Työhaastattelu "Miksi juuri sinut pitäisi valita tähän työhön ?"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Että mä inhoan tuota kysymystä.

En minä ole minkään alan erikoisasiantuntija joka on paras mahdollinen ja/tai ainoa saatavilla oleva kyseiseen työhön. Että kun sen tietää itsekin, että niitä ihan yhtä hyviä ja kokeneita työnhakijoita löytyy ties kuinka monta, niin milläs sitten vakuutat haastattelijalle olevasi se ainoa ja oikea tuohon työhön.

Ei kannata ainkaan sanoa "olen kiinnostunut tästä työstä", vaan aloittaa pikemminkin "minä sovellun tälle alalle" ja jatkaa siitä kertomista, työhön liittyen tietenkin.

Tuo on erittäin hankala kysymys haastattelussa. Olen kysynyt sen monia kertoja ja monta kertaa tuo on ratkaiseva jos on tasaväkisiä hakijoita.
Olen myös itse kysymykseen joitakin kertoja vastannut ja heti vastattuani tiedän olenko jatkossa vai enkö.
Edes ulkoa opettelu ei juuri auta, vastaus pitää osua haastattelijoihin sekä tilanteeseen täydellisen nappiin.

[QUOTE="vieras";29195824]Tuo on erittäin hankala kysymys haastattelussa. Olen kysynyt sen monia kertoja ja monta kertaa tuo on ratkaiseva jos on tasaväkisiä hakijoita.
Olen myös itse kysymykseen joitakin kertoja vastannut ja heti vastattuani tiedän olenko jatkossa vai enkö.
Edes ulkoa opettelu ei juuri auta, vastaus pitää osua haastattelijoihin sekä tilanteeseen täydellisen nappiin.[/QUOTE]

Samaa mieltä kanssasi. Olen rekrytoinut kymmeniä. Tällä kysymyksellä saa hyvin hajontaa vastaajien välille. Monet sortuvat latteuksiin ja ympäripyöreyksiin, tällä kysymyksellä saa hyvin kartoitettua motivaation tasoa sekä omaperäisyyttä/mielikuvitusta.

[QUOTE="vieras";29195824]Tuo on erittäin hankala kysymys haastattelussa. Olen kysynyt sen monia kertoja ja monta kertaa tuo on ratkaiseva jos on tasaväkisiä hakijoita.
Edes ulkoa opettelu ei juuri auta, vastaus pitää osua haastattelijoihin sekä tilanteeseen täydellisen nappiin.[/QUOTE]

Eli toisin sanoen tuohon kysymykseen vastaaminen on täydellistä arpapeliä ja loppujen lopuksi ihan se ja sama mitä siihen sanoo. Ja haastateltavan tulisi omata telepaattisia kykyjä tietääkseen mikä vastaus haastattelijaa nyt tällä kertaa sattuisi miellyttämään.

[QUOTE="vieras";29195851]Samaa mieltä kanssasi. Olen rekrytoinut kymmeniä. Tällä kysymyksellä saa hyvin hajontaa vastaajien välille. Monet sortuvat latteuksiin ja ympäripyöreyksiin, tällä kysymyksellä saa hyvin kartoitettua motivaation tasoa sekä omaperäisyyttä/mielikuvitusta.[/QUOTE]

Miten se, että on verbaalisesti lahjakas liibalaabanjauhaja kertoo motivaatiosta ja pätevyydestä siihen tehtävään? Jos oletetaan, ettei kyseessä ole markkinointialan tai esiintyvän taiteilijan paikka. Tai miten voi erottua joukosta, jos ne suurimmat vahvuuden oikeasti on ne kliseiset sosiaalisuus ja haasteiden hakeminen?

"Koska mä olen paras tähän." Rekrytoijat etsivät myös sopivaa tyyppiä, sellaista joka sopii siihen työyhteisöön ja pysyy siellä töissä. Kannattaa iskea siihenkin saumaan ellet kerran luota ammattitaitoosi niin paljon. Onhan työhaastattelussa olo vaikeaa, mutta sellanen perisuomalaisnaisellinen vaatimattomuus ei ole fiksua: "On teillä varmaan parempiakin kuin minä mutta jos te nyt kuitenkin viittisitte sen paikan antaa mulle, mut ei teiän tartte jossette halua...."

[QUOTE="vieras";29195851]Samaa mieltä kanssasi. Olen rekrytoinut kymmeniä. Tällä kysymyksellä saa hyvin hajontaa vastaajien välille. Monet sortuvat latteuksiin ja ympäripyöreyksiin, tällä kysymyksellä saa hyvin kartoitettua motivaation tasoa sekä omaperäisyyttä/mielikuvitusta.[/QUOTE]

Nyt täytyy uteliaisuudesta kysyä, että voitko mainita esimerkin sopivan omaperäisestä ja mielikuvituksellisesta vastauksesta tähän kysymykseen.

Olen ollut kysyjänä ja vastaajana. Ei tuohon välttämättä haetakaan sellaista vastausta, että kuka spekseissä/osaamiseltaan on "paras". Katsotaan ylipäänsä sitä, miten ihminen reagoi tuollaiseen kysymykseen (hermostuuko/panikoituu/on rauhallinen/looginen jne.), miltä kantilta lähtee siihen vastaamaan ja kuinka kypsästi osaa eritellä vahvuuksiaan yms.

Yleistäen sanoen: hyvä vaikutus tulee ainakin silloin, kun ihminen tuntee itsensä ja osaa rehellisesti kertoa kuinka paljon annettavaa hänellä on tälle työpaikalle/tehtävälle ja toisaalta kuinka paljon hän myös itse saa päästessään tekemään juuri ko. toimenkuvan työtehtäviä.

Eli toisin sanoen tuohon kysymykseen vastaaminen on täydellistä arpapeliä ja loppujen lopuksi ihan se ja sama mitä siihen sanoo. Ja haastateltavan tulisi omata telepaattisia kykyjä tietääkseen mikä vastaus haastattelijaa nyt tällä kertaa sattuisi miellyttämään.

Ei se mitään arpapeliä ole, pitää todella olla jotain mieltä ja esittää se niin että osuu.
Latteudet, verbaalilahjakkuudet yms hölynpöly haisee läpi, niillä ei pärjää.
"Olen paras" ei ole ollenkaan niin hyvä kuin " olen erittäin sopiva". Mistä haastateltava voisi tietää olevansa paras?. Sopivia sen sijaan voi olla useita ja juuri sinä yksi heistä.

Sikäli tarvitaan sanallista kykyä että osaa esittää vaikka nuo sosiaaliset taitonsa ja osaamisensa hieman erilailla kuin muut, tai ainakin niin että sanat ovat balanssissa olemuksesi ja esiintymisesi kanssa.

Nyt täytyy uteliaisuudesta kysyä, että voitko mainita esimerkin sopivan omaperäisestä ja mielikuvituksellisesta vastauksesta tähän kysymykseen.

Ei ole yhtä oikeaa vastausta, vaan se riippuu täysin haettavasta tehtävästä sekä työyhteisöstä, johon paikka sijoittuu. Myös rekrytoijalla on merkitystä. Kyllähän hakijan täytyy tietää, miksi juuri hän on paras haettavaan tehtävään! Tekisin karhunpalveluksen, jos opettaisin sinulle jonkun standardivastauksen. Hyvä vinkki kuitenkin on, että lähes poikkeuksetta työnantajat etsivät motivoitunutta, yhteistyökykykyistä ja myönteistä ihmistä. Myös näitä asioita em. kysymyksellä pyritään selvittämään.

[QUOTE="vieras";29195909]Ei se mitään arpapeliä ole, pitää todella olla jotain mieltä ja esittää se niin että osuu.
Latteudet, verbaalilahjakkuudet yms hölynpöly haisee läpi, niillä ei pärjää.
"Olen paras" ei ole ollenkaan niin hyvä kuin " olen erittäin sopiva". Mistä haastateltava voisi tietää olevansa paras?. Sopivia sen sijaan voi olla useita ja juuri sinä yksi heistä.

Sikäli tarvitaan sanallista kykyä että osaa esittää vaikka nuo sosiaaliset taitonsa ja osaamisensa hieman erilailla kuin muut, tai ainakin niin että sanat ovat balanssissa olemuksesi ja esiintymisesi kanssa.[/QUOTE]

Sitten kun joku vielä kertoisi, että mitä voi tehdä sille, kun ei vaan keksi mitään muuta kuin latteuksia vastaukseksi tuollaisiin kysymyksiin vaikka kuinka yrittäisi miettiä. Kun ei vaan kerta kaikkiaan oma mielikuvitus toimi tuollaisessa.

Sitten kun joku vielä kertoisi, että mitä voi tehdä sille, kun ei vaan keksi mitään muuta kuin latteuksia vastaukseksi tuollaisiin kysymyksiin vaikka kuinka yrittäisi miettiä. Kun ei vaan kerta kaikkiaan oma mielikuvitus toimi tuollaisessa.

Yrität vain painokkaasti osoittaa, että olet tosissasi motivoitunut. Olet oma itsesi vain. Työnhaku on raakaa peliä, koska taidot eivät yksin ratkaise, vaan persoona pitää laittaa myös likoon. Nykyään on sellainen työmarkkinatilanne, että jokaiseen paikkaan tulee lukuisia tasavertaisia hakijoita. Jollain sieltä massasta täytyy pystyä erottautumaan.

[QUOTE="vieras";29195934]Ei ole yhtä oikeaa vastausta, vaan se riippuu täysin haettavasta tehtävästä sekä työyhteisöstä, johon paikka sijoittuu. Myös rekrytoijalla on merkitystä. Kyllähän hakijan täytyy tietää, miksi juuri hän on paras haettavaan tehtävään! Tekisin karhunpalveluksen, jos opettaisin sinulle jonkun standardivastauksen. Hyvä vinkki kuitenkin on, että lähes poikkeuksetta työnantajat etsivät motivoitunutta, yhteistyökykykyistä ja myönteistä ihmistä. Myös näitä asioita em. kysymyksellä pyritään selvittämään.[/QUOTE]

Tiedän toki, että tuohon ei ole mitään standardivastausta. Ongelma on vain siinä, että kun en kerta kaikkiaan keksi minkäänlaista vastausta, mikä ei kuulostaisi latteudelta, liiottelulta tai valehtelulta.

[QUOTE="vieras";29195954]Yrität vain painokkaasti osoittaa, että olet tosissasi motivoitunut. Olet oma itsesi vain. Työnhaku on raakaa peliä, koska taidot eivät yksin ratkaise, vaan persoona pitää laittaa myös likoon. Nykyään on sellainen työmarkkinatilanne, että jokaiseen paikkaan tulee lukuisia tasavertaisia hakijoita. Jollain sieltä massasta täytyy pystyä erottautumaan.[/QUOTE]

Hmm.... Täytynee mennä seuraavaan haastatteluun pukeutuneena vesirajaminihameeseen klovnimaskit naamalla ja esittää vastauksensa haastattelijan kysymyksiin ooppera-aarioiden muodossa. Olisikohan siinä erottunut tarpeeksi

[QUOTE="minnihiiri";29195905]Olen ollut kysyjänä ja vastaajana. Ei tuohon välttämättä haetakaan sellaista vastausta, että kuka spekseissä/osaamiseltaan on "paras". Katsotaan ylipäänsä sitä, miten ihminen reagoi tuollaiseen kysymykseen (hermostuuko/panikoituu/on rauhallinen/looginen jne.), miltä kantilta lähtee siihen vastaamaan ja kuinka kypsästi osaa eritellä vahvuuksiaan yms.

Yleistäen sanoen: hyvä vaikutus tulee ainakin silloin, kun ihminen tuntee itsensä ja osaa rehellisesti kertoa kuinka paljon annettavaa hänellä on tälle työpaikalle/tehtävälle ja toisaalta kuinka paljon hän myös itse saa päästessään tekemään juuri ko. toimenkuvan työtehtäviä.[/QUOTE]

Mistä sen työtekijän oletetaan tietävän, mitä annettavaa hänelle on juuri siinä työpaikassa. Siis jos ajatellaan persoonaa ja tehtävänkuvaukseen liittymätöntä osaamista. Mistä työntekijä voisi esimerkiksi tietää, minkälainen työilmapiiri on ja minkälaisia arvoja työpaikalla on?

[QUOTE="vieras";29195980]Mistä sen työtekijän oletetaan tietävän, mitä annettavaa hänelle on juuri siinä työpaikassa. Siis jos ajatellaan persoonaa ja tehtävänkuvaukseen liittymätöntä osaamista. Mistä työntekijä voisi esimerkiksi tietää, minkälainen työilmapiiri on ja minkälaisia arvoja työpaikalla on?[/QUOTE]

Eihän sitä voikaan tietää varmuudella. Työnhaku onkin aina jossain määrin myös tuuripeliä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olen ainakin vastannut rehellisesti: Olen paras tähän tehtävään! Miksi sitä pitää hakea paikkaa, jos ei itse(kään) usko olevansaparas hakija.

Pakkohan niitä töitä on hakea, jos on työttömänä. Tietääkseni huonolla itsetunnolla varustetuilla ihmisillä ei ole mitään erityisiä vapauksia tämän asian suhteen. Työtä ei saa jos ei hae, eikä saa tukiakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja työtön;29196000:
Pakkohan niitä töitä on hakea, jos on työttömänä. Tietääkseni huonolla itsetunnolla varustetuilla ihmisillä ei ole mitään erityisiä vapauksia tämän asian suhteen. Työtä ei saa jos ei hae, eikä saa tukiakaan.

Niinpä. Aika harvaan paikkaan työttömän varmaankin tulisi haettua, jos hakisi vain niihin paikkoihin, joihin uskoo olevansa paras.

"Mistä sen työtekijän oletetaan tietävän, mitä annettavaa hänelle on juuri siinä työpaikassa. Siis jos ajatellaan persoonaa ja tehtävänkuvaukseen liittymätöntä osaamista. Mistä työntekijä voisi esimerkiksi tietää, minkälainen työilmapiiri on ja minkälaisia arvoja työpaikalla on?"

Totta, on varmaankin parempi että et edes yritä.

• Tykkää
Reactions: dechs
[QUOTE="vieras";29196028]"Mistä sen työtekijän oletetaan tietävän, mitä annettavaa hänelle on juuri siinä työpaikassa. Siis jos ajatellaan persoonaa ja tehtävänkuvaukseen liittymätöntä osaamista. Mistä työntekijä voisi esimerkiksi tietää, minkälainen työilmapiiri on ja minkälaisia arvoja työpaikalla on?"

Totta, on varmaankin parempi että et edes yritä.[/QUOTE]

Eli et osannut vastata? :D

[QUOTE="vieras";29196028]

Totta, on varmaankin parempi että et edes yritä.[/QUOTE]

Ja siis pointti oli se, että eikö hyvä työntekijä kuitenkin sopeudu työyhteisöön tarpeen mukaan niissä oikeissa tilanteissa, eikä etukäteen jo suunnittele, että "sitten minä pistän sen paikan ihan uuteen uskoon olemalla tällainen ja tekemällä näin".

Uusimmat

Yhteistyössä