Laitoin 2-vuotiaan sänkyyn huutavana ilman iltapuuroa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saa kivittää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

saa kivittää

Vieras
Jos on jotain hyviä ideoita niin antaa tulla vaan.

Paloi itseltä käämi ihan täysin ton huutavan 2-vuotiaan kanssa. Tultiin iltaulkoilulta sisään hyvissä ajoin ennen iltapuuroa, kaikki meni hienosti. Sitten lapsi sai järkyttävän raivarin, koska hänen unilelunsa ei ollutkaan tarharepussa, vaan omassa huoneessaan. Istuu keittiön lattialla ja rääkyy suoraa huutoa. Ei auta vaikka kuinka selitän että se lelu on omassa huoneessa ja mennään yhdessä katsomaan. Tässä vaiheessa oon vielä ihan rauhallinen.

Sit kun vihdoin saan ehkä aavistuksen rauhoittuneen lapsen ruokapöytään, alkaa taas normaalit temppuilut. Hän haluaa kakkua (ei todellakaan ikinä saa mitään kakkua iltaruuaksi.) Laps huutaa, hirveä raivoaminen, kääntää pään pois, ei suostu syömään tai syötettäväksi, haluaa pois, ei puuroa. Kaksi kertaa ilmoitin, että jos temppuilee ruokapöydässä niin äiti laittaa jäähylle - normaalisti toimii, mut nyt ei mitään. Olin sit tässä vaiheessa jo niin raivona, etten kuitenkaan osannut laittaa sitä lasta jäähylle, vaan kannoin kirkuvan ja potkivan tapauksen kylppäriin, vaihdettiin vaippa ja yöpuku päälle, ilmoitin et nyt mennään vielä syömään ja jos ei syö niin saa mennä ilman puuroa nukkumaan. Ei mitään reaktiota.

No takas ruokapöytään, yritän hämätä uudella lempikirjalla. Yleensä toimii. No nyt laps nappas kirjan ja alkoi hakata sillä ruokapöytää, joten nappasin lapsen kainaloon ja vein nukkumaan ilman iltaruokaa. Sinne se jäi huutamaan. Hiljeni kyllä tänä aikana kun tätä kirjoitin, viidessä minuutissa.

Saako se nyt jonkun trauman? Mitä mun olis pitänyt tehdä? Varmaan olis pitänyt jäähyn kautta eka yrittää, mutta lapsi oli kyllä niin kierroksilla, että en tiedä olisiko auttanut. Oli varmaan ainakin tosi väsynyt ja aika nälkäinen. Olisko sille pitänyt se iltapuuro syöttää telkkaohjelman voimin? Muumeihin olis varmasti hiljentynyt.

kyl mää höynäytin väsyneen ja nälkäsen tavalla tai toisella. Joskus teen sen tuollekin eskarille vaikka se osaakin syödä nätisti ja sen yleensä tekee. Mutta on näitä kertoja että on turhan väsy ja nälkäkiukkunen. Muumit vaan 2v jos se auttaa asiaa.

Älä jätä lasta kuitenkaan yksin ahdistuksensa kanssa. Tuli varmaan liian nälkä ja liian väsy ja kaikki meni överiksi. Mutta ole vieressä, älä yritä puhua mitään järkeä, hän on kaksi ja raivareissa, sinä aikuinen, keep it simple. Syö sitten kun on siinä kunnossa että siihen kykenee. Ota ahdistus vastaan ja anna sen olla. Voi olla että nukahtaa ilman ruokaa ja herää vähän ajan päästä nälkäisenä.

Eipä voi kun taas ottaa opiksi.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
[QUOTE="rauha";29099095]Älä jätä lasta kuitenkaan yksin ahdistuksensa kanssa. Tuli varmaan liian nälkä ja liian väsy ja kaikki meni överiksi. Mutta ole vieressä, älä yritä puhua mitään järkeä, hän on kaksi ja raivareissa, sinä aikuinen, keep it simple. Syö sitten kun on siinä kunnossa että siihen kykenee. Ota ahdistus vastaan ja anna sen olla. Voi olla että nukahtaa ilman ruokaa ja herää vähän ajan päästä nälkäisenä.

Eipä voi kun taas ottaa opiksi.[/QUOTE]

Niin hyvin kirjoitettu että :flower:

Kävin nyt hakemassa lapsen tuolta sängystä, ehti nukkua ehkä 3 min. Havahtui ja halusi puuroa kun kysyin, joten tultiin sit syömään se iltapuuro ja kaikki meni hienosti, oli oikein hyväntuulinen ja hekotteli. Nyt hakee uudestaan tuolla unta, lauleskelee jotain.

Hoh hoijaa. Sinne meni viimesetkin johdonmukaisuuden rippeet. Toisaalta eipä tarvinnut toisen nälkäisenä mennä nukkumaan. Onneks ei vanhemmuudessa jaeta mitaleja koska tänne niitä ei ainakaan olis tulossa... Kävin kyllä itse jäähyllä tuossa välissä mut se ei pitkään auttanut :/ Mies ei oo kotona, olisin muuten kyllä takuulla ulkoistanut itseni tuosta tilanteesta.

Itsellä on aika lyhyt pinna väsyneenä joten on todella vaikea välillä yrittää pysyä tilanteen yläpuolella. Ehkä pitäs vaan herkemmin kaivaa ne muumit esiin.

[QUOTE="vieras";29099133]No kyllä meidän 2v huutaa yöllä nälkää jos on illalla syönyt huonosti.[/QUOTE]

No sittenpähän oppii seuraavana iltana syömään sen puuronsa. Ei meillä ainakaan mikään buffet ole koko iltaa/yötä, että 2-vuotias voi itse päättää mitä syö ja milloin. Jos ei syö ruoka-aikana, niin sitten odottaa seuraavaan ruoka-aikaan. 2-vuotias pitää tietää jo syy-seuraussuhteita sen verran.

Ja itse olen joskus väsyneenä huutanut 2-vuotiaani kanssa yhtäaikaa jäähypenkillä, että turpa kiinni ja oo hiljaaaaa!!!!

Saa kivittää, mutta ihmisiä me äiditkin vaan oomme. Ja meillä meni uhma todella nopsasti ohi :)

[QUOTE="vieras";29099133]No kyllä meidän 2v huutaa yöllä nälkää jos on illalla syönyt huonosti.[/QUOTE]

Jaa , enemmän olen kuullut kranttuilevista 2-vuotiaista jotka jättävät muutamaksi päiväksi syömisen kokonaan, kuin nälkäänsä huutavista.
No, nyt olen sitten kuullut yhdestä toisenlaisestakin ;)

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Ai 2v jäähylle? Ei sen ikänen tajua vielä mitää jäähyä. Mä en kyllä alkas mihinkää sirkustemppuihin saatika tv:n ääressä syömiseen. Jos ei syö ei syö ja thats it. Ei meiän lapsi ainakaa ala nälkäänsä yöllä huutaa vaikka jäis iltapala syömättä.

Alkuperäinen kirjoittaja erimieltä;29099241:
Ai 2v jäähylle? Ei sen ikänen tajua vielä mitää jäähyä. Mä en kyllä alkas mihinkää sirkustemppuihin saatika tv:n ääressä syömiseen. Jos ei syö ei syö ja thats it. Ei meiän lapsi ainakaa ala nälkäänsä yöllä huutaa vaikka jäis iltapala syömättä.

No meillä vaan tajusi, uhmaili pari kuukautta mutta kun jäähyrangaistukset otettiin käyttöön niin siihen loppui testailut.

2-vuotias todellakin ymmärtää jäähyjä ja syy-seuraus-suhteita.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
[QUOTE="Pampers";29099253]2-vuotias todellakin ymmärtää jäähyjä ja syy-seuraus-suhteita.[/QUOTE]

Juu ei todellakaan ymmärrä, kysy keneltä hyvänsä lastenpsykiatrilta.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29099279:
Juu ei todellakaan ymmärrä, kysy keneltä hyvänsä lastenpsykiatrilta.

Eli jos lapsi saa rangaistuksen jostain väärästä teosta, eikä sen jälkeen sitä enää tee niin se on vaan sattumaa?

on harvinaisen fiksu 2.v?:o Siis mun kaksivuotias ei todellakaan kiukuttele tahallaan, ei ymmärrä kaivata repussa ollutta lelua, ei ymmärrä jäähyjen päälle mitään, kyllä sillä on yleensä ollut aina hyvä syy itkemiselle? Oletkohan nyt yliarvioinut lapsesi?

Noin 4-5 vuotias ymmärtää vasta syy-seuraussuhteita niin hyvin että jäähyissä on mitään järkeä.Toiseksi; jäähy ei opeta lapselle omien tunteiden tunnistamista ja säätelyä, eli ei tue lapsen tunne-elämän kehitystä. Riehuva lapsi on niin vahvan tunnetilan vallassa, että hän tarvitsee aikuisen rauhoittavaa läsnäoloa kestääkseen tilanteen ja oppiakseen siitä jotain.

[QUOTE="vieras";29099215]No sittenpähän oppii seuraavana iltana syömään sen puuronsa. Ei meillä ainakaan mikään buffet ole koko iltaa/yötä, että 2-vuotias voi itse päättää mitä syö ja milloin. Jos ei syö ruoka-aikana, niin sitten odottaa seuraavaan ruoka-aikaan. 2-vuotias pitää tietää jo syy-seuraussuhteita sen verran.[/QUOTE]

Peesailen tätä! Eikä meillä todellakaan 2-vuotiasta houkutella ikinä millään kirjoilla syömään. Jos ei ruoka maistu ja pelleily (ja raivoaminen) ei varoituksista huolimatta lopu, pois pöydästä ja iltapala-aika on ohi. Yksinkertaista.

Pitää olla oikeasti erityisen kypsä kaksivuotias, että jäähystä jotakin oppisi. Kannattaa lukea kehityspsykologiaa, jos aihe kiinnostaa. Mutta onneksi uhmakaudet menevät ajallaan ohi, pikemminkin jäähyistä huolimatta kuin niiden ansiosta.

Meillä kaksivuotias ei todellakaan pysynyt jäähypenkillä, enkä vauvan kanssa voinut käyttää tuntikausia esikoisen pitelyyn väkisin penkillä. Sittenpä hoidettiin uhmaa toisilla keinoilla. Lelut menivät jäähylle lapsen puolesta, raivareihin halia, inttämiseen huumoria, väsymyksen hetkiin ennakointia ja hyvinä hetkinä hurjasti positiivista palautetta.

Mitä aloittajan tapaukseen tulee, niin kukapa meistä ei väsyneenä ja nälissään uhmaisi.

Yhteistyössä