7 kk vauva on alkanut nostaa jalat ylös jos nostaa kainaloista/ ei varaa enää yhtään jaloilleen

  • Viestiketjun aloittaja "ninnu"
  • Ensimmäinen viesti
"ninnu"
Aikaisemmin varvisti välillä jommallakummalla jalalla ja välillä molemmilla. Tästä syystä käyty ylimääräisiä kertoja neuvolalääkärillä (joka pelotellut ties millä aivovammoilla mutta ei kumminkaan vielä laittanut jatkotutkimuksiin). Fysioterapiassa olemme käyneet muistaakseni 4 kertaa. Nyt viimeksi fysioterapeutti sanoi ettei näe syytä miksi siellä kävisimme kun poika kehittyy niin tasaisesti ja on ikäkehitykseltään täysin keskiverto vauva kaikilta motorsilta taidoilta. Viimeisestä fysioterapia käynnistä on nyt kaksi viikkoa. Ehkä noin kuukauden ajan vauva on varannut yleensä kummallakin jalkapohjalla kun nostaa kainaloista mutta nyt viimeisen viikon aikana kun olen kokeillut on nostanut kummatkin jalat ilmaan eikä ole varannut yhtään :( Olisinko kokeillut neljä kertaa yhteensä.

Seuraava neuvolalääkäri on vasta kolmen viikon kuluttua ja kai se on vain odotettava sinneasti mitä seuraavaksi tutkitaan tai tehdään. Lisäksi minulle on jäänyt neuvolalääkärikäynneistä aina todella kurja, pelokas ja turhautunut olo. kun olemme siellä käyneet onnistuu saamaan minut ihan paniikkiin sanomalla missä kaikissa asioissa on pahoja puutteita mutta sitten ei kuitenkaan osaa sanoa mistä voisi johtua vaan sanoo aina "seuraillaan tilannetta" ja jos ei korjaannu niin sitten erikoislääkärille. Tekisi mieli jo tilata yksityiseltä lastenlääkäriltä aika jos saisi jotain selvyyttä tilanteeseen mutta sitten kuitenkin mietin onko siitä mitään hyötyä. Tuntuu etten ole vauvan oltua 4 kk tarkastuksessa tehnyt muuta kuin odottanut kauhulla kuinka kehitysvammaiseksi jää ja surrut kaikkia kamalampia asioita etukäteen. Oma jaksaminen alkaa olla jo ihan koetuksella kaiken murehtimisen kanssa ja huomaan etten muuta teekkään kun tarkkailen vauvaa ja pelkään mitä lääkäri sanoo taas seuraavalla käynnillä.
 
"ninnu"
Ei minulle ole tullut tuollainen edes mieleen kun noita jalkoja/ varvistamista on syynätty niin tarkkaan ja olen ollut siinä käsityksessä, että nyt ihan viimeistään pitäisi seistä tukevasti molemmilla jaloilla.
 
Jdjdb
Kuulostaa ihan normaalilta tuo molempien jalkojen nosto. Luulen kanssa, että on siitä vain hauskaa kun oppinu jotain uutta. Saitteko siis fyssarikäynnit vain varvistuksen takia? Kyllä meidän molemmat lapset on varvistanut vielä 8kk iässä, sittem kun itse oppivat seisomaan tukevasti, niin varvistus menny ohi. Ihan ilman huolta ja fyssarikäyntejä.

Liikkuuko teidän vauva? Ryömien, pyörien edes jotenkin? Kääntyykö mahalleen? Jos liikkuu niin ihan normi on. Vielä jos hymyilee tai muuten huomaat että saat siihen kontaktin, niin ihan normaali on.
 
"ninnu"
juu fyssarilla käytiin varvastuksen takia kun varvasti 4 kk tarkastuksessa niin pahasti. Liikkuu pyörimällä tai sitten punkee itseään sivuttain (mahallaan maaten) ehkä noin 2-3 metrin matkoja. Satunnaisesti laittaa mahallaan ollessa jalkoja koukkuun mahanalle ja ponnistaa siitä eteenpäin mutta ei vielä ryömi. Toisin sanoen jos näkee jotain minkä haluaa menee sinne tavalla tai toisella mutta ei ryömi. Hymyilyä ja ääntelyä tulee paljon, välillä tuntuu ettei meillä hiljaista hetkeä olekkaan. Vieraille ei niin paljoa juttele ja jotenkin hiljaisemmalla äänellä mutta jotain kumminkin.
 
"ninnu"
Esim. eilen kun kävin kuntosalilla ja olin vähän reilu tunnin pois kotoa (vauva oli isänsä kanssa kotona) en meinannut suihkuun päästä kun poitsulla oli niin paljon asiaa minulle :)
 
"vieras"
Mikä niitä neuvolalääkäreitä vaivaa. Jos ei mene ihan täysin käsikirjan mukaan niin heti on jokin diagnoosi oltava. Vauvat kehittyy eri tahtiin ja eroavaisuuksia voi olla. Vaikka on kuinka lääketieteen asiantuntija niin kai sitä maalaisjärkeä voi silti käyttää. Meidänkin vauvalla oli lääkärin mielestä infektio kun itki???!! No ei ollut.
 
"veera"
[QUOTE="ninnu";29178597] Liikkuu pyörimällä tai sitten punkee itseään sivuttain (mahallaan maaten) ehkä noin 2-3 metrin matkoja. Satunnaisesti laittaa mahallaan ollessa jalkoja koukkuun mahanalle ja ponnistaa siitä eteenpäin mutta ei vielä ryömi. Toisin sanoen jos näkee jotain minkä haluaa menee sinne tavalla tai toisella mutta ei ryömi. Hymyilyä ja ääntelyä tulee paljon, välillä tuntuu ettei meillä hiljaista hetkeä olekkaan. Vieraille ei niin paljoa juttele ja jotenkin hiljaisemmalla äänellä mutta jotain kumminkin.[/QUOTE]

Meillä myös vauva 7kk ja hyvin paljon tää tekstisi kuvastaa myös meidän palleroa :)

Ole huoleti, ihan normaalilta sun vauva kuulostaa. Sulta menee paljon hyvää hukkaan jos jatkuvasti murehdit.
 
"ninnu"
Sitten vielä sekin kun jollain anopin tuttavalla (en muista onko työkaveri, naapuri vai mitä) on reilu kuukautta vanhempi vauva joka on kontannut jo todella kauan ja ehkä noin kk sitten alkoi kuulemma nousta tukea vasten seisomaan aina kun on mahdollisuus. tulee sitten anopin suunnaltakin jatkuvaa ihmettelyä miksei vauvamme ei vieläkään osaa sitä tai tätä kun hänen tuttavasa vauva osaa jo vaikka mitä.
 
"veera"
[QUOTE="ninnu";29178681]Sitten vielä sekin kun jollain anopin tuttavalla (en muista onko työkaveri, naapuri vai mitä) on reilu kuukautta vanhempi vauva joka on kontannut jo todella kauan ja ehkä noin kk sitten alkoi kuulemma nousta tukea vasten seisomaan aina kun on mahdollisuus. tulee sitten anopin suunnaltakin jatkuvaa ihmettelyä miksei vauvamme ei vieläkään osaa sitä tai tätä kun hänen tuttavasa vauva osaa jo vaikka mitä.[/QUOTE]

Kyllä meilläkin esikoinen teki tässä iässä, 7kk, jo vaikka mitä. Ensimmäisen sanansakin sanoi jo tuolloin. Mutta ei se tarkoita sitä, että tän kuopuksenkin pitäis. Jokainen omaan tahtiinsa =)
 
Jdjdb
Meidän eka lähti ryömimään 8,5 kk iässä ja tää toinen vähän jälkeen 6kk. Tässä on ihan valtavat erot. Ja kyllä helpompaa oli tuon kanssa joka lähti myöhemmin liikkeelle...
 
"vieras"
Fysioterapeutit tietävät motoriset jutut. Tavalliset lääkärit eivät tiedä niistä paljoakaan. Joten jos fysioterapeutti sanoo, että lapsi kehittyy normaalisti, niin luota siihen.

Mulla on kaksoset, joista toisella on cp-vamma. Muistan 4-kuukautislääkärineuvolan, jossa normikaksonen pärjäsi lääkärin tutkimuksissa huonommin kuin cp-vammainen. Jotain se lääkäri siitä sanoikin.
 

Yhteistyössä