Riita miehen kanssa. Ylireagoinko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Et ylireagoi. En näe tätä kiistana siitä, mihin rahat käytetty vaan riitana siitä, miten valtasuhteet parisuhteessanne menevät. En vaan ymmärrä tollasia juttuja, että talvirenkaat pitäs saaha ja vähemmän tienaavan pitää laittaa siihen tietty summa, joka toisella oiskin, mutta tunkee sen toiseen kohteeseen. Yhteisillä rahoillane talvirenkaat ois ollu prioriteettina ykkönen ja maksettu yhdessä.

Kerrankin komppaan astroa :)

[QUOTE="Aapee";29111200]Minä olen tähän mennessä maksanut hankinnat.[/QUOTE]

MIKSI??? En ymmärrä, oikeasti. Sen ymmärrän kyllä, jos suurin osa hankinnoista jää sinun tehtäväksesi, siis siinä mielessä että sinä olet se joka selvittää mitä kaikkea vauva tarvitsee ja valitsee vaatteet ym. Ei meilläkään mies ollut kovin kiinnostunut vauvan vaatteista, vaippaharsoista tms, joten minähän ne käytännössä hommasin, mutta kustannukset jaettiin ilman muuta. Mies maksoi meillä vaunut ja turvakaukalon, jotka olivat isoin menoerä, ja minä kaiken muun (mistä tuli suunnilleen samansuuruinen summa).

Eihän tuollainen kuvio voi mitenkään toimia, että sinä pienemmästä palkastasi kustannat kaiken, ja sitten vielä jäät äitiyslomalle (ja mahdollisesti työttömäksi sen jälkeen) ja tulosi pienenevät entisestään... :O Joko miehesi on oikeasti itsekäs paska, tai sitten hän ei ole vain tajunnut että ennen vauvan syntymää on hankittava aika paljon kaikenlaista, eivätkä ne ole mitään pikkuhiluja mitä siihen uppoaa. Ja lapsen kasvaessa kulutkin kasvavat, valitettavasti. Nyt olisi korkea aika käydä ihan vakavamielinen keskustelu siitä, miten lapsen kustannukset tullaan teillä jakamaan, ettei käy niin että joudut huolehtimaan niistä pääsääntöisesti yksin jatkossakin.

[QUOTE="vieras";29111430]MIKSI??? En ymmärrä, oikeasti. Sen ymmärrän kyllä, jos suurin osa hankinnoista jää sinun tehtäväksesi, siis siinä mielessä että sinä olet se joka selvittää mitä kaikkea vauva tarvitsee ja valitsee vaatteet ym. Ei meilläkään mies ollut kovin kiinnostunut vauvan vaatteista, vaippaharsoista tms, joten minähän ne käytännössä hommasin, mutta kustannukset jaettiin ilman muuta. Mies maksoi meillä vaunut ja turvakaukalon, jotka olivat isoin menoerä, ja minä kaiken muun (mistä tuli suunnilleen samansuuruinen summa).

Eihän tuollainen kuvio voi mitenkään toimia, että sinä pienemmästä palkastasi kustannat kaiken, ja sitten vielä jäät äitiyslomalle (ja mahdollisesti työttömäksi sen jälkeen) ja tulosi pienenevät entisestään... :O Joko miehesi on oikeasti itsekäs paska, tai sitten hän ei ole vain tajunnut että ennen vauvan syntymää on hankittava aika paljon kaikenlaista, eivätkä ne ole mitään pikkuhiluja mitä siihen uppoaa. Ja lapsen kasvaessa kulutkin kasvavat, valitettavasti. Nyt olisi korkea aika käydä ihan vakavamielinen keskustelu siitä, miten lapsen kustannukset tullaan teillä jakamaan, ettei käy niin että joudut huolehtimaan niistä pääsääntöisesti yksin jatkossakin.[/QUOTE]

Jos minä en ostaisi ja maksaisi, meillä ei olisi vauvalle mitään. Mies siis tosiaan maksanut vain yhden haalarin ja senkin pitkin hampain. Uusia vaatteita ei vauvalle juurikaan ole, koska en näe järkeä niiden ostossa. Miehen mielestä vauva ei tarvisi ilmeisesti kuin parit housut ja muutaman bodyn.

Et ylireagoi. En näe tätä kiistana siitä, mihin rahat käytetty vaan riitana siitä, miten valtasuhteet parisuhteessanne menevät. En vaan ymmärrä tollasia juttuja, että talvirenkaat pitäs saaha ja vähemmän tienaavan pitää laittaa siihen tietty summa, joka toisella oiskin, mutta tunkee sen toiseen kohteeseen. Yhteisillä rahoillane talvirenkaat ois ollu prioriteettina ykkönen ja maksettu yhdessä.

Samaa mieltä.

Olen sitä mieltä ap:n mies on vähän hakoteillä rahankäytön kanssa ja todellakin käyttää valtaa.

Jos teille on annettu YHTEISTÄ rahaa niin se kans tarkoittaa sitä eikä että ukko vetää sit loput rahat omiin juttuihin.

Ja päinvastoin, se joka tienaa enemmän, on myös enemmän vastuussa perheen kuluista. Kyllä mäkin suuttuisin, ihan sikana!

[QUOTE="Aapee";29111048] Ja hänen mielestään emme ole parisuhteessa tasa-arvoisia niin kauan kuin tienaan vähemmän (ei siis arvosta työtäni).[/QUOTE]

Kolahti pahasti korvaan tämä, koska jokaikinen Suomessa työtä tekevä nainen tietää, että miehet tässä maassa tienaavat enemmän, jopa samasta työstä! Eli toisin sanoen, mä näkisin nyt näin, että miehesi EI IKINÄ tule pitämään sinua parisuhteessanne tasa-arvoisena, koska sinä et välttämättä ikinä tule tienaamaan saman verran tai enemmän kuin miehesi. Miehesi ajatusmaailma on rumaa.

Meidän perheessä miehen tienaamat rahat, minun tienaamat rahat ovat yhteisiä rahoja eli KOKO perheen rahoja! Vain lapsille on myönnetty omat rahansa, viikkorahan muodossa.

Puhukaa, puhukaa, puhukaa tai sanokaa hyvästit parisuhteellenne, sillä jos jatkatte samaan malliin niin asianne vain kärjistyvät.

Mä en ymmärrä miten jotku voi tuollaiseen "perheeseen" edes tehdä lapsia, miksi aikuiset ihmiset pyytää rahaa vanhemmiltaan uuteen tietokoneeseen (aikuiset ostaa sellaisen mihin on itsellä rahaa), miksi aikuiset ottaa rahaa vastaan isovanhemmiltaa, miksi jotkut elää tämmöisessä "parisuhteessa"....

Kuulostaapa mielenkiintoiselta koko suhteenne.

Eiköhän tuossa ole kyse jostain paljon suuremmasta, kuin joululahjarahan jakamisesta. Palkkakuitin perusteellako se arvostus ja kunnioitus ansaitaan puolisolta?

No, itse en voisi edes olla parisuhteessa, joissa on "sinun rahat" ja "minun rahat". Nytkin mies maksaa kaikki laskut, kun itse olen äitiyslomalla. Mutta tämä nyt on tällä hetkellä minun "työni" ja mieheni arvostaa sitä, kuten minäkin hänen panostaan töissä.

Tulipa ihan paha olo tästä ketjusta. Kauheaa, millaisissa parisuhteissa ihmiset elävät ja tekevät vielä niihin lapsiakin. Kauheaa, millaista kohtelua ihmiset hyväksyvät eivätkä arvosta itseään yhtään.

Ap:n mies on kamala, itsekäs ja vain omaa napaansa ajatteleva. Ja ap itse on kynnysmatto, joka nielee kaiken vain siksi että on edes joku jonka kanssa elää. Toivottavasti sä ap joku päivä heräät huomaamaan tän ja alat arvostamaan itseäsi.

[QUOTE="Aapee";29111048] Hän itse ei jaa rahoja, jotka hänen äitinsä antaa yhteiseksi esim 100€ leffailtaan, josta jää lippujen ja herkkujen jälkeen vielä 60-70€ ylimääräistä. En siis saa puoli loppurahoista ilman isoa riitaa.
[/QUOTE]

Saatte varmaan rahaa Hoploppiakin varten.

Kolahti pahasti korvaan tämä, koska jokaikinen Suomessa työtä tekevä nainen tietää, että miehet tässä maassa tienaavat enemmän, jopa samasta työstä! Eli toisin sanoen, mä näkisin nyt näin, että miehesi EI IKINÄ tule pitämään sinua parisuhteessanne tasa-arvoisena, koska sinä et välttämättä ikinä tule tienaamaan saman verran tai enemmän kuin miehesi. Miehesi ajatusmaailma on rumaa.

Olen korkeakoulun käynyt ja mies "vain" ammattikoulun. Jos tekisin oman alani töitä, tienaisin jopa 1000€ enemmän kuin mies. Ongelma on se, että alallani ei ole töitä enkä halua siihen oravanpyörään ja raakaan kilpailuun enää, sillä edelliskerta laukaisi keskivaikean masennuksen. Viihdyn oikein hyvin kaupan kassana. Miehen mielestä hukkaan omat kykyni. Ehkä niin, mutta onko sillä väliä, jos itse olen tyytyväinen?

Ootpas varsinaisen aarteen löytänyt puolisoksi. Mitenkäs kun lapsi synytyy ja kasvaa ja menot kasvaa, kaikkiko sinä maksat?? Ei tule pitemmän päälle onnistumaan ilman että ero tulee.

[QUOTE="vieras";29111761]Mä en ymmärrä miten jotku voi tuollaiseen "perheeseen" edes tehdä lapsia, miksi aikuiset ihmiset pyytää rahaa vanhemmiltaan uuteen tietokoneeseen (aikuiset ostaa sellaisen mihin on itsellä rahaa), miksi aikuiset ottaa rahaa vastaan isovanhemmiltaa, miksi jotkut elää tämmöisessä "parisuhteessa"....[/QUOTE]

Minä en ole pyytänyt mitään vaan mies. Ja isovanhemmilta saatu raha oli ennakkoon annettu joululahja, jota mies tosin pyysi etukäteen.

Itse en kehtaa pyytää rahaa edes niihin tarvitswmiini talvirenjaisiin. Tai jos joudun, niin pyydän rahaa lainaan ja maksan sen sitten takaisin.

[QUOTE="Niin";29111098]Jos perheellä puuttuu 100€ talvirenkaiden hinnasta, sillä EI ole varaa 1400€ tietokoneeseen.[/QUOTE]

Juuripa näin! Eli talousasiat rempallaan muutenkin. Miettikääpä mihin on varaa ja mihin ei. Keskustelun paikka.

[QUOTE="Aapee";29111829]Olen korkeakoulun käynyt ja mies "vain" ammattikoulun. Jos tekisin oman alani töitä, tienaisin jopa 1000€ enemmän kuin mies. Ongelma on se, että alallani ei ole töitä enkä halua siihen oravanpyörään ja raakaan kilpailuun enää, sillä edelliskerta laukaisi keskivaikean masennuksen. Viihdyn oikein hyvin kaupan kassana. Miehen mielestä hukkaan omat kykyni. Ehkä niin, mutta onko sillä väliä, jos itse olen tyytyväinen?[/QUOTE]

Pääasiahan, että olet itse tyytyväinen ja miehesi myös (?). Itse myös korkeakoulutettu, mut huonosti palkatussa duunariammatissa ja mieluusti tekisin kyllä oman alan töitä, mut kun ei niitä ole.... Jatkuva pienipalkkaisuus alkaa kuluttaa.... mut onneksi ukko tienaa, niin että pärjätään hyvin! (Niin ja maksaa kyllä menoja enemmän kuin minä...)

Alkuperäinen kirjoittaja ei käy kateeksi;29111784:
Tulipa ihan paha olo tästä ketjusta. Kauheaa, millaisissa parisuhteissa ihmiset elävät ja tekevät vielä niihin lapsiakin. Kauheaa, millaista kohtelua ihmiset hyväksyvät eivätkä arvosta itseään yhtään.

Ap:n mies on kamala, itsekäs ja vain omaa napaansa ajatteleva. Ja ap itse on kynnysmatto, joka nielee kaiken vain siksi että on edes joku jonka kanssa elää. Toivottavasti sä ap joku päivä heräät huomaamaan tän ja alat arvostamaan itseäsi.

Kuten aiemmin sanoin, suhde on muuten hyvä, mutta raha-asiat hiertävät.

Pääasiahan, että olet itse tyytyväinen ja miehesi myös (?). Itse myös korkeakoulutettu, mut huonosti palkatussa duunariammatissa ja mieluusti tekisin kyllä oman alan töitä, mut kun ei niitä ole.... Jatkuva pienipalkkaisuus alkaa kuluttaa.... mut onneksi ukko tienaa, niin että pärjätään hyvin! (Niin ja maksaa kyllä menoja enemmän kuin minä...)
Mies ei ole tyytyväinen osa-aikaisuuteen (teen 20-30h/vko). Mielestäni tienaan ihan tarpeeksi. Isompiin hankintoihin ei vain välttämättä ole heti varaa.

Ja kyllähän meilläkin mies maksaa enemmän elämiseen liittyviä kuluja.

Yhteistyössä