.

Ihan paskapuhetta, etteikö lapsi oppis kävelemään ajoissa.
Kaverin poika lähti kävelemään 10-kuisena, vaikka rakasti hyppykiikussa olemista. Jos hän ei olisi tutustunut, niin olisiko lähtenyt kävelemään 8-kuisena, tai vielä aikaisemmin? Hullua!

Jos se on vähän vajaa, niin haitanneeko tuo...
Tässä asiassa menee päinvastoin. Jos on jonkinlaista ongelmaa, niin silloin hyppykiikut ja kävelytuolit ovat erityisesti varottavia. Mun lapsilta kiellettiin jopa sylissä pompottaminen, koska heillä oli alussa ongelmia.

Hyppykiikku alistaa varvistukselle tavallisetkin lapset. Siitä on vaikea oppia pois fysioterapiankaan avulla.

Hyppykiikusta ei ole mitään haittaa jos siinä ei pidä lasta kohtuuttomia aikoja. Itse laitoin lapsen siihen jos tarvitsin ehdottomasti kädet vapaaksi hetkeksi ja vauvan varmaan paikkaan viihtymään.

Aika lyhyt käyttöaika tuolla vehkeellä kuitenkin on, tai ainakin meidän vauvat on liikkeelle päästyään mielummin olleet lattialla ja kumpikin lähti etenemään n5kk iässä.
Mutta hetken huvina ja siksi aikaa kun ottaa kuuman pellin uunista niin erittäin hyödyllinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29247637:
Jokainen tyylillään.
Mulle sanotiin neuvolla, ethän vaan sitten laita lasta mihinkään hyppykiikkuun?

Oho! Siinähän on ollut varsinainen ituhippi neuvolantätinä.
En mä hyppykiikussa nyt kauaa lasta pitäisi mutta hetkiä, jos ei viihdy vaakatasossa, on esim jotain takaisinvirtausongelmaa tms, niin kaikki tilanteen mukaan.
Ja toimi maalaisjärjellä. Täällä jos kyselee niin pitää saatana pyykit pestä paljain käsin avannossa ja lapsi synnyttää yksin kotona mutta todellisuus on pesukoneen vieressä lötköttävä palstamamma, jonka suurin saavutus on ollut se ilman kivunlievitystä synnytys, koska se synnytyshän oikeasti kesti vartin, eikä ehtinyt sitä saamaan ;)

Oho! Siinähän on ollut varsinainen ituhippi neuvolantätinä.
En mä hyppykiikussa nyt kauaa lasta pitäisi mutta hetkiä, jos ei viihdy vaakatasossa, on esim jotain takaisinvirtausongelmaa tms, niin kaikki tilanteen mukaan.
Ja toimi maalaisjärjellä. Täällä jos kyselee niin pitää saatana pyykit pestä paljain käsin avannossa ja lapsi synnyttää yksin kotona mutta todellisuus on pesukoneen vieressä lötköttävä palstamamma, jonka suurin saavutus on ollut se ilman kivunlievitystä synnytys, koska se synnytyshän oikeasti kesti vartin, eikä ehtinyt sitä saamaan ;)
Ehkä tällä kyseisellä neuvolatädillä on kokemusta hyppykiikun varjopuolista ja siksi hän kokee velvollisuudekseen varoittaa muitakin.

Jos hyppykiikkua käyttää, niin on hyvä, että tietää miten sen kanssa tulee toimia ja osaa tarkkailla, onko se omalle lapselle sopiva väline vai ei. Siksi on hyvä, että tästäkin asiasta keskustellaan.

Meillä poika 4kk hyppykiikussa päivittäin, alle 6kk käveli tukia pitkin, 8kk käveli. Musta tuntu et se pomppiminen vaan edisti sitä motorista kehittymistä. 6kk-neuvolassa ne sano että ihan ihmeellistä et poika pyrkii seisomaan koko ajan.

Yhteistyössä