Sosionomi/Tradenomi vai yliopistoon!?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja matrjoshka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

matrjoshka

Aktiivinen jäsen
03.07.2011
1 400
8
38
Valmistun keväällä aikuislukiosta ja nyt jo mietin mitä lähden seuraavaksi opiskelemaan. Kirjoitan magnan paperit. Minulla on kaksi lasta, vauva ja ekaluokkalainen ja olen ensi keväänä 27 vuotias. Tradenomilla on mahdollisuus ihan hyviin palkkoihin jos vvain saa sopivan työpaikan ja koulutus kestää sen reilut kolme vuotta. Sosionomin koulutus kestää saman verran huonompi palkka mutta varma työllistyminen varsinkin jos hankkii lto pätevyyden. Molemmat alat kiinnostavat yhtä paljon ja molemmissa viihtyisin varmasti, vaikka ovatkin täysin erilaisia.

Kolmantena vaihtoehtona olen innostunut nyt oppi ja aate historiasta mitä voi lukea Oulun yliopistossa. Aihe on erittäin mielenkiintoinen, mutta mikä minusta tulisi? Kestäisi VÄHINTÄÄN se viisi vuotta saada maisterin paperit ulos eikä mikään työpaikka ole varma. Mutta olisi ne maisterin paperit. Minä en tästä enää nuorene ja perhekin pitäisi elättää ei minulla ole aikaa hinkuttaa yliopistossa. :(

Nuoret! Älkää kuvitelko että on ok tehdä ne lapset ensin ja sitten ehtii vielä opiskella, ei se ole niin.

Älä missään nimessä mene yliopistoon opiskelemaan, jos et varmasti tiedä saako sillä tutkinnolla töitä. Kun lapsiakin on niin tuskinpa haluat vain opiskella kivoja opintoja ja sitten 5 vuoden päästä havaita, ai tällä ei tee mitään. Maisterin paperit ei siinä vaiheessa lämmitä.

Tradesta sen verran, että riippuu siitä mitä pidät hyvinä palkkoina. Suurinosa tradenomeista ei pääse suurille palkoille tai hyviin asemiin, riippuu ihan tyypistä ja mitä on opiskellut ja missä. Helsingissä töitä riittää ja peräkylillä taas huonosti. Itse olen törmännyt siihen, että monet tradet lukevat vielä ekonomiksi, kun eivät niin pitkälle päässeet, mitä koulussa annettiin ymmärtää. Laskiksen tradena voi hyvinkin työllistyä kirjanpitäjäksi, taloussihteeriksi, palkanlaskijaksi ym. Jos sellainen kiinnostaa, niin sitten kannattaa lukea. Selvästi työhakemuksissakin erotellaan merkonomit ja tradet ja ekonomiduunit erikseen. Tietenkin aina on pitkälle päässeitäkin tradeita.

Sosionomeilla käsittääkseni on ihan hyvä työllisyys.

Tietenkin kannattaa opiskella sitä, mitä työtä kuvittelee pystyvänsä tekemään loppuelämänsä. Ja mistä töitä löytyisi.

Hyvin erilaisia ammatteja kaikki. Tradenomeja valmistuu liikaa ja heitä arvosteta (tai heidän osaamistaan) työmarkkinoilla, eivätkä he itsekään arvosta. Sosionomeille töitä riittää aina, lastensuojelusta vanhusten hoitoon ja kaikkea siltä väliltä. Myös johtotehtäviin valitaan sosionomeja. Suosittelen sitä.

Kehottaisin kuitenkin hakemaan sinne yliopistoon. Sisäänpääsyhän on tietysti hyvinkin epävarmaa, mutta eipä tarvitse sitten loppuikäänsä jossitella. Tutkinnon aineyhdistelmästä (ja omista kyvyistä!) se työllistyminen on loppujen lopuksi kiinni.

Sekä meidän firmamme että asiakasyritysten rekrytointia jonkin verran seuranneena olen ymmärtänyt, että tradenomin papereilla ei tee käytännössä yhtään mitään. Sosionomista en osaa sanoa.

Yliopistoon ehdottomasti.

Tradenomien työllisyys on pohjalukemissa, siinä uudessa akateemisten työttömien-listauksessakin ne tradenomit oli kärkikahinassa, olikos ainoastaan filosofian maistereita enemmän työttömänä.

Jos tradesta lukisi ekonomiksi niin kauanko se vie aikaa? Onko trade verrattavissa kandiin? ja siitä kaksi vuotta ekonomiksi?

Jos ekonomiksi haluat, hae suoraan yliopistoon. Vaikeaa päästä erillishakujen kautta, aikaa menee vähintään yhtä paljon kuin jos suoraan hakisit. Periaatteessa koulutustasoltaan trade on verrannollinen kandiin, mutta opetussisältö todennäköisesti hyvin erityyppinen. Mielestäni tosi harva yliopistossa (kauppatieteellisessä) jättää kandiin, eli ekonomiksi opiskellaan.

Ei ainakaan tranedomiksi!! Niiiin monet ovat keskeyttäneet sen koulun tai katuneet sitä koulutusta kun niillä papereilla ei tee yhtään mitään. Epämääräinen tutkinto valtakunnallisesti.

Historia ei työllistä ja sitä voi aika kivasti lukea harrastusmielessäkin. Joten jättäisin maisterinopinnot väliin.

Noista vaihtoehdoista valitsisin sosionomin. Tradenomitkin kun päätyvät pahimmassa tapauksessa kaupan kassoiksi.

Kiitoksia vastauksistanne. Kyllä minä sinne sosionomiksi hakea... Kattelin niitä palkkoja ja ei ne ainakaan paskimmasta päästä ole. 2300-2500 voi saada ja kyllä sen pitäisi riittää.

[QUOTE="vieras";29072980]Kuka idiootti sanoo toisten koulupapereista ettei niillä käytännössä tee mitään?[/QUOTE]

Mikäli minuun viittaat, niin en tokikaan tarkoittanut sitä, ettenkö itse arvostaisi kaikenlaista koulutusta, mutta rekryprosesseissa tradenomin papereilla ei minun kokemukseni mukaan ole kovinkaan suurta painoarvoa. En suostu syylliseksi tähän vähäiseen arvostukseen, koska en ole vastuussa rekrytoinnista.

Yhteistyössä