Miten tontin rajat merkitään kaava-alueella?

• Viestiketjun aloittaja ok-taloa haaveilen
  • Ensimmäinen viesti
ok-taloa haaveilen
Onko tietoa, miten tontin rajat merkitään kaava-alueella tontin lohkomisessa?

Maanmittaustoimiston sivuilla vaan todetaan:

"Maastotyöt tarkoittavat määräalan kartoittamista ja sen rajojen merkitsemistä maastoon pysyvillä rajamerkeillä."

Onko ne käytännössä niitä punakeltaisia lipukkeita? Eihän ne ole mitään pysyviä.

"vieras"
Sellaiset punaiset neliömäiset, ehkä 10 cm sivultaan olevat metallimötikat tulee rajapisteisiin. Juuri viikko sitten ostamamme määräala lohkottiin. Ennen siellä oli jotain kivisiä rajapyykkejä, mutta ne oli ihan väärissä paikoissa. Oli positiivinen yllätys lohkomisen tulos.

ap.
[QUOTE="vieras";29157404]Sellaiset punaiset neliömäiset, ehkä 10 cm sivultaan olevat metallimötikat tulee rajapisteisiin. Juuri viikko sitten ostamamme määräala lohkottiin. Ennen siellä oli jotain kivisiä rajapyykkejä, mutta ne oli ihan väärissä paikoissa. Oli positiivinen yllätys lohkomisen tulos.[/QUOTE]

Tämä on just ongelma määräalaa ostettaessa, ettei tiedä tarkkoja rajoja tontilla.
Onko mitään keinoa ennen lohkomista (joka siis kestää 3-4kk) itse saada selville tarkkoja paikkoja? Tiedän määräalan mitat, mutta tontin rajat ei ole merkitty maastoon.

"vieras"
Kuka niitä nyt siirtäisi, voithan itse mitata oman tonttisi jos haluat. Se on rikos ja tuskin kukaan ihan huvikseen sitä tekee. Vai kuinka helvetin isoa tonttia olet ostamassa?

"vieras"
Rajapyykeillä, jotka ovat yleensä oranssit/punaiset ja numero kyljessä. Ja jos ei ole lohkottu, yleensä punaiset puupaalut on osoittamassa tontin nurkkia. Pyykit nykyään rautamötiköitä, noin 10x10x10cm. Lyödään maahan, noin 50 senttinen varsi ja ankkuri, että ei vetämällä lähde.

"vieras"
No lähinnä se kysymys siis oli,et millaisia ne rajapyykit on asemakaava-alueella? Mistä voi varmistua, ettei niitä esim siirretä?
Millaisia? Punainen rautamotikka tontin joka kulmassa. Tänä päivänä luulisi maanmittareilla olevan jonkinlaiset gps-karttatiedostot sijainneista jos motti sattuisi vaikka rakennustöiden ohessa liikkumaan tai hautautumaan maan alle.

Meillä kävi hiljattain takapihalla kunnan edustaja kaivelemassa kaikki viemärikaivot esille, tarkisti niiden sijainnit ja merkkasi ne gepsillä karttaansa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";29157455]Millaisia? Punainen rautamotikka tontin joka kulmassa. Tänä päivänä luulisi maanmittareilla olevan jonkinlaiset gps-karttatiedostot sijainneista jos motti sattuisi vaikka rakennustöiden ohessa liikkumaan tai hautautumaan maan alle.

Meillä kävi hiljattain takapihalla kunnan edustaja kaivelemassa kaikki viemärikaivot esille, tarkisti niiden sijainnit ja merkkasi ne gepsillä karttaansa.[/QUOTE]

Siis tallensi niiden gps:llä mitatut koordinaatit tiedostoon, joka siirretään numeeriseen kartta-aineistoon.

Huom. Pyykin hukkaaminen on rikos.

ap.
[QUOTE="vieras";29157426]Kuka niitä nyt siirtäisi, voithan itse mitata oman tonttisi jos haluat. Se on rikos ja tuskin kukaan ihan huvikseen sitä tekee. Vai kuinka helvetin isoa tonttia olet ostamassa?[/QUOTE]

No miten mä sen mittauksen voin itse tarkastaa?

"vieras"
Tämä on just ongelma määräalaa ostettaessa, ettei tiedä tarkkoja rajoja tontilla.
Onko mitään keinoa ennen lohkomista (joka siis kestää 3-4kk) itse saada selville tarkkoja paikkoja? Tiedän määräalan mitat, mutta tontin rajat ei ole merkitty maastoon.
En tiedä, onko jotain keinoa, mutta me oltiin ainakin ihan pielessä arveluissamme. Oltiin kyllä laskettu tontin mitat, mutta se sijoittui monta metriä eri suuntiin kuin kuviteltiin, sillä isot siivut nurmikkoa olikin kahdelta puolelta tonttia virallisesti katualuetta. Mutta kadusta ei kyllä varmasti koskaan tule juuri nykyistä leveämpää eli saadaan käytännössä käyttöön paljon isompi alue kuin meille myydyn määräalan koko.

ap.
[QUOTE="vieras";29157455]Millaisia? Punainen rautamotikka tontin joka kulmassa. Tänä päivänä luulisi maanmittareilla olevan jonkinlaiset gps-karttatiedostot sijainneista jos motti sattuisi vaikka rakennustöiden ohessa liikkumaan tai hautautumaan maan alle.

Meillä kävi hiljattain takapihalla kunnan edustaja kaivelemassa kaikki viemärikaivot esille, tarkisti niiden sijainnit ja merkkasi ne gepsillä karttaansa.[/QUOTE]

Nuo gps-laitteet on ymmärtääkseni aika epätarkkoja. Niissä tule ainakin 1m heitto parhaimmillaankin.

Yhteistyössä