ROTUkeskustelua. Ovatko Suomeen adoptoidut, täällä vauvasta asti kasvaneet tummaihoiset tyhmempiä kuin kantasuomalaiset?

Rnb kyllä joo...mutta kuinka monta mustaihoisen kirjoittamaa rakkausromaania tiedät? Ehkä olen tynnyrissä kasvanut mutta mä en kyllä tiedä yhtäkään. Tai muutenkaan heidän kirjoittamaansa kaunokirjallisuutta.
Koska sinä et tiedä, sitä ei ole. Homma selvä!

[video=youtube;R3SiWcyg29g]https://www.youtube.com/watch?v=R3SiWcyg29g[/video]

Ehkä otat googlen käyttöön ja tutkit vaikka löydätkö pelkällä haulla vaikka niitä kirjalijoita. Kukaan tuskin nyt edes tahtoo auttaa.

Nyt riitti minullekin! Tämä ketju sattuu kokonaisuudessaan minua päähän!
 
  • Tykkää
Reactions: Data ja astrolabe
Rnb kyllä joo...mutta kuinka monta mustaihoisen kirjoittamaa rakkausromaania tiedät? Ehkä olen tynnyrissä kasvanut mutta mä en kyllä tiedä yhtäkään. Tai muutenkaan heidän kirjoittamaansa kaunokirjallisuutta.
Tuo ei nyt kerro yhtään mitään. Heitä taitaa olla vaikka kuinka paljon.
Harlequin.com | Maureen Smith

Laulajista minulle on tulee ensimmäisenä mieleen Whitney Houston, Tina Turner ja Barry White.
 
Barry White, R. Kelly, K-Ci & JoJo, CeeLo Green, Whitney Houston, Mariah Carey, Diana Ross... hiton MOTOWN! Ja sitä ennen jo Billie Holiday, Nina Simone, Ella Fitzgerald. Eikö oo tunnetta ja romantiikkaa? Jo rockin historiaa tunteva tietää, että rock 'n' roll pohjaa vahvasti nimenomaan mustien perintöön.
 
  • Tykkää
Reactions: Data
"vieras."
[QUOTE="jepp";29207377]Vau. Kulttuurintutkijana tietysti ensimmäisenä hämmennyin siitä, että joku vielä käyttää sanaa "rotu" kuvaamaan kulttuurisia tai alueellisia ryhmittymiä. On vain yksi ihmisrotu. Ihminen.

En jaksanut lukea koko ketjua, eli joku ehkä (toivottavasti) jo tästä mainitsi, mutta muistetaan nyt ensin vaikka se, miten köyhyys ja nälkä korreloi ns. älykkyyden kanssa, ja millaiset elinolot mustilla ympäri maailman noin yleisesti ottaen on (lue: ovat lukumääräänsä nähden suhteettoman usein köyhiä ja näkevät nälkää). Yhdysvalloissa on käynnissä systemaattinen mustien miesten vangitsemisprojekti väkivallattomista huumerikoksista, minkä vuoksi kokonainen sukupolvi mustia lapsia on kasvanut (ja kasvaa) ilman isää (tällä on piiitkä historia johon en tässä lähde sen enempää). Tämä yhdistettynä siihen, miten amerikkalaisia mustia elää köyhyydessä suhteettoman suurissa määrin, vaikuttaa luonnollisesti myös siihen, miten nämä ihmiset pärjäävät valkoisten suunnittelemissa testeissä ja kouluissa.

Summa summarum: rakenteellinen rasismi, tutkimuskysymysten imperialistinen asettelu ja tutkimustulosten halutunlainen painottaminen voivat toki saada yhden ihmisryhmän näyttämään toista tyhmemmältä. Vallassa olevan (valkoisen) ryhmän totuus ei kuitenkaan todellakaan ole mikään absoluuttinen totuus.[/QUOTE]

Koskaan neekerin ei tarvitse katsoa peiliin. Aina vika on jossain muussa. Sitten löytyy kukkahattutätejä jotka yrittävät puhua mustaa valkoiseksi.
 
Kiitoskiitoskiitos, nyt tuli poissaollessani jo paljonkin tietoa. :D Sen siitä saa kun ajattelee jotain asiaa hutaisemalla, kaivelematta muistisopukoista tarkemmin (mulla oli tuossa äsken vieraita, tuli sitä ennen kiire ja menin kirjoittamaan ennen sitä nuo aivopieruni).
Kirjattakoot tämä nyt palstan historiikkiin kuinka mä muistin päin honkia.

Ja kun muistelen niin nuoruudessa tuli fanitettua Tina Turneria ja nyyhkittyä Whitney Houstonin ja Kevin Costnerin Bodyguardeja...ysärijuttuja.

Ehken minä ole törmännyt mustiin kaunokirjailijoihin mutta vielä uskallan heittää mutua siitä että kirjallisuus EI ole mustien kulttuurin ykkösjuttu. Olisi tosi kiva kuulla prosentuaalisia tilastoja tuosta.
Vähän sama kuin se tutkija-juttu: vaikka mustia opiskelijoita ja tutkinnon suorittaneita on, niin ehkä mustat tutkijat eivät ole olleet niin pinnalla että niistä olisi kantautunut tämmöisen peräpohjolan palstamamman korviin tietoa. Sitä en ole milloinkaan väittänyt että mustia tutkijoita, nyyhkylaulajia ja kaunokirjailijoita ei olisi ollenkaan.

Mutta viimeisimmät viestini itse asiassa liippasi läheltä jo kulttuurirasismia. Se täytyy sanoa, että sitä mulla on ja paljon, voisin kirjoittaa ärsytyksistäni sivukaupalla ja tekisi mieleni käsitellä niin afrikkalaista, afroamerikkalaista kuin arabikulttuuria, no, laitetaan jotkut kiinalaisetkin siihen listaan.
Vaikka kuinka yritän joitain em. kulttuurien piirteitä sulattaa ja katsoa niitä ilman länsimaisia silmälaseja, niin en osaa nähdä niitä kaikkia ihmiselle hyvänä toimintana.

Mutta siitä en usko että täällä voi koskaan kirjoittaa täällä, menisi jo liian tulenaraksi. Mutta rotujen älykkyys on semmoinen asia joka on hyvä joskus käsitellä täällä, koska se luo pohjaa muulle asennoitumiselle muihin rotuihin...
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tulee ihonväriin liittyvä kyssäri.

Meidän koululainen näki kylppärissä illalla hilseshampoon ja katteli sitä putelia. Selitin hänelle että Isillä tulee hilsettä ja se ei näytä kivalta olkapäillä, varsinkin jos on esim. tumma paita päällä.

Tämä muksu kysyi sitten että "mitä jos on musta mies niin minkä väristä se hilse sillä on?"

Veikkaan että se on edelleen vaaleaa? Vai? :popcorn:

Mulle varmaan ojennetaan kohta "Palstan matalin ÄO" -palkinto. :xmas:
 
"vieras."
Nyt tulee ihonväriin liittyvä kyssäri.

Meidän koululainen näki kylppärissä illalla hilseshampoon ja katteli sitä putelia. Selitin hänelle että Isillä tulee hilsettä ja se ei näytä kivalta olkapäillä, varsinkin jos on esim. tumma paita päällä.

Tämä muksu kysyi sitten että "mitä jos on musta mies niin minkä väristä se hilse sillä on?"

Veikkaan että se on edelleen vaaleaa? Vai? :popcorn:

Mulle varmaan ojennetaan kohta "Palstan matalin ÄO" -palkinto. :xmas:
Niin, tai sitten sinua käytetään elävänä esimerkkinä uskontojen tyhmentävästä vaikutuksesta tehdyissä tutkimuksissa?
 
[QUOTE="vieras.";29212559]Niin, tai sitten sinua käytetään elävänä esimerkkinä uskontojen tyhmentävästä vaikutuksesta tehdyissä tutkimuksissa?[/QUOTE]

Voisin kuitata tuon huumorilla, mutta kun tuo uskontoon viittaaminen on toistunut tässä ketjussa jonkun muun kuin mun taholta niin:
Äläpäs mene henkilökohtaisuuksiin. Uskovaisuudella ei ole mitään tekemistä tämän ketjun kirjoituksieni kanssa (tai usko on mulla mukana aina, mutta on tämä oman ajattelunkin tulosta).
 
"vieras."
Voisin kuitata tuon huumorilla, mutta kun tuo uskontoon viittaaminen on toistunut tässä ketjussa jonkun muun kuin mun taholta niin:
Äläpäs mene henkilökohtaisuuksiin. Uskovaisuudella ei ole mitään tekemistä tämän ketjun kirjoituksieni kanssa (tai usko on mulla mukana aina, mutta on tämä oman ajattelunkin tulosta).
Tässä ketjussahan puhutaan asioista, jotka vaikuttavat ihmisen älykkyyteen? Tutkimusten mukaan uskovaiset ovat muita tyhmempiä, uskonnot tyhmentävät. Sinä viittasit omaan älyn puutteeseesi, minä tarjosin siihen selitystä. Ei sen henkilökohtaisempaa.
 
[QUOTE="vieras.";29212602]Tässä ketjussahan puhutaan asioista, jotka vaikuttavat ihmisen älykkyyteen? Tutkimusten mukaan uskovaiset ovat muita tyhmempiä, uskonnot tyhmentävät. Sinä viittasit omaan älyn puutteeseesi, minä tarjosin siihen selitystä. Ei sen henkilökohtaisempaa.[/QUOTE]

Jaa. No menepä vaikka Albaniaan suht ateistisille alueille ja mittaile loistaako älyn valo siellä yhtään paremmin. Ei kaikki tyhmyys johdu uskonnosta.
Sitäpaitsi, kristinusko on syntynyt juutalaisen rodun jäsenien keskuudessa, jotka nyt eivät ihan tyhmimmäksi ole luokiteltu.
 
"vieras."
Jaa. No menepä vaikka Albaniaan suht ateistisille alueille ja mittaile loistaako älyn valo siellä yhtään paremmin. Ei kaikki tyhmyys johdu uskonnosta.
Sitäpaitsi, kristinusko on syntynyt juutalaisen rodun jäsenien keskuudessa, jotka nyt eivät ihan tyhmimmäksi ole luokiteltu.
Voidaan siis vain miettiä, kuinka tyhmiä niillä alueilla oltaisiin, jos he olisivat vielä uskovaisiakin?
 
[QUOTE="vieras.";29212664]Voidaan siis vain miettiä, kuinka tyhmiä niillä alueilla oltaisiin, jos he olisivat vielä uskovaisiakin?[/QUOTE]

Tuon sä heitit ihan hatusta. Se on THE Viimeinen sana joka on päästävä sanomaan. Mutta sait sen, ole hyvä, koska mä en jaksa väitellä uskonnon ja älykkyyden välisestä erosta tänään, se on toisen ketjun aihe.
 
"vieras."
Tuon sä heitit ihan hatusta. Se on THE Viimeinen sana joka on päästävä sanomaan. Mutta sait sen, ole hyvä, koska mä en jaksa väitellä uskonnon ja älykkyyden välisestä erosta tänään, se on toisen ketjun aihe.
Was? Eihän siitä tarvitse väitellä, kun se on tutkimuksin todistettu asia.

Sinä voisit sen sijaan linkittää joitain tutkimuksia joissa todistetaan, etteivät mustat ole romanttisia, heissä ei ole kirjailijoita ja tutkijoita, kaikki musiikki on jotain gangstaräppiä ja puheetkin jotenkin kovia.
 
[QUOTE="vieras.";29212688]Was? Eihän siitä tarvitse väitellä, kun se on tutkimuksin todistettu asia.

Sinä voisit sen sijaan linkittää joitain tutkimuksia joissa todistetaan, etteivät mustat ole romanttisia, heissä ei ole kirjailijoita ja tutkijoita, kaikki musiikki on jotain gangstaräppiä ja puheetkin jotenkin kovia.[/QUOTE]

Jaa, no mässäile ja herkuttele sä siellä vielä pitkään mun mokailuilla, jos se tuo sulle iloa iltaan ja piristää sun arkea. Annan siihen täyden luvan. Iloa pitää olla elämässä.

Mutta muistathan vastavuoroisesti myös itse kirjoittaa täydellisesti ja ennenkaikkea älykkäästi (köh, köh, joku roska kurkussa) myös. ;)
 
"vieras."
Jaa, no mässäile ja herkuttele sä siellä vielä pitkään mun mokailuilla, jos se tuo sulle iloa iltaan ja piristää sun arkea. Annan siihen täyden luvan. Iloa pitää olla elämässä.

Mutta muistathan vastavuoroisesti myös itse kirjoittaa täydellisesti ja ennenkaikkea älykkäästi (köh, köh, joku roska kurkussa) myös. ;)
Miksi otat tämän mässäilynä? Aloitit itse ketjun, jossa haluat keskustella asioista, jotka vaikuttavat ihmisen älykkyyteen. Eikö? Vai oliko tarkoitus keskittyä vain mustien älykkyyteen tai sen puutteeseen?

En osaa kirjoittaa täydellisesti, joten en voi luvata. Älyäni pyrin käyttämään siihen asti kuin se venyy.
 

Yhteistyössä