Miksi on niin hemmetin hienoa olla suvaitsevainen esim. homoja kohtaan, mutta uskovaisia ei tarvitse sietää?

• Viestiketjun aloittaja "Iiris"
  • Ensimmäinen viesti
säpäle harmaana
[QUOTE="jaa-a";29073165]Minusta ei ole kunnioittavaa esittää mukavaa ja salaa uskoa minun palavan helvetin tulessa näkemyksieni takia.

Kuten sanoin, arkielämässä tullaan toimeen.[/QUOTE]

Siis millä tavalla esittää mukavaa ja salaa uskoa? Miksei voi olla ihan mukava, vaikka tuollaiseen uskookin? Etkö sinä voi olla aidosti mukava ihmiselle, jonka kanssa sinulla on eri ajatusmaailma tai joka on esim tehnyt jotain laitonta?

"jaa-a"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29073216:
Siis millä tavalla esittää mukavaa ja salaa uskoa? Miksei voi olla ihan mukava, vaikka tuollaiseen uskookin? Etkö sinä voi olla aidosti mukava ihmiselle, jonka kanssa sinulla on eri ajatusmaailma tai joka on esim tehnyt jotain laitonta?
Voisitko sinä olla aidosti mukava ihmiselle, joka tosissaan uskoo sinulle tapahtuvan äärimmäistä pahaa katsomuksesi vuoksi?

Homot hyväksytään ja heitä suvaitaan, koska he eivät voi vaikuttaa asiaansa. Okei :D Myös islam on yleisesti hyväksyttyä, koska se on eksoottista.

Kotoiset jehovat ja lestadiolaiset tietenkin ovat vain valinneet kantansa, ja "kaikkihan sen nyt tietää, että uskovainen ei voi olla älykäs". Paitsi että ei siihen omaan älykkyysosamääräänkään voi juuri vaikuttaa.

säpäle harmaana
[QUOTE="jaa-a";29073250]Voisitko sinä olla aidosti mukava ihmiselle, joka tosissaan uskoo sinulle tapahtuvan äärimmäistä pahaa katsomuksesi vuoksi?[/QUOTE]

Voisin tietysti. Miksen voisi? En näe yhtään syytä, miksen voisi olla aidosti mukava esimerkiksi muslimille.

Tai jos joku kaveri on kauhea luomuruokahörhö ja uskoo, että kaikki "normaali" ruoka saa minut sairaaksi ja tappaa minut ennen aikojaan, niin miksi ihmeessä en voisi olla tälle ihmiselle oikeasti mukava. Jos tilanne on edelleenkin se, että hän ei minulle paasaa omista valinnoistani ja antaa minun elää omaa elämääni. Eihän hän voi mitään sille, että näin hänen mielestään todennäköisesti käy eikä hänen tarvitse minun valinnastani kantaa vastuuta, joten en ole hänelle mitenkään tilivelvollinen.

"hömppä"
Eli uskovaisia ei kuulu suvaita, koska uskovat johonkin tyhmään satuun, mutta maahanmuuttajat kuuluu hyväksyä, koska eivät ole syntyperäänsä itse valinneet? Eikös maahanmuuttajat monesti ole myös uskovaisia? Vai muslimitko uskovat johonkin todelliseen ja viisaaseen, mutta jehovantodistajat ihan hömppään?

"kolmen mamma"
En ennättänyt nyt lukemaan kaikkia kirjoituksia mutta vastauksena aloittajan kysymykseen:
yksikään tuntemani homoseksuaali ei tyrkytä omaa elämäntapaansa minulle mutta jokainen tietämäni uskovainen kyllä yrittää viimeistään toisessa lauseessa saada tarjottua omaa elämänkatsomustaan minulle ainoana oikeana tapana ajatella asioista.

On helpompaa olla suvaitsevainen sellaisia kohtaan jotka kunnioittavat minun tapaani elää omaa elämääni kuin sietää ihmisiä jotka eivät tunne minkäänlaista kunnioitusta toisinajattelevia kohtaan.

Ymmärrän että käännytys voi tuntua rasittavalta ei-uskovista. Haluan kuitenkin selventää sen verran, että uskovalle on Jumala, taivas ja helvetti yhtä totta ku vaikka tiilitalo ulkona mikä nähdään. Asioista on heillä todisteita ja he aattelee että helvettiin joutuu jos ei usko. Siksi he käännyttää koska toivoo että mahdollisimman moni pelastuisi. Kuinka moni teistä on ajatellut asiaa tältä kantilta?

Kuten varmaan mielipiteestä tuli ilmi niin itse olen uskovainen mutten jakele lappuja ovella tai tuomitse ketään helvettiin, minä kun en lopulta voi tietää kuka menee mihinkin. En ole ahdasmielinen enkä pidä homoja minään tautina ja sanoisin olevani mukava uskovainen enkä suinkaan mikään tyhmä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29073174:
Tämä on kyllä sen luokan oksymoron, että tähän ei monenkaan ajatus saatika ymmärrys taivu. :D
Minä puolestani en hyväksy suomenruotsalaisuutta tai vasenkätisyyttä, mutta hyväksyn suomenruotsalaiset ja vasenkätiset. Minulla on ollut muutama suomenruotsalainen kaverina ja nain vasenkätisen. En olisi edes hylännyt lapsiani, jos hekin olisivat olleet vasenkätisiä (suomenruotsalaisuus ei onneksi periydy geneettisesti), kunhan he vain olisivat olleet muuten terveitä. He ovat täysin terveitä.

"Kkk"
Totuushan on se, ettäe suurin osa uskovaisista ei uskoaan tyrkytä. Tunnen liudan hellareita, joista kukaan ei ole koskaan edes ottaneet uskoa mun kanssa puheeksi.

Tuo on niin täyttä soopaa, että uskovaiset tyrkyttäisi uskontoaan. Ei pidä paikkaansa. 95% ei tyrkytä.

Se, että joku jehovan todistaja nakkaa jonkun lapun sun postiluukusta, miten se eroaa siitä, kuin että sieltä tulee lidlin mainos? Tottakai jokainen saa mainostaa.

Mun oven takana käy usein jt:a. Sanon yleensä että ei kiitos ja aina ovat kerrasta ymmärtäneet.

[QUOTE="Kkk";29073365]
Se, että joku jehovan todistaja nakkaa jonkun lapun sun postiluukusta, miten se eroaa siitä, kuin että sieltä tulee lidlin mainos? Tottakai jokainen saa mainostaa.

Mun oven takana käy usein jt:a. Sanon yleensä että ei kiitos ja aina ovat kerrasta ymmärtäneet.[/QUOTE]

Joo, Lidlin myyjät ärsyttävät paljon enemmän. Soittavat ovikelloa ja houkuttelevat myymälään. Jos sanoo, että ei kiinnosta ja laittaa oven kiinni, niin tiputtavat vielä mainoksen postiluukusta. Raivostuttavaa!

Rekku harmaana
Mun vanhemmat ovat helluntalaisia. Eivät ole koskaan uskoa tyrkyttänyt, eikä uskosta meillä paljon puhuta.
Tunnen paljon helluntalaisia, eikä yksikään ole koskaan tyrkyttänyt mulle uskontoaan.

Mulle ei ole itseasiassa ikinä kukaan tyrkyttäyt omaa uskoaa.

Työkavereissa on kaksi jehovan todistajaa. Eivät koskaan puhu uskostaan.

"vieras"
[QUOTE="jaa-a";29073103]Homot ovat biologinen tosiasia, uskonto satua?
Homot eivät yritä käännyttää muitakin homoiksi ja tuomitse helvettiin, jos ei lähde messiin.

Johtuisko siitä? En tosin ymmärrä ihmisten elämäntyylivalintojen arvostelua, jos eivät yritä muita kuitenkaan käännyttää.[/QUOTE]

PEESI.

säpäle harmaana
Jotenkin jännä ajatusmaailma joillakin on uskovista ihmisistä. Ikään kuin se usko määrittäisi koko ihmisen, arvomaailman ja ajatukset. Kyllä ne uskovatkin ovat ihan tavallisia ihmisiä, jotka käyvät töissä ja maksavat asuntolainoja. Samassa maailmassa tässä eletään, uskonto on vain yksi osa elämää. Ei uskovainen koko ajan ajattele, että "tuokin tuossa tulee palamaan helvetin tulessa".

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29073401:
Jotenkin jännä ajatusmaailma joillakin on uskovista ihmisistä. Ikään kuin se usko määrittäisi koko ihmisen, arvomaailman ja ajatukset.
En tiedä, ajatteleeko kukaan noin, mutta kyllä se usko taitaa kuitenkin jonkin verran enemmän ohjata erilaisia valintoja ja toimintaa kuin vaikkapa se homous?

• Tykkää
Reactions: Millenia
"ria"
Jotenkin jännä ajatusmaailma joillakin on uskovista ihmisistä. Ikään kuin se usko määrittäisi koko ihmisen, arvomaailman ja ajatukset.
Eikö se muka määritä? Miksi sitten olla uskovainen?
Tottakai uskovaisetkin käy töissä ja maksaa veroja, mutta miten se liittyy mihinkään? Kyllä heillä silti koko elämä perustuu sille olettamukselle, että jumala on heidät ja maailman luonut, ja heidän toimintansa peilautuu siitä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29073408:
En tiedä, ajatteleeko kukaan noin, mutta kyllä se usko taitaa kuitenkin jonkin verran enemmän ohjata erilaisia valintoja ja toimintaa kuin vaikkapa se homous?
Ei Suomessa. Meillä uskonto ei ole osa kulttuuria juurikaan. Kirkossa ei käydä jne.

-.-.-
Itse suvaitsen kyllä kaikki, sekä homot että uskovaiset.

Mutta jos uskovainen (tai homo) tulee pimputtelemaan ovikelloa ja käännyttämään minua, niin sitä en enää suvaitse.

Jotenkin jännä ajatusmaailma joillakin on uskovista ihmisistä. Ikään kuin se usko määrittäisi koko ihmisen, arvomaailman ja ajatukset. Kyllä ne uskovatkin ovat ihan tavallisia ihmisiä, jotka käyvät töissä ja maksavat asuntolainoja. Samassa maailmassa tässä eletään, uskonto on vain yksi osa elämää. Ei uskovainen koko ajan ajattele, että "tuokin tuossa tulee palamaan helvetin tulessa".
Tunnen paljon uskovia ihmisiä, eikä heidän uskonsa yleensä tule heistä mitenkään läpi. Ei ainakaan ahdistavasti. Tosin eri asiat ahdistaa eri ihmisiä. Viimeksi kun olin kaverin kanssa aikaa viettämässä, tuli puheeksi joulu. Heille joulu on Jeesuksen synttärijuhla, meille taas juhla jolloin syödään hyvin, kuunnellaan joulumusiikkia, saadaan lahjoja ym. No big deal, toimeen tullaan erilaisuuksista huolimatta.

Minullekaan ei ole uskoa tyrkytetty. Ovellani on joskus käynyt Jehovia, olen ottanut vastaan mitä heillä on ollut annettavanaan ja ystävällisesti sanonut heippa, että ei nyt kiinnosta. Joskus joku (yleensä vanhempi ihminen) on toivottanut siunausta, ja olen sanonut vain "kiitos". En ahdistunut, vaan ajattelin että se on heidän tapansa, heidän maailmankatsomustaan.

Olisi hassua, että vierekkäin olisi kaksi ihmistä, homo ja uskovainen, ja että toista heistä kunnioittaisin automaattisesti ja toista en. Siksi koska toisella on vakaumus ja toisella ei.

Paitsi mitä jos homo uskoo jumalaan?

"Joku"
täällä oli lukenut Raamatun. Siellä sanotaan myös, ettei ole kenenkään ihmisen tehtävä tuomita toistaan. Ainoastaan Jumala toimii tuomarina.

En todellakaan tyrkytä uskoani, osa ei-uskovista ystävistä ei varmaan edes tiedä minun olevan uskossa. Jos asia tulee puheeksi, niin sit kyllä kerron mitä olen. Eikä ole tapana ajatella/uskoa kanssaihmisistä, että tuokin tuossa palaa pian helvetissä.

Uskolle nauretaan ja homoille on kiintiöt tv-ohjelmissa. Tiedetään kyllä miten tää maailma makaa ja ketä kunnioittaa.

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29073408:
Minun on nyt tosi vaikeaa miettiä, mitä tällaisia valintoja uskovainen tekee uskonsa perusteella, mitä ei-uskova ei tekisi. Siis ihan peruskristitty. No lapsiluku on tietysti yksi merkittävä juttu lestadiolaisten kohdalla. Ja avioliittoasiat. Aika vähän kristinusko rajoittaa esimerkiksi kouluttautumista, työssäkäymistä, vapaa-aikaa, pukeutumista, ruokavaliota, terveyden- ja sairaanhoitoon liittyviin asioita, talouskysymyksiä jne. Muut uskonnot tietysti ovat osin tiukempia.

Yhteistyössä