Miksi on niin hemmetin hienoa olla suvaitsevainen esim. homoja kohtaan, mutta uskovaisia ei tarvitse sietää?

• Viestiketjun aloittaja "Iiris"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="jaaha";29073459]Vähän nyt kuulostaa tällaselta uhriutumiselta. Byyhyy, miksi homoja suvaitaan ja uskiksia vihataan. Oman kokemuksen mukaan homo joutuu paljon kovemmalle Suomessa kuin uskovainen.[/QUOTE]

Niinpä. Uskominen ei näy arkipäivässä eikä ulospäin, toisin kun seksuaallisuus ja mahdollinen parisuhde.

säpäle harmaana
[QUOTE="ria";29073421]Eikö se muka määritä? Miksi sitten olla uskovainen?
Tottakai uskovaisetkin käy töissä ja maksaa veroja, mutta miten se liittyy mihinkään? Kyllä heillä silti koko elämä perustuu sille olettamukselle, että jumala on heidät ja maailman luonut, ja heidän toimintansa peilautuu siitä.[/QUOTE]

No jos ajatellaan arkielämää ja miten toisten ihmisten kanssa toimitaan ja kenelle voidaan olla mukavia ja kenelle ei, niin aika vähän se uskonto vaikuttaa esimerkiksi siihen, mitä ruokaa tänään tehdään ja mitä Nokian yrityskaupoista puhutaan (tällaisia asioita minä ainakin yleensä arjessa ajattelen, enkä mitään helvetin tulia).

[QUOTE="jaaha";29073459]Vähän nyt kuulostaa tällaselta uhriutumiselta. Byyhyy, miksi homoja suvaitaan ja uskiksia vihataan. Oman kokemuksen mukaan homo joutuu paljon kovemmalle Suomessa kuin uskovainen.[/QUOTE]

En ole homo enkä uskovainen, joten en voi sanoa omasta kokemuksesta juuri mitään. Suomalaisten asenneilmastoon olen kyllä saanut törmätä jo hyvin nuorena, mutta se ei liity tähän.

Minusta se vain on niin kaksinaamaista, että yksi on hyvä ja toinen ei. Vaikka molempien enemmistö on ja elää aivan tavallista elämää huoline ja iloineen.

"Jenis"
[QUOTE="Joku";29073437]

Uskolle nauretaan ja homoille on kiintiöt tv-ohjelmissa. Tiedetään kyllä miten tää maailma makaa ja ketä kunnioittaa.[/QUOTE]

Ai miten niin uskolle nauretaan? Meidän (tunnustuksettomassa) päiväkodissa on mm. pikkukirkko, jouluhartaus, pääsiäishartaus yms., eikä niille kukaan naura. Itsekin päästän omat pikkupakanani sinne, aivopesun uhallakin, koska en näe tarpeelliseksi alkaa erotella satuja toisistaan. Sanoisin että uskonto on aika lailla eri tavalla läsnä ihan tavallisen suomalaisen elämässä kuin homous, riippumatta siitä uskooko tämä suomalainen luterilaiseen jumalaan vai ei.

• Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
Se on vallalla oleva trendi.
On ajanmukaista ja tiedostavaa halveksia uskovaisia ja ylistää homoja ja lesboja ja heidän oikeuksiaan.
Oikean suvaitsevaisuuden kanssa sillä ei ole yhtikäs mitään tekemistä.

"..."
Noh, kun joku aikuinen ihminen selittää että asia on näin KUN joku MIELIKUVITUKSEN synnyttämä hahmo on niin sanonut. Se PISTÄÄ vähän vihaksi. Tämän päivän ymmärryksellä.
Homous ei ole esimerkiksi jonkin mielikuvitus olennon käskemää vaan ihan seksuaalista himoa.
Mulla on ihan sama kuka mitä uskoo, mutta älkää hei ihmetelkö jos teitä katsotaan nurjasti. Mietipä nyt itsekin, uskot johonkin olemattomaan ja oletat että sinut suvaitaan? hulluna sinua pidetään, salaa tai "suvaitsevasti".

"vieras"
[QUOTE="jaa-a";29073165]Minusta ei ole kunnioittavaa esittää mukavaa ja salaa uskoa minun palavan helvetin tulessa näkemyksieni takia.

Kuten sanoin, arkielämässä tullaan toimeen.[/QUOTE]

Salaa uskon sun palavan helvetin tulessa? :D juu, että ihan henkilökohtaisena vainona otat toisen ihmisen uskonnon. Jos et helvettiin ja taivaaseen usko, niin miksi sua sellainen asia edes ärsyttää?

"puppu"
[QUOTE="Joku";29073437]täällä oli lukenut Raamatun. Siellä sanotaan myös, ettei ole kenenkään ihmisen tehtävä tuomita toistaan. Ainoastaan Jumala toimii tuomarina.

En todellakaan tyrkytä uskoani, osa ei-uskovista ystävistä ei varmaan edes tiedä minun olevan uskossa. Jos asia tulee puheeksi, niin sit kyllä kerron mitä olen. Eikä ole tapana ajatella/uskoa kanssaihmisistä, että tuokin tuossa palaa pian helvetissä.

Uskolle nauretaan ja homoille on kiintiöt tv-ohjelmissa. Tiedetään kyllä miten tää maailma makaa ja ketä kunnioittaa.[/QUOTE]

Höpöhöpö tuolle. Suomessa on esimerkiksi kristillisdemokraatit-niminen puolue, jossa uskonto on politiikan lähtökohtana. Että näin se maailma makaa, uskovaisilla on hyvä asema ja paljon vaikutusmahdollisuuksia. Jos uskonto tuntuu joistakin kanssaihmisistä naurettavalta asialta, sille ei voi mitään, mutta syrjintää se ei ole.

"huoh"
[QUOTE="...";29073495]Noh, kun joku aikuinen ihminen selittää että asia on näin KUN joku MIELIKUVITUKSEN synnyttämä hahmo on niin sanonut. Se PISTÄÄ vähän vihaksi. Tämän päivän ymmärryksellä.
Homous ei ole esimerkiksi jonkin mielikuvitus olennon käskemää vaan ihan seksuaalista himoa.
Mulla on ihan sama kuka mitä uskoo, mutta älkää hei ihmetelkö jos teitä katsotaan nurjasti. Mietipä nyt itsekin, uskot johonkin olemattomaan ja oletat että sinut suvaitaan? hulluna sinua pidetään, salaa tai "suvaitsevasti".[/QUOTE]

Tämä oli jo niin päätön kommentti että en edes tiedä mihin tarttua.
Luulenpa ettei ymmärryksesi riittäisi kuitenkaan..

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Teinien äiti;29073509:
Vastaus aloittajan kysymykseen on helppo; homot eivät tuputa taipumustaan, mutta uskovaiset yrittävät käännyttää joka helkatin kerta.
No on mua tullut yks lesbo iskemään, prkleen naikkonen YRITTI KÄÄNNYTTÄÄ!!!

Huoh. Uskovaiset ei kaikki yritä sua käännyttää, esim. minä en ole 36-vuotisen elämäni aikana yrittänyt käännyttää vielä yhtään ketään. Eikä myöskään kukaan perheestäni.

säpäle harmaana
Vastaus aloittajan kysymykseen on helppo; homot eivät tuputa taipumustaan, mutta uskovaiset yrittävät käännyttää joka helkatin kerta.
Siis missä ihmeessä tällaista tapahtuu? :O Itse tunnen paljonkin ihmisiä, joiden uskonnollisesta vakaumuksesta minulla ei ole mitään hajua enkä ole myöskään koskaan uskostani puolitutuille kertonut. Eikä minua ole kukaan kristitty koskaan yrittänyt käännyttää (paitsi pari jehovantodistajaa parinkymmenen vuoden sisällä). Tekö tiedätte kaikista tuttavistanne, uskooko hän jumalaan vai ei? Ja nämä kaikki uskovat henkilöt yrittävät käännyttää teitä, joka ikinen kerta, kun heidät tapaatte? :O

"vieras"
Mitä jos minä kuulunkin lähipiiriisi ja selviää että olen uskova?
Kellekään en siitä oma-aloitteisesti puhu tai kellekään sitä tuputa.
Alatko automaattisesti ylenkatsoa ja halveksia minua?

Entä jos joku innostuu salillakäynnistä, superfoodeista tai joogaamisesta niin että tuputtaa niitä muillekin?
Potkitko heidät automaattisesti halveksien ulos elämästäsi etkä suvaitse heitä?

"..."
[QUOTE="huoh";29073515]Tämä oli jo niin päätön kommentti että en edes tiedä mihin tarttua.
Luulenpa ettei ymmärryksesi riittäisi kuitenkaan..[/QUOTE]

ihan yhtä päätöntä kuin kysellä sitä mitä alottaja teki!
jos järjellä halutaan selittää näitä asioita, käy juuri näin. Väitellään järjettömistä. Minusta nyt vain asia on näin, toinen taas "uskoo" toista ja hänen mielestään se on "järkevämpi".

usko johonkin, minkä muut, todella moni tietää mielikuvitukseksi aiheuttaa juuri näitä kommentteja. Ja joo minä kirjoitin sen edellisen.

säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";29073533]Mitä jos minä kuulunkin lähipiiriisi ja selviää että olen uskova?
Kellekään en siitä oma-aloitteisesti puhu tai kellekään sitä tuputa.
Alatko automaattisesti ylenkatsoa ja halveksia minua?

Entä jos joku innostuu salillakäynnistä, superfoodeista tai joogaamisesta niin että tuputtaa niitä muillekin?
Potkitko heidät automaattisesti halveksien ulos elämästäsi etkä suvaitse heitä?[/QUOTE]

Niin katsos kun mukava ihminen muuttuu sillä hetkellä teennäiseksi, kun uskonto käy ilmi.

"jaa-a"
[QUOTE="vieras";29073497]Salaa uskon sun palavan helvetin tulessa? :D juu, että ihan henkilökohtaisena vainona otat toisen ihmisen uskonnon. Jos et helvettiin ja taivaaseen usko, niin miksi sua sellainen asia edes ärsyttää?[/QUOTE]

Kokemukset muokkaavat käsityksiä. Uskovainen ihminen on huutanut minulle päin naamaa, että joudun helvettiin (juteltiin tuolloin ihan rauhassa toisen luokkakaverin kanssa buddhismista uskontona). En tosiaankaan provosoinut millään lailla ja kyseinen raivotar oli itse kristitty. En tuntenut häntä ollenkaan, istuttu vain samalla kurssilla, eikä koskaan oltu mitään juteltu. Mikään vanha kaunakaan ei siis voi olla kyseessä.

En usko helvettiin, mutta hänellehän se on totta. Sama kuin toivoisi toiselle järkyttäviä kärsimyksiä. Myönnän, että kyseinen ihminen oli muutenkin äärimmäinen mielipiteissään, kieltäytyi esimerkiksi tulemasta tunnille, jos naisopettajalla oli housut jalassa.

Tuo ei ole ainoa huono kokemukseni, mutta rajuin ja on tietysti väärin tuomita ihmisryhmä yksilön perusteella. Silti ärsyttää, minä kun en tuolla huutele uskovaisten uskovan satuihin vaan annan jokaisen olla ihan rauhassa, kunhan saan itsekin olla.

säpäle harmaana
[QUOTE="jaa-a";29073546]Kokemukset muokkaavat käsityksiä. Uskovainen ihminen on huutanut minulle päin naamaa, että joudun helvettiin (juteltiin tuolloin ihan rauhassa toisen luokkakaverin kanssa buddhismista uskontona). En tosiaankaan provosoinut millään lailla ja kyseinen raivotar oli itse kristitty. En tuntenut häntä ollenkaan, istuttu vain samalla kurssilla, eikä koskaan oltu mitään juteltu. Mikään vanha kaunakaan ei siis voi olla kyseessä.

En usko helvettiin, mutta hänellehän se on totta. Sama kuin toivoisi toiselle järkyttäviä kärsimyksiä. Myönnän, että kyseinen ihminen oli muutenkin äärimmäinen mielipiteissään, kieltäytyi esimerkiksi tulemasta tunnille, jos naisopettajalla oli housut jalassa.

Tuo ei ole ainoa huono kokemukseni, mutta rajuin ja on tietysti väärin tuomita ihmisryhmä yksilön perusteella. Silti ärsyttää, minä kun en tuolla huutele uskovaisten uskovan satuihin vaan annan jokaisen olla ihan rauhassa, kunhan saan itsekin olla.[/QUOTE]

Siis uskominen ja toivominenhan on kai eri asioita? Jos tiedät, että suomessa saa ylinopeussakon ylinopeudesta, tarkoittaako se sitä, että toivot kaverisi saavan sakon, mikäli kuulet hänen ajaneen ylinopeutta?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29073556:
Siis uskominen ja toivominenhan on kai eri asioita? Jos tiedät, että suomessa saa ylinopeussakon ylinopeudesta, tarkoittaako se sitä, että toivot kaverisi saavan sakon, mikäli kuulet hänen ajaneen ylinopeutta?
En ainakaan osaisi pitää tuota sakkoa täysin perusteettomana tai epäoikeudenmukaisena...

Dharles Carwin
No, minä en usko mihinkään yliluonnolliseen. Homoutta pidän kuitenkin henkisesti vammaisena/ luonnonoikkuna koska eliöiden päätarkoitus on lisääntyä. Peruskoulun biologiassa opetetaan että siihen tarvitaan (homo sapienssin ollessa kyseessä) naaras ja uros + seksiä. Tämä ei toteudu homojen keskuudessa luonnostaan, joten kyseessä ovat rodun jatkumisen kannalta turhat yksilöt. Saattavat kurjan elämänsä aikana jotakin henkilökohtaista saada aikaan mutta kuoltuaan total hyödyttömiä koska ei ole jälkeläisiä. Eläinmaailmassakin on tietty gay-kansaa mutta lajin kannalta nämäkin ovat turhia ruokittavia/ ruokaa vieviä suita.

Näin puhtaasti biologian kannalta.

Teinien äiti
Joo, mulla onkin sit varman tosi poikkeuksellisia uskovaisia tuttuja. Vähän väliä jaksetaan muistuttaa kuinka Jumala tukee ja auttaa, kannatta rukoilla jos on vaikeeta, toivotellaan sitä helvatun jumalan siunausta kun hyvästellään ja entä si ne kauhistunet katseet kun pääsee kirosana suusta. Mun mielestäni (siis minun mielipiteeni) todella tekopyhää ja koen sen tuputtamiseksi - en tarvitse jumalan siunausta. Niin, ja koskaan ei ole kukaan tuntemani homo/lesbo alkanut tuputtamaan omia ajatuksiaan...

miten vaan, mutta
Mun mielestä homoutta tyrkytetään esim. mediassa paljon enemmän, kun mitään uskontoa. Mulla ei ole homoja vastaan mitään, kun elelevät normaalisti niin, kun muutkin ihmiset. Kenenkään sänkypuuhat tai parinvalinta ei mulle kuulu, mutta ärsyttää se tuputtaminen. Juuri jossain höpöhöpöhääohjelmassa oli homopari, jotka kyllä jo tyrkyttivät seksuaalista suunautuneisuuttaan pussailivat jne. Ja siis tämä homopari ei ollut ohjelman pääosassa vaan siinä oli heteropari menossa naimisiin. Ei heteroparitkaan pussaile jatkuvasti telkkariohjelmassa, joka ei ole tehty heidän parisuhteestaan.

"Joku"
[QUOTE="puppu";29073501]Höpöhöpö tuolle. Suomessa on esimerkiksi kristillisdemokraatit-niminen puolue, jossa uskonto on politiikan lähtökohtana. Että näin se maailma makaa, uskovaisilla on hyvä asema ja paljon vaikutusmahdollisuuksia. Jos uskonto tuntuu joistakin kanssaihmisistä naurettavalta asialta, sille ei voi mitään, mutta syrjintää se ei ole.[/QUOTE]

Puhuin mediasta.. tv-ohjelmista... eikö ihmiset enää osaa lukeakaan?!

Yhteistyössä