Henkilökohtaisen avustajan työtehtävistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "avustaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"avustaja"

Vieras
Olen kesäkuussa aloittanut työt henkilökohtaisena avustajana, tulen toimeen työnantajan kanssa hyvin, mutta hän aika innokkaasti olettaa minun tekevän muutakin kuin mitä työtehtäviini kuuluu, kuten hartioiden hieromista ja jalan kuntouttamista. Aluksi suostuin ihan mielelläni, oli siinä luppoaikaa...nyt siitä on otettu tapa, enkä uskalla kieltäytyä, kun pelkään että menee hyvät välit työnantajaan.

Tätä työtä on mahdoton tehdä jos ei tule toimeen työnantajan kanssa ja olen yrittänyt olla hyvä työntekijä, tiedän että hieromiset ym ei kuulu tehtäviini. Minulla on itselläni selkävikaa ja hartiat/niska usein jumissa, nyt viime hieromisten ja jalkajumppaamisten myötä, mulla on itselläni paikat ihan jumissa ja päätä särkee sen vuoksi toista päivää. Jalan jumppaaminen käy itselläni selän päälle ja myös hartioihin, vaikka olen sen ilmaissut, ei työnantaja ole hellittänyt, silti jaksaa aina pyytää...taitaa tietää etten kehtaa kieltäytyä.

Lisäksi teettää minulla sellaisia hommia, kun esim. hänen vieraittensa petien siivouksia ja tiskien laittoa ym. vieraiden sotkuja, sanoo vieraillensa että kyllä avustaja siivoaa, ettei tarvitse mitään tehdä....tiedän ettei nämäkään kuulu tehtäviini...ja älkää kysykö miksi en pidä puoliani, minä suorasanainen ihminen. Pelkään että kieltäytymisestä tulee huonot välit ja työpaikassa oleminen alkaa olemaan tuskaista, ei auta mennä irtisanoutumaan tai tulee karenssi.

Nyt pitäisi keksiä keino, miten tekisin selväksi että hartioiden hieromiset ja jalan kuntouttamiset loppuu nyt...fysioterapeutit on sitä vasrten ja heilläkin mahdollisuus tehdä sitä ergonomisesti, hyvissä työasennoissa kun minä joudun selkä väärässä työskentelemään ja nyt olen itse kipeenä.

Sinuna sanoisin vaan kohteliaasti että teet vain ne hommat mitä on alunperin sovittu, ettei sulle voi kasata kaikkea. Hierominen kuuluu hierojalle, kuntouttaminen fysioterapeutille jne. Voit tietysti ehdottaa hänelle että varaatte hänelle ajan noille joille ne työt oikeasti kuuluu.
Ei kai se tuon työn loppuminen olisi maailmanloppu, avustajan työtähän on pilvinpimein. Ei tietenkään joka paikassa ja saattaa joutua vielä inhottavampaan paikkaan, mutta...

työnantaja käy fysioterapiassa jaksottain ja tälläkin hetkellä, mutta ei se näytä hänelle riittävän. Tiedän että avustaja paikkoa aina löytyy ettei työttömäksi tarvi jäädä mutta se on sitten toinen asia, minkälaisen työpaikan saa...saattaa tulla joku vielä hankalampi.

Nykyisen kanssa tullaan hyvin juttuun, mutta hän teettää minulla sellaista työtä, joka ei kuulu mulle ja tietää sen. On kyllä koppava luonne, jos alan vastaan sanomaan, niin ei hyvä heilu, mutta pakko mun on tästä sanoa.

Jalan päivittäisen kuntouttamisen ehkä myös sen hieronnan laskisin itse kuuluvaksi niihin avustajan töihin, ehkä joskus kysyisin asiasta fysioterapeutilta mitkä asiat tärkeää olisi tehdä päivittäin.
Vieraille ehkä avustajana etsisin petivaatteet valmiiksi ja he saavat itse sängyn pedata.

Jalan päivittäisen kuntouttamisen ehkä myös sen hieronnan laskisin itse kuuluvaksi niihin avustajan töihin, ehkä joskus kysyisin asiasta fysioterapeutilta mitkä asiat tärkeää olisi tehdä päivittäin.
Vieraille ehkä avustajana etsisin petivaatteet valmiiksi ja he saavat itse sängyn pedata.

No ei kuulu avustajalla ellei erikseen ole avustajan aloittaessa ja työsopimusta tehdessä sovittu että ne kuuluu hommaan.
Ei työnkuvaa voi alkaa muuttamaan tai työtä lisäämään jatkuvasti ilman avustajan suostumusta

"...Henkilökohtaisen avustajan työtehtävät riippuvat hänen työnantajansa tarpeista ja elämäntilanteesta... Henkilökohtaisen avustajan tehtävänä on suorittaa ne toimet, joihin työnantaja ei yksin pysty, mutta jotka hän ei-vammaisena suorittaisi itse. Tavoitteena on vammaisen henkilön itsenäinen ja omaehtoinen asuminen ja eläminen..."
Ammattinetti - Ammatit

En kyllä koskaan alkaisi henkilökohtaiseksi avustajaksi, on se vaan niin henkilökohtaista. En tykkäisi vaikka hieroa vieraita ihmisiä. Vaihtaisin kokonaan alaa.

Henkilökohtaisen avustajan työ on kyllä aika haastavaa kun siinä ollaan niin lähitekemisissä sen työnantajan kanssa, että siinä menee herästi roolit sekaisin tai sitten et työnantaja pitää avustajaa palvelijana... ajattelen just tota vieraiden jälkien siivoamista jne.
Ootteko tehny kuinka tarkan sopparin silloin kun aloitit? Siis sopinu siitä mikä on sun tehtäviin kuuluvaa siellä? Jos ei niin olis ehkä kannattanu. Jos jatkat noin uuvut..
Kannattaa puhua asiat selviksi työnantajan kanssa ja jos siitä suuttuu niin löydät kyllä uuden avustettavan jonka kanssa osaat ottaa jo aluksi tarkemmin puheeksi ja tehdä kirjallisen sopparin siitä mikä kuuluu sun työhön.

Yhteistyössä