Lapsen pituusennuste, mitä luulette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hannele"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hannele"

Vieras
Eli tyttö on 12v9kk ja 141/29 ja netin pituusennuste laskurilla sain tulokseksi 157cm.

2v mitoilla pituusennuste onkin 165cm. Eli aika paljon menty alaspäin tuossa ennusteessa.

Kumpikohan on sitten enemmän oikeassa? Nykyisillä mitoilla vai 2v mitoilla laskiessa?

Mähän olin tytön iässä noin 160 senttinen, eli aika lailla erilailla me kasvetaan! Mielestäni on mahdollista, että tytöstä voi tulla mitä vaan 150-167 sentin välillä. Ei sitä voi oikein ennustaa kovin tarkkaan?

Voi jäädä vaikka 143cm pituiseksi.

Tälläisissä tapauksissa otetaan varmaan kasvuhormonit käyttöön. En kyllä usko, että kasvaa vain kaksi senttiä. Ainakin se 10cm on hyvin todennäköistä. Otetaanpa huomioon, että tytöllä on hyvin vähän painoa. Kuukautiset eivät yleensä ala, ennenkuin on saavutettu 40 kilon paino. Ja pituuskasvua tulee usein ainakin kuukautisten alkamiseen asti. Joskus kasvetaan sen jälkeenkin.

Mun tytön pituusennuste 2-vuotisneuvolassa oli 175cm. Mutta hänellä rupes ensimmäisiä murrosiän merkkejä tulemaan jo 7-vuotiaana, joten odotettavissa on, että kuukautisetkin todennäköisesti alkavat 10-12-vuotiaana. Niinpä pituusennuste ei välttämättä ihan toteudu. Ja suoraan sanoen, väliäkö tuolla? Mä olen 156cm enkä ole koskaan kärsinyt lyhyydestäni millään lailla.

Ei nuo pituusennusteet pidä paikkaansa. Jonkinlaista suuntaa antavat eli jos 2-vuotiaana on yli 95 cm niin todennäköisesti kasvaa samoja käyriä koko kasvuiän, mutta arviot heittää ja pahasti ja onneksi.

Mun tytön pituusennuste 2-vuotisneuvolassa oli 175cm. Mutta hänellä rupes ensimmäisiä murrosiän merkkejä tulemaan jo 7-vuotiaana, joten odotettavissa on, että kuukautisetkin todennäköisesti alkavat 10-12-vuotiaana. Niinpä pituusennuste ei välttämättä ihan toteudu. Ja suoraan sanoen, väliäkö tuolla? Mä olen 156cm enkä ole koskaan kärsinyt lyhyydestäni millään lailla.

Pituusennusteeseen vaikuttaa vanhempien pituuskin eli jos sinä olet 156 cm niin tyttölapsesta ei voi mitenkään arvioida 175 senttistä, vaikka tyttö olisi 95 cm pituinen kaksivuotiaana.

[QUOTE="vieras.";29232901]Pituusennusteeseen vaikuttaa vanhempien pituuskin eli jos sinä olet 156 cm niin tyttölapsesta ei voi mitenkään arvioida 175 senttistä, vaikka tyttö olisi 95 cm pituinen kaksivuotiaana.[/QUOTE]

Mies on 186cm ja niiden suvussa on pitkiä naisia, ilmeisesti sen perusteella arvioivat. Tyttö on nyt 140cm ja tokalla, eli keskivertoa pitempi.

Tulee siitä tietty jotain lisäkuluja valitettavasti, kun ei välttämättä löydä mieleisiään vaatteita, sänky on extrapitkä jne. Mutta ei tuo nyt vielä mikään kattoakolisteleva koko ole. Ja minusta, jos vain vaimonsaamista ajatellaan, niin ehdoton plussahan tuo koko on..

Joo. Jos menee yli 2m niin tuntuu hurjalta, mutta kun mä oon n. 170cm niin ehkä ei geenit riitä ihan sinne asti. Isänsä pitkä. Ja kun on ikänsä ollut pisin niin kai siihen tottuu. Yläasteikä ehkä eniten pelottaa pojan puolesta, jos on jo sitten tosi pitkä. Ja kun on vielä hirmu hoikka.

Vanhempien pituudet jonkun verran vaikuttaa sekä tytöillä juuri murrosiän kehitys. Meillä vanhemmat todella eri pituisia vähän alle 160cm ja reilut 186cm . Me tyttäret 168-173cm välillä ja veli vajaa 190cm.

Noista ennusteistahan on luovuttu just siksi kun ne eivät yleensä pidä paikkaansa. Mä sain aikoinaan kasvuennusteeksi alle 160cm ja olen 170cm. Mun 2lk tytön ennuste on 155cm, mutta hänestä voi tulla ihan miten pitkä tai lyhyt tahansa.

Ja mitä väliä sillä pituudella oikeesti on? Jos nyt mies ei ole alle 150cm tai nainen yli 190cm.

[QUOTE="...";29233132]Noista ennusteistahan on luovuttu just siksi kun ne eivät yleensä pidä paikkaansa. Mä sain aikoinaan kasvuennusteeksi alle 160cm ja olen 170cm. Mun 2lk tytön ennuste on 155cm, mutta hänestä voi tulla ihan miten pitkä tai lyhyt tahansa.

Ja mitä väliä sillä pituudella oikeesti on? Jos nyt mies ei ole alle 150cm tai nainen yli 190cm.[/QUOTE]

Tuntuu, että kovin monelle ihmiselle sillä on hyvinkin paljon väliä.

Meidänkin koira tykkää eniten just pienistä koirista, chihu on taas liian pieni jo. Että on jopa koirille väliä. Huh huh!

Ei tyttöjen kasvuennustetta voi mitenkään ennustaa jos ei tiedä milloin kuukautiset alkavat. Keskimäärin suomalainen tyttö kasvaa 7 cm kuukautisten alkamisen jälkeen (vaihteluväli 5-12cm). Eli tyttö jonka kuukautiset alkavat vaikka 11vuotiaana kasvaa huomattavasti lyhyemmäksi kuin sama tyttö, jos hänen kuukautisensa alkavat 15v:nä.

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri;29233171:
Ei tyttöjen kasvuennustetta voi mitenkään ennustaa jos ei tiedä milloin kuukautiset alkavat. Keskimäärin suomalainen tyttö kasvaa 7 cm kuukautisten alkamisen jälkeen (vaihteluväli 5-12cm). Eli tyttö jonka kuukautiset alkavat vaikka 11vuotiaana kasvaa huomattavasti lyhyemmäksi kuin sama tyttö, jos hänen kuukautisensa alkavat 15v:nä.

Voi olla, että tytön kuukautiset alkaa hieman myöhemmin. Äidilläni alkoi 16-vuotiaana, minulla 15-vuotiaana, siskoillani 14- ja 18-vuotiaana.

Meniköhän se nyt ihan noinkaan... ;) Itse 181 cm ja kuukautiset alkoivat 12-vuotiaana. Kyllä ne kasvukäppyrät ja vanhempien pituudet antavat hyvät osviitat. Olen veikannut oman tyttären pituudeksi 178 cm. Nyt se on 170,5 cm, ei kuukautisia vielä, ikää 12. Äitini on 165 ja isä 197 cm. Tyttären isä on 187 cm. Pojalle veikkaan pituutta 190 cm. Näillä eri isät. Pojan isoisät ovat kummatkin 197 cm. Tyttären 178 ja 197.

Tuolla logiikalla musta ois pitäny kyllä pitempi tulla. Mulla alko kuukautiset 15 v. ja en kyllä sen jälkeen enään pituutta kasvanu lisää, olen 157 cm pitkä.

Yhteistyössä