Pelottavin sairaus mitä voitte kuvitella

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"hen"
[QUOTE="Noomi";29091574]Joo. En varsinaisesti pelkää kuolemaa. Mieluumin menisin nopeasti "saappaat jalassa" kuin vuosikausia sairastamalla.[/QUOTE]

Ok. Sinulla ei kyllä varmaan paljoa kokemusta kroonisesta sairastelusta. Meinaan sitä, että ei se nyt niin kamalaa sentään ole syödä jotain lääkkeitä ja niiden avulla elää suurin piirtein normaalia elämää:)

..
Guillan-Barre tai joku muu joka aihaeuttaisi halvaantumisen kokonaan, ainoastaan silmiä voi räpyttää. Siitä on joku kirjaksin kirjoitettu olikohan Perhonen lasikuvussa.

Toinen olisi syöpä jossain sellaisessa paikassa, joka aiheuttaa lopulta tukehtumisen..esim henkitorven lähellä kasvava, joka vähitellen suurenee ja suurenee hankaloittaen hengittämistä.

Juu, ja kyllä olen hoitanut näistä kummankinlaista henkilöä :/

"tsh"
Guillan-Barre tai joku muu joka aihaeuttaisi halvaantumisen kokonaan, ainoastaan silmiä voi räpyttää. Siitä on joku kirjaksin kirjoitettu olikohan Perhonen lasikuvussa.

Toinen olisi syöpä jossain sellaisessa paikassa, joka aiheuttaa lopulta tukehtumisen..esim henkitorven lähellä kasvava, joka vähitellen suurenee ja suurenee hankaloittaen hengittämistä.

Juu, ja kyllä olen hoitanut näistä kummankinlaista henkilöä :/
"Perhonen lasikuvussa"-kirjassa kyse oli massiivisesta aivohalvauksesta, jonka jälkeen päähenkilö eli jonkun aikaa täysin halvaantuneena. Guillan-Barressa on hyvät paranemisprosentit, mutta jotkut harvat ikävä kyllä jäävät halvaantuneiksi.

"vieras"
[QUOTE="nämä";29091481]diabetes, aivoverenvuoto, keliakia, maanisdepressiivisyys[/QUOTE]

Siis miten joku voi oikeasti pelätä jotain keliakaa tai diabetesta?
Kumpaankin hyvät hoitokeinot eikä kukaan leimaa,ovat sen verran yleisiä.
Ei myöskään kamalasti vaikuta elämään.
Ehkä sitten jos saisi nuo kaikki 4 yhdessä, se voisi olla jo vähän pelottavaakin.

Itse pelkään ehkä eniten aivoverenvuotoa,ALSIA ja vaikeaa skitsofreniaa.

"vieras"
Ja jollekin vastaajalle joka aiemmin vilahti ketjussa, sellaista sairautta kuin kaksisuuntainen mielitauti ei ole olemassa.
Etpä taida paljoa siitä tietää muutenkaan..

"vieras"
[QUOTE="Noomi";29091508]Mä pelkään lähinnä sellaisia joka päiväiseen elämiseen vaikuttavia sairauksia, jotka tekis elämästä hankalaa lääkityksen, rahan menon, sivuvaikutusten tai kipujen takia, tai jos ne sotkis ajatuksia muuten. Esim syövät, sokeritauti, kaksisuuntainen mielitauti, sydän- ja verisuonitaudit, epilepsia, astma... Ois inhottava olla jatkuvalla lääkityksellä, yrittää sopeutua ja odotella milloin alkaa jo oman ja läheistenkin elämänlaatu kärsiä.[/QUOTE]Siis mikä?

Meillä tuossa naapurissa asui vuosia sellainen poika, jolla oli Duchennen dystrofia. Oli nelivuotiaaksi saakka kuulemma täysin normaali lapsi, ja sitten alkoi lihasrappeumat, joiden etenemistä ei voida pysäyttää, ja elinajanodote on siinä parinkymmen vuoden korvilla. Sairauteen liittyy kuulemma joskus myös lievää kehitysvammaisuutta, mutta sitä ei tällä pojalla ollut. Kunto huononi päivä päivältä, äiti hoiti poikaa öisin imemällä letkulla limaa hengitysteistä, koska keuhojen hengitysapu- ja välilihakset surkastuivat päivä päivältä ja lapsi meinasi tukehtua syödessäänkin. Tavallinen pyörätuoli oli jo 12-vuotiaana vaihtunut sähkökäyttöiseen, koska käsivoimat hiipuivat. Silmien liikkeen tunnistavia apuvälineitä ei enää loppuvaiheessa edes voitu käyttää, koska silmänliikuttajalihakset rappeutuivat siten, että poika ei kyennyt silmien liikkeitä hallitsemaan. Pää oli sidottava pyörätuolin niskatukeen, koska niskalihakset eivät jaksaneet kannatella päätä. Nielemisrefleksin tahdonalaisuus ja voima hävisi, ja oli siirryttävä letkuruokaan. Pojan täytettyä 19 vuotta äiti tekin raskaan ratkaisun ja siirsi poikansa palvelutaloon, koska ei itse kyennyt enää huolehtimaan hänestä ympärivuorokautiesti. Tästä on nyt vuosi, ja muuttoa edeltävänä iltana äiti kertoi, että jatkoajalla mennään koko ajan, ja kukaan ei tiedä, kauanko poika vielä elää ja missä aikataulussa kunto romahtaa. Jotenkin karmeinta oli se, että poika on päästään täysin skarppi, mutta keinot itseilmaisuun ja kommunikaatioon rapistuvat päivä päivältä. Sitä en koskaan haluaisi kenellekään.

[QUOTE="Noomi";29091508]Mä pelkään lähinnä sellaisia joka päiväiseen elämiseen vaikuttavia sairauksia, jotka tekis elämästä hankalaa lääkityksen, rahan menon, sivuvaikutusten tai kipujen takia, tai jos ne sotkis ajatuksia muuten. Esim syövät, sokeritauti, kaksisuuntainen mielitauti, sydän- ja verisuonitaudit, epilepsia, astma... Ois inhottava olla jatkuvalla lääkityksellä, yrittää sopeutua ja odotella milloin alkaa jo oman ja läheistenkin elämänlaatu kärsiä.[/QUOTE]

Bipolaarihäiriöstä varmaan on tuossa mielitaudissa kyse.

Itse en pelkää esim. skitsofreniaa, koska etenkin paranoidinen muoto on melko hyvin lääkkeillä kontrolloitavissa ja skitsofreniaa sairastavien maailma on minulle melko tuttua työn puolesta. Tietysti jos hoito ei ole asianmukaista ja harhat vainoavat taukoamatta, on tilanne pelottava ihmiselle itselleen. Kuitenkaan ihmiset eivät tiedä sitä, että skitsofreniaa sairastavista 30% kuntoutuu oireettomiksi jossakin vaiheessa elämäänsä, ja skitsofrenian sairaudenkulku helpottaa usein keski-iässä. Joidenkin arvioiden mukaan jopa 10% parantuu sairaudestaan. Mielenterveysongelmien ollessa kysessä kuitenkin psykoositaipumus on pysyvä ja triggereiden jallittaminen tärkeää (esim. ymmärtää, mikä saattaa laukaista harhaisuuden tai muut oireet ja reagoida niihin välittömästi). Stigmaluonne on se mikä pelottaa ja median luoma kuva siitä, että kaikki skitsofreenikot ovat mielipuolia kirvesmurhaajia. Tosiasia on, että hyväntahtoisempaa ja sydämellisempää porukkaa saa hakea, he ovat enemmänkin pelokkaita ja arkoja kuin ulospäinsuuntautuneita ja aggressiivisia.

Itse siis sairastaisin skitsofreniaa mieluummin kuin esim. parkinsonin tautia, ALS:a tai muita lihasrappeumasairauksia. Myöskään haimasyöpää en ottaisi sen huonon ennusteen vuoksi - vei mm. isäni hautaan kahdessa kuukaudessa.

Sitten tullaankin vaikeaan kysymykseen, jos pitäisi valita, sairastaisinko päihdeongelmaa, persoonallisuushäiriötä vai skitsofreniaa. Ja taidan siihenkin vastata, että skitsofreniaa. Persoonallisuushäiriöiden hoito on todella vaikeaa, ja ihmisillä on miltei aina kaksoisdiagnoosi (siis myös päihdeongelma). Ilman sairaudentuntoa (jota persoonallisuushäiriöisillä harvoin on) on mahdotonta tulla autetuksi. Riippuu tietysti paljon mistä persoonallisuushäiriöstäon kyse, mutta puhun nyt lähinnä epävakaasta tai narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Esim. epäluuloinen, estynyt, psykoosipiirteinen tai pakko-oireinen pershäiriö ovat sitten monimutkaisempia kokonaisuuksia, joihin en osaa ottaa kantaa.

"minna"
Läheisellä on pitkälle edennyt syöpä. Etäispesäkeitä luustossa, kipuja, huonovointisuutta, ei pysty syömään oikein mitään, suu kuivuu. Minusta se on kuin hidasta kidutusta kuoliaaksi. En pelkää kuolemaa mutta pelkään kipua ja sitä että on avuttomana toisten armoilla.

dddd
Kyllä mä paranin epävakaasta p.häiriöstä ja omasin aina voimakkaan sairaudentunnon.
Olen läpikäynyt myös vakavan masennuksen, lukuisia ahd. häiriöitä sekä psykoosin.
Noista hirvein ja pahin kokemus on ehdottomasti psykoosi, sairaudentuntokin horjui.
Se oli myös kaikista vaikein hoitaa, mikään lääkemäärä tai lääke, ei meinannut auttaa.

Joten, itselleni, skitsofrenia olisi yhtä helvettiä, mikäli ei hoituisi paremmaksi lääkkeillä ja muulla kuntoutuksella.
Se myös tappaisi mahdollisuuden useimpien unelmieni saavuttamiseen.

Päihdeongelmaa ei ole.

"hen"
Syövistä ruokatorven ja mahalaukun syövät olisivat semmoiset mitkä syövistä kaikista vähiten ottaisin, kun ei pystyisi nauttimaan syömisestä yhtään tai olisi pahoinvointia luultavasti alusta lähtien. Sappitie-, haima- ja maksasyöpä olisivat pahoja kun niitä ei juuri pysty hoitamaan. Tukehduttavat sairaudet olisivat myös kauheita, kuten kystinen fibroosi.

Ei tämä kauhistelu taida kyllä kovin hedelmällistä olla, sitten kun sairaus iskee, niin se iskee ja sitten ei auta itku markkinoilla...

[QUOTE="Silva";29091406]Uteliaana kyselen, että miksi aivoverenvuoto pelottaa niin paljon, kun siinä on kuitenkin kohtalaisen hyvä ennuste moneen muuhun (vääjäämättä etenevään) sairauteen verrattuna?[/QUOTE]

En tiedä, ei pelot ole kovin rationaalisia.

Aivoinfarktien ja aivoverenvuotojen hoito- ja kuntotus on kehittynyt viime vuosikymmenen aikana aivan huimasti ja itse alalla työskentelevänä nään lähes päivittäin ihmisiä, jotka alkavat toipumaan niistä hienosti ja voivat palata normaaliin tai lähes normaaliin elämään.

Itselleni pahimpia sairauksia, mitä näin äkkiseltään voisin keksiä, olisivat ALS, Creuzfeld-Jakobin tauti, glioblastoomat ja muut pahanlaatuiset aivokasvaimet ym. Ylipäätään taudit, jotka etenevät, rappeuttavat ihmisen (niin henkisesti kuin fyysisesti) nopeasti tai pikkuhiljaa ja joihin parantavaa hoitoa ei ole olemassa. En myöskään haluaisi sairastua vakavaan sairauteen, jonka todennäköisyys periytyä eteenpäin olisi suuri, koska en haluaisi että läheiseni joutuisivat läpikäymään saman kohtalon.

"nonni"
Minusta sopivat oikein hyvin ketjuun mainittaviksi mutta kannattaa olla varovainen, kelle noita psykopatialätkiä heittelee. Ettet vaan projisoisi.

Mutta kiitos tästä, olisihan se ollut mahdotonta pysyä asiallisella linjalla, toivottavasti on nyt parempi mieli.
Varmistit just antamani diagnoosin :) Nonii jos psykopatia tähän ketjuun sopii niin pitkikö alkaa siitä sitten syyttä suotta vänkäämään. Olisit siis itse pysynyt asiassa.

dddd
[QUOTE="nonni";29092121]Varmistit just antamani diagnoosin :) Nonii jos psykopatia tähän ketjuun sopii niin pitkikö alkaa siitä sitten syyttä suotta vänkäämään. Olisit siis itse pysynyt asiassa.[/QUOTE]

Oletko sä jotenkin sadistinen? En ole psykopaatti laajojen psykologisten ja psykiatristen testien perusteella, jos noin kiinnostaa. En edes antisosiaalinen.
Se kuka tässä vänkkää yhtä lailla, on sinä ja ilmeisesti saat suurta nautintoa toisten leimaamisesta, mikä on vähintäänkin todella sairasta.

Yhteistyössä