Apua, nänni rikki, imetys??!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Oon imettäny lastani jo yli vuoden mutta nyt jostain syystä on toinen nänni ollut pidemmän aikaa kipeä ja iho vähän rikki. Viime yönä oli sitten tullut vähän vertakin.
Voinko silti imettää lasta pienestä verimäärästä huolimatta? Ja millä saan nännin terveeksi?

Mulla olis lansinoh-voidetta mutta se on mennyt vanhaksi 1/2013, voikohan käyttää?

Itse neuvon aina asiakkaille nämä konstit.

1. maitotippahoito: purista jokaisen imetyksen pääteeksi pisara nännille ja anna kuivua. Rintamaidon rasva hoitaa hyvin.
2. Imuotteen tarkistus: pienellä imuotteella rinnanpää joutuu liialliseen rasitukseen.
3. Lansinohia jokaisen imetyksen jälkeen, ei tarvitse pestä pois. En käyttäisi vanhentunutta.
4. Jo rikinäiselle rinnanpäälle kostutetut laput -hoito: Ota minigrip pussi ja leikkaa siihen kahden euron kolikon kokoinen reikä toiselle puolelle. Kostuta puhtaita lappuja (esim talouspaperia) lämpimällä vedellä, purista ylimääräinen vesi pois ja laita pussiin. Pussin reikäkohta nänniä vasten rintaliivien alle. Vaihda uuteen kun on jähtynyt, mutta muista antaa välillä myös ilmakylpyjä!

3.

Voit imettää, mutta monet lapset oksentavat herkemmin sitä veristä maitoa. Lisäksi sen rikkeymän paraneminen voi olla hitaamapaa jos imetät siltä puolelta eli lapsi aina imaisee sen uudestaan rikki. Suosittelen rasvausta ja ilmakylpyä eli ei mitään liivinsuojia ja mielellään edes liivejä. Jätä ainakin muutaman kerta väliin siltä puolelta. Pienten kanssa voi toimia myös rintakumi, mutta luulen, ettei vuosikas suostu imemään sen avulla kun ei ole tottunut.

Mulla kävi toisen lapsen kohdalla niin että molemmat nännit meni ihan verille ja rikki. Eivätkä kerenneet ikinä parantua kun vauva söi niin usein. Minä itkin ja imeti . Välillä paukutin sänkyä ja itkin samalla kun vauva söi. Koska koski niin helvetisti!
Verta meni vauvalle joka kerta, sitten kerran vauva oksensi kaaressa veristä maitoa. Ilki ja huusi suupielet veressä. Siihen loppui mun imetys! Vielä tänäkin päivänä inhoan jos mies koskee mun nännejäni tai siis lähinnä en voi sietää imemisyä ja siitä kuitenkin aikaa jo neljä vuotta.