Voi että minua säälittää katsella koiria, joiden omistajat pitävät niitä väkisin elossa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "surku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"surku"

Vieras
Koiralla saattaa olla vaikka minkälaisia kipuja. Kyynärät tohjona, epilepsiaa, lonkkavikaa, selkäkipuja yms yms.
Ja silti koiralle pumpataan jotakin mömmöjä ja pidetään väkisin hengissä.
Minun mielestäni koiralle, tai mille muulle eläimelle tahansa, pitäisi tehdä palvelus ja päästää pois kitumasta.
Eläimen kun on niin vaikea ilmaista kipuja. :(

Myöskin joku kiputila voi aiheuttaa koiralle sen, että se menee aggressiiviseksi, tai saattaa käydä lapsen päälle ennalta-arvaamattomasti.

[QUOTE="surku";29225178]Koiralla saattaa olla vaikka minkälaisia kipuja. Kyynärät tohjona, epilepsiaa, lonkkavikaa, selkäkipuja yms yms.
Ja silti koiralle pumpataan jotakin mömmöjä ja pidetään väkisin hengissä.
Minun mielestäni koiralle, tai mille muulle eläimelle tahansa, pitäisi tehdä palvelus ja päästää pois kitumasta.
Eläimen kun on niin vaikea ilmaista kipuja. :(

Myöskin joku kiputila voi aiheuttaa koiralle sen, että se menee aggressiiviseksi, tai saattaa käydä lapsen päälle ennalta-arvaamattomasti.[/QUOTE]

Meidän koira ilmaisee kivun tosi herkästi. Oikeasti jotkut koirat ovat tosi kipuherkkiä.

Tottakai pitää päästä pois jos kituu. Mulla on ollut epileptikkokoira, kaihikoira, sydänvikainen koira ja vielä sellainen jolle tuli nivelrikko, joka jouduttiin leikkaamaan. Kaikki elivät onnellista elämää sairauksista ja lääkkeistä huolimatta. Kun meni huonoon kuntoon, tietysti vietiin piikille. Mut pitää muistaa sekin, että koira ei sure sitä että on sairas, jos sillä ei ole kipuja, eikä se sure että pitää ottaa kaks pilleriä päivässä. Ei koira sure sitä että sai epilepsiakohtauksen, pääsääntöisesti se näytti unohtuneen 5 minuutissa.

Koira voi olla tosi kipeä ja silti olla niin kuin ennenkin, ilman että omistaja huomaa mitään. Jotkut koirat romahtavat vasta kun on hätätilanne. Mun dobberi on tälläinen ja mä pelkään että joskus käy niin että en huomaa jonkun olevan vinossa kuin liian myöhään.

Juuri vähän aikaa sitten vein edellisen, jo todella vanhan, koirani piikille kun selkeästi huomasin että elämänilo alkoi hiipua.

silloin kun eläin selvästi kärsii ja on kipeä, ja mikään ei auta, on oikein päästää eläin kivuistaan. mutta jos koira on selvästi onnellinen ja tykkää elää, vaikka olis joku lääkekin päällä, niin ei sitä kannata heti lopettaa.

Koira voi olla tosi kipeä ja silti olla niin kuin ennenkin, ilman että omistaja huomaa mitään. Jotkut koirat romahtavat vasta kun on hätätilanne. Mun dobberi on tälläinen ja mä pelkään että joskus käy niin että en huomaa jonkun olevan vinossa kuin liian myöhään.

Juuri vähän aikaa sitten vein edellisen, jo todella vanhan, koirani piikille kun selkeästi huomasin että elämänilo alkoi hiipua.

Hmh.:hug: Saako udella minkä ikäinen suurinpiirtein oli?

Meidän toope on jo 9v. Saas nähdä kauanko virtaa riittää, vielähän tuo viheltää menemään, mutta selkeästi on vauhti juostessa hidastunut.
Tuota minäkin pelkään. Että en kerkiä tajuta. Joskus aikoinaan koiratarhassa kylki riekaleena leikki pitkän aikaa kunnes huomattiin että jostain valuu verta, sitten lähdettiin paikkaukseen. Eipä noi kovapäät ilmoittele mitään.

meidän eräs koira eli 19 vuotiaaksi. söi puolikymmentä vuotta sydänlääkettä. kysyin eläinlääkäriltä kun joku arveli, olevan jo rääkkäystä pitää koiraa, eikä lopetuttaa sitä eläinlääkäriltä. tää räväkkä suinen eläinlääkäri sano mulle, että kun olen vanha, niin tuleeko joku ja ampuu minut? vastasin että ei. johon tää lääkäri tuumas, että vanhuus ei ole aihe lopettaa myöskään koiraa.

Meidän toope on jo 9v. Saas nähdä kauanko virtaa riittää, vielähän tuo viheltää menemään, mutta selkeästi on vauhti juostessa hidastunut.
Tuota minäkin pelkään. Että en kerkiä tajuta. Joskus aikoinaan koiratarhassa kylki riekaleena leikki pitkän aikaa kunnes huomattiin että jostain valuu verta, sitten lähdettiin paikkaukseen. Eipä noi kovapäät ilmoittele mitään.

Minun koirani isä on 20v. :)

Tää vanhus ei ollut dobermanni. Paria kuukautta vaille 15v oli kun lähti pilven päälle vanhoja kamuja moikkaamaan.

Joo, toi meidänkin toope on niin toope että ei haittaa vaikka kynnet irtoaa remutessa tms. Mitenkään ei kerro, kerran huomasin vasta seuraavan kerran kysiä leikatessa että katos kun pojalta on jossain vaiheessa kynsi revennyt kokonaan irti. Kerran oli varpaanvälissä niin kamala tulehdus että kun sen huomasin niin oli jo kiire (mutta ei silloinkaan vielä ilmoitellut että varvas on kipeä)...

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29225491:
meidän eräs koira eli 19 vuotiaaksi. söi puolikymmentä vuotta sydänlääkettä. kysyin eläinlääkäriltä kun joku arveli, olevan jo rääkkäystä pitää koiraa, eikä lopetuttaa sitä eläinlääkäriltä. tää räväkkä suinen eläinlääkäri sano mulle, että kun olen vanha, niin tuleeko joku ja ampuu minut? vastasin että ei. johon tää lääkäri tuumas, että vanhuus ei ole aihe lopettaa myöskään koiraa.

Ei, eikä koiria pääsääntöisesti lopetetakaan siksi, että on nyt vähän rauhallisempi kuin ennen mutta valitettavasti toisinaan eläimiä lopetetaan myös liian kevein perustein.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29225491:

Minä pahoin pelkään että jos vanhaksi asti eletään niin joku hullu vielä meidätkin lopettaa koska tullaan muka liian kalliiksi yhteiskunnalle...Tekosyynähän voi käyttää sitä ettei muka nauti elämästä enää vanhana ja pukea näin asia "armollisuuden" verhon taa... Nytkin jo passiivista eutanasiaa ja elvytyskieltoja tyrkytetään vanhuksille...
usein ei edes kysytä haluaako vanhu noita itse.

Ei, eikä koiria pääsääntöisesti lopetetakaan siksi, että on nyt vähän rauhallisempi kuin ennen mutta valitettavasti toisinaan eläimiä lopetetaan myös liian kevein perustein.

Mä en tohon usko. Siis että tuollaista "lopetettiin liian kevein perustein" on olemassa.

Omistajalla on perusteensa mihin nojaten hän tekee päätöksensä (on ne sitten mitkä hyvänsä), kukaan muu kuin hän itse ei voi tietää ovatko perusteet liian keveät ja eläin on kuitenkin aina eläin. Eläin ei siitä päätöksestä ikinä kärsi, sen sijaan henkiin jättämisestä eläin välillä kärsii ja lujaa.

Mä en tohon usko. Siis että tuollaista "lopetettiin liian kevein perustein" on olemassa.

Omistajalla on perusteensa mihin nojaten hän tekee päätöksensä (on ne sitten mitkä hyvänsä), kukaan muu kuin hän itse ei voi tietää ovatko perusteet liian keveät ja eläin on kuitenkin aina eläin. Eläin ei siitä päätöksestä ikinä kärsi, sen sijaan henkiin jättämisestä eläin välillä kärsii ja lujaa.

Jos lopettaa perusterveen eläimen sen vuoksi, ettei esim. aika riitä, ole kiinnostusta kouluttaa, minusta se on liian kevein ja ennen kaikkea väärin perustein lopettamista.
Voihan sitä asiaa selitellä eläinlääkärille vaikka miten.

Jos lopettaa perusterveen eläimen sen vuoksi, ettei esim. aika riitä, ole kiinnostusta kouluttaa, minusta se on liian kevein ja ennen kaikkea väärin perustein lopettamista.
Voihan sitä asiaa selitellä eläinlääkärille vaikka miten.

Luulin että sairauksista puhuttiin, niinkuin aloituksessakin. Mutta en tuomitse niitäkään jotka vievät perusterveen koiran lopetettavaksi, syynsä heilläkin ja maailmassa on ihan varmasti hankalia koiria annettavaksi uusiin perheisiin muutenkin.

Ja mikä parasta, ei sitä tarvitse mitenkään lääkärille selitellä.

Luulin että sairauksista puhuttiin, niinkuin aloituksessakin. Mutta en tuomitse niitäkään jotka vievät perusterveen koiran lopetettavaksi, syynsä heilläkin ja maailmassa on ihan varmasti hankalia koiria annettavaksi uusiin perheisiin muutenkin.

Ja mikä parasta, ei sitä tarvitse mitenkään lääkärille selitellä.
Kirjoitin liian kevein perustein lopetuksesta, en sairauksista.
Syitä kyllä maailmassa riittää ja sitä selittelyä myös.

Olisi kyllä ihan hyvä perustella tappamispäätöksensä.

Kirjoitin liian kevein perustein lopetuksesta, en sairauksista.
Syitä kyllä maailmassa riittää ja sitä selittelyä myös.

Olisi kyllä ihan hyvä perustella tappamispäätöksensä.

Riittää ettärahkeet ei riitä, ei siihen tarvitse sen kummempaa perustelua. Ja kuten sanoin niin eläin ei ikinä kärsi lopettamispäätöksestä mutta voi kärsiä kovastikin sitä että väkisin pidetään hengissä.

Riittää ettärahkeet ei riitä, ei siihen tarvitse sen kummempaa perustelua. Ja kuten sanoin niin eläin ei ikinä kärsi lopettamispäätöksestä mutta voi kärsiä kovastikin sitä että väkisin pidetään hengissä.

Ei monet ihmisetkään kärsi siitä, että kuolevat, eivätpähän ole enää täällä edes miettimässä koko asiaa. Siltikään mä en ymmärrä ihmisten, alkioiden/sikiöiden, enkä eläinten "mistä tahansa syystä" - murhaamista/tappamista/surmaamista/lopettamista/abortointia. Enkä kaikkea hyväksykään.

Ei monet ihmisetkään kärsi siitä, että kuolevat, eivätpähän ole enää täällä edes miettimässä koko asiaa. Siltikään mä en ymmärrä ihmisten, alkioiden/sikiöiden, enkä eläinten "mistä tahansa syystä" - murhaamista/tappamista/surmaamista/lopettamista/abortointia. Enkä kaikkea hyväksykään.

Ero on siinä että ihmisillä ei ole eutanasiaa, eläimillä onneksi on. Ihminen pitää pitää hengissä oli se kuinka vaikeaa ja kivuliasta tahansa, eläintä ei onneksi tarvitse.

Omiani en lopettaisin ikinä ilman painavaa syytä mutta ymmärrän hyvin pitkälle omistajia jotka eivät tahdo laittaa vaikeaa (mutta perustervetta) koiraa kiertoon tms. Kaikkia tapauksia en välttämättä ymmärrä mutta ei se muuta sitä että niin saa joka tapauksessa tehdä.

Mutta sitä en ymmärrä alkuunsakaan että koiraa pidetään väkisin hengissä vaikka sen elämä ei syystä tai toisesta (aina ne eivät ole pelkästään terveydellisiä syitä) ole enää elämisen arvoista.

Ero on siinä että ihmisillä ei ole eutanasiaa, eläimillä onneksi on. Ihminen pitää pitää hengissä oli se kuinka vaikeaa ja kivuliasta tahansa, eläintä ei onneksi tarvitse.

Omiani en lopettaisin ikinä ilman painavaa syytä mutta ymmärrän hyvin pitkälle omistajia jotka eivät tahdo laittaa vaikeaa (mutta perustervetta) koiraa kiertoon tms. Kaikkia tapauksia en välttämättä ymmärrä mutta ei se muuta sitä että niin saa joka tapauksessa tehdä.

Mutta sitä en ymmärrä alkuunsakaan että koiraa pidetään väkisin hengissä vaikka sen elämä ei syystä tai toisesta (aina ne eivät ole pelkästään terveydellisiä syitä) ole enää elämisen arvoista.

Onneksi, kyllä. Joskus kuitenkin epäonneksi.
Ihmisten kohdalla syynätään aika tarkkaan syyt, miksi tulisi abortoida/toteuttaa eutanasiaa jne. ja hyvä niin.
Toivoisin, ettei eläimiäkään ihan mistä tahansa syystä lopettaisi.

Suomessa tää on vielä aika hyvällä tolalla. Romaniassa jätetään mieluummin eläin kärsimään kolarin, tappelun, kaltoinkohtelun seuraamuksista vaikka verisenä tien poskeen hyläten ku tehtäis lopetuspäätös. Samoja ihmisiä täällä suomessakin on, kyvyttömiä ymmärtämään toisen tuskaa. Onneks täälläkään kaikki eivät ole sellaisia, ja onneks meillä on laki, joskin menettänyt kansalaisluottamuksen. Tehdään jokainen edes omassa kodissa ja ympäristössä maailmasta parempi paikka elää.

[QUOTE="surku";29225178]Voi että minua säälittää katsella koiria, joiden omistajat pitävät niitä väkisin elossa... [/QUOTE] Sama juttu. Ihmettelin, kun tuossa Koiralle koti -ohjelmassa oli kerran yksi Chow chow. Se oli selvästi todella sairas, mutta nää ihmiset siellä piti sitä hengissä ja se oli sydäntä raastavaa. No sehän sitten kuoli ja ne oli ehtineet kiintyä siihen. Kyllä eläimistä näkee, kun ne on niin sairaita, että ne pitää lopettaa.

Toisaalta olen myös sitä mieltä, että joidenkin vammojen kanssa pystyy elämään. Jos eläin kuitenkin näyttää voivan hyvin, on elämäniloinen ja sen elämästä tehdään hyvää, niin silloin sitä ei kannata lopettaa. Monilla tuntemillani koirilla on perinnöllisiä sairauksia, kuten nivelrikkoa. Ärsyttää nimittäin sellaisetkin ihmiset, jotka eivät ole valmiita näkemään vaivaa lemmikkiensä vuoksi, että joko hoitaisivat kuntoon kokonaan tai huolehtisivat enemmän sen erityistarpeista. Että nämä omistajat lopettavat eläimen helposti, antamatta mahdollisuutta.

Yhteistyössä