Mitähän opettaja tuumais kun kieltäis lapselta hiihdon?

Itse olen pyrkinyt tekemään hyvää yhteistyötä koulun kanssa koko lasteni kouluajan, siihen ajattelen kuuluvan myös tietyt rahalliset uhraukset ja ei-niin-miellyttävien asioiden opettelun. Meidän jälkikasvu ei niin innokkaana ole aina hiihtänytkään, niin olen heidän itsensä vuoksi hankkinut suksia ja muita välineitä, joita en ole pitänyt niin kovin tärkeinä, jotta saavat kuitenkin suoritettua koulussa vaaditut asiat.

Mielestäni asioita ymmärtää paremmin ja syvemmin, kun tietää teoriaa/perusteita taustalla, jonka vuoksi tehdään jotakin jotenkin. Eli tässä peruskoulun liikunnan aihekokonaisuuteen linkki, jossa myös useita alavalikkoja vasemmassa reunassa, joten ap ymmärrystäsi kasvattaaksesi suosittelisin tutustumaan =) Edu.fi - Opetussuunnitelma käytäntöön
 
rtt
pikku-pekka tallustaa muiden perässä ladun vieressä, näin meidän koulussa
Katsoin ensivuoden liikuntatuntisuunnitelmaa ja hiihtoa näkyy olevan neljä viikkoa. Liikuntaa on kahtena päivänä viikossa, eli hiihto kertoja tulee kahdeksan. Viime vuonna hiihto oli peruttu kahdesti pakkasen vuoksi, joten todellinen hiihtomäärä on noin kuusi kertaa kevään aikana. Edellisinä vuosina olen saanut sukset lainattua. Nyt en tod.näköisesti saa. Lapseni ei siis koskaan hiihdä muuten kuin koulussa pakolliset. Hän ei edes pidä hiihtämisestä. Kirpparilla oli kauheita suksia (kuluneita ja rikkinäisiä siteitä) ilman monoja tai monoilla ilman sauvoja. 135cm pitkälle lapselle suksipaketti monoineen maksaa n.150€. Meinasin nyt laittaa wilmaan viestin että lapseni ei hiihdä tänä vuonna. Hän voi vaikka kävellä ladun vieressä sen tunnin kahdesti viikossa kuukauden ajan. Minulla olisi varaa suksiin kyse ei ole siitä. Tuntuu vaan niiiiiin tyhmältä investoida yli sata euroa kapistuksiin joita emme muulloin tarvitse mihinkään.. Pakkohiihto ei kehitä lastani millään tavalla, eikä hän jää omastakaan mielestään mistään paitsi..
 
"Jenis"
Edu.fi - Opetussuunnitelma käytäntöön

Jossain Jamaicalla kasvaa tosi vajaita lapsia liikunnallisesti kun ne ei hiihdä.. :whistle:
Siitähän tässä ei ole kysymys, vaan suomalaisesta opetussuunnitelmasta. Mä en tajua miksi sieltä pitäis valikoida jotain pois, jos kuitenkin meinaa koulua käydä. Mihin se raja vedetään? Ja miksi kaiken pitäisi olla ilmaista? Ne mukulathan voi ottaa kotikouluun, niin ei tarvi ikinä tehdä mitään mikä ei oo lapsen (tai vanhemman...) mielestä ihqfantsua ;)

Eikä niitä suksia tarvitse joka vuosi uusia. Monot ehkä, eikä niitäkään joka vuosi.
 
Huutelen puskista
Voi apua. Peruskoulu ei ole paikka, jonne mennään valkkaamaan kivoja juttuja kuin irtokarkkeja laarista tai ne kuuluisat rusinat pullasta.

Jos opetat "Jorisi" tuolla asenteella, on seinä jossain vaiheessa edessä. Tulee mieleen eräs oma opiskelijani, joka luulee saavansa ammattikuljettajan pätevyyden ja amistodistuksen vain ajotunnit ja teoriat hoitamalla. Menis perkele normaaliin MAKSULLISEEN ajokouluun suorittamaan ne eikä luulisi, että saa ne tuosta vain mitään muuta tekemättä. Hoh. Silläkin sankarilla varmaan asenne kotoa opittu.
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama
En minäkään ymmärrä miksi ne sukset on pakko ostaa..|O Jos niillä ei ihan oikeasti mitään vapaa-ajalla tee.
Sekin olis eri asia, jos koulussa hiihdettäis tyyliin joka viikko, mutta kun niitä kertoja ei montaa tule.
Tai jos sukset maksaisi parikymppiä, niin ne voisi "huvikseen" ostaakkin, koska aika harva vanhempi sitä itse hiihtoa ei halua lapsen harrastavan, vaan sitä turhaa ostelua.
Ja niille vielä, ketkä mussuttaa siitä, että lapsi voisi saada kipinän hiihtämiseen jos olisi sukset, niin oletteko te ostaneet lapsille tennismailan, balettitossut, maastopyörän, curlingvehkeet, mäkihyppysukset, purjeveneen.....? ..Sehän voisi vielä innostua harrastamaan noista jotain :O

Ja huom! itse hiihdän ja meidän 4vkin hiihtää, joten en ole mikään hiihdonvihaaja. Mutta ihan aikuisiällä, sen hiihdon olen opetellut, vaikka koulussa hampaat irvessä hiihdinkin (tämä siis niille, ketkä väitti, että hiihtämisen jalotaito pitää koulussa opetella...että ihan hyvin se kerkes tossa reilussa10 vuodessa unohtua..).
 
  • Tykkää
Reactions: PiXX
vierass
Meillä aikoinaan oli ihan normaalia, että aina oli porukkaa ilman suksia. Ei siitä vanhemmat etukäteen ilmottanut, ilmestyttiin vaan tunnille ilman suksia ja opettaja keksi meille sitten jotain muuta, yleensä kävelyä.
 
Rollolainen
Meilläkin kouluhiihto (ja sitä kautta sukset) tuotattavat päänvaivaa.

Ollaan joka vuosi ostettu käytettynä, mutta en tiedä onko vika välineissä, vai lapsessa, mutta ei siitä hiihtämisestä ole kyllä mitään tullut.

Viime vuonna lumi tarttu suksuun jatkuvasti, eikä hiihtämisestä tullut siksi mitään. Sukset ostin hiihtämistä harrastavasta perheestä, joten sukset itsessään olivat varmaankin ihan ok:t, mutta kun mä en ymmärrä sitten niin mitään niistä pidoista jne. niin en osaa suksille mitään tehdä. Vissiin pitäisi katsoa mittaria ja sen mukaan sitten jotain pitoteippejä, tai voiteita laittaa. Ei hajuakaan näistä! Ja jos aamusta on -15 ja iltapäivällä, kun kouluhiihtoa on, on asteita -1, niin toimiiko ne sitten enää? Ja suksia säilytetään koululla, jolloin en niille aina hiihtopäivinä mitään edes voi tehdä.

Ja ilmeisesti ne sukset pitäisi jotenkin "tuunata" käyttäjälleen sopiviksi. Liikkeessäkin ne siteet ilmeisesti laitetaan jotenkin sopimaan juuri sille ko. hiihtäjälle, jota varten sukset hankitaan. Joten liekö sitten sopivat lainkaan omalle lapselleni?!

Tänä vuonna taidan ostaa likalle uudet vehkeet ja toivoa, että myyjä pistää ne mahd. hyvään kuosiin...ettei mun tarttis yrittää. Kun siitä nyt ei mitään hyvää seuraisi kuitenkaan :D
mie en oo kertaakaan voidellu lasteni suksia, mut kummasti niilkä eteenpäin päsee. ja mä oon itte hihtänyt poajn vanhoilla suksilla, hyvät olivat =)
 
"Jenis"
En minäkään ymmärrä miksi ne sukset on pakko ostaa..|O Jos niillä ei ihan oikeasti mitään vapaa-ajalla tee.
Sekin olis eri asia, jos koulussa hiihdettäis tyyliin joka viikko, mutta kun niitä kertoja ei montaa tule.
Tai jos sukset maksaisi parikymppiä, niin ne voisi "huvikseen" ostaakkin, koska aika harva vanhempi sitä itse hiihtoa ei halua lapsen harrastavan, vaan sitä turhaa ostelua.
Ja niille vielä, ketkä mussuttaa siitä, että lapsi voisi saada kipinän hiihtämiseen jos olisi sukset, niin oletteko te ostaneet lapsille tennismailan, balettitossut, maastopyörän, curlingvehkeet, mäkihyppysukset, purjeveneen.....? ..Sehän voisi vielä innostua harrastamaan noista jotain :O
Tässä oli kyse välineistä, jotka koulu edellyttää lapsella olevan. Asioista, jotka kuuluu opetusohjelmaan. Toistaiseksi ei ole oltu esim. purjevenettä vailla koululiikunnan takia. Ja olisihan niillä suksilla käyttöä vaikka joka viikko, jos mami ja isukki vaivautuis sen lapsensa kanssa ladulle ihan itse ;)
 
"argh"
aaaargh! Miten voi olla noin kökkeli asenne? "en osta suksia koska kalliita. En voi ostaa huutonetistä. Lapsi märisee. Minäkin. Ei kiinnosta hiihtää" No eipä kiinnostanut minuakaan hiihtää koulussa saati raahata suksia bussissa mutta niin vaan tein koska vanhemmat käski ja kannusti. Opettaja paheksui aina niitä kellä välineitä ei ollut. Oikeesti.. Ei se suksipaketti käytettynä maksa niin paljoa. Asenne kohdilleen niin lapsikin hiihtää vähemmän naama mutrulla.

Mä vihasin koululiikuntaa pesäpalloa ja uintia lukuunottamatta. Silti liikannumero oli 9, koska asenne oli aina hyvä enkä opelle näyttänyt että harmittaa ja vituttaa ja yritin parhaani vaikka välillä oli varpaat paskana ja sormet murskana.
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama
rips
Jos ei kerta oo rahasta kiinni ni osta ihmeessä ne sukset. Miksi pitää ajatella että vaan koulussa hiihdetään? Lähde hyvä ihminen lapsen kanssa hiihtämään, lapsi saa hyvää liikuntaa! Voihan lapsi hiihtää vaikka talon pihalla, teette lumesta jonkun pienen mäen mistä voi laskea.

Mutta näin ne asenteet siirtyy vanhemmilta lapsille..
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama
jepjepjepjep
meillä ainakin hiihdetään samoila suksilla ainakin kaksi talvea, monoja voi uusia siinä välissä, jos sukset nyt sen 10cm ovat lyhyemmat kuin edellistavlvena niin sillä ei ole mitään merkitystä.
ja kun koulun ohjelmaan se hiihto kuuluu, niin pyrin myös viemään lapsia hiihtoreissuille koulun ulkopuolella, jotta ne sukset ei ihan turhaan loju siellä kellarissa muuna aikana, ostin jopa itselleni sukset tämän vuoksi, vaikka en kovasti hiihtämisetä pidäkkään. Liikunta missä tahansa muodossa on kuitenkin minun mielestäni se pääasia, kyllä sitä vähän voi varusteisiin pistää sitä rahaakin.
 
Olen kysynyt opettajalta voiko suksia lainata jostain ja vastaus oli että jokainen perhe huolehtii itse että lapsella on sukset. Hiihto kuuluu tuntisuunnitelmaan ja sukset on silloin oltava. Mielestäni tämä on väärin perheitä kohtaan ja en todellakaan suostu ostamaan edes "alle satasen" pakettia muutaman kerran takia.
Mä ennemmin ostaisin sukset lapselleni, kuin laittaisin lapsen eri asemaan muihin verrattuna vain siksi kun äitiä kenkuttaa. Oikeesti. Lapsesi voisi OIKEESTI innostua hiihdosta. Osta vaan ne sukset marisematta, pääset helpommalla. Kun varaakin kerran on (mainitsit aikaisemmin ettei ole rahasta kiinni).
 
Ei ole tarkoitus nostella vanhaa ketjua mutta pakko kommentoida kun kerta menin vielä lukemaan näitä.. Mikä ihme siinä hiihdossa on niin tärkeää että aika moni pitää minua laiskanakin kun en lapseni kanssa vapaa ajalla hiihdä ja että liikunta on tärkeää.. Joo, on, meillä on jo neljä liikuntaharrastusta viikolle + muu ulkoilu joten liikunnan vähyyteen ei lapsi raukka kuole täällä. Miks just hiihto?? Tasapainoa harjoittaa varmaan luistelussa, yleiskuntoa tanssissa, monipuolisuutta yleisurheilusta ja kuntosalilta sekä hapenottokykyä parantaa uinti.. Mitä väliä vängetäänkö me väkisin ladulle kun siitä ei kukaan oikeasti perheessämme nauti?? Lasten kans pari kertaa hiihdetty (ja hyvillä mielin olen koittanut olla ja kannustava) ja aina se on saman jankkausta "onko kauan pakko vielä, joko lopetetaan.."

Laitoin opettajalle wilmaan viestiä et jos en saa suksia lainaan niin emme ostakkaan. LAitoin et miten vois korvata hiihdon. Vastas "ok, mietin asiaa miten voi korvata".
 
Ei ole tarkoitus nostella vanhaa ketjua mutta pakko kommentoida kun kerta menin vielä lukemaan näitä.. Mikä ihme siinä hiihdossa on niin tärkeää että aika moni pitää minua laiskanakin kun en lapseni kanssa vapaa ajalla hiihdä ja että liikunta on tärkeää.. Joo, on, meillä on jo neljä liikuntaharrastusta viikolle + muu ulkoilu joten liikunnan vähyyteen ei lapsi raukka kuole täällä. Miks just hiihto?? Tasapainoa harjoittaa varmaan luistelussa, yleiskuntoa tanssissa, monipuolisuutta yleisurheilusta ja kuntosalilta sekä hapenottokykyä parantaa uinti.. Mitä väliä vängetäänkö me väkisin ladulle kun siitä ei kukaan oikeasti perheessämme nauti?? Lasten kans pari kertaa hiihdetty (ja hyvillä mielin olen koittanut olla ja kannustava) ja aina se on saman jankkausta "onko kauan pakko vielä, joko lopetetaan.."

Laitoin opettajalle wilmaan viestiä et jos en saa suksia lainaan niin emme ostakkaan. LAitoin et miten vois korvata hiihdon. Vastas "ok, mietin asiaa miten voi korvata".
En jaksa alkaa lukemaan koko ketjua, mutta - kaikella ystävyydellä - minusta asenteesi on jotenkin kummallinen. Miksikö hiihto? No vaikka siksi, että meillä on siihen ilmaston puolesta erinomainen mahdollisuus. Hiihto on hauska ja edullinen, koko kropan lihaksia sopivasti rasittava laji. Ja onhan se hiihtotaito kai siellä opetussuunnitelmassakin, ei kai muissakaan aineissa poimita vain niitä itseä eniten kiinnostavia osa-alueita?

Oikeastaan tuon kysymyksen voisikin kääntää niin, että miksi ei hiihto? Mikä siinä ja juuri siinä lajissa niin kovasti närästää?
 
Ettete voi väittää että hiihto ON hauska laji kun se EI kaikkien mielestä ole. Ihan yhtä tyhmää kuin sanoisi että koulussa TÄYTYY syöttää lapselle perunaa koska peruna on Suomalainen perinteinen ruoka ja peruna on terveellistä..
 
"vieras."
Ensi viikon ruokalistalla näytti kouluruokana olevan hernekeittoa. Lapseni ei siis koskaan syö hernekeittoa muuten kuin koulussa pakolliset. Hän ei edes pidä hernekeitosta. Alepassa oli ihan kauheita tölkkihernekeittoja (ei palvilihaa eikä edes jauhelihaa). Meinasin nyt laittaa wilmaan viestin että lapseni ei syö hernekeittoa tänä vuonna. Hän voi vaikka syödä pizzan ruokalan vieressä hernekeittopäivinä.
 
[QUOTE="vieras.";29232743]Ensi viikon ruokalistalla näytti kouluruokana olevan hernekeittoa. Lapseni ei siis koskaan syö hernekeittoa muuten kuin koulussa pakolliset. Hän ei edes pidä hernekeitosta. Alepassa oli ihan kauheita tölkkihernekeittoja (ei palvilihaa eikä edes jauhelihaa). Meinasin nyt laittaa wilmaan viestin että lapseni ei syö hernekeittoa tänä vuonna. Hän voi vaikka syödä pizzan ruokalan vieressä hernekeittopäivinä.[/QUOTE]

Todella surkea vertaus. Maksaako tämä sata euroa vanhemmille jos lapsi ei syö koulussa hernekeittoa van ottaa sen sijaan näkkärin ja on nälissään? Keksi parempi.
 

Yhteistyössä