Mitä itse osasit ennen kouluun menoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mie vaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mie vaan"

Vieras
Tuli tuosta "kaksikielinen lapsi" -postauksesta mieleen oma lapsuuteni ja sitä kautta oma tietämykseni ja oppimani ennen koulun alkua (olen 84 syntynyt).

Mennessäni ekalle luokalle en osannut:

-lukea tai kirjoittaa mitään, en osannut edes kirjaimia
-laskea yhteen tai vähentää, en tuntenut numeroita
-en tuntenut kelloa
-en tiennyt viikonpäiviä
-en tiennyt kuukausia

Ja keskiarvoni peruskoulun päättyessä oli 9.8

Nykyään tuntuu, että lapsille opeteaan jo kaikki tuossa edellä mainitsemani jo ennen kouluun menemistä. Mitä nämä lapset tekevät sitten ensimmäisen luokan ajan kun kaikki on jo opittu ennen kouluun menoa?

Itse (85 syntynyt) olin ainoa meidän luokalta joka osasi lukea koulun alkaessa. Noi muutkin mielestäni osasin jo, vaikka en siis mikään lapsinero ollutkaan, kunhan olin innokas oppija jo pienenä. En siis muistaisi että missään vaiheessa olisi ollut mitään paineita opetella noita ennen koulun alkua.

Nykyään kai tosiaan tuollaisia juttuja pyritään opettamaan jo nuoremmille?

-87 olen syntynyt ja samanlainen lista kuin sullakin. Opin lukemaan ja kirjoittamaan yms. ihan opetussuunnitelman mukaisessa aikataulussa. Nyt olen käynyt yliopiston jne. eli koen olevani ihan normaali. Omalle lapselleni tuskin alan opettamaan erityisesti mitään ennen kouluikää. oppii sitten jos oppii.

1991 syntynyt ja seuraavat asiat olivat hallussa ensimmäiselle luokalle mennessäni:
-lukeminen
-kirjoittaminen
-kellonajat
-päivämäärät, viikonpäivät, kuukaudet jne.
-yksinkertaiset laskutoimitukset (pienillä luvuilla) yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskuissa

Samat tehtävät piti toki tehdä osaamattomien kanssa, mutta ne kun tuli nopeammin tehtyä, sai mukavia lisätehtäviä tai mahdollisuuden lukea kirjoja.

Peruskoulun päättötodistuksessa keskiarvo 9,1.

Ei mulle mitään opetettu, olin oppinut itsekseni 3-vuotiaana lukemaan. Luonnollisesti osasin myös laskea, tunsin kellon, kuukaudet, viikonpäivät ja jopa planeetat ja horoskoopit. En ollut missään päiväkodissa, vaan maalaistalon melko yksinäinen lapsi 70-luvulla; pikkuveljestä oli välillä pidettävä huolta, mutta aika paljon jäi aikaa myös lukemiseen ja muuhun maailman ihmettelyyn.

Keskikoulun päästötodistuksen keskiarvo taisi olla joku 9,5. Lukion päästötodistuksen ka 9,2. Olen lääkäri ja lisäksi hum.maisteri. Muutama jatkotutkinto vielä noiden lisäksi, mutta ehkä jätän ne nyt mainitsematta.

Minä myös osasin kouluun mennessä lukea, ja kirjoittaakin kai sitten sen mitä lukemisen oppimisen myötä osataan.
Luulen myös osanneeni numerot ja yksinkertaisia laskutoimituksia.
Kellonaikoja taisi isä opettaa.
Viikonpäiviä jne. opeteltiin muistaakseni ihan eskarissakin? Olen siis käynyt "koulueskarin" en tarhaeskaria.

Isäni oli aika innokas opettamaan minulle kirjaimia, numeroita, lukemista jne. En nyt koe siitä ainakaan haittaa olleen. Omalle lapselle tulen varmaankin ostamaan jotain asiaa tukevia puuhakirjoja, aakkoskirjoja jne., ja tukemaan asiaa lapsen oman kiinnostuksen mukaan sen verran kun lapsi itse osoittaa innokkuutta, mutta tuskinpa ihan opettamalla alan opettamaan. Kyllä ne koulussa oppii.

Olen siis syntynyt -91 ja peruskoulun päättötodistuksen ka. oli 9,69. (Tämä oli minusta nuorempana niin hauska vitsi mainita asia tällä tarkkuudella...)

Ei mulle mitään opetettu, olin oppinut itsekseni 3-vuotiaana lukemaan. Luonnollisesti osasin myös laskea, tunsin kellon, kuukaudet, viikonpäivät ja jopa planeetat ja horoskoopit. En ollut missään päiväkodissa, vaan maalaistalon melko yksinäinen lapsi 70-luvulla; pikkuveljestä oli välillä pidettävä huolta, mutta aika paljon jäi aikaa myös lukemiseen ja muuhun maailman ihmettelyyn.

Keskikoulun päästötodistuksen keskiarvo taisi olla joku 9,5. Lukion päästötodistuksen ka 9,2. Olen lääkäri ja lisäksi hum.maisteri. Muutama jatkotutkinto vielä noiden lisäksi, mutta ehkä jätän ne nyt mainitsematta.

No, hups sentään, kun eihän sellaista tutkintoa kuin hum.maisteri olekaan. Se on fil.maist.

Yhteistyössä