Romaninainen paikalla, haluatko kysyä jotain?

  • Viestiketjun aloittaja milaja...
  • Ensimmäinen viesti
Professional Griefer
Semmoinen pinnallisempi kysymys, kuin onko teillä jotain sääntöä, miten naisen kuuluu pitää hiuksia? Kaikilla tapaamillani ja näkemilläni romaninaisilla on ollut hiukset auki, etuhiukset sillein jännästi kikuroilla ja kauniita hiusklipsejä. Vai onko tämä vain ns. "muoti" ?
 
milaja...
[QUOTE="vieras";29175810]Mä olen aika paljon romanikulttuuriin perehtynyt, ihan silkasta uteliaisuudesta. Jänniä tapoja ja perinteitä teillä on, mulla meinasi ihan mennä aivot solmuun puhtausasioita ja muita miettiessä. :D Joutuu vähän jo suunnittelemaan tekemisiään. Mutta yksi asia mulle on vieläkin epäselvä. Jos mä vaikka tulen teillä käymään niin käyttäydynkö "omien" normieni mukaisesti vai teidän tapojen mukaan? Pitääkö siis valkolaisen tietää nuo puhtausjutut ynnä muut vai koskeeko ne vain teitä?[/QUOTE]

On ne varmasti toisesta näkökulmasta katsottuna, musta on kanssa välillä ollut jännä miettiä valtakulttuurin ja romanikulttuurin eroja. Ja että miten vapaata teillä on jossain mielessä meihin verraten, asioista puhutaan ja niitä ei edes aina häpeillä... mikä on siis toisaalta tosi hyvä juttu, mulle vain ihan vieras käytäntö ja siksi pohtimisen arvoinen :)

Omien tapojesi mukaan käyttäydyt totta kai. Ei tarvitse tietää puhtauteen liittyviä tapoja tai muutakaan, eri asia silloin jos seurustelet romanin kanssa tms. Silloin oletetaan, että tiedät jotain :)

Anteeksi että kesti, koetan tässä tehdä kotihommia nyt kun lapset on vielä tämän päivän tädillään :)
 
milaja...
[QUOTE="vieras";29175859]MIten te naiset pärjäätte rahallisesti, jos ette käy töissä? Miten jos tulee vaikkapa ero ja koulut on käymättä ja paljon lapsia?[/QUOTE]

Rahalliset ansiot on tietysti aika pieniä, ja kenelle nyt tulee sitten raha mistäkin... Surkea tilannehan se tuolloin on, silloin on kyllä sukulaisten tuki takana ja apua annetaan oikeastaan kaikin mahdollisin tavoin. Mieskään ei jätä tyhjän päälle, mikäli lapsia on, koska haluaa lapsilleen hyvät oltavat.
 
milaja...
Semmoinen pinnallisempi kysymys, kuin onko teillä jotain sääntöä, miten naisen kuuluu pitää hiuksia? Kaikilla tapaamillani ja näkemilläni romaninaisilla on ollut hiukset auki, etuhiukset sillein jännästi kikuroilla ja kauniita hiusklipsejä. Vai onko tämä vain ns. "muoti" ?
Pääsääntö on se, että hiusten pitää olla siististi. Nuttura on arkinen kampaus, mutta nuttura päässä ei lähdetä kauppaa pitemälle. On sellaiset ilmaukset kuin lusikkalaineet tai vesilaineet, joille minäkin tällään tukkaani aina ulos lähtiessäni. Etummaiset hiukset, jotka kasvoja kehystää, vedetään siis laineille. Lisäksi korkkiruuvikiharat korvien likellä kruunaa kampauksen.

Lisäksi on "rullat", eräänlaiset kiemuralle käärityt pötköt.

Muuten ihan tavallisia pinni- ja kiharakampauksia, lettejä ei juurikaan paitsi vanhemmalla väellä.
 
Professional Griefer
Kiitos vastauksesta =)

Kerran olen romaninaisella nähnyt nutturakampauksen, ja se oli samalla rouvalla jonka kotona kävin siivoamassa. Hän oli myös mun seurassa sellaisella ns. alushameasulla, vaikka olen ainakin 40v nuorempi. Oli sallittua, koska olen 'valkolainen'? Koska minut pyysi kuitenkin siivoamaan siksi, että "meän naiset" ei olisi saaneet nousta jakkaralle ja putsata keittiönkaappeja jne.

Mietin vaan, että jos ne tavat ja kunnioitus on niin tärkeää, niin miksi se ero on niin suuri valkolaisten ja mustalaisten välillä? Luulisi jotenkin, että romanikodissa oletetaan jokaisen käyttäytyvän teidän säännöillä, mutta esim. minun kohdallani riitti vaan perus suomalaiset kohteliaisuudet: kengät pois sisään tullessa ja muutenkin toisen kotia kunnioittava käytös.
 
milaja...
[QUOTE="vieras";29175859]MIten te naiset pärjäätte rahallisesti, jos ette käy töissä? Miten jos tulee vaikkapa ero ja koulut on käymättä ja paljon lapsia?[/QUOTE]

Lisäisin vielä että eipä ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin varastaa tavaraa,esim vikinglinellä saa reissun aikana helposti satasia pinoon :)
ja ketsuppia yms mausteita ei tarvitse ostaa koskaan kun niitä voi helposti viedä myös huoltoasemilta yms.
 
"vieras"
Miksi romaneillatuntuu aina olevan kova kiire? Kun tullaan virastoon niin romani kysyy jonotus- ja odotusajan pituuden (niin kuin muutkin) utta sitten kerrotaan että on hirveä kiire, eikö voisi päästä aikaisemmin. Ja monta kertaa käydään hoputtamassa ja kyselemässä.
 
vieraahko
Koska noita keikkoja meillä riittää jatkuvalla syötöllä.
Jokainen päivä on järkätty minuutin tarkkuudella mistä voi käydä tekemässä jotain hommia minkä voi muuntaa rahaksi.
Olemme periaatteessa siis "töissä" ihan oikeasti.
Mitä tämä ihan käytännössä tarkoittaa, mitä ne hommat on minkä voi muuntaa rahaksi? Varastetun tavaran myymistäkö?
 
"Hmh"
Aika mielenkiintoista. :) Mä olen osaksi Romani, mutta kaikki perinteet on kyllä meidän suvusta hävinny. Juurista ei olla pahemmin edes puhuttu, varmaan juuri tuon rasismin takia.
 
milaja...
Kiitos vastauksesta =)

Kerran olen romaninaisella nähnyt nutturakampauksen, ja se oli samalla rouvalla jonka kotona kävin siivoamassa. Hän oli myös mun seurassa sellaisella ns. alushameasulla, vaikka olen ainakin 40v nuorempi. Oli sallittua, koska olen 'valkolainen'? Koska minut pyysi kuitenkin siivoamaan siksi, että "meän naiset" ei olisi saaneet nousta jakkaralle ja putsata keittiönkaappeja jne.

Mietin vaan, että jos ne tavat ja kunnioitus on niin tärkeää, niin miksi se ero on niin suuri valkolaisten ja mustalaisten välillä? Luulisi jotenkin, että romanikodissa oletetaan jokaisen käyttäytyvän teidän säännöillä, mutta esim. minun kohdallani riitti vaan perus suomalaiset kohteliaisuudet: kengät pois sisään tullessa ja muutenkin toisen kotia kunnioittava käytös.
Täällä oli näköjään joku käynyt kirjoittelemassa mun nimellä tuossa ylempänä asiatonta tekstiä, ehkä huomasitkin...

Joo, tuo nainen on ollut sun seurassa tuolla lailla juuri koska et ole romani. Jos olisit ollut, niin ei olisi onnistunut... tai tavallisesti alusvaatteisillaan ei olla.

Niin, hyvä kysymys kyllä. Ehkä se on se, että kuitenkin valtaosa ihmisistä tiedostaa sen että teillä kulttuuri on erilainen ja että siksi valkolainen ei millään voi tietää kaikkia mustalaiskulttuurin kiemuroita, ja olisi väärin vaatia niiden tuntemista. Tietysti perussäännöt on varmaan joka kodissa ja niihin neuvotaan, vaikkei "väärin" tekemisestä mitään yleensä sanotakaan. Minä olen tärkeimmistä asioista kertonut meidän vieraille. Siis sillä periaateella että toivoisin että vieras toimisi/ei toimisi tietyllä lailla, jos suinkin mahdollista.
 
milaja...
Lisäisin vielä että eipä ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin varastaa tavaraa,esim vikinglinellä saa reissun aikana helposti satasia pinoon :)
ja ketsuppia yms mausteita ei tarvitse ostaa koskaan kun niitä voi helposti viedä myös huoltoasemilta yms.
Onko sulla jotenkin huono elämä? Mistä tämä kaikki paha olo puskee? Mutta kiitos nyt kuitenkin, piristit iltaani kovasti... Hölmöys naurattaa harvoin, mutta tässä tapauksessa pisteet sinulle. Et ole koomikon uraa ajatellut?
 
milaja...
[QUOTE="wert";29176183]d[/QUOTE]

Voi sanoa että äiti/isä tuli hakemaan, ei siinä ole mitään väärää. Lapset on meillä lapsia ja siksi vapaita häpeästä. Äiti ja isä eivät ole niitä nimityksiä millä meillä puhutellaan omia vanhempia tai mistä puhutaan seurassa, mutta henkilökohtaisemmissa keskusteluissa ystävieni kanssa käytämme monesti ilmauksia äiti ja isä.
 
milaja...
[QUOTE="vieras";29176187]Miksi romaneillatuntuu aina olevan kova kiire? Kun tullaan virastoon niin romani kysyy jonotus- ja odotusajan pituuden (niin kuin muutkin) utta sitten kerrotaan että on hirveä kiire, eikö voisi päästä aikaisemmin. Ja monta kertaa käydään hoputtamassa ja kyselemässä.[/QUOTE]

Ei kai meillä sen kiireempi ole kuin muillakaan... :) Odottaminen tuntuu ehkä ikävältä ja ehkä ajatellaan että hoputtamalla ja korostamalla kiirettä saadaan tehokkaampaa palvelua ja päästään nopeammin hoitamaan asiat.
 
milaja...
Eikö yhtään ahdista elää noin tiukassa kulttuurissa? Itseltäni hajoaisi pää, jos pukeutumiseni ja vessa-asiointini pitäisi ajatella noin rankasti muiden kautta.
Asiat on tottunut toimimaan tällä lailla, niin ei oikeastaan ahdista. Mutta täällä missä nyt asun, ollaan tarkempia asioitten suhteen kuin siellä päin mistä olen kotoisin. Ja siksi välillä mietin, onko joku asia pakko tehdä näin vaikeasti ja onko tämä nyt tottakaan... Minusta tuntuu että kotipaikoillani ollaan suvaitsevaisempia ja annetaan enemmän tilaa erilaisuudelle ja sille miten kukin mustalaisuuttaan käytännössä toteuttaa. Täällä tuntuu välillä että on vain yksi ja ainoa tie, joka on ääripää.
 

Yhteistyössä