Pakotetaanko teidän päiväkodissa vessaan, vaikka ei ole hätä?

• Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti
"eräs"
Mä en oikein usko, että hoitajat päästäisivät neljävuotiaan yksin pissalle sisälle, kuten joku täällä tuntui ehdottavan, kun sanoi, että miksei itsenäiseen vessassakäyntiin tottuneet saa mennä itsenäisesti vessassa käymään.

[QUOTE="eräs";29190512]Mä en oikein usko, että hoitajat päästäisivät neljävuotiaan yksin pissalle sisälle, kuten joku täällä tuntui ehdottavan, kun sanoi, että miksei itsenäiseen vessassakäyntiin tottuneet saa mennä itsenäisesti vessassa käymään.[/QUOTE]
monikohan neli vuotias selviäis paksuista talvitamineissa itsenäisesti käymään vessassa

sh
Uskomatonta, että on vielä aikuisiakin, jotka käyvät rutiinisti vessassa ilman tarvetta. Virtsalla käydään, kun siihen on tarve, ei muulloin. Nämä on niitä aikuisten rakkokoulun ensimmäisiä asioita. Älkää opettako sitä rakkoanne siihen, että joka tippa pitää erikseen tyhjentää!

"vieras"
Uskomatonta, että on vielä aikuisiakin, jotka käyvät rutiinisti vessassa ilman tarvetta. Virtsalla käydään, kun siihen on tarve, ei muulloin. Nämä on niitä aikuisten rakkokoulun ensimmäisiä asioita. Älkää opettako sitä rakkoanne siihen, että joka tippa pitää erikseen tyhjentää!
Ai se on sitten parempi herätä vessaan kesken parhaita unia tai kaupassa ruveta etsimään vessaa kesken kaiken? Aion yhä käydä vessassa ennen nukkumaanmenoa ja ennen pidempää kauppakierrosta tai automatkaa, vaikkei niin pakottava tarve vielä olisikaan.

sh
[QUOTE="vieras";29190656]Ai se on sitten parempi herätä vessaan kesken parhaita unia tai kaupassa ruveta etsimään vessaa kesken kaiken? Aion yhä käydä vessassa ennen nukkumaanmenoa ja ennen pidempää kauppakierrosta tai automatkaa, vaikkei niin pakottava tarve vielä olisikaan.[/QUOTE]

Aikuinen ihminen todellakin pärjää sen kauppareissun pissaamatta jos ei siihen lähtiessä ole tarvetta. Toki jos sen rakon on opettanut siihen, että tippakin pitää tyhjentää... 5v on meillä jo sen ikäinen, etten käske käydä vessassa esim ennen kauppaan tai ulos menoa. En näe moiseen hullutukseen mitään syytä, pikemminkin päin vastoin.

"vieras"
Aikuinen ihminen todellakin pärjää sen kauppareissun pissaamatta jos ei siihen lähtiessä ole tarvetta.
Puhuinkin PIDEMMÄSTÄ kauppareissusta, missä menee helpostikin 4-5 tuntia matkoineen. Ja tietää sen tarpeen tulevan sitten viimeistään tunnin parin päästä. Erikosliikkeissä on edes harvoin tarjolla mitään yleisövessaa. Jostain lähikaupan ruokaostoksista nyt selviää ilmankin.

"vieras"
Mun lapsi on sellainen, että se ei haluaisi millään mennä vessaan silloin, kun käsketään tai ehdotetaan potalla käymistä. Mutta esim. 30sek. päästä tuosta sillä onkin kova pissahätä. Uhmaikä ja silleen. Musta on vaan hyvä, että tarhassa ei pakoteta sitä potalle muiden kanssa samaan aikaan, mutta sitten sille laitetaan vaippa ulkoiluun ja se on musta ihan fine. Kotona on vaipatta ollut jo kuukausia, mutta tarhassa tuo vielä vähän takkuilee, kun ei suostu potalle (pöntöstä nyt puhumattakaan). Lapsi saa sit käydä (sisälläollessaan) silloin, kun pissattaa, mut ulkona tosiaan vaippa päällä, jos ei oo pissalla käynyt aamupäivän aikana. Lapsella ikää kohta 3v.

"vieras"
Meillä lapset pakotetaan ulos lähtiessä kotonakin vessaan, vaikka kovin inttävät, "ettei ole hätä". Eli hyvä vain, mikli päiväkoti jatkaa samaa linjaa niin ei tule lapsille kulttuurishokkia... ;)

Ps. Pakottamiseen on siirrytty, kun useampi kerta on siivottu pissapyykkiä. Leikkiessä nimittäin vessahätä unohtuu ja sitten kun se muistetaan, ei vessaan olla ehditty enää. Tai sitte pissa on tullut viimeistään vessan lattialle, kun ulkovaatteista kuoriutumiseen on mennyt oma aikansa.

"Vieras"
Hyvänen aika. Aikuinen menee yöunille kerran vuorokaudessa. Kaupassakin käydään yleensä korkeintaan kerran päivässä. Eiköhän terve ihminen kestä kaksi vessareisua päivässä ilman että rakko menee pilalle.

"vieras"
Vahinkoja sattunee kaikille lapsille aluksi. Niistä lapset oppivat paremmin huomioimaan pissahätänsä eli ei vanhempien tarvitse asiasta stressata. Eikä pidäkään, sehän on lapselle syyllistävää ja noyryyttävää, jos vahinkoja muistellaan. Meillä oli onni, että lapsi oli perhepäivähoidossa kuivaksi opetellessaan, ja siellä sai olla vaipatta myös ulkona vaikka olikin vasta opettelemassa. Hyvin nopeasti lapsi oppi kuivaksi, kun aika oli kypsä ja vaipat vaan jätettiin pois. Ja potta oli aluksi pihalla mukana.

Viimeiseen reiluun vuoteen on sattunut vain yksi kakkavahinko, kun oltiin metsässä ja kakkahätä yllätti. Pari kertaa metsäreissuilla lapsi on käynyt puskakakalla. Pitäisikö tästä tehdä se päätelmä, että lapsi pitää pakottaa kakalle joka kerta ennen kuin lähdetään ulos?

4-5 tunnin reissuilla tarvitsee minunkin yleensä käydä vessassa, olin käynyt ennen lähtöä tai en. Koskaan se ei ole ollut ongelma, kaikissa ruokapaikoissa, ostoskeskuksissa ja tavarataloissa kun on ilmaiset asiakasvessat. Ja tietty kaikissa huvittelu- ja liikuntapaikoissa myös. Eikä minulla ole mitään julkisten vessojen kammoa.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29190570:
monikohan neli vuotias selviäis paksuista talvitamineissa itsenäisesti käymään vessassa
Työskentelin viime kevään juurikin isojen lasten ryhmässä, ja kyllä siinä ryhmässä kaikki selvisivät itse. Housujen puntit ja takkien hihat oli ainoita, joissa tarvitsivat joskus apua. Kyllä ne lapset monesti päiväkodissa itse pukevat ja riisuvat, vaikka kotona olisivatkin puettavia.

sfsfsf
No hei ku mä puhuin kakasta mut pakotettiin paskomaan. Ihme ku eivät sitoneet mua jesarilla ku kerta estivät käsivoimin lähtemästä. Sitte sain päähäni että köytänpä tappelupukarini pytylle mutta kyllä mä purisin hoitajia jos mun lapselle tehtäis samoin. Puhukoon lapset kakkajuttuja

.|.
Kyllä hoitotädeistä se veikein aina yrittää houkutella minut vessaan, jos olen lapsia noutamassa päivän lopussa, kun muita hoitajia ei enää ole paikalla. Siellä vessassa sitten puristelee munista ja imuttaa, kerran on pantu seinää vasten. Yleensä ei sano sanaakaan touhun aikana. En kuitenkaan pakottamisena pidä, ihan mukavalta tuo tuntuu eikä avokki epäile mitään.

[QUOTE="kala";29189060]Ollessani aiemmin päikyssä töissä, pissalla sai käydä silloin kun siltä tuntui. Unille tai ulos lähtiessä kuitenkin kaikki kävivät vessassa oli hätä tai ei, ettei sitten ala se riisumis- ja taas pukemisrumba, tai unihuoneesta vessassa ravaaminen. Nyt perhepäivähoitajana sekä myös omien lasteni kanssa sama. Ei ole kenenkään etu että se vahinko sattuu tai hätä iskee juuri kun on puettu toppavarustus ja päästy pihalle.[/QUOTE]

Näin toimitaan meilläkin eli on tietyt ajat milloin koko porukka käy vessassa edes koittamassa tulisko ja sitten jos hätä tulee niiden lisäksi niin tottakai lapsi pääsee vessaan jos sanoo että on hätä. Siitä ei vaan tule mitään että 20 lasta käy vessassa sillon kun sattuu hätä tulemaan, pakko se on aikatauluttaa ja kyllä sieltä edes pieni pissa useimmilta tulee.

Aiempi vieras
Kirjoittelin ketjuun viime vuoden syksyllä, enkä ollut pakko- tai edes rutiinivessatusten kannalla. Lapseni ei silloin ollut päiväkodissa ja murehdin miten tämä asia menee sitten, kun se on edessä.

No lapseni aloitti päiväkodissa elokuussa, eikä onneksi hänen päiväkodissaan tai ainakaan tässä viskari-eskariryhmässä harrasteta lasten pakkovessatuksia. Ei edes rutiinivessa-aikoja. Lapset saavat käydä ihan omatoimisesti vessassa kun on hätä. Useimmiten lapselleni ei tule hätä päiväkodissa lainkaan, koska on vain puolipäivähoidossa. Eikä siis tarvitse käydä väkisin tiristelemässä, ei ennen ulkoilua eikä päivälepoa. Olen todella tyytyväinen asiasta, olisi tullut turhaa stressiä vaan ujolle lapselle pakkovessatuksista. Mitään vahinkoja ei tietenkään ole silti sattunut, onhan lapsi pitkään jo osannut muutenkin omatoimisesti vessa-asiansa hoitaa. Käy kyllä päikyssä vessassa, jos tarve on.

Tässä jokin aika sitten oltiin reissussa tuttavaperheen kanssa ja katsellessani sitä taistelua lasten vessakäyntien kanssa olin taas entistä tyytyväisempi meidän tapaan hoitaa asia. Tuntui olevan iso stressinaihe ja tappelu saada lapset vessaan vanhempien toivomassa aikataulussa. Ihan turhaa minusta sellainen.

akava
Mielenkiintoista näin hoitovapaalla opiskella mikä kaikki pk:ssa perttisakareita ahdistaa tai mistä jotkut vanhemmat tekee ongelmia :D apua... En ole 10 vuoteen työssäni tämän vessa asian kuullut olevan ongelma. Mutta meitä on moneen junaan. Pian pääsen minäkin sitten aiheuttamaan jollekin marttamirkulle traumoja kun pitää vessassa käydä kokeilemassa tulisiko pissa. Hui, onhan se tosi paha rasti!!

Aiempi vieras
Mielenkiintoista näin hoitovapaalla opiskella mikä kaikki pk:ssa perttisakareita ahdistaa tai mistä jotkut vanhemmat tekee ongelmia :D apua... En ole 10 vuoteen työssäni tämän vessa asian kuullut olevan ongelma. Mutta meitä on moneen junaan. Pian pääsen minäkin sitten aiheuttamaan jollekin marttamirkulle traumoja kun pitää vessassa käydä kokeilemassa tulisiko pissa. Hui, onhan se tosi paha rasti!!
Minä olen kyllä tosi tyytyväinen lapsen päiväkotiryhmän lastentarhanopettajiin. :) He ymmärtävät lasten yksilöllisyyden noin muutenkin, tekemättä siitä pilkan aihetta. Ole huoleti, jos sinun marttamirkkusi tarvitsee tätiä kertomaan vielä 5-vuotiaana, koska hänellä on vessahätä, uskon että tässä ryhmässä kyllä tarvittaessa alkuun vessaan vietäisiin. Mutta äkkiähän lapset oppivat itse hallitsemaan tällaisen perusasian, joten toivottavasti lapsesi pääsee päiväkodissa tällaiseen ryhmään, ettei sitten koulussa tarvitse olla pissat housussa, kun opettaja ei vessaan vie eikä varmasti ehdi edes kaikkia vessakäynneistä muistuttelemaan.

Kyllä minä ihan pienillä kuivaksiopetteluvaiheessa säännölliset pottailut ymmärrän, mutta kun lapsi on jo pitkään ollut kuiva ja osaa jo 10 sekuntia pidempään pidättää, on aivan turhaa tehdä vessakäynneistä joku yleinen ohjelmanumero.

akava
kyllä me olemme työpaikalla kokeneet että on helpompi että ne 21 lasta käyvät ennen ulos lähtöä kokeilemassa tulisiko pissa, kun että sitten kun kurikset tai talvitamineet yms on päällä niin joka toinen tarvitsee käydä pissalla sen 1 ½ tunnin ulkoilun aikana. ja kuten sanoin, 10 vuotisen työurani aikana en ole törmännyt siihen että se olisi ongelma jollekin lapselle tai ÄIDILLE... mutta palstamammoille kaikki on mahdollista ;) on nimittäin mm. sellaisiakin lapsia jotka ei malta mennä vessaan ennen ulos lähtöä kun se hidastaa lähtöä ja hän ei siellä kävisi jos ei ole "pakko". ja jos edellisen kerran on käyty vessassa esim. aamulla kotona niin kyllä se hätä yllättää pihalla. ja aika harvassa on lapset joiden ei puolipäivä hoidossakaan vessassa tarvitse käydä. seuraapa juoko lapsesi tarpeeksi.

tota
täti suuttui? viedään väkisin?

Noi kuulostaa oudolta, muuten ymmärrän sen että päiväkotioloissa erityisesti on pako saada vähän järjestystä noihin vessahommiinkin, sen sijaan että vessassa käydään tipoittain ympäri päivän, varsinkin se jos ulkoilusta joutuu monta kertaa lähtemään sisälle käyttämään jotain vessassa siksi ettei tällä ole 10min aikaisemmin ollut hätä vie vähän turhaan työaikaa. Samoin varmasti tukee myös turhia housuun pissaamisia kun hätäisimmät eivät kerkeä käydä vessassa kun on mielenkiintoisempaa tekemistä.

Kotona noissa on helpompi mennä yksilöllisesti, mutta kyllä mäkin silloin kun olin kolmen kuivaksi opettelevan kanssa kotona suoritin noita joukkopissatuksia ennen uloslähtöä ja ruuan jälkeen. Ja miltei aina kaikilta tuli pissa vaikka yleensä kenelläkään ei ollut hätä vessaan mennessä.

Aiempi vieras
kyllä me olemme työpaikalla kokeneet että on helpompi että ne 21 lasta käyvät ennen ulos lähtöä kokeilemassa tulisiko pissa, kun että sitten kun kurikset tai talvitamineet yms on päällä niin joka toinen tarvitsee käydä pissalla sen 1 ½ tunnin ulkoilun aikana. ja kuten sanoin, 10 vuotisen työurani aikana en ole törmännyt siihen että se olisi ongelma jollekin lapselle tai ÄIDILLE... mutta palstamammoille kaikki on mahdollista ;) on nimittäin mm. sellaisiakin lapsia jotka ei malta mennä vessaan ennen ulos lähtöä kun se hidastaa lähtöä ja hän ei siellä kävisi jos ei ole "pakko". ja jos edellisen kerran on käyty vessassa esim. aamulla kotona niin kyllä se hätä yllättää pihalla. ja aika harvassa on lapset joiden ei puolipäivä hoidossakaan vessassa tarvitse käydä. seuraapa juoko lapsesi tarpeeksi.
No hankaloittaisi se meidän elämää kotonakin, jos lapsen rakko halutaan päiväkodissa väen vängällä opettaa yliaktiiviseksi. Ennen kaikkea ajattelen kuitenkin lastani, tuskin pystyisi tiristämään alle tunnin päästä pissaa ja ahdistuisi kun ei pysty tätejä tottelemaan, on liiankin tarkka säännöistä.

Lapsi menee päiväkotiin aamupalalle ja jos aamupäivällä ulkoilevat, sinne lähdetään heti aamupalan jälkeen eli alle tunnin päästä hoidon alkamisesta. Juu, ei tosiaan ole lapsella silloin hätä eikä ulkoilun jälkeenkään. Lapsi juo vähintäänkin normaalin määrän, mutta ei pissaile mitään pikkuliruja kun sellaiseen ei olla opetettu.

"täti"
No hankaloittaisi se meidän elämää kotonakin, jos lapsen rakko halutaan päiväkodissa väen vängällä opettaa yliaktiiviseksi. Ennen kaikkea ajattelen kuitenkin lastani, tuskin pystyisi tiristämään alle tunnin päästä pissaa ja ahdistuisi kun ei pysty tätejä tottelemaan, on liiankin tarkka säännöistä.

Lapsi menee päiväkotiin aamupalalle ja jos aamupäivällä ulkoilevat, sinne lähdetään heti aamupalan jälkeen eli alle tunnin päästä hoidon alkamisesta. Juu, ei tosiaan ole lapsella silloin hätä eikä ulkoilun jälkeenkään. Lapsi juo vähintäänkin normaalin määrän, mutta ei pissaile mitään pikkuliruja kun sellaiseen ei olla opetettu.
Se se kyllä niin mene, että päiväkodissa olisi ennen ulkoiluja ja päiväunia joku pissauspakko. Sen sijaan siellä on "kokeilupakko", eli kaikkien täytyy käydä pöntöllä/potalla kokeilemassa, josko tulisi pissa. Ei todellakaan tarvitse tiristää mitään pakolla.

"Mmm"
Mulle ei ole ikinä tullut mieleen, että kyse olisi pakottamisesta, vaan ihan vaan käytännön järjestä, kun lapsia on paljon niin kehitetään tapoja joilla arjen saa sujumaan. Tietysti lapset on erilaisia, mutta veikkaan että 99% lapsista hyötyy tuosta tavasta, harmi tietenkin jos teidän lapsi ei hyödy eikä oikeasti sitä tarvitse. Suurin osa lapsista kuitenkin on se, jonka mukaan yleensä mennään.

akava
En ole tätä koko ikivanhaa ketjua lukenut ja kuvittelinkin ongelman olevan tässä pissan "yrittämisessä". En ole kuullutkaan että lasta voi PAKOTTAA PISSIMÄÄN :D taitaa olla joku äiti taas ymmärtänyt väärin..
Ja mielestäni yliaktiivisesta rakosta ei ole kyse jos 8-12 välillä lapsi käy pissalla!!!! Haloo..

Aiempi vieras
En ole tätä koko ikivanhaa ketjua lukenut ja kuvittelinkin ongelman olevan tässä pissan "yrittämisessä". En ole kuullutkaan että lasta voi PAKOTTAA PISSIMÄÄN :D taitaa olla joku äiti taas ymmärtänyt väärin..
Ja mielestäni yliaktiivisesta rakosta ei ole kyse jos 8-12 välillä lapsi käy pissalla!!!! Haloo..
Eihän se olisi edes vain kerran, monet kirjoittaneet, että pissalle pitää mennä ennen ulkoilua, ennen ruokailua ja ennen päivälepoa. Eli kolme kertaa muutamassa tunnissa! Tunnin-parin välein pissailu ei ole normaalia, vaan merkki yliaktiivisesta rakosta. Ja siihenhän joissain päiväkodeissa lapsia ohjataan.

Mitään ongelmaa ei siis kuitenkaan ole, koska päiväkodissa ei vaadita edes yrittämään. :) Kyllä minä ainakin pystyn puristamaan pissaa vaikka tunnin välein, eri juttu onko se järkevää...

Yhteistyössä