[QUOTE="jaa-a";29073546]Kokemukset muokkaavat käsityksiä. Uskovainen ihminen on huutanut minulle päin naamaa, että joudun helvettiin (juteltiin tuolloin ihan rauhassa toisen luokkakaverin kanssa buddhismista uskontona). En tosiaankaan provosoinut millään lailla ja kyseinen raivotar oli itse kristitty. En tuntenut häntä ollenkaan, istuttu vain samalla kurssilla, eikä koskaan oltu mitään juteltu. Mikään vanha kaunakaan ei siis voi olla kyseessä.
En usko helvettiin, mutta hänellehän se on totta. Sama kuin toivoisi toiselle järkyttäviä kärsimyksiä. Myönnän, että kyseinen ihminen oli muutenkin äärimmäinen mielipiteissään, kieltäytyi esimerkiksi tulemasta tunnille, jos naisopettajalla oli housut jalassa.
Tuo ei ole ainoa huono kokemukseni, mutta rajuin ja on tietysti väärin tuomita ihmisryhmä yksilön perusteella. Silti ärsyttää, minä kun en tuolla huutele uskovaisten uskovan satuihin vaan annan jokaisen olla ihan rauhassa, kunhan saan itsekin olla.[/QUOTE]
Siis uskominen ja toivominenhan on kai eri asioita? Jos tiedät, että suomessa saa ylinopeussakon ylinopeudesta, tarkoittaako se sitä, että toivot kaverisi saavan sakon, mikäli kuulet hänen ajaneen ylinopeutta?