Lapseni juo yskänlääkettä jotenkin väärinkäyttäen ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Greta äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Greta äiti;29239365:
Sinulle " ressu" , minulla on oikea hätä asian kanssa. En tarvitse neuvoja, käyttäisi, jotain parempaa. Minä en semmoisista tiedä, enkä ole kiinnostunut ja toivottavasti ei lapsenikaan. Hae sinäkin apua, jos jotakin käytät tms.
Niin, ja minä koitan sinua nyt tässä tuoda vähän maan pinnalle.
Selkeästi lapsesi on toiveistasi huolimatta kiinnostunut, jotenkin voisi olla ehkä ihan fiksua että sinuakin vähän kiinnostaisi?

En minä mitään apua tarvitse, pärjään ihan hyvin itsekin. :)

Varmasti on Resilarista ja sen dekrstrometorfaanista eli DXM:stä kyse. Itsekin joskus 17-vuotiaana tuota harrasteltiin parin kaverin kanssa. Jos ei erotella tahdo, niin ei sitä ripulia tullut kun söi tarpeeksi Imodiumia tms. Ja erottelu ei kyllä ole mitenkään monimutkaista ja se on ihan helppo tehdä salassa. Ei siihen välttämättä tarvita keittiötäkään ja netistä löytyy (valitettavasti) kuvallisetkin seikkaperäiset ohjeet.

Huumaava vaikutus on todella voimakas yhdestäkin pullosta, jos on suht normaalikokoisesta ihmisestä kyse. Toivottavasti ei ainakaan alkoholia käytä tuon rinnalla, se on sitten jo hengenvaarallista.

No ei olekaan "tarkoitus", mutta jos puhutaan nyt nuorista niin enemmän ne sitä raakana lipittää kun tajuaa edes erotella.

Tiedän vain sen, mitä itse olen tehnyt. En olekaan ammattiväärinkäyttäjäkokki niinkuin ilmeisesti sinä, ammattismies :D
Se on vaan nykynuorison saamattomuutta ja laiskuutta, silloin kun me junnuina noilla plärättiin niin se kokkailuhan oli nimenomaan yksi sen jännistä osista, ja pääsi vielä sitten maistamaan kättensä jälkiä.
Muutenkin luettiin kaikki mahdollinen tieto ennenkuin mitään aineita testattiin, niihin pitää suhtautua tietynlaisella kunnioituksella tai ne tappaa.

Varmaan sitten kiva istua koko ilta paskalla trippaillen, oppii varmaan paljon itsestään ja maailmasta. :D

Kaikki ei myöskään vedä niitä yskänlääkkeitä pullokaupalla niin että välttämättä edes tulisi vatsavaivoja. Itse en tiedä kuinka herkästi Resilarista tulee vatsavaivoja ja kuinka suuresta annoksesta saa pöhnän aikaan. Mutta toisesta yskänlääkkeestä noin puolen desilitran annostuskin sai miellyttävän pöhnän aikaan ilman minkäänlaisia vatsavaivoja.

Tämän ei ollut tarkoitus olla positiivinen kommentti vatsavaivojen vähäisyydestä vaan selvennys siitä että jotkut tahtovat sen pienenkin pöhnän vaan, mikä sekin on vaarallista ja ajan myötä saattaa hyvinkin johtaa suurempiin, vielä vaarallisimpiin annostuksiin, tai muiden lääkkeiden tai päihteiden väärinkäyttöön. Kokemusta on. Eli siis kyllä näihin kannattaa vakavasti suhtautua ja on hienoa että AP ottaa aiheen vakavasti.

[QUOTE="Ressu";29239453]Se on vaan nykynuorison saamattomuutta ja laiskuutta, silloin kun me junnuina noilla plärättiin niin se kokkailuhan oli nimenomaan yksi sen jännistä osista, ja pääsi vielä sitten maistamaan kättensä jälkiä.
Muutenkin luettiin kaikki mahdollinen tieto ennenkuin mitään aineita testattiin, niihin pitää suhtautua tietynlaisella kunnioituksella tai ne tappaa.

Varmaan sitten kiva istua koko ilta paskalla trippaillen, oppii varmaan paljon itsestään ja maailmasta. :D[/QUOTE]

Mun mielestä tämä on narkkipuhetta. Pienemmilläkin annostuksilla, ilman erotteluja ja vatsavaivoja saadaan hyvänolon tunnetta ja halutaan pää sekaisin tai paetaan todellisuutta.

[QUOTE="wieras";29239486]Mun mielestä tämä on narkkipuhetta. Pienemmilläkin annostuksilla, ilman erotteluja ja vatsavaivoja saadaan hyvänolon tunnetta ja halutaan pää sekaisin tai paetaan todellisuutta.[/QUOTE]
Jaa.
Saa toki, mutta omasta mielestäni siinä menee kyllä koko dexmin käyttämisen idea hukkaan kun ottaa huomioon kuinka haitallista se on, rasittaa maksaakin.

Täällä on hyvä annostelutaulukko
Erowid DXM Vault : Dosage

[QUOTE="Ressu";29239567]Jaa.
Saa toki, mutta omasta mielestäni siinä menee kyllä koko dexmin käyttämisen idea hukkaan kun ottaa huomioon kuinka haitallista se on, rasittaa maksaakin.

Täällä on hyvä annostelutaulukko
Erowid DXM Vault : Dosage[/QUOTE]

Jos jollain teinillä on paha olla tai haluaa muuten vaan pään sekaisin, niin ei sitä välttämättä tuollalailla ajattele... No mutta annostuksia ja ajatuksia mahtuu maailmaan varmaan yhtä monta kuin käyttäjääkin. Tämä vain oma ajatukseni.

Täällä toinen farmaseutti ihmettelee miksi naapurisi farmaseutti myy (tai miksi koko apteekin henkilökunta myy) tyttärellesi yskänlääkkeitä, jos epäilevät/tietävät apteekissa, että hän käyttää niitä väärin. Ei meillä ainakaan apteekissa myydä väärinkäyttäjille, edes jos epäillään kun ostaa usein. Voi kieltäytyä myymästä. Niin minäkin teen.

Ainaki katapekt ja resipekt pistävät ihan pienilläkin annoksilla aikuisenkin pään sekaisin. Sitä kun pullon tollanen nuori/lapsi tempaisee sekavuus on taattua. Sisältävät kodeiinia ja apteekit yrittävätkin rajoittaa niiden myyntiä, ei saa kuin yhden pullon kerrallaan.

Täällä toinen farmaseutti ihmettelee miksi naapurisi farmaseutti myy (tai miksi koko apteekin henkilökunta myy) tyttärellesi yskänlääkkeitä, jos epäilevät/tietävät apteekissa, että hän käyttää niitä väärin. Ei meillä ainakaan apteekissa myydä väärinkäyttäjille, edes jos epäillään kun ostaa usein. Voi kieltäytyä myymästä. Niin minäkin teen.

Tätä itsekin ihmettelen. Kyllä käsittääkseni väärinkäyttöä epäiltäessä tulisi kieltäytyä myymästä. VARSINKIN kun kyse on lapsesta.

Eihän se farmaseutti saisi myydä sitä yskänlääkettä jos epäilee väärinkäyttöä. Toki on hyvä kun ilmoittaa asiasta lapsen huoltajalle mutta siltikään ei pitäisi edes myydä koko ainetta väärinkäyttäjälle. Saisi kyllä kaikki yskänlääkkeet laittaa reseptin taakse minun puolestani. Se joka oikeasti tarvitsee osaa varmasti hakea lääkäriltä reseptin. Vaikkei sekään estä väärinkäyttöä niin ainakin se on vaikeampaa kuin vain apteekkiin käveleminen.

Lisäksi on syytä muistaa että Resilarista (niin kuin varmaan muistakin yskänlääkkeistä) on 96% etanolia eli se on melkein puhdasta alkoholia. Kyllä se menee tarpeeksi juotuna päähän ilman muitakin kemikaaleja.

Kyllä esim Resilarista saa pienen tripin. Joka tosin muuttuu todella pian huonoksi oloksi ja ripuliksi.. Yskänlääkkeistä voi myös erotella sen "päihdyttävän" aineen, mutta se on sellanen kokkaushetki, että jos tyttö sitä kotonaan olis harrastanut niin kyllä sen olis huomannut.

Puhdistetun bensiinin käryä ei voi olla huomaamatta.

1124907.jpg

[QUOTE="Huom.";29239927]Lisäksi on syytä muistaa että Resilarista (niin kuin varmaan muistakin yskänlääkkeistä) on 96% etanolia eli se on melkein puhdasta alkoholia. Kyllä se menee tarpeeksi juotuna päähän ilman muitakin kemikaaleja.[/QUOTE]
Höpö höpö, ei ole alkoholia resilarissa.
Ei sillä olisi siinä oikein mitään funktiota koska siinä on jo dekstrometorfaania joka jopa oikeasti toimii niin että se "vaimentaa" yskänkeskuksen.
Se hengitys tuntuukin oudolta deksmeissä, vähän kuin olisi puudutetut keuhkot.
Aivan järkyttäviä bongihittejä saa otettua eikä yskitä millään. :D

Alkuperäinen kirjoittaja pikku yllätys;29239826:
Eihän se farmaseutti saisi myydä sitä yskänlääkettä jos epäilee väärinkäyttöä. Toki on hyvä kun ilmoittaa asiasta lapsen huoltajalle mutta siltikään ei pitäisi edes myydä koko ainetta väärinkäyttäjälle. Saisi kyllä kaikki yskänlääkkeet laittaa reseptin taakse minun puolestani. Se joka oikeasti tarvitsee osaa varmasti hakea lääkäriltä reseptin. Vaikkei sekään estä väärinkäyttöä niin ainakin se on vaikeampaa kuin vain apteekkiin käveleminen.
No mietippä nyt sitten minkälaisen ryysiksen saisit tuolla aikaiseksi vastaanotoille..

Alkuperäinen kirjoittaja pikku yllätys;29239826:

Joo, ensinnäkään vapaasti ostettavista yskänlääkkeistä ei oikeasti ole juurikaan apua yskän hoidossa. Limaiseen yskään auttaa paremmin höyryhengitys ja veden juominen, kun siten lima irtoaa paremmin. Ja ärsyttävään yskään taas auttavat vain reseptillä saatavat yskänlääkkeet, jos nekään... :/

Sen tietää ja tajuaa yleensä, jos (varsinkin) nuori käy ostamassa Resilaria tai Rometoria (sisältävät dekstrometorfaania = morfiinin kaltainen aine), että lääke menee väärinkäyttöön. Varsinkin, jos pulloja (yritetään ostaa) ostetaan useita tai monia kertoja lähipäivinä/-aikoina.

Olikohan 50-luvulla semmosta hyvänmakusta yskänlääkettä kuin Fastma? Joka tapauksessa se pullo piti piilottaa minulta, kun olisin voinut hörppiä sitä vaikka kuinka paljon lapsena :(

Lopulta minusta tulikin nuoruudessani humalahakuinen juoja.

Höpö höpö, ei ole alkoholia resilarissa.
Ei sillä olisi siinä oikein mitään funktiota koska siinä on jo dekstrometorfaania joka jopa oikeasti toimii niin että se "vaimentaa" yskänkeskuksen.
Se hengitys tuntuukin oudolta deksmeissä, vähän kuin olisi puudutetut keuhkot.
Aivan järkyttäviä bongihittejä saa otettua eikä yskitä millään. :D

Sori, se olikin 96-prosenttista etanolia (nolona). Jonkun ainesosan liuottimena, otaksun. Minusta kaikki yskänlääkkeet maistuu niin pahalle että voisivat kyllä hyvin ollakin 96-prosenttisesti viinaa...

[QUOTE="Ressu";29239453]Se on vaan nykynuorison saamattomuutta ja laiskuutta, silloin kun me junnuina noilla plärättiin niin se kokkailuhan oli nimenomaan yksi sen jännistä osista, ja pääsi vielä sitten maistamaan kättensä jälkiä.

Varmaan sitten kiva istua koko ilta paskalla trippaillen, oppii varmaan paljon itsestään ja maailmasta. :D[/QUOTE]

Ai, no kyllä me mentiin aina ns. perse edellä puuhun. Mieluummin överit kuin vajarit... Että harvinaisen fiksua jengiä ollut teidän kylällä.

Se musta nuorten kokeiluissa/käytössä yksi pahimpia asioita onkin, kun ei tiedetä mistään mitään..Vedetään kourallinen pillereitä naamaan, vaikkei edes tiedetä, mitä ne on.

Alkuperäinen kirjoittaja Greta äiti;29239204:
Lapseni 16 v. ostaa jotain reseptivapaita yskänlääkkeitä ja väärinkäyttää niitä. En ymmärrä, onko sellaisia lääkkeitä olemassa? Mitä tuosta seuraa ja miten apteekissa myydään sellaisia ns. lapsille ?!
Naapurin farmaseutti sanoi minulle postilaatikolla,että koita vähentää lapsesi yskänlääkkeiden ostoa. Hän ostaa niitä vääriin tarkoituksiin. Muuta ei halunnut sanoa. Olen ymmälläni enkä tiedä, mitä tekisin.
Tyttären käytöksessä ei ole mitään kummallista. On nyt koulussa.

No se farmaseutti ei kyllä saa myydä sitä yskänlääkettä, jos kerran on tuollainen epäilys että sitä väärinkäytetään.

Ai, no kyllä me mentiin aina ns. perse edellä puuhun. Mieluummin överit kuin vajarit... Että harvinaisen fiksua jengiä ollut teidän kylällä.

Se musta nuorten kokeiluissa/käytössä yksi pahimpia asioita onkin, kun ei tiedetä mistään mitään..Vedetään kourallinen pillereitä naamaan, vaikkei edes tiedetä, mitä ne on.
Hah, niin monen lopulta kuolleen suusta olen kuullut saman lausahduksen.
Se on taitolaji se kuosaaminen, tarkoitushan kuitenkin on että se olisi hauskaa..tai ainakin meillä oli.

Onneksi nykyisin on netti kaikilla käytössä, täältä löytää tietoa paljon kun vaan osaa etsiä.

Joko oot ap jutellut tyttäresi kanssa? Mietin miten meni. Toki ymmärrän ettet välttämättä jaksa tulla tänne ruotimaan asiaa tai muutenkaan palstailemaan. Mutta jos tulet linjoille niin saa kertoa miten meni

Yhteistyössä