miten paljon univelkaa äidin täytyy kestää? miksi pitäisi kestää?

  • Viestiketjun aloittaja PohjatonKuilu
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="A.p";29191627]no anteeksi nyt kovasti, mutta
ei ole kovin hauskaa kun päätä särkee, eilen päässä kuului kokopäivän ikäänkuin polisiauton sireenit, nukahtelen tyyliin tupakalle (juu huono äiti kun poltan, tiedetään!) tai wc-pytylle, en jaksa leikkiä lasten kanssa, tiuskin & ärisen, en ole pariin päivään jaksanut kokata vaan tilaan pitsat tai haen lähisiwasta lihiksiä & limppaa.. niin ja lapset ovat kotihoidossa, meinasin ensi vuonna palata töihin[/QUOTE]Miksi tällaisille ihmisille luonto antaa toimivat lapsentekovehkeet? Miksi?
 
"Sanni"
[QUOTE="huoh";29191602]No voi helvetti mitä kermaperseilyä taas. Päivisin on kuitenkin kirjoituksesta päätellen aikaa roikkua palstalla ja facebookissa? Käykö mies töissä? Palstan kannan mukaan tietenkin miehen pitäisi valvoa yöt ja käydä töissä jotta kermapersemamma voi nukkua makoisasti ja lepäillä muutenkin.

Pakkoko niitä lapsia on tehdä jos niiden kanssa ei jaksa olla? Tuollainen valvominen ja lasten nuhaisuus ei ole vielä yhtään mitään verrattuna siihen mitä monet vanhemmat joutuvat kestämään esimerkiksi erityislasten kanssa. Lapset adoptioon/huostaan ja mamma unille jos ei normaalia lapsiarkea kestä.[/QUOTE]

Voin unohtaa ap saman tien tämän idiootin tekstin.

Työssä käyvänä äitinä tiedän, että töissä käynti kunnollisine yöunineen ei rasita yhtään. Pienten lasten hoitaminen ja yövalvomiset on siihen verrattuna 100 kertaa rankempaa. Aika monissa talouksissa tuntuu se mies olevan ainoa kermaperse. Aivan käsittämätöntä, että tähänkin ketjuun on tullut niin moni syyllistämään ja haukkumaan romahduksen partaalla olevaa äitiä. Nainen on naiselle susi. Vai ovatko nämä muutamat kommentoijat miehiä, jotka eivät asiasta edes mitään tajua.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29191435]Jos mies ei hoida lapsia öisin niin laita se hoitamaan lapsia päivällä samalla kuin itse nukut.[/QUOTE]

Einstein! Nukupa tosiaan jos lapsista vain toinen suvaitsee nukahtaa päivällä ja nekin unet kestää hyvällä onnella jopa 10 minsaa. Huh huh vähän voisi porukka miettiä mitä täällä suustaan päästää.

Väsymys on todellista ja siihen ei auta muu kuin lepo. Se lepo otetaan vaikka väkisin eli lapset jätetään isälle ja äiti menee sitten vaikka kaverinsa luo tai muualle missä saa olla rauhassa nukkumaan. Mulla lapset onneksi jo isompia mutta muistan niin hyvin tuon väsymyksen.
 
"Sanni"
[QUOTE="vieras";29191635]Miksi tällaisille ihmisille luonto antaa toimivat lapsentekovehkeet? Miksi?[/QUOTE]

Mene sinä nyt vain jonnekin toiseen ketjuun kiillottelemaan omaa kruunuasi.
 
[QUOTE="A.p";29191627]no anteeksi nyt kovasti, mutta
ei ole kovin hauskaa kun päätä särkee, eilen päässä kuului kokopäivän ikäänkuin polisiauton sireenit, nukahtelen tyyliin tupakalle (juu huono äiti kun poltan, tiedetään!) tai wc-pytylle, en jaksa leikkiä lasten kanssa, tiuskin & ärisen, en ole pariin päivään jaksanut kokata vaan tilaan pitsat tai haen lähisiwasta lihiksiä & limppaa.. niin ja lapset ovat kotihoidossa, meinasin ensi vuonna palata töihin[/QUOTE]
Tupakointi ainakin kannattaa lopettaa. Se on pahasta ja valvottaa. Sori nyt vaan, mutta olen itsekin ikuinen tupakkalakkoilija, niin tiedän kyllä, mistä puhun. : /

Ja väsyneenä asiat kärjistyvät kovasti ja paisuvat suuriin mittakaavoihin. Siitäkin minulla on roppakaupalla kokemusta.
Sinun pitäisi nyt vaan saada miehesi tajuamaan, miten väsynyt olet ja että tarvitset oikeasti jonkunlaisen paussin.
 
"vieraana"
[QUOTE="A.p";29191627]no anteeksi nyt kovasti, mutta
ei ole kovin hauskaa kun päätä särkee, eilen päässä kuului kokopäivän ikäänkuin polisiauton sireenit, nukahtelen tyyliin tupakalle (juu huono äiti kun poltan, tiedetään!) tai wc-pytylle, en jaksa leikkiä lasten kanssa, tiuskin & ärisen, en ole pariin päivään jaksanut kokata vaan tilaan pitsat tai haen lähisiwasta lihiksiä & limppaa.. niin ja lapset ovat kotihoidossa, meinasin ensi vuonna palata töihin[/QUOTE]

Tiedän että ei ole hauskaa, sillä ihan samalla lailla univelka muhunkin vaikuttaa. Mitä väliä jos viikon tai kaksi syö eineksiä ja kämppä on kuin pommin jäljiltä kun lapset sairastaa. Sitten kun tätä jatkuu vuosikausia, niin pakko jostain repiä energiaa siihen ruuanlaittoonkin ja iivoamiseen jne. ja molempien pitää vielä jaksaa käydä töissäkin. Omaishoidontuella ei kukaan pysty elämään ilman muita tuloja.
 
"hmm"
Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Lapsi on nyt valvonut pari vuotta. Ensimmäinen vuosi varsinkin oli niin totaalista valvomista, että keikuin koko ajan siinä rajalla, että onko lapsi annettava huostaanotettavaksi, että en kerta kaikkiaan enää kestä.

Tämä toinen vuosi menee noin 4 -6 heräämisellä per yö ja lapsi rupeaa suhteellisen nopeasti taas nukkumaan, joten elämä on muuttunut siedettävämmäksi.

Itse menin myös siihen halpaan, että kun mies ulisi, että hänen on saatava nukkua tai pysty menemään töihin niin uskoin. Nyt kun olen itse myös töissä voin todella sanoa, että sitä valvomista kestää jopa paremmin, kun pääsee siitä kitinästä töihin, eikä viettämään puuduttavaa päivää lapsen kanssa.

Mä en tiedä. Itse roikuin vuoden valvomisen jälkeen rajoilla, että pystynkö enää. Jos en olisi pystynyt niin mietin, miä se ratkaisu olisi ollut...? Tilapäinen huostaanotto?
 
äimänä
Mä en oikeasti jaksa uskoa näitä juttuja että heräillään tyyliin kymmeniä kertoja yössä jne. Vai liioitellaanko jo utuisia muistikuvia vauva- sekä taaperoajoilta. Olen työssäni nähnyt sen verran monia lapsia että uskallan väittää että normaali perusterve lapsi ei todellakaan valvota vanhempiaan ylettömiä määriä. Flunssakin on yksilöllistä, ei se valvota kaikkia aikuisiakaan.

Vai tuleva viikonloppuko laittaa ärhentelemään muille kun joutuu kökkimään kotona kiukuttelevien lasten kanssa?
 
Meillä rauhoittui yöt vasta esikoisen ollessa lähes 5, hänen jälkeensä kun syntyi myös pikkusisar jolla oli koliikki ja korvatulehduskierre. Valvominen siis tuttua.
Noihin tukkiunta nukkuviin miehiin sanoisin, että vaikka omakaan mies ei tiennyt kerrassa mitään minun valvomistani öistä niin kerran viikossa hän hoiti vauvan öisin ja kun vetovastuu yöllä oli täysin hänellä niin kyllä vain heräsi lapsen ääniin ja itkuun ihan normaalisti kun vastuu oli hänellä. Kun taas minä hoidin niin nukkui sikeästi toisessa huoneessa. Kerran viikossa minä sain nukkua kokonaisen yön. Heräsin kyllä ääniin mutta kun tiesin että mies hoitaa niin käänsin vain kylkeä ja jatkoin unia.
Uskon että monetkin sikeästi nukkuvat miehet herää siinä vaiheessa kun tietää olevansa se huolehtiva vanhempi sinä yönä.
Täytyy sanoa että todella perseestä on kyllä sellainen että mies ei heräisi vaikka vauva rääkyisi vieressä? Miten se on mahdollista? Itse alkaisin kyllä vahvasti epäillä pelkkää välinpitämättömyyttä sellaisessa tilanteessa ellei mies ole jotenkin tajuttomana?
 
käsittämätöntä
[QUOTE="Sanni";29191648]Voin unohtaa ap saman tien tämän idiootin tekstin.

Työssä käyvänä äitinä tiedän, että töissä käynti kunnollisine yöunineen ei rasita yhtään. Pienten lasten hoitaminen ja yövalvomiset on siihen verrattuna 100 kertaa rankempaa. Aika monissa talouksissa tuntuu se mies olevan ainoa kermaperse. Aivan käsittämätöntä, että tähänkin ketjuun on tullut niin moni syyllistämään ja haukkumaan romahduksen partaalla olevaa äitiä. Nainen on naiselle susi. Vai ovatko nämä muutamat kommentoijat miehiä, jotka eivät asiasta edes mitään tajua.[/QUOTE]"romahduksen partaalla olevaa äitiä" :LOL: :O

Äitiä joka ei *viikkoon* ole saanut "kunnollista unta". Äitä joka saa olla päivät kotona. Äitiä jonka lapsilla on niinkin karmea vaiva kuin nuha. Äitiä joka ei laita edes ruokaa.

Romahduksen partaalla? En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa näille kommenteille. Jos tuollaisista on aikuinen ihminen romahduksen partaalla niin en pitäisi edes yhteiskuntakelpoisena kyseistä ihmistä. Tai sitten tämä yhteiskunta on rappeutumassa käsiin ja kovaa vauhtia.

Romahduksen partaalla. Älkää nyt jumalauta edes viitsikö trollata moisilla kommenteilla saati olla tosissanne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äimänä;29191711:
Mä en oikeasti jaksa uskoa näitä juttuja että heräillään tyyliin kymmeniä kertoja yössä jne. Vai liioitellaanko jo utuisia muistikuvia vauva- sekä taaperoajoilta. Olen työssäni nähnyt sen verran monia lapsia että uskallan väittää että normaali perusterve lapsi ei todellakaan valvota vanhempiaan ylettömiä määriä. Flunssakin on yksilöllistä, ei se valvota kaikkia aikuisiakaan.

Vai tuleva viikonloppuko laittaa ärhentelemään muille kun joutuu kökkimään kotona kiukuttelevien lasten kanssa?
Kuopus ei ollut terve, siis hänellä oli koliikki ja sen jälkeen korvatulehdukierre. Ensimmäisen kerran nukkui yli 2 tuntia kerrallaan vuoden iässä. 10 yöherätystä ei ollut lainkaan poikkeuksellista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äimänä;29191711:
Mä en oikeasti jaksa uskoa näitä juttuja että heräillään tyyliin kymmeniä kertoja yössä jne. Vai liioitellaanko jo utuisia muistikuvia vauva- sekä taaperoajoilta. Olen työssäni nähnyt sen verran monia lapsia että uskallan väittää että normaali perusterve lapsi ei todellakaan valvota vanhempiaan ylettömiä määriä. Flunssakin on yksilöllistä, ei se valvota kaikkia aikuisiakaan.

Vai tuleva viikonloppuko laittaa ärhentelemään muille kun joutuu kökkimään kotona kiukuttelevien lasten kanssa?
Ei varmaan normaali, perusterve valvokkaan. Kaikki joilla lapsi valvonut paljon on tainnut vastata että on erityislapsi. Omalla kohdallani lapsella oli paljon allergioita jotka valvottivat ja lapsi heräili noin kolme kertaa yössä mutta joka kerta oli joko ripulissa tai oksenuksessa tai maha kipeä niin ei nukahtanut ennenkuin oli saanut lääkettä, käytetty pesulla, vaihdettu lakanat ja yöpaita jne.. Tätä iloa kesti 2v ennenkuin viimeinenkin allergiaa aiheuttava mauste ja lisäaine löytyi ja oireet saatiin kuriin..

Niin tosiaan korvat.. Pienemmällä oli 17 korvatulehdusta vuodessa (eli aikalailla koko ajan) vaikka putkitettiin kolmesti. Nekin valvotti..
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja käsittämätöntä;29191726:
"romahduksen partaalla olevaa äitiä" :LOL: :O

Äitiä joka ei *viikkoon* ole saanut "kunnollista unta". Äitä joka saa olla päivät kotona. Äitiä jonka lapsilla on niinkin karmea vaiva kuin nuha. Äitiä joka ei laita edes ruokaa.

Romahduksen partaalla? En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa näille kommenteille. Jos tuollaisista on aikuinen ihminen romahduksen partaalla niin en pitäisi edes yhteiskuntakelpoisena kyseistä ihmistä. Tai sitten tämä yhteiskunta on rappeutumassa käsiin ja kovaa vauhtia.

Romahduksen partaalla. Älkää nyt jumalauta edes viitsikö trollata moisilla kommenteilla saati olla tosissanne.
Ap:lla voi olla muitakin ongelmia elämässään, kuin mitä univaikeudet tuovat tullessaan. Lisäksi väsyneenä asiat kärjistyvät jne. jolloin moni asia tuntuu paljon ylitsepääsemättömmän vaikealta, mitä todellisuudessa voi olla.
 
"hmmm"
Alkuperäinen kirjoittaja äimänä;29191711:
Mä en oikeasti jaksa uskoa näitä juttuja että heräillään tyyliin kymmeniä kertoja yössä jne. Vai liioitellaanko jo utuisia muistikuvia vauva- sekä taaperoajoilta. Olen työssäni nähnyt sen verran monia lapsia että uskallan väittää että normaali perusterve lapsi ei todellakaan valvota vanhempiaan ylettömiä määriä. Flunssakin on yksilöllistä, ei se valvota kaikkia aikuisiakaan.

Vai tuleva viikonloppuko laittaa ärhentelemään muille kun joutuu kökkimään kotona kiukuttelevien lasten kanssa?
Sano että olet töissä neuvolassa, sano! Meinaa ainoa neuvo, mitä koskaan sain, olin että kuvittelen valvovani vain niin paljon :D
No joo, lapsi ei ollut "terve". Laaja-alaiset allergiat+refluksi todettiin sitten joskus (liian myöhään).
 
"Sanni"
Alkuperäinen kirjoittaja äimänä;29191711:
Mä en oikeasti jaksa uskoa näitä juttuja että heräillään tyyliin kymmeniä kertoja yössä jne. Vai liioitellaanko jo utuisia muistikuvia vauva- sekä taaperoajoilta. Olen työssäni nähnyt sen verran monia lapsia että uskallan väittää että normaali perusterve lapsi ei todellakaan valvota vanhempiaan ylettömiä määriä. Flunssakin on yksilöllistä, ei se valvota kaikkia aikuisiakaan.

Vai tuleva viikonloppuko laittaa ärhentelemään muille kun joutuu kökkimään kotona kiukuttelevien lasten kanssa?
Ihan sama mitä sinä uskot. Totuuden valitettavasti tietävät ne kaikki univelkaiset, jaksamisensa äärirajoilla keikkuvat äidit, jotka ovat joutuvat heräileviä ja valvovia (joko sairaita tai terveitä) lapsiaan hoitamaan.
 
äimänä
Unohtui mainita että myös itselläni on lapsia ja heistä kumpikaan ei ole sairastellut. Minulla on ollut todella hyvää tuuria. Jos vielä yksi lapsi hankitaan, voihan se olla että siitä tulee sitten ihan kunnon yöhirviö.
 
"Sanni"
Uskon että monetkin sikeästi nukkuvat miehet herää siinä vaiheessa kun tietää olevansa se huolehtiva vanhempi sinä yönä.
Täytyy sanoa että todella perseestä on kyllä sellainen että mies ei heräisi vaikka vauva rääkyisi vieressä? Miten se on mahdollista? Itse alkaisin kyllä vahvasti epäillä pelkkää välinpitämättömyyttä sellaisessa tilanteessa ellei mies ole jotenkin tajuttomana?
Minä hoidin sairasta lasta toisessa huoneessa ja miehen viereen kiikutin pienemmän nukkumaan. Ihmettelin, kun itku ei lakkaa ja oli pakko käydä katsomassa tilanne. Vauva oli läpimärkä, eikä mies ollut huomannut muka mitään, vaikka täkkikin oli litimärkä. Ukko oli vain vetänyt peittoa tiukemmin vauvan päälle ja jatkoi itse uniaan toisen huutaessa vieressä.
 
Myös ikä taitaa vaikuttaa kauan jaksaa valvoa (ainakin minulla). Jotenkin sitä 20-vuotiaana jaksoi koliikki-korvatulehdus-ja allergia-vauvoja kaksikin kappaletta valvoa kuolematta ja romahtamatta. Nyt 30v kolme yövuoroa töissä putkeen pistää pään sekaisin ja on humalainen olo jos ei saa nukkua päivällä vuorojen välissä vähintään sen 6-8h putkeen..
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
"Sanni"
Alkuperäinen kirjoittaja käsittämätöntä;29191726:
"romahduksen partaalla olevaa äitiä" :LOL: :O

Äitiä joka ei *viikkoon* ole saanut "kunnollista unta". Äitä joka saa olla päivät kotona. Äitiä jonka lapsilla on niinkin karmea vaiva kuin nuha. Äitiä joka ei laita edes ruokaa.

Romahduksen partaalla? En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa näille kommenteille. Jos tuollaisista on aikuinen ihminen romahduksen partaalla niin en pitäisi edes yhteiskuntakelpoisena kyseistä ihmistä. Tai sitten tämä yhteiskunta on rappeutumassa käsiin ja kovaa vauhtia.

Romahduksen partaalla. Älkää nyt jumalauta edes viitsikö trollata moisilla kommenteilla saati olla tosissanne.
No kun se äiti ei vain SAA OLLA siellä kotona. Et taida myöskään ymmärtää, mitä se nuha tarkoittaa lasten yöunille ja samalla myös äidin.

Olet varmasti mies, joka ei tiedä todellisesta hoitovastuusta ja univelasta yhtään mitään.
 
halipupu harmaana
Viikostako vain oli kysymys??

Itse olin ilman kunnollista yöunia monta kuukautta tai siis ainakin puoli vuotta. Kun lapsi sai hänelle sopivampaa ravintoa, niin ongelma pikkuhiljaa hävisi ja sain taas nukuttua. Kyllä sitä jaksaa, jos on pakko, eihän siinä muutakaan voi.

Ikäväähän se on, enkä samaa soisi kenenkään kokevan, mutta tiedän, että vaikeampiakin tapauksia on ja sairaampiakin lapsia, jotka eivät edes selviä sairaudestaan. Voimia kaikille pienen lasten vanhemmille.
 
tsemppiä
Mä olen suosiolla nukkunut lasten kanssa aina, kun ovat olleet kipeitä. Pääsee oikeasti paljon helpommalla, kun on samassa huoneessa nukkumassa. Kerran kun olin itse vatsataudissa, raahasin patjan olkkarin lattialle. En kyllä nukkunut siinä, mutta siinä oli helpompi nuokkua kuin sohvalla. Lapset kiipeili päällä ja katsoi videoita, toinen nukkui onneksi myös päikkärit. Pointti siis oli, että jos teillä yöheräily vielä jatkuu, niin mene samaan huoneeseen nukkumaan ja päivällä sitten lepäilet olkkarin lattialla, kun lapset katsoo videoita.

Teillä tosin taitaa yleisesti ottaen olla aika hyvinnukkuvat lapset, joten koita ajatella, että tää on vaan ohimenevä vaihe ja ole kiitollinen siitä, ettei tuo ole pysyvä tila. On oikeasti paljon vanhempia, jotka nukkuvat huonosti vuosikausia. (Tällä ei siis ole tarkoitus mitätöidä sun tämänhetkistä väsymystä.)
 
[QUOTE="Sanni";29191788]Minä hoidin sairasta lasta toisessa huoneessa ja miehen viereen kiikutin pienemmän nukkumaan. Ihmettelin, kun itku ei lakkaa ja oli pakko käydä katsomassa tilanne. Vauva oli läpimärkä, eikä mies ollut huomannut muka mitään, vaikka täkkikin oli litimärkä. Ukko oli vain vetänyt peittoa tiukemmin vauvan päälle ja jatkoi itse uniaan toisen huutaessa vieressä.[/QUOTE]

:O Luoja mikä ukko.... Ei ole mielestäni normaalin isän käytöstä.
 
"vieras"
Itse olen torkkunut päivisin alkuraskauden väsymystä ja huonoa oloa ja lapset ovat 3 ja 2-vuotiaat.
Meillä on turvallinen koti ja mitään rikki menevää eikä muutakaan lapsille vaarallista ole esillä.
Ennen kun oikaisen soffalle, lastaan lattian täyteen suosikkileluja ja Muumit taustalle pyörimään, niin olen saanut puolen tunnin unet.
Sitten jaksaa taas. Nyt voikin palstakyylät hysteeriset mammat tehdä vaikka ls-ilmoituksen. :D
 
"Sanni"
Alkuperäinen kirjoittaja äimänä;29191776:
Unohtui mainita että myös itselläni on lapsia ja heistä kumpikaan ei ole sairastellut. Minulla on ollut todella hyvää tuuria. Jos vielä yksi lapsi hankitaan, voihan se olla että siitä tulee sitten ihan kunnon yöhirviö.
Miksi sitten tulet kommentoimaan tällaiseen ketjuun, kun sinulla ei ole tilanteesta minkäänlaista kokemusta tai käsitystä?
 

Yhteistyössä