Lasten ylipainosta ja vanhempien saamattomuudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja justiinsajoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

justiinsajoo

Vieras
Olen lh opiskelija ja olin harjoittelussa eräässä sairaalassa jossa lasten puolella hoidetaan ja seurataan hyvin ylipainoisia lapsia (pituuspainoprosentti yli 60). Lähes järjestäen näki lasten historiasta sen että

a. vanhemmat ovat itsekin lihavia

ja

b. vanhemmat eivät tajua tilannetta. Lapsia on seurattu vuosia ylipainoin vuoksi ja käåytetty perhettä ravitsemusterapeutilla, motivoitu jne ja usein näkee teksteistä se että vanhempien mielestä "tilanne menossa parempaan suuntaan". Ja sit kuitenkin käynneillä lapsen paino on vaan nousussa.

Ärsyttävää. Tiesittekö, että esim. USAssa vuonna 2007 kaikista lasten uusista diabeetikoista peräti 45% oli tyypin 2 diabeetikoita? Kun vastaava luku vuonna 1997 oli vain 3%.

Valitettava tosiasia.
Itse olen kahden lapsen äiti ja totean kaupoissa ja kaduilla sen että olen paljon timmimpi ja hoikempi kuin puolet 15-vuotiaista teinitytöistä.
Uskon että tietokonepelit + tv ja niiden liiallinen käyttö, ympättynä epäterveelliseen ruokavalioon ja hiilihydraattien tankkaukseen on syyllinen lihavuusongelmaan.
Ennen vanhaan luokassaan oli keskimäärin se yksi lihava oppilas, nykyään niitä on paljon, jo päiväkodissa...

Olen lh opiskelija ja olin harjoittelussa eräässä sairaalassa jossa lasten puolella hoidetaan ja seurataan hyvin ylipainoisia lapsia (pituuspainoprosentti yli 60). Lähes järjestäen näki lasten historiasta sen että

a. vanhemmat ovat itsekin lihavia

ja

b. vanhemmat eivät tajua tilannetta. Lapsia on seurattu vuosia ylipainoin vuoksi ja käåytetty perhettä ravitsemusterapeutilla, motivoitu jne ja usein näkee teksteistä se että vanhempien mielestä "tilanne menossa parempaan suuntaan". Ja sit kuitenkin käynneillä lapsen paino on vaan nousussa.