Perheellisen opiskelijan tuki 246€/kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oikeasti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oikeasti

Vieras
onko tuossa kaikki mitä saa? :D järkyttävää. Jos ei oteta opintolainaa huomioon....

mies tienaa käteen n. 1200€/kk, minä saisin 246€/kk ja lapsi menisi hoitoon.. mahtaako näillä tuloilla tulla isotkin hoitomaksut? Onneksi opiskeluita olisi minulla tiedossa vain vuosi, mutta lisää lainaa en haluaisi ottaa....

Opintotukea ei lasketa tuloksi hoitomaksuja määrätessä. Pääsisitte kenties nollamaksuluokkaan. Teillä on myös mahdollisuus saada yleistä asumistukea ja saattehan lapsilisän.

Itse perheellisenä opiskelijana olen ottanut opintolainan sekä käynyt töissä opintojen ajan, jotta lapset saavat talvihaalarit, sukset yms.

nyt kotihoidontuella ollessa ei ainakaan saada asumislisää. lapsilisä toki joo tuohon päälle, se olis 100€. Töitä sit mahdollisuuksien mukaan, mutta hankala tietty sovittaa niitä lapsen hoidon ja miehen vuorotyön kanssa yhteen, päivät kiinni koulussa. Mutta ehkä jonkun kympin kuussa vois keikkatyöllä saada...

Ei perheellinen saa sen enempää opintukea kuin perheetönkään, paitsi asumislisän sijaan voit hakea yleistä asumistukea, joka on yleensä parempi kuin lapsettomien opiskelijoiden saama opintotuen asumislisä. Paitsi jos puolisolla on hyvät tulot, asumistukea ei saa ollenkaan, jolloin perheellinen saa tukia vähemmän kuin lapseton.

Lapsilisäthän saat niin kuin muutkin, ja pienten tulojen takia helpostusta hoitomaksuihin, ne saattaa noilla tuloilla olla jopa 0e...?

Onhan se tiukkaa, mutta niin on lapsettomillakin opiskelijoilla, varsinkin jos ei ota lainaa ;)

perheellinen saa lapsilisän joten silloin se on sama kuin perheettömän. ja tottakai te saatte tavallista asumistukea, kun perheetön opiskelija saa asumislisää.

[QUOTE="vieras";29143031] Paitsi jos puolisolla on hyvät tulot, asumistukea ei saa ollenkaan, jolloin perheellinen saa tukia vähemmän kuin lapseton.
[/QUOTE]

No tämä on aika oleellinen huononnus, lapsettomana kun sain sen asumistuen miehen tuloista huolimatta ;)

Mutta ehkäpä saadaan vähän sitten sitä yleistä asumistukea, saa nähdä.

No tämä on aika oleellinen huononnus, lapsettomana kun sain sen asumistuen miehen tuloista huolimatta ;)

tottaki satte koska opintorahaa ei lasketa tuloksi asumistukeen eikä lapsilisiä, Saiaitten myös varmaan päivähoitomaksuihin nollamakun jos vain käyt siellä toimistolla ( mahdolidesti vielä toimeentulotukea) On paljon työsskäyviä perheitä jotka käyvät sossussa , kun rahat ei riitä elämiseen. Onhan se hyvä apu jos jää vähänkin alle normien vaika vain pari euroa nin saa maksusitoumuksen lääkkeiisin ( Pitää olla reseptit) sähkölaskut maksetaan. Asumistuki toisn laksetaan tuloksi vaika monella se todellisudessa menee vuokranantajalle

Joo ei ole perheellisellä opiskelijalla hurraamista. Varsinkin kun yrittää vielä tehdä töitä kaiken koulunkäynnin ja lapsenhoidon lomassa. Laskea niitä saatanan tulorajoja, jotka yleisellä asumistuella, opintotuella ja päivähoidon maksulla erit.

Vedän niin kärrynpyörää vuoden päästä, kun ollaan saatu sinniteltyä nämä ajat läpi. Vaikka kiitollinen olenkin siitä, että yhteiskunta antaa ilmaisen koulutuksen ja tukee vielä opiskelijoita (vaikka summa olisi pieni ja tuen saamisen vaatima byrokratia aiheuttaa ihottumaa) olen myös kiitollinen siitä, että ainakaan lähitulevaisuudessa ei ole näkyvissä aikoja joina voisimme joutua vielä ''Kelan armoille.''

t. tuleva sairaanhoitaja ja erikoistason ensihoitaja

Kelan sivuilla on laskuri, jolla voit laskea arvion, minä verran sitä tulisi. Noilla tuloilla voitte saada jopa enemmän, kuin mitä se opintotuen asumislisä olisi. Se asumistuki asumislisän sijaan -ratkaisu on kai tehty nimenomaan siksi, että pienituloiset saisivat enemmän tukea asumiseen, yleinen asumistuki on isompi kuin opisntoten asumislisä.

Minä en ole edes lähtenyt hakemaan mitään tukia, vaan olen käynyt töissä. Saattaisin saada opintotukea, mutta kun saattaisin tienata just vähän yli tulorajojen ja sitten perua/palautella tukia, niin olen ajatellut, että mennään nyt pelkällä palkalla. Stressaa vähät rahat vähemmän kuin byrokratia. Yleistä asumistukea ei varmaankaan saataisi, kun ei vuokralla asuta vaan omassa. Onneksi on monimuoto-opiskelua, niin työt ja koulun saa aika hyvin soviteltua yhteen.

Minä en ole edes lähtenyt hakemaan mitään tukia, vaan olen käynyt töissä. Saattaisin saada opintotukea, mutta kun saattaisin tienata just vähän yli tulorajojen ja sitten perua/palautella tukia, niin olen ajatellut, että mennään nyt pelkällä palkalla. Stressaa vähät rahat vähemmän kuin byrokratia. Yleistä asumistukea ei varmaankaan saataisi, kun ei vuokralla asuta vaan omassa. Onneksi on monimuoto-opiskelua, niin työt ja koulun saa aika hyvin soviteltua yhteen.

asumistukea saa myös omistusasuntoonkin.

Juuri tuon takia olen minäkin edelleen työtön työnhakija enkä opiskelija. Tuet on niin olemattomat, ettei yksinkertaisesti ole varaa opiskella vaikka haluja uudelleen kouluttautumiseen olisikin.

minua haluttaisi lähteä opiskelemaan mutta emme pärjää millään opintotuella 246- verot ja lapsilisillä neljästä lapsesta. Hoitomaksut kahesta tulisi jne.. Mies tienaa kyllä mutta vuokraan, vakuutuksiin ym.. ne menee.

[QUOTE="vieras";29143086]Joo ei ole perheellisellä opiskelijalla hurraamista. Varsinkin kun yrittää vielä tehdä töitä kaiken koulunkäynnin ja lapsenhoidon lomassa. Laskea niitä saatanan tulorajoja, jotka yleisellä asumistuella, opintotuella ja päivähoidon maksulla erit.

Vedän niin kärrynpyörää vuoden päästä, kun ollaan saatu sinniteltyä nämä ajat läpi. Vaikka kiitollinen olenkin siitä, että yhteiskunta antaa ilmaisen koulutuksen ja tukee vielä opiskelijoita (vaikka summa olisi pieni ja tuen saamisen vaatima byrokratia aiheuttaa ihottumaa) olen myös kiitollinen siitä, että ainakaan lähitulevaisuudessa ei ole näkyvissä aikoja joina voisimme joutua vielä ''Kelan armoille.''

t. tuleva sairaanhoitaja ja erikoistason ensihoitaja[/QUOTE]

Eniten itseäkin ärsyttää se byrokratia ja tarkan sentin laskeminen. Kun tulot vaihtelee, niin se on ihan saatanallista >/ Meillä vaihtelee tulot nytkin, ja pitää joka kuukausi miettiä erikseen hoitolisän määrä, saadaanko vai ei. Asumistuessa myös se juttu, että sitä ei myönnetä esim. 1-2 kk, vaan sen tarve pitää olla pitempijaksoista. Eli tosi tarkka sais olla varmaan sen tienaamisen suhteen opiskellessakin taas....

Täällä ollaan samassa veneessä. Miehen tulot n. 1800e ja kaksi lasta. Päivähoitomaksuja ei meille tullut ainakaan yhtään näillä tuloilla. Jos tämän talven sinnittelisi ja kesäksi sitten töihin. Ensi talvelle töitä opparin teon lomaan ni ei oo niin tiukkaa sit taloudellisesti. Puuh.

onko tuossa kaikki mitä saa? :D järkyttävää. Jos ei oteta opintolainaa huomioon....

mies tienaa käteen n. 1200€/kk, minä saisin 246€/kk ja lapsi menisi hoitoon.. mahtaako näillä tuloilla tulla isotkin hoitomaksut? Onneksi opiskeluita olisi minulla tiedossa vain vuosi, mutta lisää lainaa en haluaisi ottaa....

Sullako ei ole mahdollisuutta aikuiskoulutustukeen? En nyt muista niitä ehtoja mutta sehän on myös yksi mahdollisuus jos ehdot täyttyvät..

Minä pärjään ihan mukavasti opiskellessa 1200e käteen + miehen tulot + lapsilisä kahdesta + kht + kuntalisä. Näistä 2 edellistä maksetaan miehelle. Saan siis aikuiskoulutus tukea. Niin ja 250/kk saa lisäksi tienata.

[QUOTE="niin";29143565]Sullako ei ole mahdollisuutta aikuiskoulutustukeen? En nyt muista niitä ehtoja mutta sehän on myös yksi mahdollisuus jos ehdot täyttyvät..[/QUOTE]

ei täyty ehdot-

Monimuoto-opiskelut ovat ihan hyvät perheelleselle, kerran kuussa tms. käydään koulussa ja muuten ihan päivätöissä. Ei tarvi huolehtia tuloja ja menoja, palkka on lähes sama, joudun ottamaan yhden päivän kuussa lomaa, tähän saakka sekin on mennyt vuosilomista että palkka on tullut siitäkin.