Kermainen lohikeitto.
Yksityiskohtainen resepti on vähän hankala kun heitän aina lonkalta mutta jotenkin näin.
Laita vähän vettä kiehumaan.
Fileoi lohi (tai kirjolohi) ja heitä ruodot ja nahat kiehumaan. Jos käytät päätä (kalan) niin poista ensin kidukset. Itse en yleensä käytä. Pilko liemeen sipulia ja heitä sekaan myös mustapippuria kokonaisena tai rouheena. Suolaa voidaan laittaa vähän mutta lisäillään sitten myöhemmin.
Jätä liemi kiehumaan.
Kuori sopiva setti perunoita ja porkkanoita, kuutioi kala ja viipaloi purjo renkaiksi.
Tee perunoista kuutioita ja porkkanasta slaisseja tai mitä nyt sitten haluatkin.
Jos olit nopea niin siivoile vaikka työtasoja tai jotain mutta anna liemen vielä kiehua että siitä tulee täyteläistä. Kannattaa tarkistaa makua välillä ja lisätä pippuria ja suolaa tarpeen mukaan.
Siivilöi liemi ja laita kaikki muut pilkotut ainekset paitsi kalat kiehumaan liemeen. Lisää vettä jos lientä on liian vähän. Itse laitoin lisäksi sellaisen peukalonpään kokoisen möykyn inkivääriä hienonnettuna.
Kun perunat ja porkkanat ovat kypsiä, heitä sekaan silputtuja tuoreita yrttejä maun mukaan. Tällä kertaa laitoin persiljaa, sitruunamelisaa ja vähän korianteria. Ruohosipuli sopii myös erittäin hyvin. Laita sekaan kermaa makusi mukaan. Itse laitoin purkin ruokakermaa. Smetana tai ranskankerma on myös hyvää mutta ei ollut nyt kaapissa.
Kun liemi taas kiehuu, heitetään mukaan kalat. Lohi kypsyy parissa kolmessa minuutissa eikä kannata keittää överiksi niin pysyy paremmin kasassa.
Tarkistetaan lopuksi vielä suola.
Laiskurit voivat käyttää valmiiksi fileoitua kalaa ja tehdä liemen kalaliemukutioista ja fondista mutta kotitekoisessa liemessä on enemmän meisseliä