Miksi on niin hemmetin hienoa olla suvaitsevainen esim. homoja kohtaan, mutta uskovaisia ei tarvitse sietää?

• Viestiketjun aloittaja "Iiris"
  • Ensimmäinen viesti
"Iiris"
En ole homo, enkä uskovainen. Hyväksyn molemmat.

Törmään usein näihin wannabesuvaitsevaisiin, jotka hehkuttavat esim. homojen puolesta ja paasaavat, miten ahdasmielisiä ihmiset ovat ja kaikki ovat saman arvoisia yms.
Silti samat ihmiset heittävät herjaa jehovan todistajista tai kristityistä yms?

Miksi pitää suvaita maahanmuuttajat ja homot, mutta ei vaikkapa nyt noita jehovan todistajia?

Mikä tekee hienommaksi suvaita homoja, kuin vaikkapa lestadiolaisia?

"jaa-a"
[QUOTE="Iiris";29073090]En ole homo, enkä uskovainen. Hyväksyn molemmat.

Törmään usein näihin wannabesuvaitsevaisiin, jotka hehkuttavat esim. homojen puolesta ja paasaavat, miten ahdasmielisiä ihmiset ovat ja kaikki ovat saman arvoisia yms.
Silti samat ihmiset heittävät herjaa jehovan todistajista tai kristityistä yms?

Miksi pitää suvaita maahanmuuttajat ja homot, mutta ei vaikkapa nyt noita jehovan todistajia?

Mikä tekee hienommaksi suvaita homoja, kuin vaikkapa lestadiolaisia?[/QUOTE]

Homot ovat biologinen tosiasia, uskonto satua?
Homot eivät yritä käännyttää muitakin homoiksi ja tuomitse helvettiin, jos ei lähde messiin.

Johtuisko siitä? En tosin ymmärrä ihmisten elämäntyylivalintojen arvostelua, jos eivät yritä muita kuitenkaan käännyttää.

• Tykkää
Reactions: Pinki ja vicy
.....
[QUOTE="jaa-a";29073103]Homot ovat biologinen tosiasia, uskonto satua?
Homot eivät yritä käännyttää muitakin homoiksi ja tuomitse helvettiin, jos ei lähde messiin.

Johtuisko siitä? En tosin ymmärrä ihmisten elämäntyylivalintojen arvostelua, jos eivät yritä muita kuitenkaan käännyttää.[/QUOTE]

99% uskovaisista ei tuomitse ketään helvettiin. Suurin osa on ihan normaaleja tyyppejä.
Kaikenlaisia ahdasmielisiä hörhöjä kyllä löytyy jokaisesta "ryhmästä"

"vieras"
Homot ei ravaa ihmisten ovilla jankuttamassa että homous on ainoa oikea elämäntapa, ala säkin homoksi eikä tyrkytä homoudesta kertovia lappusia muille. Mun puolesta kaikki nekin uskovaiset on ihan ok, jotka ei tyrkytä uskoaan muille.

Täh?! :O

Sikäli kun tuo kuvaamasi kaltainen ilmiö edes on todellinen, niin voisiko kyse olla siitä, että on ehkä vähän suotavampaa tehdä pilaa jonkun mielipiteistä kuin hänen henkilökohtaisista ominaisuuksistaan?

"Mikko"

Johtuisko siitä? En tosin ymmärrä ihmisten elämäntyylivalintojen arvostelua, jos eivät yritä muita kuitenkaan käännyttää.[/QUOTE]

Meni just arnoldsin donitsi väärään kurkkuun.

"hmmm"
Meidän työpaikalla on homo, joka pressavaalien aikaan kylly tyrkytti Haaviston kannattaista ihan ahdisteluksi asti. Jakelee usein setan lappusia ja palavereiden lopuksi paasaa omia näkemyksiään.
Mites tuo nyt sitten eroaa jostakin pinssejä jakelevasta mormoonista?

"jaa-a"
99% uskovaisista ei tuomitse ketään helvettiin. Suurin osa on ihan normaaleja tyyppejä.
Kaikenlaisia ahdasmielisiä hörhöjä kyllä löytyy jokaisesta "ryhmästä"
Olen lukenut Raamatun. Siellä lukee selvästi, että joudun helvettiin kun en usko ja pyydä syntejäni anteeksi. Uskovaiset pitävät tätä kirjaa totena.

Arkitasolla tullaan toimeen, mutta periaatetasolla en osaa kunnioittaa ihmistä, joka periaatetasolla uskoo minun palavan ikuisessa tulessa.

saddas
[QUOTE="vieras";29073110]Uskovaisuus on valinta, seksualinen suuntautuminen ja/tai synnyinmaa (ja sen tila(rauha/sota)) eivät ole.[/QUOTE]

ja ihmiset saa tuomita heidän valinnoistaan? Eli valinnanvapaus on perseestä ? Saan esim. tuomita naapurini, joka on vannoutunut mersumies, eikä ole tehnyt samaa valintaa auton suhteen, kuin me?

"vieras"

Entä jos on tällainen uskovainen, joka ei yritä käännyttää ketään eikä tuomitse ketään?

Mun mielestä pointin pitäis olla toisten ihmisten kunnioittaminen. Se puuttuu todella monelta ihmiseltä, niin monelta että ihan hirvittää.

"Hanna"
[QUOTE="jaa-a";29073133]Olen lukenut Raamatun. Siellä lukee selvästi, että joudun helvettiin kun en usko ja pyydä syntejäni anteeksi. Uskovaiset pitävät tätä kirjaa totena.

Arkitasolla tullaan toimeen, mutta periaatetasolla en osaa kunnioittaa ihmistä, joka periaatetasolla uskoo minun palavan ikuisessa tulessa.[/QUOTE]

Tuo ei olekaan tuomitsemista. Tulet siis toimeen ns. kaikkien kanssa. Sulle on ihan ok, että työkaverisi on vaikkapa mormooni ja voit jutella hänen kanssa kahvitunnilla niitä näitä.

En ole uskis, mutta kaikki tuntemani kristityt, jt:t yms ovat todella mukavia ja fiksuja ihmisiä, jotka eivät tyrkytä uskoaan muille.
Joskus yksi jt tuttu pyysi mukaan kokoukseen, mutta se ei ole mitään tyrkyttämistä, vaan kaverin kutsumista itselle tärkeään juttuun mukaan. Ilmoitin, että en aio mennä ja asia jäi siihen.

Mä en hyväksy homoutta, mutta hyväksyn homot. Serkkuni on homo ja ollaan hyvissä väleissä.

"jaa-a"
[QUOTE="vieras";29073157]Entä jos on tällainen uskovainen, joka ei yritä käännyttää ketään eikä tuomitse ketään?

Mun mielestä pointin pitäis olla toisten ihmisten kunnioittaminen. Se puuttuu todella monelta ihmiseltä, niin monelta että ihan hirvittää.[/QUOTE]

Minusta ei ole kunnioittavaa esittää mukavaa ja salaa uskoa minun palavan helvetin tulessa näkemyksieni takia.

Kuten sanoin, arkielämässä tullaan toimeen.

No kun se on muodikasta. En minäkään ymmärrä moista "suvaitsevaisuutta". Toisaalta en itse edes ole kovin suvaitsevainen. En tykkää jehovalaisista, somaleihin ja muslimeihin suhtaudun ERITTÄIN varauksellisesti. Ja homot.. No, ei herätä tunteita puoleen tai toiseen. Eivät minua haittaa millään lailla, mutta ei minua myöskään kiinnosta "ajaa" heidän asiaansa missään adoptio- tai avioliittoasiassa.

"vieras"
Näinhän se on ollut kautta aikojen. Tuomitaan toinen ryhmä, hyväksytään toinen.
Pahimmat möykkääjät tulee esim. ateisteista, jotka mekkaloivat uskovia vastaan. Toisinpäin on näin harvoin, vaikka muuta väitetään.
Heterot eivät pahemmin hauku homoja, mutta homot haukkuu heteroja. Vuosittain in ollut esim. homomarssi, jonka homot ovat saaneet tehdä rauhassa, mutta sitten kun heterot marssii, homot pitää mielenosoitusta vieressä, hmmm.

"Laura"
Mä olen kristitty, siis uskovainen. En muistaakseni ole ikinä tyrkyttäny uskoani kenellekään. Joskus joku on erikseen halunnut asiasta jutella ja silloin molemmat ovat asiallisesti tuoneet omia mielipitetä esiin.
En todellakaan tuomitse ketään. Uskon myös, että suurin osa uskovaisista ei tuomitse ketään, eikä se käy pienessä mielessäkään.

Mun mielestä me kaikki ihmiset ollaan saman arvoisia ja jokaisessa meissä on hyvät puolemme. Ihminen on niin paljon muutakin, kuin kristitty, homo, jehovan todistaja, somali tms..

säpäle harmaana
[QUOTE="jaa-a";29073133]Olen lukenut Raamatun. Siellä lukee selvästi, että joudun helvettiin kun en usko ja pyydä syntejäni anteeksi. Uskovaiset pitävät tätä kirjaa totena.

Arkitasolla tullaan toimeen, mutta periaatetasolla en osaa kunnioittaa ihmistä, joka periaatetasolla uskoo minun palavan ikuisessa tulessa.[/QUOTE]

Täh? Miten se hetkauttaa sinua yhtään mihinkään, vaikka joku sinun uskoisi siellä paistuvankin, kun tiedät vallan hyvin itse, ettei sitä tulta ole olemassakaan. Jos ei tämä henkilö sinulle sitä arkielämässä millään tavalla paasaa eikä muutenkaan tuo ilmi?

......
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29073174:
Tämä on kyllä sen luokan oksymoron, että tähän ei monenkaan ajatus saatika ymmärrys taivu. :D
Ehkä pointti oli se, että hyväksyy jokaisen ihminen. Ihminen on arvokas.
Jos sun lapsi varastaisi kaupasta, niin et varmaankaan hyväksyisi varkautta? Mutta hyväksyt kuitenkin edelleen lapsesi?

"jaa-a"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29073177:
Täh? Miten se hetkauttaa sinua yhtään mihinkään, vaikka joku sinun uskoisi siellä paistuvankin, kun tiedät vallan hyvin itse, ettei sitä tulta ole olemassakaan. Jos ei tämä henkilö sinulle sitä arkielämässä millään tavalla paasaa eikä muutenkaan tuo ilmi?
En osaa esim. aidosti ystävystyä ihmisen kanssa, joka uskoo satuihin ja vieläpä sellaisiin, joissa minulle käy huonosti.
Eipä se siis arkitasolla mitään vaikutakaan, enkä mielelläni mistään uskonasioista keskustele kasvotusten. Tämä ei hetkauta minua muuten kuin periaatetasolla.

"kysyn"
[QUOTE="Hanna";29073162]
Mä en hyväksy homoutta, mutta hyväksyn homot. Serkkuni on homo ja ollaan hyvissä väleissä.[/QUOTE]

Anteeksi, mitä tämä tarkoittaa?
Koitatko jotenkin erottaa asiat, tyyliin, en hyväksy uskontoa, mutta hyväksyn uskovaiset? Mielestäsi homous on jokin valittava asia, johon voi itse vaikuttaa?

Mä hyväksyn ihan kaikki ihmiset niin kauan kun he hyväksyvät muut, eivät satuta muita tai nosta itseään muiden yläpuolelle painamalla muita alas. Tunnen monia homoja ja uskovaisia, tähän mennessä ainoastaan uskovaiset ovat olleet ahdasmielisempiä ja tuomitsevampia. Hyväksyn kyllä nuo harvat uskovaiset ystäväni, olenhan fiksu, suvaitsevainen, muiden ihmisten elämäntapoja tuomitsematon ihminen.

Mua niin nyppii tämä suvaitsevaisuuden vihaaminen, ihan kuin suvaitsevaisuus tarkoittaisi, että pitäisi suvaita rikollisia, aggressiivisia ja rasistisia ihmisiä, jotka haluavat muille pahaa. Itse kannatan eniten älykkyyttä, jota valitettavasti ei uskisten joukossa liiaksi ole.

Yhteistyössä